Jump to content
Annons

Genelec 8040A eller KRK VXT8?! De e frågan?!


Tripfighter (oregistrerad)

Recommended Posts

Tripfighter (oregistrerad)

Hallå!

De va ett bra tag sen jag skrev här sist, men har vatt inne o kollat runder lite då o då. Sist jag skrev var det frågor angående saker till studion, men dem problemen löstes rätt snabbt. De jag kom fram till då var ett inköp av följande:

Genelec 8040A

EMU-1616M

SP B1

Behringer BCD-3000

AKG K-181-DJ

Allt har varit klart länge, o nu efter ett halvårs sparande e det dax att lägga beställningen om 2 veckor! Men vad händer då?! Jo jag får syn på KRKs VXT serie. Ville egentligen ha Genelec 8050A, men dem kostar på tok för mycket för min plånbok så bestämde mig för 8040A. Men ett par KRK VXT8 är ju i stil med ett par 8050A men ändå 3000:- billigare än 8040A!

Frågan är då vilka ska man välja?! Genelec 8040A eller KRK VXT8?! Vilka låter bäst, dvs MEST RÄTT?! Sjukt snygga e dem ju båda två!

Någon som har erfarenhet av dessa två?! Gissningar undanbedes för de e mycke pengar det handlar om! Iaf för mig! :rolleyes:

Redigerat av Tripfighter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ingen av dom låter väl "mest rätt"? Det är skitsvårt att säga bu eller bä. Det bästa du kan göra är att åka till nån affär å be att få provlyssna. Ta med dig en CD som du kan med till 100% och spela upp. A/B testa och jämför. Du kanske fastnar för nån av dom eller inte alls. Båda är riktigt bra monitorer sen är det upp till dig vilka som tilltalar dig. Tyvärr är det så. Du kommer få lika många förslag som det är folk som postar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du inte är intresserad av gissningar så tror jag det är väldigt få här som sitter med båda modellerna och kan göra en jämförelse. Varför inte gå in och lyssna på båda. Bättre jämförelse kan du inte få :rolleyes: Jag sitter med ett par 8030A själv och kan ju berätta hur jag uppfattar dom. Jag tycker dom är relativt raka. Lite snälla runt 3Khz, men annars är dom helt perfekt för mig. Att jag skrev för mig är att när man köper monitorer så glömmer man ofta bort en sak. Du har redan droppar i dina öron. Så även om monitorn skulle vara spikrak så skulle du inte uppfatta dem som det med största sannolikhet. Det bästa är då som jag gjorde att göra en frekvenskurva på dina öron först och främst så du kan hitta en monitor som passar just DIG. Sen kan du ju inte få det helt korrekt heller då kurvan är lite olika från öra till öra, men en bättre uppfattning kan du få iaf. Den andra monitorn du nämnde har jag aldrig hört och säger inget om. En sak till jag blev postiv till mina genelec:s är deras fasthet i basen.

MVH

Anders

EDIT: ändrade från plural till singular.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar med 8040 (både musik och tal).

Tycker det är bra monitorer för att sätta balansen mellan olika spår.

Däremot har jag problem med botten. Jag upplever, som Gizmosis skriver, att dom är fasta i botten. Den sitter bra i mix och ger en bra energi.

Men jag tycker det är svårt att urskilja frekvenser. 80 Hz kan låta som både 100 och 60, typ.

De mixar jag gör i 8040 låter ofta väldigt blygsamma i botten, när jag lyssnar i andra system.

Det är säkert en vanesak...

VXT8 har jag nog aldrig hört. V8 är nog den senaste KRK jag lyssnade på. Tycker generellt att KRK är överdrivna i diskanten. Instinktivt vill jag sträcka mig efter ett high-shelving-filter och dämpa ett par dB.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Genelec känns som om de har inbyggd loudness i sig men de säljer som smör så även om jag förespåkar KRK så sitter folk/kunder med Genelec och det är en fördel att mixa eller redigera i ett par högtalare som kunden kommer att lyssna i!

Själv har jag KRK och det blir alltid en överraskning när jag hör mixen i ett par Genelec hos kunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När jag skulle köpa monitorer sist så var det Genelec 8030 eller KRK v4.

Genelec ligger bra till hos mig.

Genelec har en fördel som jag gillar. De har skydd över elementen. Bra om man skall transportera sina monitorer.

Det blev Blue Sky MediaDesk istället. Varken KRK eller Genelec.

Mao det är som med allt annat man gör och hittar på.

Dagsformen avgör 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)
Ingen av dom låter väl "mest rätt"? Det är skitsvårt att säga bu eller bä. Det bästa du kan göra är att åka till nån affär å be att få provlyssna. Ta med dig en CD som du kan med till 100% och spela upp. A/B testa och jämför. Du kanske fastnar för nån av dom eller inte alls. Båda är riktigt bra monitorer sen är det upp till dig vilka som tilltalar dig. Tyvärr är det så. Du kommer få lika många förslag som det är folk som postar.

Har faktiskt aldrig vatt o provlyssnat på nårra, o har inga planer på att göra det heller! 😉 Jag litar på ren fakta, tester o mina egna slutsatser. Men folk med bra resonemang påverkar mina egna slutsatser! 🙂 Jag vill inte ha några som låter bra. Vill bara att dem ska låta "rätt". Eftersom jag ska ha dem till egenproduktion så ska det inte låta bättre/sämre än vad det egentligen gör så att det låter annorlunda sen på andra anläggningar. Tror du förstår vad jag menar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Nja, så avancerat behövs det inte göras! 😉 Rummet kommer ju ändå påverka en del, fast jag fixar till det mesta. Vill bara ha ett par monitorer som låter "rätt", varken bra eller dåligt och som klarar av alla frekvenser bra på lagom volym. Vill inte ha nån sub för de passar inte i min "studio", så behöver ett lite större par som klarar djupet osså. 8040A matar 48-20000Hz med 90/90 förstärkare medans VXT8 kör 37-22000Hz på 60/120 steg. Men hur pass bra gör dessa detta?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Men för mig spelar det ingen roll vad andra kör med eftersom jag ska ha dem till att producera eget! Hade de stått mellan Genelec 8050A o KRK VXT8 som e lika stora så hade de inte vatt ett svårt val! Men nu e de ju största KRK mot näst största Genelec. Rent logiskt borde jag välja KRK, men enligt folket verkar Genelec vara valet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Ja men då skulle du ju väla mellan samma storlek. Då e valet inte svårt, fast Genelec kostar lite mer. Men nu väger jag mellan KRKs största o Genelecs näst största. O monitorerna ska inte transporteras. Dem står fint här hemma! O snygga som fan e dem båda två! 😉 Vill bara ha det mest korrekta ljudet för pengarna. Varken bättre eller sämre. Men de e nog lite som du säger. Dagsformen när man ska bekräfta ordern kommer nog avgöra lite! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Saken e ju den att i musiken jag gör e de botten som e de bland det viktigaste! 😉 Men vill ändå inte ha nån sub för den luras. Vill ha ett par som kan göra subens jobb osså. Givetvis kan man ju inte mata volym då, men hyffsat ska dem klara av ändå! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra sub luras inte...

Ska du ha hela registret i monitorerna, utan att använda sub, så får du hosta upp en rejäl slant - och om du tycker att det bli rför mycket, så får du ändå bättre resultat med ett par mindre monitorer med sub, än med ett par monitorer som bara nästan räcker till för fullrange...

Jag såg att du bor i Skåne. Är det möjligen i närheten av Malmö, så kan du gärna komma och lyssna på ADAM-monitorer hos mig - och kolla om de känns rätt. Av de monitorer jag har lyssnat på, så är det bara ADAM och Dynaudio som tilltalar mig på allvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen av dom låter väl "mest rätt"? Det är skitsvårt att säga bu eller bä. Det bästa du kan göra är att åka till nån affär å be att få provlyssna. Ta med dig en CD som du kan med till 100% och spela upp. A/B testa och jämför. Du kanske fastnar för nån av dom eller inte alls.

Har faktiskt aldrig vatt o provlyssnat på nårra, o har inga planer på att göra det heller! 😉 Jag litar på ren fakta, tester o mina egna slutsatser.

Tror du gör ett misstag där.

Olika monitorer återger ljud på olika sätt. Vissa har basportarna på fram, andra bakåt. Vissa kör med band-diskant. Vissa med papperskoner, andra med kevlar. Allt påverkar lysningsupplevelsen på olika sätt som inte kan återges på produktblad.

Och som du säkert redan märkt upplever en lyssnare diskanten i en monitor som rätt, medan en annan tycker den är fel.

Bara du kan höra vad som är rätt monitor för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Det ska inte behövas egentligen sålänge dem är bra! Och det är dem ju båda två. Sen beror det ju på hur dem är uppsatta i affären. Ett par som låter bra där låter inte alls samma i studion så som du möblerat den. Därför ska det räcka med fakta, mätningar o summan av ett antal personers omdömme... 🙂

Sen fördelen med KRK är att dem går 11Hz djupare, har basporten framåt (här hemma kommer dem stå plaserade med baksidan ut i rummet, alltså inte mot en vägg) och förstärkarna är fördelade 120/60 mot Genelecs 90/90, dvs dem lägger mer kräm på basen. O de e ju bland det viktigaste i min musik...

Känns lite som att nu när man sovit på saken så lutar det ännu mer mot KRK! 😛 De e lite som 4Trax säger; Be brave! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte behövas egentligen sålänge dem är bra! Och det är dem ju båda två. Sen beror det ju på hur dem är uppsatta i affären. Ett par som låter bra där låter inte alls samma i studion så som du möblerat den. Därför ska det räcka med fakta, mätningar o summan av ett antal personers omdömme... 🙂

Sen fördelen med KRK är att dem går 11Hz djupare, har basporten framåt (här hemma kommer dem stå plaserade med baksidan ut i rummet, alltså inte mot en vägg) och förstärkarna är fördelade 120/60 mot Genelecs 90/90, dvs dem lägger mer kräm på basen. O de e ju bland det viktigaste i min musik...

Känns lite som att nu när man sovit på saken så lutar det ännu mer mot KRK! 🙂 De e lite som 4Trax säger; Be brave! 🙂

Att KRK har mera effekt till basen kan oxå tolkas som att elementen e mera trögdrivna, ej med automatik att dom spelar högre..

Sen kan det vara en nackdel med basport framåt - blåsljud från porten kan höras..

Men 11Hz är en bra anledning + att dom låter bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 5 halvtoner som skiljer, men visst kan det ha betydelse. Frågan är sedan vilken som spelar renast där nere. Siffrorna kanske inte säger allt...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Nä inte högre, men bättre! Svårdrivna högtalare med stor förstärkare brukar ju spela bättre än lättdrivna högtalare på liten förstärkare... Sen ska dem ju va designade, precis som Genelec, att inget blåsljud ska uppstå. O de borde man väl kunna förvänta sig av så pass "dyra" högtalare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Nja, har man mycke tung bas (inte vanlig rock/pop/hiphop-bas) i musiken e inte sub så jättebra. Då blir man besviken när man hör sina produktioner på en "vanlig" anläggning sen. Bättre med ett par toppar som ändå kan leverera hyffsad bas...

Jo jag bor 2 mil från Malmö. 🙂 Tackar för erbjudandet, men vill helst inte ha fler alternativ nu! 😊 Lön på torsdag ju o då ska beställningen göras! 🙂 Sen kolla jag lite snabbt på dem alternativen o dem va ju lite fula! Har studion inbyggd i vardagsrummet så dem måste ju va lite snygga osså! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att ha en lyssning som inte hänger med ner i lågbas för att man blir besviken om man lyssnar någon annanstans än hemma verkar konstigt.

Du får ingen koll på djupbasen om din högtalare inte fixar det.

Själv kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till lyssning som inte hänger med ned i frekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte behövas egentligen sålänge dem är bra! Och det är dem ju båda två. Sen beror det ju på hur dem är uppsatta i affären. Ett par som låter bra där låter inte alls samma i studion så som du möblerat den. Därför ska det räcka med fakta, mätningar o summan av ett antal personers omdömme... 🙂

Fakta, dvs mätningar, presenteras av företagen själva och borde tas med en nypa salt. Alla vill ju sälja just sina modeller.

Hur många personers omdöme ska det vara? Det går antagligen att hitta lika starka rekommendationer för bägge modeller. Väldigt få av dessa personer vet dina preferenser eller akustiska förutsättningar.

Vissa högtalare är känsligare för placering, vissa mindre känsliga.

Vissa lyssningsrum påminner akustikmässigt mer om din studio, vissa mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte provslyssna på monitorer innan köp är väl som att .....ja jag vet inte vad. Idioti skulle jag nästan våga kalla det.

Absolut inget illat menat, men att bara gå på vad alla andra tycker låter inte som någon jättebra idé. Visst är det bra att kolla vad folk tycker, men man måste väl ha någon egen uppfattning? Våga lita på dina egna öron istället för massa siffror. När du också är uppe i en ganska hög prisklass så känns det väl det extra viktigt att du går och provlyssnar för att se vad dina öron tycker. Bara för att den och den producenten i den och den lyxstudion påstår att den ena modellen är bättre än den andra så kanske inte du tycker det. Bara för att den ena går ner 11 Hz djupare så behöver den väl inte vara bättre? Jag tycker absolut att du ska lyssna på vad alla har att säga om de olika modellerna, men sen är det ett nästan ett måste att gå och lyssna själv. Alla tycker vi olika, och tur är väl det 🙂

Personligen tycker jag KRK låter bättre än Genelec överlag. Just dessa modeller har jag dock inte jämfört. Men KRK gör mycket bra monitorer.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Ja de e klart! Företagen vill sälja sitt o folk säger olika vad dem tycker! De e därför man ska använda sitt eget huvud osså! 😄

De jag e ute efter e inte att folk säger; Genelec låter bäst, eller; Jag tycker bäst om KRK! Jag e ute efter en diskussion där folk säger;

Jag tycker Genelec låter bäst FÖR ATT, eller; Jag tycker KRK låter bäst FÖR ATT!

Sen utefter det använder jag mitt eget huvud till att tänka fram folkets argument hemma i min lilla "studio" och hur folkets för o nackdelar skulle funka hemma hos mig.

Till slut summerar man det hela TILLSAMMANS MED REN FAKTA och återigen använder sitt eget huvud och tänker ut vilken modell som har flest fördelar som överväger nackdelarna. Inte alls så svårt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Det ska inte behövas om man kan tänka logiskt själv med hjälp utav olika källor! Kan du t.ex inte själv räkna ut att en ny Volvo för 500.000:- är bra vad folk än tycker o tänker och vilken fakta du får tag på?! Heller inget illa menat här, men du förstår...

Sen görs ju inte det slutgiltliga valet enbart på vad folket säger. Inte heller enbart på ren fakta. O inte ens bara av mina egna tankar. Utan det slutgiltliga valet ska göras på; Många olika personers omdömme OCH ren fakta OCH mina egna slutsatser!

Sen detta är inte enbart till dig utan de e flera som säger samma sak;

Ett par monitorer som en person tycker låter bra kanske inte jag tycker låter så bra! Därför ska man provlyssna!

Varför ska jag tycka att det låter bra?! Då kanske min musik inte låter bra i andras öron?!

Det ska låta RÄTT som jag nämt nårra gånger tidigare. Och nu ska jag förklara lite bättre nu vad som menas med RÄTT eftersom folket säger att de finns inget som heter RÄTT. För det gör det!

Fakta; Ett visst ljud låter alltid exakt samma på specifik frekvens ur sin källa!

Vad jag eller ni än säger så är det så. Ljud fungerar på de viset. Det är naturens egna regler! Sen påverkar omgivningen klart ljudet och det uppfattas inte exakt samma av alla. Men ur sin källa låter det ALLTID exakt samma! Dvs det är vad som kallas RÄTT! Sen är det klart tekniskt omöjligt att få det att låta exakt som källan, men väldigt nära går. Sen om man då inte tycker det låter bra fast än att det är RÄTT, ja då e de upp till personen/musikproducenten att få det till att låta bra. De e ju det som är musikproducentens jobb!

Därför vill jag ha ett par som låter RÄTT, inte BRA! Men tekniken och min plånbok sätter ju gränser så dem ska låta så rätt som det går för min budget! 😄

Kanske låter som ett aggresivt inlägg, men de e bara en tydlig förklaring på vad jag e ute efter så det inte ska finnas nårra frågetecken! Är ute efter en diskussion, är glad över alla inlägg o vill höra olika för o nackdelar om båda sortera från flera olika personer! Hoppas inte att inläggen tar slut nu efter denna tydliga förklaringen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag pratar om att en monitor låter "bra", så menar jag självklart att den låter naturligt - och inte överdriven eller strypt vid vissa frekvenser. "Bra" enligt min mening är alltså naturtroget - till skillnad från stormarknads-hifi-loudness inbyggd för att det ska låta häftigt (något som många billiga "monitorer" också dras med...). :rolleyes:

En bra monitor ska ha hög upplösning, så att ingenting maskeras på grund av brister i konstruktionen. ADAM är enligt min mening klart ledande på den punkten, tack vare deras egenkonstruerade banddiskanter, som ger både hög upplösning, så att man verkligen hör alla detaljer - och dessutom större sweetspot än traditionella tweeters.

Annars är ju också en variant, att överväga Ino Audios (Ingvar Öhman) monitorer (som bara finns som byggsats om jag kommer ihåg rätt), som påstås vara i princip helt fasrena och så raka som det går att få ett par monitorer - och de ska spela förvånansvärt djupt om man placerar dem nära väggen, så att de får hjälp av basförstärkningen där. De har både trogna tillbedjare och hängivna bespottare - något som kanske visar att mätvärden inte alltid är hela sanningen, men jag tvivlar inte på att det är bra monitorer.

Guru Pro Audio är ett nytt märke där Ingvar Öhman har varit med och konstruerat - så det kan kanske också vara ett intressant alternativ. Jag har inte hört Guru-monitorerna, men med tanke på de data som diskuterades under tillkomsten, så lär de vara riktigt grymma. Pris har jag för mig skulle hamna någonstans runt samma nivå som ADAM S3A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte behövas om man kan tänka logiskt själv med hjälp utav olika källor! Kan du t.ex inte själv räkna ut att en ny Volvo för 500.000:- är bra vad folk än tycker o tänker och vilken fakta du får tag på?! Heller inget illa menat här, men du förstår...

Sen görs ju inte det slutgiltliga valet enbart på vad folket säger. Inte heller enbart på ren fakta. O inte ens bara av mina egna tankar. Utan det slutgiltliga valet ska göras på; Många olika personers omdömme OCH ren fakta OCH mina egna slutsatser!

Sen detta är inte enbart till dig utan de e flera som säger samma sak;

Ett par monitorer som en person tycker låter bra kanske inte jag tycker låter så bra! Därför ska man provlyssna!

Varför ska jag tycka att det låter bra?! Då kanske min musik inte låter bra i andras öron?!

Det ska låta RÄTT som jag nämt nårra gånger tidigare. Och nu ska jag förklara lite bättre nu vad som menas med RÄTT eftersom folket säger att de finns inget som heter RÄTT. För det gör det!

Fakta; Ett visst ljud låter alltid exakt samma på specifik frekvens ur sin källa!

Vad jag eller ni än säger så är det så. Ljud fungerar på de viset. Det är naturens egna regler! Sen påverkar omgivningen klart ljudet och det uppfattas inte exakt samma av alla. Men ur sin källa låter det ALLTID exakt samma! Dvs det är vad som kallas RÄTT! Sen är det klart tekniskt omöjligt att få det att låta exakt som källan, men väldigt nära går. Sen om man då inte tycker det låter bra fast än att det är RÄTT, ja då e de upp till personen/musikproducenten att få det till att låta bra. De e ju det som är musikproducentens jobb!

Därför vill jag ha ett par som låter RÄTT, inte BRA! Men tekniken och min plånbok sätter ju gränser så dem ska låta så rätt som det går för min budget! :rolleyes:

Kanske låter som ett aggresivt inlägg, men de e bara en tydlig förklaring på vad jag e ute efter så det inte ska finnas nårra frågetecken! Är ute efter en diskussion, är glad över alla inlägg o vill höra olika för o nackdelar om båda sortera från flera olika personer! Hoppas inte att inläggen tar slut nu efter denna tydliga förklaringen! 😏

Jag tycker du gör det för enkelt för dig. Att påstå att du kan välja ett par högtalare som passar dig, utan att ens lyssna på dem, och samtidigt hävda att man rent objektivt kan rangordna olika högtalare utefter en så-verkligt-som-möjligt-skala verkar orimligt.

Har du varit ute och lyssnat på monitorer som ligger i den prisklassen? Ställer man sig t ex på Deluxe i Stockholm och betar av Dynaudio, Genelec, Adam och KRK blir det rätt uppenbart att det finns olika tolkningar av vad som är rätt. Genelec har inte kommit fram till sitt sound av en ren slump. De har medvetet jobbat för att få högtalarna att låta på ett visst sätt. Detta i övertygelsen att det ska vara monitorer passande för professionellt bruk. Likaså med KRK. Ändå låter de så olika varandra.

Det är här användarens egna tycke och smak kommer in. Vill jag ha fyllig varm botten eller fast och hård? Vill jag ha en bred och livfull stereobild eller en snäv, koncentrerad?

För att översätta till mätdata: Det fins inget sätt att objektivt mäta transientrespons och stereopanorama som är givande för användaren. Objektiva mätdata ger inte konkreta besked. Man får helt enkelt gå ut och lyssna.

En sak till. Stod valet mellan två högtalarmodeller varav den ena visade fina mätdata, spelade märkbart längre ned i basen och samtidigt var något billigare, skulle jag ändå välja den av de två som funkade bäst att mixa i. Det vill säga överförde mixarna bäst till andra system (typ mastring, radio, hörlurar, artisternas hemmaanläggningar).

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)
Hur avgör man vad som är rätt? Den enda som kan göra det är ju du. Höseln varierar mellan folk och det jag hör kanske inte du hör och vice versa.

Det avgör dem som forskar i ljud och tillverkning av membran...

Nä precis! Därför det ska låta RÄTT! Sen ställer jag som producent in ljudet så det låter BRA! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur avgör man vad som är rätt? Den enda som kan göra det är ju du. Höseln varierar mellan folk och det jag hör kanske inte du hör och vice versa.

Det avgör dem som forskar i ljud och tillverkning av membran...

Nä precis! Därför det ska låta RÄTT! Sen ställer jag som producent in ljudet så det låter BRA! 😏

Rätt kan oxå låta Bra, utan att det kostar en förmögenhet..

Den som söker skola finna :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...