Jump to content
Annons

Genelec 8040A eller KRK VXT8?! De e frågan?!


Tripfighter (oregistrerad)

Recommended Posts

Hur avgör man vad som är rätt? Den enda som kan göra det är ju du. Höseln varierar mellan folk och det jag hör kanske inte du hör och vice versa.

Det avgör dem som forskar i ljud och tillverkning av membran...

Nä precis! Därför det ska låta RÄTT! Sen ställer jag som producent in ljudet så det låter BRA! :rolleyes:

...men när nu de seriösa fabrikaten kommer fram till olika resultat av sin forskning om vad som ar rätt för musikstudion, så innebär det att det finns flera sidor av samma mynt - och till syvende och sist, så är det ändå DINA öron som måste avgöra vad som är rätt för dig.

Hade det bara funnits en sanning, så hade det bara funnits ett fabrikat och en modell av studiomonitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

pme (oregistrerad)
Kolla på Deluxe.

Deluxe är notoriskt dåliga på prisinformation vilket även gäller VXT. Men man kan ju gå och lyssna, men jag undviker helst dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag skrev för mig är att när man köper monitorer så glömmer man ofta bort en sak. Du har redan droppar i dina öron. Så även om monitorn skulle vara spikrak så skulle du inte uppfatta dem som det med största sannolikhet. Det bästa är då som jag gjorde att göra en frekvenskurva på dina öron först och främst så du kan hitta en monitor som passar just DIG.

Nej nej nej nej!

monitorn ska ÅTERGE så KORREKT som möjligt

skulle monitorn "vara avpassad" efter någons jävla öra (tex ditt) skulle det uppstå skillnad när du lyssnar på något inspelat kontra källan även om det vart en perfekt inspelning där källan återges hur bra som helst

ett exempel: du ska spela in en klassisk gitarr å målet är en så naturlig inspelning som möjligt

du lyssnar genom dina "anpassade" monitorer som ger din lyssning i kontrollrummet frekvenser du med dina öron inte hör på samma sätt när du går in i studiorummet å lyssnar på gitarren direkt

du skulle då kompensera för att komma närmare så som du upplever källan pga att din anpassade monitor ger en signal som dina öron aldrig kan få direkt från källan

kort sagt - dina droppar i öronen lever du med varje dag å det är enda sättet du lyssnar på

genom den lyssningen finns hela ditt spektra av hur saker å ting låter

skulle du plötsligt få en monitor som kompenserar för dom dropparna så kommer du ju uppleva det ljudet annorlunda

helt fel tänkt alltså! 😊 har läst flera som tänkt så här när det gällt lyssning

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur avgör man vad som är rätt? Den enda som kan göra det är ju du. Höseln varierar mellan folk och det jag hör kanske inte du hör och vice versa.

Det avgör dem som forskar i ljud och tillverkning av membran...

Nä precis! Därför det ska låta RÄTT! Sen ställer jag som producent in ljudet så det låter BRA! 😄

Rätt kan oxå låta Bra, utan att det kostar en förmögenhet..

Den som söker skola finna 😊

håller med

rätt låter faktiskt oftast också bra - om det är en bra inspelning

är den kass låter det kass 😆

det är ju poängen med rätt lyssning

summan av kardemumman är att du tripfighter tycker jag resonerar helt rätt, men lite begränsat

när du hittat några grejer med bra mätvärden så finns det fortfarande detaljer som du behöver provlyssna dig fram till

hur du uppfattar stereobilden, hur stor sweetspoten är, detaljrikedomen

bra värden är bra värden, men även en ganska rak kurva avviker lite å även om du hittar två enheter med samma gränsvärden så sitter de små avvikelserna på olika ställen

där måste du lyssna å höra vilket som ger dig en lyssning du kan jobba bäst med

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Nä riktigt så enkelt e de inte. Men fortfarande vill jag inte ha nått som jag uppfattar som bra. O vill heller inte veta av företagens "egna tolkningar"! Vill ha nått som e så nära verkligheten som möjligt för dem pengarna. Jag vill ha en varm o fyllig bas när ljudet skapar en sådan o en fast o hård bas när ljudet är sådant! Likaså gäller "bred och livfull stereobild eller en snäv, koncentrerad". Enkelt! :rolleyes: Därför man försöker lägga ihop en logisk tolkning av all info man får tag på.

Och högtalarna ska användas till egen produktion huvudsakligen. De e de ända som räknas. De andra får låta som de vill... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Men jag e inte intresserad av företagens egna tolkningar o forskning. Jag är intresserad av den rätta forskningen så som det är i verkligheten utan att någon tjänar pengar på svaret! De e där ens eget huvud får tänka lite själv. De e ju rätt logiskt att dem vill sälja o vrider o vänder sion egen forskning till deras fördel! Det finns bara en sanning. Men den är förmodligen för dyr att tillverka så därför finns en massa alternativ! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Helt rätt Biran! 😕

Ja jag har kollat lite på dem innan o dem e nock svinbra. Men inget som intresserar mig. Kollat på Mackie osså innan som verkar riktigt bra. Har kollat på en hel del under dem 6 månaderna jag sparat pengar, o nu står valet mellan Genelec eller KRK. Men egentligen gör de nog inte de längre heller..

Nu e lönen inne på kontot o till helgen läggs beställningen på allt de sista till studion. Troligtvis KRK VXT8! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag skrev för mig är att när man köper monitorer så glömmer man ofta bort en sak. Du har redan droppar i dina öron. Så även om monitorn skulle vara spikrak så skulle du inte uppfatta dem som det med största sannolikhet. Det bästa är då som jag gjorde att göra en frekvenskurva på dina öron först och främst så du kan hitta en monitor som passar just DIG.

Nej nej nej nej!

monitorn ska ÅTERGE så KORREKT som möjligt

skulle monitorn "vara avpassad" efter någons jävla öra (tex ditt) skulle det uppstå skillnad när du lyssnar på något inspelat kontra källan även om det vart en perfekt inspelning där källan återges hur bra som helst

ett exempel: du ska spela in en klassisk gitarr å målet är en så naturlig inspelning som möjligt

du lyssnar genom dina "anpassade" monitorer som ger din lyssning i kontrollrummet frekvenser du med dina öron inte hör på samma sätt när du går in i studiorummet å lyssnar på gitarren direkt

du skulle då kompensera för att komma närmare så som du upplever källan pga att din anpassade monitor ger en signal som dina öron aldrig kan få direkt från källan

kort sagt - dina droppar i öronen lever du med varje dag å det är enda sättet du lyssnar på

genom den lyssningen finns hela ditt spektra av hur saker å ting låter

skulle du plötsligt få en monitor som kompenserar för dom dropparna så kommer du ju uppleva det ljudet annorlunda

helt fel tänkt alltså! :rolleyes: har läst flera som tänkt så här när det gällt lyssning

Självklart stämmer det du säger. Jag läste mitt inlägg igen och upptäckte att jag var otydlig och formulerade mig lite slarvigt. Jag menade mer hypotetiskt komma närmast den rakaste lyssningen. Att jag har kollat mina öron är för att jag ville veta var mina droppar är. Då är jag medveten om att när jag lyssnar på ett instrument innan inspelning så vet jag vilka frekvenser mina öron är svagare på att uppfatta och lyssnar lite extra noga där så jag inte missar nån liten överton i klangen eller liknande. Jag ber om ursäkt för min dåliga formulering och hoppas att ni förstod mig bättre nu 😕 Det var helt enkelt mer hypotetiskt att komma närmare den rakaste lyssningen då många pratar om att de vill ha en helt rak "lyssning". Jag ser ju skillnad på rak lyssning och korrekt lyssning då alltså. Men det är bara jag som sitter och filosoferar, är rätt duktig på det och försvinner i massa tankar kring begrepp och försöker alltid hitta mer i begreppen vilket gör att min text jag skriver blir svårbegriplig ibland. Ber om ursäkt igen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha nått som e så nära verkligheten som möjligt för dem pengarna. Jag vill ha en varm o fyllig bas när ljudet skapar en sådan o en fast o hård bas när ljudet är sådant!

Naturligtvis, men jag pratar om högtalarens karaktär. Den kommer du aldrig ifrån.

Det finns bara en sanning.

Inte i verkligheten. Det är bara i amerikanska serier om advokatbyråer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diggar KRK. Har Rokit5,orna hemma och tycker att de duger bra. Men ska jag mixa något viktigt så gör jag det i skolan där vi har Krk K-rock monitorer, (vi har andra också men diggar inte dem). Men då de jag skulle komma till, att efter att vara van med Krk och sedan gå till Genelec upplever jag som hemskt. Många av mina kompisar och kolegor har Genelec.

Gå och lyssna själv är ändå bäst.

Och sen Akg K240 studio hörlurarna som referenser till vad du än väljer, de är grymt de !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bara en sanning.

Inte i verkligheten. Det är bara i amerikanska serier om advokatbyråer.

jodå en sanning

å så en jävla massa människor som förväxlar den med sitt eget tyckande

inkl du å jag

Det jag är ute efter är att ens eget tyckande egentligen är det enda som räknas.

Utan egen åsikt, ingen sanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag diggar KRK. Har Rokit5,orna hemma och tycker att de duger bra. Men ska jag mixa något viktigt så gör jag det i skolan där vi har Krk K-rock monitorer, (vi har andra också men diggar inte dem). Men då de jag skulle komma till, att efter att vara van med Krk och sedan gå till Genelec upplever jag som hemskt. Många av mina kompisar och kolegor har Genelec.

Gå och lyssna själv är ändå bäst.

Och sen Akg K240 studio hörlurarna som referenser till vad du än väljer, de är grymt de !

Mmm, ett bevis på att vad man tycker är subjektivt.

Personligen så ger mig Rokit 5 inget annat än en känsla av obehag.

Inget jag skulle vilja mixa i om jag inte var tvungen. Likadant som NS10 genom alla år har förföljt mig liksom döden vandrade vid riddarens sida i det sjunde inseglet. Jag bar med mig egna lådor under en tid bara för att jag inte härdade ut med NS10. Till slut kapitulerade jag för att det var så jobbigt att släpa med mig egna lådor och tog tjuren vid hornen och lärde mig motvilligt mixa i NS10. Det blev aldrig något schackparti, jag tog förlusten och svalde förtreten.

Nu säger jag inte att du har fel Seek, utan bara att Rokit5 inte är något jag vill använda.

Med andra ord jag späder på att åsikten om att egna åsikter är viktigare än vad andra tycker.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diggar KRK. Har Rokit5,orna hemma och tycker att de duger bra. Men ska jag mixa något viktigt så gör jag det i skolan där vi har Krk K-rock monitorer, (vi har andra också men diggar inte dem). Men då de jag skulle komma till, att efter att vara van med Krk och sedan gå till Genelec upplever jag som hemskt. Många av mina kompisar och kolegor har Genelec.

Gå och lyssna själv är ändå bäst.

Och sen Akg K240 studio hörlurarna som referenser till vad du än väljer, de är grymt de !

Mmm, ett bevis på att vad man tycker är subjektivt.

Personligen så ger mig Rokit 5 inget annat än en känsla av obehag.

Inget jag skulle vilja mixa i om jag inte var tvungen. Likadant som NS10 genom alla år har förföljt mig liksom döden vandrade vid riddarens sida i det sjunde inseglet. Jag bar med mig egna lådor under en tid bara för att jag inte härdade ut med NS10. Till slut kapitulerade jag för att det var så jobbigt att släpa med mig egna lådor och tog tjuren vid hornen och lärde mig motvilligt mixa i NS10. Det blev aldrig något schackparti, jag tog förlusten och svalde förtreten.

Nu säger jag inte att du har fel Seek, utan bara att Rokit5 inte är något jag vill använda.

Med andra ord jag späder på att åsikten om att egna åsikter är viktigare än vad andra tycker.

Jag håller faktisk med dig. RoKit monitorerna är inte de bästa men samtidigt inte de sämsta. Lite för otydliga i basen är största problemet anser jag, men jag köpte RoKit5:orna för att jag tyckte att de lät ok, jag är van med krk samt att jag fick dem för 2000. Tänkte köpa vx eller vad dom heter men ekonomin sprack. Jag jobbar så att när jag ska göra en slut mix så tar jag mina mixar till skolan och mixar dem i K-rock monitorer som jag tycker låter grymt.

NS10 är ju ett fall av monitorer som, generelt sagt, de flesta inte tycker/tyckte låter bra, men de blev "studio standard" och då valde folk att vänja sig med dem.

Men till slut så handlar de som sagt att egna åsikter är viktigast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diggar KRK. Har Rokit5,orna hemma och tycker att de duger bra. Men ska jag mixa något viktigt så gör jag det i skolan där vi har Krk K-rock monitorer, (vi har andra också men diggar inte dem). Men då de jag skulle komma till, att efter att vara van med Krk och sedan gå till Genelec upplever jag som hemskt. Många av mina kompisar och kolegor har Genelec.

Gå och lyssna själv är ändå bäst.

Och sen Akg K240 studio hörlurarna som referenser till vad du än väljer, de är grymt de !

Mmm, ett bevis på att vad man tycker är subjektivt.

Personligen så ger mig Rokit 5 inget annat än en känsla av obehag.

Inget jag skulle vilja mixa i om jag inte var tvungen. Likadant som NS10 genom alla år har förföljt mig liksom döden vandrade vid riddarens sida i det sjunde inseglet. Jag bar med mig egna lådor under en tid bara för att jag inte härdade ut med NS10. Till slut kapitulerade jag för att det var så jobbigt att släpa med mig egna lådor och tog tjuren vid hornen och lärde mig motvilligt mixa i NS10. Det blev aldrig något schackparti, jag tog förlusten och svalde förtreten.

Nu säger jag inte att du har fel Seek, utan bara att Rokit5 inte är något jag vill använda.

Med andra ord jag späder på att åsikten om att egna åsikter är viktigare än vad andra tycker.

Jag håller faktisk med dig. RoKit monitorerna är inte de bästa men samtidigt inte de sämsta. Lite för otydliga i basen är största problemet anser jag, men jag köpte RoKit5:orna för att jag tyckte att de lät ok, jag är van med krk samt att jag fick dem för 2000. Tänkte köpa vx eller vad dom heter men ekonomin sprack. Jag jobbar så att när jag ska göra en slut mix så tar jag mina mixar till skolan och mixar dem i K-rock monitorer som jag tycker låter grymt.

NS10 är ju ett fall av monitorer som, generelt sagt, de flesta inte tycker/tyckte låter bra, men de blev "studio standard" och då valde folk att vänja sig med dem.

Men till slut så handlar de som sagt att egna åsikter är viktigast.

Jag lyssnade på Rokit samtidigt jag lyssnade på VXT (växlingsvis) och helt ärligt,

jag skulle inte ta emot Rokit ens gratis - så mkt sämre lät de än VXT 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diggar KRK. Har Rokit5,orna hemma och tycker att de duger bra. Men ska jag mixa något viktigt så gör jag det i skolan där vi har Krk K-rock monitorer, (vi har andra också men diggar inte dem). Men då de jag skulle komma till, att efter att vara van med Krk och sedan gå till Genelec upplever jag som hemskt. Många av mina kompisar och kolegor har Genelec.

Gå och lyssna själv är ändå bäst.

Och sen Akg K240 studio hörlurarna som referenser till vad du än väljer, de är grymt de !

Mmm, ett bevis på att vad man tycker är subjektivt.

Personligen så ger mig Rokit 5 inget annat än en känsla av obehag.

Inget jag skulle vilja mixa i om jag inte var tvungen. Likadant som NS10 genom alla år har förföljt mig liksom döden vandrade vid riddarens sida i det sjunde inseglet. Jag bar med mig egna lådor under en tid bara för att jag inte härdade ut med NS10. Till slut kapitulerade jag för att det var så jobbigt att släpa med mig egna lådor och tog tjuren vid hornen och lärde mig motvilligt mixa i NS10. Det blev aldrig något schackparti, jag tog förlusten och svalde förtreten.

Nu säger jag inte att du har fel Seek, utan bara att Rokit5 inte är något jag vill använda.

Med andra ord jag späder på att åsikten om att egna åsikter är viktigare än vad andra tycker.

Jag håller faktisk med dig. RoKit monitorerna är inte de bästa men samtidigt inte de sämsta. Lite för otydliga i basen är största problemet anser jag, men jag köpte RoKit5:orna för att jag tyckte att de lät ok, jag är van med krk samt att jag fick dem för 2000. Tänkte köpa vx eller vad dom heter men ekonomin sprack. Jag jobbar så att när jag ska göra en slut mix så tar jag mina mixar till skolan och mixar dem i K-rock monitorer som jag tycker låter grymt.

NS10 är ju ett fall av monitorer som, generelt sagt, de flesta inte tycker/tyckte låter bra, men de blev "studio standard" och då valde folk att vänja sig med dem.

Men till slut så handlar de som sagt att egna åsikter är viktigast.

Jag lyssnade på Rokit samtidigt jag lyssnade på VXT (växlingsvis) och helt ärligt,

jag skulle inte ta emot Rokit ens gratis - så mkt sämre lät de än VXT 🥰

okej, intressant. Men de e ju så individuellt, jag tycker tex att yamahas nya, hs50?, som har fått så grym kritik låter helt uselt. Där tycker jag RoKit var hästlängder före.

Men allt är ju vad man själv vänjer sig med, iprincip så skulle man kunna mixa i vad som helst bara man kan sin lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Jag diggar KRK. Har Rokit5,orna hemma och tycker att de duger bra. Men ska jag mixa något viktigt så gör jag det i skolan där vi har Krk K-rock monitorer, (vi har andra också men diggar inte dem). Men då de jag skulle komma till, att efter att vara van med Krk och sedan gå till Genelec upplever jag som hemskt. Många av mina kompisar och kolegor har Genelec.

Gå och lyssna själv är ändå bäst.

Och sen Akg K240 studio hörlurarna som referenser till vad du än väljer, de är grymt de !

Mmm, ett bevis på att vad man tycker är subjektivt.

Personligen så ger mig Rokit 5 inget annat än en känsla av obehag.

Inget jag skulle vilja mixa i om jag inte var tvungen. Likadant som NS10 genom alla år har förföljt mig liksom döden vandrade vid riddarens sida i det sjunde inseglet. Jag bar med mig egna lådor under en tid bara för att jag inte härdade ut med NS10. Till slut kapitulerade jag för att det var så jobbigt att släpa med mig egna lådor och tog tjuren vid hornen och lärde mig motvilligt mixa i NS10. Det blev aldrig något schackparti, jag tog förlusten och svalde förtreten.

Nu säger jag inte att du har fel Seek, utan bara att Rokit5 inte är något jag vill använda.

Med andra ord jag späder på att åsikten om att egna åsikter är viktigare än vad andra tycker.

Jag håller faktisk med dig. RoKit monitorerna är inte de bästa men samtidigt inte de sämsta. Lite för otydliga i basen är största problemet anser jag, men jag köpte RoKit5:orna för att jag tyckte att de lät ok, jag är van med krk samt att jag fick dem för 2000. Tänkte köpa vx eller vad dom heter men ekonomin sprack. Jag jobbar så att när jag ska göra en slut mix så tar jag mina mixar till skolan och mixar dem i K-rock monitorer som jag tycker låter grymt.

NS10 är ju ett fall av monitorer som, generelt sagt, de flesta inte tycker/tyckte låter bra, men de blev "studio standard" och då valde folk att vänja sig med dem.

Men till slut så handlar de som sagt att egna åsikter är viktigast.

Jag lyssnade på Rokit samtidigt jag lyssnade på VXT (växlingsvis) och helt ärligt,

jag skulle inte ta emot Rokit ens gratis - så mkt sämre lät de än VXT 🥰

okej, intressant. Men de e ju så individuellt, jag tycker tex att yamahas nya, hs50?, som har fått så grym kritik låter helt uselt. Där tycker jag RoKit var hästlängder före.

Men allt är ju vad man själv vänjer sig med, iprincip så skulle man kunna mixa i vad som helst bara man kan sin lyssning.

Håller mä dej att man kan göra storverk även i mindre väljudande monitorer,

om man lärt sej ljudbilden dom levererar till lyssnaren..

Jag använder mina 2 monitorpar till all typ av lyssning i hemmet, tex internetradio, datorspel musikcd ect ect,

så jag betalar gärna i princip vad som helst för att få till lyssningen som jag vill ha den 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tripfighter (oregistrerad)

Hej igen! 🙂

Tackar för alla inlägg o olika åsikter! Dem flesta tyckte olika, men en del sa KRK. Tror inte nån sa Genelec. Alltså blev valet lite lättare, för ville ju egentligen ha KRK! O igår lades beställningen på http://www.musicstore.de! 😳

Totalt blev det 20.430,09:- i svenska riksdaler! (€ 2.212,00) vilket jag tycker är billigt med tanke på vad jag får! Precis sånt min plånbok gillar!

När jag kollade priserna i torsdags så låg KRK på 649€, men igår när jag beställde kosta dem 599€. Lycko mig hade dem alltså sänkts med 100€ paret sen dan innan! 😄

För er som undrar priser osv så kopierar jag in hela beställningen helt enkelt!

--------------------------------------------------------------------------------

2,00 REC0005408-000 VXT 8 Studiomonitor, 180W, 8"/1" 599,00 € 1.198,00 €

1,00 PCM0005643-000 1616m PCI 448,00 € 448,00 €

1,00 DJE0002042-000 B-Control Deejay BCD3000 209,00 € 209,00 €

1,00 DJE0001690-000 K 181 DJ / DJ-Kopfhörer 120 dB, 42 Ohm, 5-30.000 Hz 139,00 € 139,00 €

1,00 GIT0008925-001 Lucida LK-2 NA 4/4 Konzertgitarre, Natur 29,00 € 29,00 €

1,00 ACC0001818-000 Tisch-Stativ mit Schwanenhals schwarz 10,00 € 10,00 €

2,00 REC0004326-000 Absorber-Set Standard, anthr. 2x Akustikschaum, 600x600x70 33,00 € 66,00 €

2,00 REC0004374-000 Absorber-Set CornerRole,anthr. 2x Akustikschaum, 300x300x600 49,00 € 98,00 €

Shipping: 15,00 €

Shipping Method: per DHL, DPD oder UPS

Total: 2.212,00 €

Tax included: 353,18 €

--------------------------------------------------------------------------------

Köpte ingen mic eftersom dem inte hade den jag ville ha (SP B1) så den köper jag här hemma istället för 1000:-.

Sen hade jag tänkt att jag skulle lära mig spela lite gitarr för omväxlings skull så köpte den billigaste dem hade för 29€. Kan ju inte ett skit så därför det fick bli den billigaste. Alltså behöver ingen tipsa om vilket skräp de e för de e jag rätt så medveten om! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kollade priserna i torsdags så låg KRK på 649€, men igår när jag beställde kosta dem 599€. Lycko mig hade dem alltså sänkts med 100€ paret sen dan innan! 😮

Jag är faktiskt också efter monitorer och KRK är i min köpelista efter ha läst tråden så lägger jag beställning på samma ställe och samma högtalare. Hos Thomann kostade de 666euro så det var en peng mer. Har aldrig hört talats om Musicstore men de säljer tydligen till Sverige och hade ett bra pris på dem.

Jag är verkligen en nybörjare inom studio men jag tyckte mina KRK RoKit RP-8 lät suveränt och säljaren på musikbörsen rekommenderade dem av alla andra när jag köpte dem runt 2004 men så dum som man var när ekonomin krasade så sålde man dem för bortskänkarspris. Genelec är alldeles för dyra för vad de kostar och de saknar ett mellansegment så som många andra, KRK tex.

Tänkte först köpa V8-Mk2 men sen KRK släppte VXT-8 så får de bli dem istället.

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Tripfighter (oregistrerad)

Hallon! 😛

Va ett tag sen sist, men tänkte komma med en liten utvärdering nu för er som undrar om mitt lilla paket från Musicstore.de...

Leveransen tog bara 4 dagar så det var mycket bra! Men sen när jag packade upp mina saker såg jag att ljudkortet fattades till min stora förtvivlan! 😉 Ringde till deras suport och kom fram efter 20 min x 5:- o fråga vad som gällde?! Dem hade visst då fel saldo på hemsidan så det fanns inte i lager trots det stog när jag la beställningen. Dem sa att det skulle ta max 2 veckor, och efter en vecka hade jag det hemma. Godkänt trots allt!

Jag hade även lagt en beställning samtidigt på 4sound.se på kablar o mic. Märkligt nog va de samma sak där att micen inte fanns hemma trots den fanns i lager när jag la beställningen! Hade alltså inte spelat nån roll om jag fått ljudkortet i tid för hade inte haft nårra kablar! Men allt löste sig till slut o nu står allt på plats o har testats lite grundligt...

För det första så är jag fruktansvärt nöjd med mina KRK VXT8! Sjukt snygga o sagolikt ljud! Speciellt när man lyssnar på helt färsk high-tech psycadelic full-on med massa sjuka ljud i mästerlig ljudkvalite! Jag kan sitta framför datan o peka ut exakt vart alla ljuden flyger runder o i vilken riktning osv! Fett! 🙂

Sen så oroade jag ju mig lite för att basen inte skulle bli tillräcklig på småttingar utan sub. Helt i onödan kan jag säg! När jag kör lite TUNG hardstyle (rätt masterad) kan man pumpa på mer än nöden kräver vill jag lova! Iom att man sitter med huvet 1m ifrån så upplevs mer tryck, högre ljud, men ändå perfekt ljudkvalité, gämfört med min stereo! Det är mer än imponerande med tanke på att jag har ett par Canton Ergo 1200DC med dubbla 10" som jag köpte för 25000:- för nårra år sedan. Dem drivs i sin tur av en bi-ampad Pioneer VSX-D2011 o de e kräm!

Kan rekommendera dem till ALLA som vill ha ordentlig kvalité för runt 10.000:-!

Ljudkortet, E-MU 1616m, är jag också väldigt nöjd med! Mjukvaran är lite krånglig som en del sagt, men det lär man sig snabbt om man inte är allt för trög! 🙂 Dem olika in/utgångarna går ju att koppla runder på alla möjliga vis med mjukvaran, men när man har koll på det funkar de perfekt! Har det kopplat till stereon osså för film o musik o märkte skillnad i ljudkvalité mot mitt gamla Audigy2 zs! Har bara testat micen som hastigast och den tillsammans med preampen fungerar utmärkt enligt mig! Väldigt bra ljudkvalité även där! Även ljudkort o mic kan rekommenderas till dem som har dessa behov!

Sen min lilla MP3 mixer har jag inte hunnit testa alls. Bara kopplat in o installerat i princip o sett så den fungerade! Men har en polare som har föregångaren o han är väldigt nöjd med sin...

Tack för er tid o glölm inte lyssna på mitt lilla mästerverk! 🙂

(länk finns i signaturen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...