Jump to content
Annons

Genelec 8040A eller KRK VXT8?! De e frågan?!


Tripfighter (oregistrerad)

Recommended Posts

  • 3 år senare...
Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag jobbar med 8040 (både musik och tal).

Tycker det är bra monitorer för att sätta balansen mellan olika spår.

Däremot har jag problem med botten. Jag upplever, som Gizmosis skriver, att dom är fasta i botten. Den sitter bra i mix och ger en bra energi.

Men jag tycker det är svårt att urskilja frekvenser. 80 Hz kan låta som både 100 och 60, typ.

De mixar jag gör i 8040 låter ofta väldigt blygsamma i botten, när jag lyssnar i andra system.

Det är säkert en vanesak...

VXT8 har jag nog aldrig hört. V8 är nog den senaste KRK jag lyssnade på. Tycker generellt att KRK är överdrivna i diskanten. Instinktivt vill jag sträcka mig efter ett high-shelving-filter och dämpa ett par dB.

Haha jag är inte så mkt för KRK, Adam A7 säger mig att dom är ärliga, men du säger att du har lust att "sträcka dig efter en high-shelfing-filter" man behöver OFTA Filtrera ljudet några DB ner till 5ooo hz, så KRK kanske är ärliga för dig med andra ord

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag följde med min kompis när han lyssnade på diverse monitors för sin studio. Han är rätt petig med ljudet vill jag tillägga. Vi lyssnade på Genelec och diverse andra högtalare. Jag fastnade för Genelecs vackra design. Men han köpte monitors från nåt svenskt företag som heter "Öhman".

Den modellen han köpte är stativhögtalare, där högtalaren är ca en halvmeter hög. Tydligen smögs dessa in i någon test med svindyra monitorer...och vann! (Tyvärr har jag ingen referens, och jag orkar inte surfa just nu.) De är inte aktiva, men dom kostar runt 4000 kr/paret (har jag för mig) om man väljer att bygga ihop dom själv. Min kompis köpte teakfanér (eller nåt liknande träslag) och de blev minst lika vackra som Genelec om man är ute efter design. Fanéren gjorde att de lät bättre då man tydligen måste ha nåt lager av nåt slag på dom för att de ska låta rätt. Han driver dom med nån billig NAD-förstärkare från 80-talet (20W).

Det är lätt att tro att konstruktören spelar på sina största högtalare när han demar dessa små monitorer, berättade min kompis efter ett lyssningsbesök.

Han köpte senare ytterligare ett par Öhmanhögtalare för närmare 30000kr. Idiot, tänkte jag, men de låter lite bättre i en A-B-test. Nu har han tre par Öhmans!

...Kanske nåt att kolla på om man har liten budget?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Det avgör dem som forskar i ljud och tillverkning av membran...

Nä precis! Därför det ska låta RÄTT! Sen ställer jag som producent in ljudet så det låter BRA! :rolleyes:

Det där låter väl lite plojty. Ta dig iväg nånstans där du kan lyssna på olika och bestäm dig från det, stor risk att du ångrar dig annars.

Och att mixa utan subbas, som så många säger är det man ska göra, det är helt förkastligt tycker jag. Om jag höjer elbasens eq bara en db vid 70 hz hörs det tydligt. Ändrar jag så att höjningen sker vid 60 hz så hörs den skillnaden direkt. Stänger jag av min lite billigare sub låtar det som att filtret står på defeat, det hörs ingen skillnad alls när jag ändrar lågbasen. Ska man klara sig utan sub ska man ha stooora dyyyra monitorer.

Jag har en stor bergsprängare som alternativ lyssning, det är också bra ibland, speciellt når man är ovan med monitorerna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha jag är inte så mkt för KRK, Adam A7 säger mig att dom är ärliga, men du säger att du har lust att "sträcka dig efter en high-shelfing-filter" man behöver OFTA Filtrera ljudet några DB ner till 5ooo hz, så KRK kanske är ärliga för dig med andra ord

😉

Fast nu skrev jag väl inget Adams monitorer.

Passar på att uppdatera mina intryck/erfarenheter av de två modellerna. Genelec 8040 har jag i stort sett fortfarande samma intryck av. Bra monitorer, men något diffusa i bas och lägre mellan.

Jag hade möjlighet att göra en ordentlig provkörning av VXT8 någon månad efter att jag postade förra inlägget (2007). Fik ett mycket bra intryck av dom. Fokus ligger i botten och lägre mellanregister. Deras svaghet är att diskanten kan vara lite diffus och det finns något fasigt över området där jag gissar att delningsfiltret ligger som gör det lite svårt att få grepp om sång-/taltydlighet. Mest roligt hade jag att jobba med rytmpaketet (trummor, bas, perc).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu skrev jag väl inget Adams monitorer.

Passar på att uppdatera mina intryck/erfarenheter av de två modellerna. Genelec 8040 har jag i stort sett fortfarande samma intryck av. Bra monitorer, men något diffusa i bas och lägre mellan.

Jag hade möjlighet att göra en ordentlig provkörning av VXT8 någon månad efter att jag postade förra inlägget (2007). Fik ett mycket bra intryck av dom. Fokus ligger i botten och lägre mellanregister. Deras svaghet är att diskanten kan vara lite diffus och det finns något fasigt över området där jag gissar att delningsfiltret ligger som gör det lite svårt att få grepp om sång-/taltydlighet. Mest roligt hade jag att jobba med rytmpaketet (trummor, bas, perc).

Aha hehe jag har själv inte tagit mig tid att lyssna på VXT8 tyvär, tycker det finns så mycket monitorer så man blir helt (ursäkta ordvalet) psykiskt störd i hjärnan av att bestämma sig och ju mer forum man går in på ju mer företags namn dyker upp, fast jag ska köpa genelec nu i veckan tänkte jag, det låg mellan Adam A7x och Genelec 8040, ANLEDNINGEN ÄR ATT: Adam gillade ja väldigt mycket då dom va otroligt ärliga i mina öron, dom hade en mycket bredare Stereo syn samt va mer detalj rik i frekvenser och Attacken, snabbheten i Adam gjorde lixom att man kunde skilja ljuden ifrån varandra lite mer, det är possitivt antar jag, men valde ändå Genelec för att dom låter mer "raka" tycker jag det känns som att om man ska mixa genom Adam blir det bara rörigt, Genelec lät lixom mer "så som man tycker att en låt ska låta när den är klar", Adam va lite mer "spacad" och "Obalancerad" tyckte jag, trots att man satte på en riktigt riktigt bra mix kändes de som att ljuden låg lite rörigt men som sagt det är ju en smak sak Genelex lät mer kristal Klara i alla Frekvenser tyckte, så det blev dom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Dags att liva upp tråden lite igen då!

Tänkte faktiskt köpa ett par Genelec 8040a, alternativt KRK VXT8, i syfte att göra Elektronisk/House musik.

Är lite kluven kring valet, tycker att Genelec är snyggare och enligt de flesta på forumet klarare ljud.

Jämnfört med KRK som sägs ha kraftig bas och tydliga panoreringar.

Någon som nu, ~två år senare, kan recensera över dessa två monitorer? Personliga erfarenheter kring dessa rivaler?

Jag köpte mina nuvarande Mackie MR8 utan att först lyssna på dom, blev imponerad av ljudet och har sen dess varit fast för monitorer och börjar bli alltmer kräsen för klarhet. Med andra ord, de har gjort sitt!

Jag vill ha så mycket klarhet som möjligt, jag älskar panoreringar och samtidigt fyllig men klar bas!

Jag kommer inte att åka och jämnföra dessa för jag kommer säkert att bli lika förvånad över bägge, men någon utav dessa ska det bli!

Jag vill att DU svarar antingen Genelec eller KRK och sen varför du tycker som du tycker, då det var ett tag sedan denna tråden skapades och jag tror att det finns fler uppfattningar nu än då.

Kommer under veckan att fundera några gånger till innan jag tillslut klickar hem allt, men vill ha så mycket åsikter som möjligt kring detta!

Det jag ska beställa är:

*Universal Audio Apollo Quad + Thunderbolt Expansion

*Apple MacBook Pro 15 -2.4Ghz beroende på om den stödjer Thunderbolt vilket är väldigt luddigt i infon!

http://emusic.se/product/15618/Apple-MacBook-Pro-15--2-4Ghz (annars får jag kolla på en annan)

*Auralex SpeakerDudes

*Proel KP820 - Högtalarstativ

*Kablage

*Genelec 8040a eller KRK VXT8

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu fått testa Genelecen i en riktig studio.

Jag blev förvånad av klarheten, men jag tyckte tyvärr inte att dom orkade så mycket i basen jämnfört med "SE Electronics The SE Munro Egg 150" som jag också fick testa!

Dessa lät precis lika klara men gick lägre i basen, trodde först de skulle låta riktigt plastiga men ack så fel jag hade. Nu kommer jag att köpa dessa, värt att kolla in!

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...