PeterF Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Hej! Jag har en frÄga. Hur jobbar lÄtskrivarproffsen? För att fÄ fram en eller tvÄ nya lÄtar varje dag, att skicka till sitt förlag, mÄste man ha ett bra kreativt flöde som fÄr fram mÄnga bra idéer. Hur bygger man upp det? Vad gör man nÀr det inte kommer nÄgot, eller nÀr de idéer som kommer inte Àr bra? Med vÀnlig hÀlsning! Peter
Björn Olsberg Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Finns lika mĂ„nga svar som lĂ„tskrivare/producenter. Ett gĂ€ng tips finns i Studio 1-07, tema kreativitet: * Tidningen som pdf * Och pĂ„ papper Tycker faktiskt sjĂ€lv att dĂ€r finns en hel del matnyttigt, inte minst artikeln om lĂ„tskrivarverkstaden Ă€r lĂ€svard đ Om man nu kan lyssna pĂ„ mina nĂ„got partiska ord i sammanhanget đ
mange_andersson Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 man ska inte tro pÄ allt mange schmidt sÀger....
Piccazzo Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 (redigerat) - Diciplin - Rutin " LÄtskrivarproffsen " mÄ skriva tvÄ eller fler lÄtar per dag men av dessa sÀg 14 lÄtar du gör pÄ en vecka kanske en eller tvÄ gÄr vidare till steg tvÄ.FÀrdigstÀlla produktion , Mixa , Mastra och dÄ Àr det fortfarande inte sÀkert att lÄten kommer bli placerad hos nÄgon artist. Vissa uppdrag gÀller vÀldigt specifika typer av lÄtar och dÄ kan man fokusera pÄ att göra en typ av lÄt men man kan göra den i 10 olika varianter. " LÄtskrivarsuperproffsen " har en stab av lÄtskrivare som skriver lÄtar Ät dom och dom vÀljer dom bÀsta ideerna och jobbar vidare pÄ dessa. Superproffs = Fd Cheiron , Timbaland , Neptunes m.m m.m Men för att fÀrdigstÀlla tvÄ eller fler lÄtar per vecka utan att brÀnna ut sig sjÀlv och kunna hÄlla kreativiteten uppe Àr det att föredra att man jobbar som ett team. LÄtskrivare / Textförfattare och helst ha ett förlag som i sin tur jobbar med att sÀlja lÄten. Redigerat 7 augusti 2007 av Piccazzo
hegobald Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Tja.. Har man det som jobb sÄ ska det vÀl inte var nÄt problem.. Har man bara disciplinen att sitta och jobba 8~12 timmar varje dag med moroten att nÀr jag vÀl skrivit 2 texter kan jag göra kvÀll och göra vad jag vill . Tycker inte att 2 texter per dag lÄter sÀrskillt mycket om vi pratar proffs.. TÀnk journalist/skribent till en tidning.. Dom mÄste ocksÄ prestera ett visst antal artiklar per dag för att fÄ lön.. En lÄttext Àr ganska enkel om du tÀnker efter.. Börja med att tÀnka texten pÄ dom senaste 10-hitlÄtarna du hört.. Analysera.. Sen fattar du hur enkelt det faktiskt Àr
Neosus Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 (redigerat) Ä hÀr sitter jag Ä spelar in en snutt per halvÄr... Redigerat 7 augusti 2007 av Neosus
Piccazzo Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Börja med att tĂ€nka texten pĂ„ dom senaste 10-hitlĂ„tarna du hört.. Analysera.. Sen fattar du hur enkelt det faktiskt Ă€r Analysera Ă€ven ackordföljerna , trumljuden , produktionen i helhet .. Sen fattar du hur enkelt det faktiskt Ă€r đ
hegobald Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 (redigerat) "haha" tĂ€nkte inte pĂ„ det.. Men Ă€ndĂ„.. Jobbar man proffesionellt med att skriva lĂ„ttexter sĂ„ ska tammetusan inte 2 ynka lĂ„ttexter per dag vara ett problem... Skulle snarare tro att proffsen jobbar med minst 20 om dagen som sen förkastas eftersom. đ Hego: du blev i ett huj vĂ„r bĂ€sta vĂ€n Ps. Picazzo pekar pĂ„ andra saker Ă€n en text.. Men han har rĂ€tt.. Den sarkastiske jĂ€keln.. đ Att göra en hit Ă€r mycket mera Ă€n en bra text. ds. Redigerat 7 augusti 2007 av hegobald
AndyPandy Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Musik Àr inte magi och en skicklig musiker kan lÀra sig alla knepen, precis som en snickare lÀr sig alla knepen för att bygga en stol. Björn och Benny satte sig i en stuga i skÀrgÄrden och skrev lÄtar, svÄrare Àn sÄ var det inte.
Mr Keys Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 jag uppfattar det som att musik alå neptunes tillkommer genom att nÄn sitter och fnular med beats och lite coola synthar....tÀnker nÄgon melodislinga i refrÀngen kanske, typ. sen nÀr grunden Àr ok, langar man den till nÄgon som skriver resten av melodin samt texten, kanske gör man detta tillsammans. sen arrar man upp den sÄ att grundstomen blir bra...lirar in demosÄng och gör en slaskmix, pang bom fÀrdigt. vet folk som jobbar pÄ det sÀttet, dÀrav min gissning att det Àr sÄ det gÄr till, men det finns sÀkert 100 andra sÀtt att gÄ till vÀga ocksÄ. ....hur man massproducerar annan musik vet jag inte, men det funkar sÀkert pÄ samma sÀtt fast med nÄn gitarr som första steg, istÀllet för "beaten".... vad gÀller kreativitet sÄ finns det sÀkert mÀnniskor dÀr 24h om dygnet inte rÀcker till....som helt enkelt alltid har nÄgon ny idé....
trancer Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Det Ă€r nog jĂ€tteolika. NĂ€r jag jobbar heltid med musik kan jag punga ut ca 2 lĂ„tar om dagen, om jag kör lĂ„t oss sĂ€ga 10 timmar. men dock klarar jag inte skriva 2 texter / dag pĂ„ seriös nivĂ„. sĂ„ det Ă€r nog vĂ€ldigt vĂ€ldigt olika, jag skriver musik snabbare Ă€n text vilket kan tyckas konstigt đ
Stinkey Zwei Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 Kan man jobba med en massa andra skitjobb Ă„tta timmar om dan och sen Ă€ndĂ„ skriva en och annan hyffsad lĂ„t, tĂ€nk dĂ„ pĂ„ att för proffsen ĂR detta deras Ă„ttatimmarsjobb. Sen Ă€r diciplin nĂ„tt alla jobb krĂ€ver, dĂ„ kanske det inte Ă€r lika kul lĂ€ngre, men vad vet jag, en glad amatör.
PeterF Postat 20 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 20 augusti 2007 Kan man jobba med en massa andra skitjobb Ă„tta timmar om dan och sen Ă€ndĂ„ skriva en och annan hyffsad lĂ„t, tĂ€nk dĂ„ pĂ„ att för proffsen ĂR detta deras Ă„ttatimmarsjobb. Sen Ă€r diciplin nĂ„tt alla jobb krĂ€ver, dĂ„ kanske det inte Ă€r lika kul lĂ€ngre, men vad vet jag, en glad amatör. Om man jobbar Ă„tta timmar om dan med ett skitjobb, sĂ„ har man en chef som hela tiden talar om för en vad man ska göra. Vill jag dĂ€remot Ă€gna mig Ă„t att skriva musik mĂ„ste jag driva mina projekt sjĂ€lv (ja, jag tĂ€nker lĂ€ra mig projektledning), och det gör det hela svĂ„rare. Jag kan tĂ€nka mig att jag till exempel mĂ„ste se till att fĂ„ ett bra arbetsflöde - sĂ„ att jag inte bara jobbar hĂ„rt, utan ocksĂ„ effektivt ... Ett annat problem kan vara att man ger upp och gĂ„r dĂ€rifrĂ„n, om man inte kommer pĂ„ en melodislinga till ackorden pĂ„ en gĂ„ng. DĂ„ blir det inget gjort. Peter
allansson Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 Musik Àr inte magi och en skicklig musiker kan lÀra sig alla knepen, precis som en snickare lÀr sig alla knepen för att bygga en stol. Björn och Benny satte sig i en stuga i skÀrgÄrden och skrev lÄtar, svÄrare Àn sÄ var det inte. Visst, men vissa har det enklare Àn andra. Somliga kan skriva en text bara sÄdÀr och den Àr jÀttebra, medan andra fÄr arbeta lite/mycket med det. Springsteen skrev, som ett exempel, ett helt anteckningsblock per lÄt pÄ skivan Born to Run. För övrigt sÄ stod Bruce och saxofonisten Clarence Clemons inne i inspelningsbÄset i 16 timmar, nÀr de skulle spela in saxofon-solot i 'Jungleland'. (KÀlla: DokumentÀren som följer med "Born to Run: 30th Anniversary Edition) Det kallas dedikation till konsten. :S
Lonian Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 Tycker sjÀlv att texterna Àr den svÄrare biten. Men nÀr man vÀl fÄr en idé pÄ hur man skall hantera det sÄ brassar det igÄng. Musiken har man ju redan inom sig.
Piccazzo Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Jag kan tÀnka mig att jag till exempel mÄste se till att fÄ ett bra arbetsflöde - sÄ att jag inte bara jobbar hÄrt, utan ocksÄ effektivt ... Ett annat problem kan vara att man ger upp och gÄr dÀrifrÄn, om man inte kommer pÄ en melodislinga till ackorden pÄ en gÄng. DÄ blir det inget gjort. Att jobba effektivt handlar mer om diciplin och rutin , men som det sagts om du har ca 4-6 timmar pÄ dig att försöka prestera vad lÄtskrivare gör pÄ 10-14 timmar sÀtter du alldeles för hög press pÄ dig sjÀlv.DÀremot finns det ju sÀtt att effektivisera arbetsflödet genom tex Keycommands , En template som laddas direkt med dina standard ljud osv osv. Vidare anser jag att kvantitet gÄr före kvalitet , dÀrmed inte sagt att skit kan poleras men i stort sett sÄ gÄr det att göra en hyffsad lÄt av allt man gör och av ett fÄtal en riktigt bra lÄt och av Ànnu fÀrre en hit. SÄ av 100 lÄtar blir 90 mediokra 8 blir bra och 2 riktigt bra eller nÄt sÄnt. Sedan delar jag upp arbetet oftast i LÄtskissar, Text , Produktion dÀr lÄtskissar har överlÀgset mest utrymme. SÀg tex pÄ en 3 mÄnaders period sÄ skriver jag konstant , och gÄr sedan tillbaka till det jag tycker Àr vÀrt att behÄlla och jobbar vidare pÄ dom.Inte alls ovanligt att jag slipar Produktionen pÄ 5 lÄtar samtidigt som jag skriver pÄ 5. Oftast brukar jag hÄlla pÄ lÄtarna tills en bunt Àr klara ( om det inte Àr bestÀllningsjobb ) och mixa ett tiotal samtidigt för att sedan skriva igen i ett par veckor och sedan gÄ in och mastra dom. Sedan bollar jag ofta vidare lÄtarna till andra som fÄr skriva text och melodi , sÄ kan jag koncentrare mig pÄ att skriva nya lÄtar samt finslipa produktionen pÄ dom existerande lÄtarna. I Vissa fall bollar jag Àven över lÄten om jag tycker att den hat nÄgot ? men jag inte riktigt sjÀlv kan hitta vad det Àr.
PeterF Postat 27 augusti 2007 TrÄdstartare Postat 27 augusti 2007 SÄ av 100 lÄtar blir 90 mediokra 8 blir bra och 2 riktigt bra eller nÄt sÄnt. Hur gÄr urvalsprocessen till? Hur vet jag vilka som Àr bra och vilka som Àr riktigt bra? Peter
spaceman Postat 27 augusti 2007 Postat 27 augusti 2007 Skriva 100 lÄtar och spela in ? Moneybrother gör inte det har jag hört. LÄter det bra i rock/pop svÀngen med aukustisk gitarr och sÄng sÄ vet man om en lÄt Àr bra eller inte och gÄ vidare. Kanske med 20 lÄtar inspelade gör man en urval process för att knyta ihop sÀcken till en fÀrdig platta. Skulle kosta multum att spela in 100 lÄtar, samt ta enorm tid. Det handlar om budskap, tror att det Àr samma sak inom synthsvÀngen. Har man inget budskap med lÄten lÀgger man ner. Det Àr ocksÄ ett beroende att lÄtar hÀnger ihop i en sammanhÀngande röd trÄd. Visst, man kan ju idag för en relativt billig penning spela in hemma och prova sig fram, men det Àr i sjÀlva skivinspelningen som det gÀller att trÀffa rÀtt, med typ ca 20 lÄtar.
equality Postat 27 augusti 2007 Postat 27 augusti 2007 För att fĂ„ fram en eller tvĂ„ nya lĂ„tar varje dag... Uuhuu, vilket h-e! đ
Jejje Postat 27 augusti 2007 Postat 27 augusti 2007 Precis! SjĂ€lv fĂ„r jag fram en - tvĂ„ lĂ„tar om Ă RET! đ
AssOwLâą Postat 28 augusti 2007 Postat 28 augusti 2007 Precis! SjĂ€lv fĂ„r jag fram en - tvĂ„ lĂ„tar om Ă RET! đ Bra, dĂ„ har du ju 2 riktigt bra lĂ„tar... om 50 Ă„r... đđ
Memphis Postat 15 november 2007 Postat 15 november 2007 .DĂ€remot finns det ju sĂ€tt att effektivisera arbetsflödet genom tex Keycommands , En template som laddas direkt med dina standard ljud osv osv. Bra IdeĂ©r đ Spaciellt det med templates, har inte tĂ€nkt pĂ„ det direkt. Jag kan tĂ€nka mig att jag till exempel mĂ„ste se till att fĂ„ ett bra arbetsflöde - sĂ„ att jag inte bara jobbar hĂ„rt, utan ocksĂ„ effektivt ... Peter NĂ€, precis, det e skillnad mellan att jobba hĂ„rt eller effektivt. Ett annat problem kan vara att man ger upp och gĂ„r dĂ€rifrĂ„n, om man inte kommer pĂ„ en melodislinga till ackorden pĂ„ en gĂ„ng. DĂ„ blir det inget gjort. Peter Detta Ă€r vĂ€ldigt viktigt. Att inte direkt ge upp om man inte kommer pĂ„ nĂ„got. MĂ„nga stora filmmusiker sitter ofta lĂ€nge innan de kommer pĂ„ nĂ„got bra. (SĂ€ger bl.a Hans Zimmer i en intervju) Hur gĂ„r urvalsprocessen till? Hur vet jag vilka som Ă€r bra och vilka som Ă€r riktigt bra? Peter Det Ă€r vĂ€l bara att kĂ€nna efter och lyssna? đ /M
Johan Royen Postat 15 november 2007 Postat 15 november 2007 Gamla Ättiotalsproducenttrion Stock, Aitken & Waterman var nÄgonstans först med 'hitfabriken' (okej, okej, Motown var först). Dom hade visserligen en del smarta knep och nÄgra duktiga talanger, men framförallt handlade det om kvantitet framför kvalitet - om du skriver och spelar in fem lÄtar om dagen kommer du sannolikt prestera Ätminstone en hit i veckan, right? =)
Psymotor (oregistrerad) Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Two Words For Everything TIME/PASSCIENCE
cm0s Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Two Words For Everything TIME/PASSCIENCE Varför skriva pÄ engelska? Tycker du det lÄter coolare?
Piccazzo Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 (redigerat) Menar du att det behövs Time och Patience ( Kortspelet ) Eller Time & Patience ( tÄlamod ) Redigerat 28 november 2007 av Piccazzo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.