Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en frÄga. Hur jobbar lÄtskrivarproffsen? För att fÄ fram en eller tvÄ nya lÄtar varje dag, att skicka till sitt förlag, mÄste man ha ett bra kreativt flöde som fÄr fram mÄnga bra idéer. Hur bygger man upp det? Vad gör man nÀr det inte kommer nÄgot, eller nÀr de idéer som kommer inte Àr bra?

Med vÀnlig hÀlsning!

Peter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Finns lika mÄnga svar som lÄtskrivare/producenter. Ett gÀng tips finns i Studio 1-07, tema kreativitet:

* Tidningen som pdf

* Och pÄ papper

Tycker faktiskt sjĂ€lv att dĂ€r finns en hel del matnyttigt, inte minst artikeln om lĂ„tskrivarverkstaden Ă€r lĂ€svard 😉

Om man nu kan lyssna pĂ„ mina nĂ„got partiska ord i sammanhanget 😆

Postat

man skriver varje dag. hela tiden

Postat (redigerat)

- Diciplin

- Rutin

" LÄtskrivarproffsen " mÄ skriva tvÄ eller fler lÄtar per dag men av dessa sÀg 14 lÄtar du gör pÄ en vecka kanske en eller tvÄ gÄr vidare till steg tvÄ.FÀrdigstÀlla produktion , Mixa , Mastra och dÄ Àr det fortfarande inte sÀkert att lÄten kommer bli placerad hos nÄgon artist.

Vissa uppdrag gÀller vÀldigt specifika typer av lÄtar och dÄ kan man fokusera pÄ att göra en typ av lÄt men man kan göra den i 10 olika varianter.

" LÄtskrivarsuperproffsen " har en stab av lÄtskrivare som skriver lÄtar Ät dom och dom vÀljer dom bÀsta ideerna och jobbar vidare pÄ dessa.

Superproffs = Fd Cheiron , Timbaland , Neptunes m.m m.m

Men för att fÀrdigstÀlla tvÄ eller fler lÄtar per vecka utan att brÀnna ut sig sjÀlv och kunna hÄlla kreativiteten uppe Àr det att föredra att man jobbar som ett team. LÄtskrivare / Textförfattare och helst ha ett förlag som i sin tur jobbar med att sÀlja lÄten.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Tja.. Har man det som jobb sÄ ska det vÀl inte var nÄt problem.. Har man bara disciplinen att sitta och jobba 8~12 timmar varje dag med moroten att nÀr jag vÀl skrivit 2 texter kan jag göra kvÀll och göra vad jag vill .

Tycker inte att 2 texter per dag lÄter sÀrskillt mycket om vi pratar proffs.. TÀnk journalist/skribent till en tidning.. Dom mÄste ocksÄ prestera ett visst antal artiklar per dag för att fÄ lön.. En lÄttext Àr ganska enkel om du tÀnker efter.. Börja med att tÀnka texten pÄ dom senaste 10-hitlÄtarna du hört.. Analysera.. Sen fattar du hur enkelt det faktiskt Àr :rolleyes:

Postat
Börja med att tÀnka texten pÄ dom senaste 10-hitlÄtarna du hört.. Analysera.. Sen fattar du hur enkelt det faktiskt Àr

Analysera Ă€ven ackordföljerna , trumljuden , produktionen i helhet .. Sen fattar du hur enkelt det faktiskt Ă€r :rolleyes:😛

Postat (redigerat)

"haha" tĂ€nkte inte pĂ„ det.. Men Ă€ndĂ„.. Jobbar man proffesionellt med att skriva lĂ„ttexter sĂ„ ska tammetusan inte 2 ynka lĂ„ttexter per dag vara ett problem... Skulle snarare tro att proffsen jobbar med minst 20 om dagen som sen förkastas eftersom. 😛

Hego: du blev i ett huj vÄr bÀsta vÀn :rolleyes:

Ps. Picazzo pekar pĂ„ andra saker Ă€n en text.. Men han har rĂ€tt.. Den sarkastiske jĂ€keln.. 😛 Att göra en hit Ă€r mycket mera Ă€n en bra text.

ds.

Redigerat av hegobald
Postat

Musik Àr inte magi och en skicklig musiker kan lÀra sig alla knepen, precis som en snickare lÀr sig alla knepen för att bygga en stol.

Björn och Benny satte sig i en stuga i skÀrgÄrden och skrev lÄtar, svÄrare Àn sÄ var det inte.

Postat

jag uppfattar det som att musik alå neptunes tillkommer genom att nÄn sitter och fnular med beats och lite coola synthar....tÀnker nÄgon melodislinga i refrÀngen kanske, typ.

sen nÀr grunden Àr ok, langar man den till nÄgon som skriver resten av melodin samt texten, kanske gör man detta tillsammans.

sen arrar man upp den sÄ att grundstomen blir bra...lirar in demosÄng och gör en slaskmix, pang bom fÀrdigt.

vet folk som jobbar pÄ det sÀttet, dÀrav min gissning att det Àr sÄ det gÄr till, men det finns sÀkert 100 andra sÀtt att gÄ till vÀga ocksÄ.

....hur man massproducerar annan musik vet jag inte, men det funkar sÀkert pÄ samma sÀtt fast med nÄn gitarr som första steg, istÀllet för "beaten"....

vad gÀller kreativitet sÄ finns det sÀkert mÀnniskor dÀr 24h om dygnet inte rÀcker till....som helt enkelt alltid har nÄgon ny idé....

Postat

Det Àr nog jÀtteolika.

NÀr jag jobbar heltid med musik kan jag punga ut ca 2 lÄtar om dagen, om jag kör lÄt oss sÀga 10 timmar. men dock klarar jag inte skriva 2 texter / dag pÄ seriös nivÄ.

sĂ„ det Ă€r nog vĂ€ldigt vĂ€ldigt olika, jag skriver musik snabbare Ă€n text vilket kan tyckas konstigt 😛

  • 2 veckor senare...
Postat

Kan man jobba med en massa andra skitjobb Ă„tta timmar om dan och sen Ă€ndĂ„ skriva en och annan hyffsad lĂ„t, tĂ€nk dĂ„ pĂ„ att för proffsen ÄR detta deras Ă„ttatimmarsjobb. Sen Ă€r diciplin nĂ„tt alla jobb krĂ€ver, dĂ„ kanske det inte Ă€r lika kul lĂ€ngre, men vad vet jag, en glad amatör.

Postat
Kan man jobba med en massa andra skitjobb Ă„tta timmar om dan och sen Ă€ndĂ„ skriva en och annan hyffsad lĂ„t, tĂ€nk dĂ„ pĂ„ att för proffsen ÄR detta deras Ă„ttatimmarsjobb. Sen Ă€r diciplin nĂ„tt alla jobb krĂ€ver, dĂ„ kanske det inte Ă€r lika kul lĂ€ngre, men vad vet jag, en glad amatör.

Om man jobbar Ätta timmar om dan med ett skitjobb, sÄ har man en chef som hela tiden talar om för en vad man ska göra. Vill jag dÀremot Àgna mig Ät att skriva musik mÄste jag driva mina projekt sjÀlv (ja, jag tÀnker lÀra mig projektledning), och det gör det hela svÄrare. Jag kan tÀnka mig att jag till exempel mÄste se till att fÄ ett bra arbetsflöde - sÄ att jag inte bara jobbar hÄrt, utan ocksÄ effektivt ...

Ett annat problem kan vara att man ger upp och gÄr dÀrifrÄn, om man inte kommer pÄ en melodislinga till ackorden pÄ en gÄng. DÄ blir det inget gjort.

Peter

Postat
Musik Àr inte magi och en skicklig musiker kan lÀra sig alla knepen, precis som en snickare lÀr sig alla knepen för att bygga en stol.

Björn och Benny satte sig i en stuga i skÀrgÄrden och skrev lÄtar, svÄrare Àn sÄ var det inte.

Visst, men vissa har det enklare Àn andra. Somliga kan skriva en text bara sÄdÀr och den Àr jÀttebra, medan andra fÄr arbeta lite/mycket med det.

Springsteen skrev, som ett exempel, ett helt anteckningsblock per lÄt pÄ skivan Born to Run. För övrigt sÄ stod Bruce och saxofonisten Clarence Clemons inne i inspelningsbÄset i 16 timmar, nÀr de skulle spela in saxofon-solot i 'Jungleland'. (KÀlla: DokumentÀren som följer med "Born to Run: 30th Anniversary Edition)

Det kallas dedikation till konsten. :S

Postat

Tycker sjÀlv att texterna Àr den svÄrare biten.

Men nÀr man vÀl fÄr en idé pÄ hur man skall hantera det sÄ brassar det igÄng.

Musiken har man ju redan inom sig.

Postat
Jag kan tÀnka mig att jag till exempel mÄste se till att fÄ ett bra arbetsflöde - sÄ att jag inte bara jobbar hÄrt, utan ocksÄ effektivt ...
Ett annat problem kan vara att man ger upp och gÄr dÀrifrÄn, om man inte kommer pÄ en melodislinga till ackorden pÄ en gÄng. DÄ blir det inget gjort.

Att jobba effektivt handlar mer om diciplin och rutin , men som det sagts om du har ca 4-6 timmar pÄ dig att försöka prestera vad lÄtskrivare gör pÄ 10-14 timmar sÀtter du alldeles för hög press pÄ dig sjÀlv.DÀremot finns det ju sÀtt att effektivisera arbetsflödet genom tex Keycommands , En template som laddas direkt med dina standard ljud osv osv.

Vidare anser jag att kvantitet gÄr före kvalitet , dÀrmed inte sagt att skit kan poleras men i stort sett sÄ gÄr det att göra en hyffsad lÄt av allt man gör och av ett fÄtal en riktigt bra lÄt och av Ànnu fÀrre en hit.

SÄ av 100 lÄtar blir 90 mediokra 8 blir bra och 2 riktigt bra eller nÄt sÄnt.

Sedan delar jag upp arbetet oftast i LÄtskissar, Text , Produktion dÀr lÄtskissar har överlÀgset mest utrymme.

SÀg tex pÄ en 3 mÄnaders period sÄ skriver jag konstant , och gÄr sedan tillbaka till det jag tycker Àr vÀrt att behÄlla och jobbar vidare pÄ dom.Inte alls ovanligt att jag slipar Produktionen pÄ 5 lÄtar samtidigt som jag skriver pÄ 5.

Oftast brukar jag hÄlla pÄ lÄtarna tills en bunt Àr klara ( om det inte Àr bestÀllningsjobb ) och mixa ett tiotal samtidigt för att sedan skriva igen i ett par veckor och sedan gÄ in och mastra dom.

Sedan bollar jag ofta vidare lÄtarna till andra som fÄr skriva text och melodi , sÄ kan jag koncentrare mig pÄ att skriva nya lÄtar samt finslipa produktionen pÄ dom existerande lÄtarna.

I Vissa fall bollar jag Àven över lÄten om jag tycker att den hat nÄgot ? men jag inte riktigt sjÀlv kan hitta vad det Àr.

Postat
SÄ av 100 lÄtar blir 90 mediokra 8 blir bra och 2 riktigt bra eller nÄt sÄnt.

Hur gÄr urvalsprocessen till? Hur vet jag vilka som Àr bra och vilka som Àr riktigt bra?

Peter

Postat

Skriva 100 lÄtar och spela in ? Moneybrother gör inte det har jag hört. LÄter det bra i

rock/pop svÀngen med aukustisk gitarr och sÄng sÄ vet man om en lÄt Àr bra eller inte

och gÄ vidare. Kanske med 20 lÄtar inspelade gör man en urval process för att knyta ihop

sÀcken till en fÀrdig platta. Skulle kosta multum att spela in 100 lÄtar, samt ta enorm tid.

Det handlar om budskap, tror att det Àr samma sak inom synthsvÀngen. Har man inget

budskap med lÄten lÀgger man ner. Det Àr ocksÄ ett beroende att lÄtar hÀnger ihop i

en sammanhÀngande röd trÄd.

Visst, man kan ju idag för en relativt billig penning spela in hemma och prova sig fram,

men det Àr i sjÀlva skivinspelningen som det gÀller att trÀffa rÀtt, med typ ca 20 lÄtar.

Postat
Precis! SjĂ€lv fĂ„r jag fram en - tvĂ„ lĂ„tar om ÅRET! 😄

Bra, dĂ„ har du ju 2 riktigt bra lĂ„tar... om 50 Ă„r... 🙂😄

  • 2 mĂ„nader senare...
Postat
.DÀremot finns det ju sÀtt att effektivisera arbetsflödet genom tex Keycommands , En template som laddas direkt med dina standard ljud osv osv.

Bra IdeĂ©r 😄 Spaciellt det med templates, har inte tĂ€nkt pĂ„ det direkt.

Jag kan tÀnka mig att jag till exempel mÄste se till att fÄ ett bra arbetsflöde - sÄ att jag inte bara jobbar hÄrt, utan ocksÄ effektivt ...

Peter

NÀ, precis, det e skillnad mellan att jobba hÄrt eller effektivt.

Ett annat problem kan vara att man ger upp och gÄr dÀrifrÄn, om man inte kommer pÄ en melodislinga till ackorden pÄ en gÄng. DÄ blir det inget gjort.

Peter

Detta Àr vÀldigt viktigt. Att inte direkt ge upp om man inte kommer pÄ nÄgot. MÄnga stora filmmusiker sitter ofta lÀnge innan de kommer pÄ nÄgot bra. (SÀger bl.a Hans Zimmer i en intervju)

Hur gÄr urvalsprocessen till? Hur vet jag vilka som Àr bra och vilka som Àr riktigt bra?

Peter

Det Ă€r vĂ€l bara att kĂ€nna efter och lyssna? 🙂

/M

Postat

Gamla Ättiotalsproducenttrion Stock, Aitken & Waterman var nÄgonstans först med 'hitfabriken' (okej, okej, Motown var först). Dom hade visserligen en del smarta knep och nÄgra duktiga talanger, men framförallt handlade det om kvantitet framför kvalitet - om du skriver och spelar in fem lÄtar om dagen kommer du sannolikt prestera Ätminstone en hit i veckan, right? =)

  • 2 veckor senare...
Psymotor (oregistrerad)
Postat

Two Words For Everything TIME/PASSCIENCE

Postat
Two Words For Everything TIME/PASSCIENCE

Varför skriva pÄ engelska? Tycker du det lÄter coolare? :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.