Jump to content
Annons

Frågor om rörförstärkare


Tranback

Recommended Posts

Hej!

Jag har hört att för att en rör förstärkare ska låta riktigt bra så måste man ha relativt hög volym stämmer detta, då jag funderar på en Fender Twin Reverb på 130 W så blir ju det väldigt högt.

Sen undrar jag hur man gör när man micar en förstärkare med 2 högtalare.

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan lösa volymen med att koppla in en box till förstärkaren(kommer inte ihåg namnet bara) så kan man köra på mer gain fast inte samma volym når högtalarna.

Ang. mickning så går det bra med 1 mick på ena högtalaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som ovan nämnde så går det bra med en mick. Men ha detta i åtanke. När det är två högtalare av samma märke och allt så låter de lite olika ändå så lyssna noga vilken av dem två som du tycker låter bäst och micka upp denna. Det är inte mycket som brukar skilja högtalarna åt men det kan vara den inlyssningen som gör skillnaden om ditt sound blir perfekt eller okej. Testa gärna att experimentera med gitarrförstärkaren. Kanske en mick framför och en bakom. Kan få rätt spännande sound genom olka uppmickningar. Sen är det ju som med monitorer. Det kräver sin tid innan man vet hur sin förstärkare låter.

Anående pedal så kanske det var en sånhär du menade?

http://www.fulltone.com/FB.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen poäng alls med en så kraftfull förstärkare. 30 watt räcker med råge till allt, och skulle det inte göra det så spelar man på så gigantiska ställen att man iaf mickar upp. 130 watt är galet, en rörstärkare ska svettas lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, säger som Phobos, det är galet med 130 rörwatt. Jiiises....vem ska du skräma ihjäl? :rolleyes:

Om du ska köra en vettig volym på den där så kommer det att låta gurka. Visst en attenuator funkar väl. Men köp då en bra isf. Absolut ingen Marshall Powerbreaker. Då kommer det att låta som en flyglarmstuta genom ett sugrör...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är just Fenderljudet du är ute efter (och jag förstår dig i så fall) kan du alltid kolla upp en Deluxe Reverb som klockar in på 22 watt.

En twin är designad för att inte dista, det är därför den har ett så otroligt högt headroom med sina 130 watt. Skulle du ändå lyckas pressa den till att göra det skulle den förmodligen inte låta något vidare.

Och det ljudet skulle förmodligen vara det sista du hör här i livet... :rolleyes:

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

22 watt räcker gott, drar du upp volymen blir det öronbedövande innan tio. Spelar du på större ställen mickar du ändå upp. Annars kan du kolla in Fender Pro Reverb. den har ett par watt till (typ 40 eller nåt tror jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni skulle välja mellan Deluxe Reverb, Pro Reverb, Blues Deluxe, Blues Deville. Vilken skulle ni välja?

Och om jag ska köpa en Deluxe Reverb eller Pro Reverb funkar reissue modellerna elelr bör man leta upp en äkta från lång tid tillbaka :rolleyes:

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni skulle välja mellan Deluxe Reverb, Pro Reverb, Blues Deluxe, Blues Deville. Vilken skulle ni välja?

Och om jag ska köpa en Deluxe Reverb eller Pro Reverb funkar reissue modellerna elelr bör man leta upp en äkta från lång tid tillbaka :rolleyes:

Tacksam för svar

pro Reverb är mig veterligen en ganska så ny modell. Nya Fenderstärkare håller riktigt bra klass. Har även en Blues Deluxe som är riktigt bra, min favorit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok nu snackar jag som ljudtekniker.. Inte som elektrisk gitarrist 😄

En Fender Twin reverb som du muffar på fullt med låter illa. Precis som nån ovan sa.. Anledningen till den höga effekten är att den ska kunna ha ett rent ljud utan att distorition.. Twangljudet du vet..

Oavsett vilket rörstärkare du väljer så finns det speceilla dämpsatser du kan placera mellan förstärkaren och själva högtalaren.. En bra sådan enligt min erfarenhet är Hughes & Kettner Red Box Pro . Mera att läsa på http://www.amptone.com/hkredbox.htm och så här ser den ut.

redbox.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en massa dämpsatser man kan skaffa sig, men varför ska man det? Med en rörstärkare på 30 watt klarar man sig i de flesta lägen. Vill man kunna spela ashögt med ett rent ljud så kanske man kan gå upp mot 50 men annars är det bara onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger själv en POLYTONE 100 watt, transistor. Och en Marhall 30 watt hybrid. Transostor i försteget och rör i effektsteget och min älskade Fender Twin Reverb 100 ut.

Men att hänga upp sig på effekten.......tror att man är lite fel ute.

Phobos har det hela klart för sig.

Det är ingen som har tyckt att Marhall:n har för lite krut ut. Däromot gick gitarren igång på en alldeles på tok hög volym.....Försök att fatta; otäckt hög volym.

Hegoblad var inne på högt, och rent. Och jag kan bara instämma. Det om något, är Fender perfekt till.

Nä...nä stirra inte förmycket på watten!

Vänligen

Gubben i Kalmar

Redigerat av Gubben i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, säger som Phobos, det är galet med 130 rörwatt. Jiiises....vem ska du skräma ihjäl? 😉

Om du ska köra en vettig volym på den där så kommer det att låta gurka. Visst en attenuator funkar väl. Men köp då en bra isf. Absolut ingen Marshall Powerbreaker. Då kommer det att låta som en flyglarmstuta genom ett sugrör...!

Jag vill bara klargöra med mitt inlägg med vad jag menar med gurka, verkar vara oklart.

Om man har en 130 watt rörstärkare och vill att den ska låta bra så måste man kräma på så att topboosten kommer fram, den snygga dynamiska overdriven. Annars så låter det ju skit. Alltså, dvs att det blir riktigt hög volym då. Men om man vill spela på en vettig volym (definition av vettig?) så kommer det att låt skit=gurka. En redbox hjälper inget om man inte har en attenuator innan högtalarlådan. Jag brukar lira med polaren som har en Fender Deluxe 22 watt och den körs omickad i en lokal för 300 pers och ändå får han skit att det är för högt. Tjugotvå watt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och självklart kan man köpa en attenuator men det känns lite onödigt i de flesta fall, varför köpa en Ferrari och trimma ner den för att man bara kör i 110? Då är det ju bättre att kolla på en annan bil från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och självklart kan man köpa en attenuator men det känns lite onödigt i de flesta fall, varför köpa en Ferrari och trimma ner den för att man bara kör i 110? Då är det ju bättre att kolla på en annan bil från början.

Hehe!

Btw Phobos, du hade en tiny terror va?

Vad tror du om att köpa en 1x12" slänga ner den i en ljudisolerad låda och naturligvis snyggt akustiskt dämpad inuti. Och köra med den toppen? Jag gillar den disten av det lilla jag har hört. Bara på filmer på youtube osv. Aldrig testat den själv. Jag vill ha just det flåset som blir från en rörstärkare. Topboost, "cabinettfladder" så att man får det där "uhhmfet" fast i en liten skara. Jag bor ju i en lägenhet med grannar om kring mig och vill ju inte bli vräkt. Nu sitter jag med stärkare i pluggformat och det är lika kul som att glo på färg som torkar typ..

Link to comment
Dela på andra sajter

som ni som följt tråden vet, så är jag ute efter Fender ljudet, och min budget är väl en 9.000-10.000 kr, jag tänkte köpa begagnat.

Jag har både en fender deluxe reverb och en super reverb. Jag skulle rekomendera deluxe reverben till dig. Jag tycker den låter bättre till inspelning och även live. För man kan pressa den lite super reverben låter bra den med. Men om jag va i din sittvation skulle jag ta deluxen, lätt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och självklart kan man köpa en attenuator men det känns lite onödigt i de flesta fall, varför köpa en Ferrari och trimma ner den för att man bara kör i 110? Då är det ju bättre att kolla på en annan bil från början.

Hehe!

Btw Phobos, du hade en tiny terror va?

Vad tror du om att köpa en 1x12" slänga ner den i en ljudisolerad låda och naturligvis snyggt akustiskt dämpad inuti. Och köra med den toppen? Jag gillar den disten av det lilla jag har hört. Bara på filmer på youtube osv. Aldrig testat den själv. Jag vill ha just det flåset som blir från en rörstärkare. Topboost, "cabinettfladder" så att man får det där "uhhmfet" fast i en liten skara. Jag bor ju i en lägenhet med grannar om kring mig och vill ju inte bli vräkt. Nu sitter jag med stärkare i pluggformat och det är lika kul som att glo på färg som torkar typ..

Har ingen Tiny Terror själv men testade den ett par veckor för Studio tillsammans med en av Oranges fyrtolvor. Sjukt bra stärkare är allt jag kan säga. Har redan en lite ansträngd ekonomi och ett par riktigt bra rörförstärkare så tyvärr kan jag inte motivera ett köp i dagsläget. Men nästa köp i den kategorin blir definitivt en Tiny Terror. Har aldrig varit med om en stärkare som låter så bra med skitiga och distade ljud, oavsett prisklass. En av hemligheterna är definitivt att man kan låta den svettas pga den låga uteffekten på 15 watt. En annan hemlighet är att den bara har 3 rattar vilket gör att om du kopplar in en bra gitarr så kan du ställa rattarna hur du vill, men det kommer ändå låta bra. Det går knappt att få till ett dåligt ljud.

Huruvida din lilla låda blir bra och tyst är svår att svara på men får du den inte att låta bra med en Tiny Terror så kommer den inte låta bra med någon annan stärkare heller. Sen handlar det ju alltid om tycke och smak vad gäller ljud.

Lyssna gärna på ljudfilerna jag spelade in lite kvickt: Studio: Ladda ner (Orange Tiny Terror)

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...