Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu nÀr jag skapar mina lÄtar sÄ har jag problem med att fÄ fram bra melodi.

Har ni nÄgra tips hur man kan göra sÄ att man kan fÄ fram bra melodi.

Eller hur gör du nÀr du ska fÄ fram melodi nÀr du gör lÄt?

Annons
Postat

Menar du alltsÄ att du har en kompgrund och sen har svÄrt för att fÄ fram en bra leadmelodi? Ja, om man skulle kunna tala om exakt hur man skulle kunna fÄ fram en bra melodi vore vÀl vi alla hitmakare av högsta rang! Jag antar att det bara Àr att öva och försöka improvisera fram en melodi och sen vÀlja den som blir bra! Ett tips kan kanske vara att spela in nÀr du improviserar och sen lyssna igenom det och vÀlja och vraka bland det som lÄter bra!

Postat

Standardsvaret Àr ju att det inte finns nÄgra genvÀgar till en bra lÄt/bra melodi - och att alla bra melodier kommer via inspiration som en blixt frÄn klar himmel.

Givetvis Àr ju detta inte sant.

Att improvisera fungerar bra men Àr ofta lite som att fumla efter nÄgot i ett mörkt rum, och genom att kombinera teori och improvisation ("melodikÀnsla") sÄ gÄr det i alla fall att tÀnda ett par lampor hÀr och dÀr.

Försök hitta (skal)toner som du tycker fungerar bra över ackord(funktioner). Vilka toner som passar att landa pÄ, vilka som lÄter bra vid passage osv. Detta Àr inte svÄrare Àn att lyssna pÄ lÄtar/partier du tycker om och anteckna vilka meloditoner och ackordfunktioner det handlar om. Sedan applicerar du bara det pÄ dina egna lÄtar.

Sedan kan du ju ocksÄ tÀnka ut hur du vill att melodin ska röra sig, vill man ha en lÄng utdragen ton sÄ se till vad följande ackord har för gemensamma nÀmnare - planera! Med lite planering och teori i ryggen ska du se att det blir betydligt lÀttare att anvÀnda din kÀnsla för melodier till att skapa en helhet...

Postat

Jag vet att mÄnga gör sÄ att de spelar in sig sjÀlv i massa olika tagningar dÄ de improviserar fram melodier och dÄ menar jag massa tagningar. Sedan kan du plocka bitar ur dessa som du gillar eller sĚkanske du hittar bitar som du kan utveckla och som ger inspiration.

Postat

Sitt och nynna till din Bassline..

LEK Mycket, det gjorde jag i början och det har verkligen hjĂ€lpt mig. köp nĂ„got Vip-zone midi Paket och lek lite med. ta bort nĂ„gra toner hĂ€r och lĂ€gg till nĂ„gra dĂ€r sĂ„ fĂ„r du en helt egen melodi 😄

det Àr bara att du tÀnker pÄ en lÄt och försöker göra den likadant i Piano rollen sÄ lÀr du dig hur du ska fÄ till dina egna melodier.

Postat

SÀtt dej vid pianot, spela ackorden du har, testa att rytmisera ackorden pÄ olika sÀtt, lÀgga till nya toner, tralla med, byt till gitarr och gör samma sak dÀr, ta en textfras frÄn nÄn lÄt/poesi/annat sammanhang och försök sjunga den till harmonierna och gruvet du har. Var inte rÀdd för toner utanför ackorden, det Àr ofta dom som bÀr upp en bra melodi. NÀr en viktig meloditon ligger som nia, fyra, sjua, sexa, minusfemma eller annan kontrasterande ton kan det bli som mest intressant. Med dessa toner kan man göra det trallvÀnligt och melodiskt utan att det lÄter spelmanslag om det.

Sist men inte minst, vÄga anvÀnda fÄ toner! TÀnk i fraser och anvÀnd pauserna för att göra det mer lÀtt att svÀlja melodin pÄ första försöket.

Postat (redigerat)

Skriv en text som funkar taktmÀssigt till din kompgrund. Sen kanske det kommer en melodi automagiskt.

Om inte blir du utan tvekan nĂ€sta hiphopstjĂ€rna. 😉

Redigerat av Fidden
Postat

Hej TurkeLLi!

Är det bara melodin du har problem med? Dvs, lyckas du bĂ€ttre med ackorden, trummor, bas osv?

Kan du inte lÀgga upp nÄn av dina lÄtar som saknar melodi sÄ vi fÄr höra?

Spelar du nÄt instrument, eller Àr det mus-iscerande som gÀller? För det Àr oftast lÀttast att hitta melodier pÄ sitt instrument man Àr van vid, alternativt att sjunga eller nynna med, om man behÀrskar det.

NÀr jag komponerar musik sÄ kan det gÄ till lite hur som helst. Ibland hittar man ett svÀng eller ett ljud eller en galen idé som leder till vidare till en hel lÄt... ibland fÄr man en melodisnutt i huvet och plockar dÀrefter ut ackorden som gör den rÀttvisa.

Det har hÀnt nÄgra fÄ gÄnger (som tex vid en forumfestival nyligen i ett annat forum) att kompet/ackorden/svÀnget inte Àr sÄ vÀrst inspirerande, och dÄ har jag suttit i edit-lÀget och byggt melodier och flyttat om tills det blivit ok (och inte lÄter precis som nÄn annans lÄt). Alla sÀtt Àr bra om de funkar!

/Linkowich

Postat (redigerat)

SnÀlla, "Bas slinga".... Bort med svengelskan.

---------------------------

Mitt tips till dig "Turkelli" Àr att lÀsa lite musikteori, kanske ta nÄgra pianolektioner. Kolla pÄ midifiler, Àndra om i midifiler sÄ att det blir liknande nya melodier.

Redigerat av Nexustwins
Postat

SnÀlla, "Bas slinga".... Bort med svengelskan.

---------------------------

Mitt tips till dig "Turkelli" Àr att lÀsa lite musik teori, kanske ta nÄgra piano lektioner. Kolla pÄ midi filer, Àndra om i midifiler sÄ att det blir liknane nya melodier.

Musik teori

Piano lektioner

Midi filer

SÀrskrivning kommer ocksÄ frÄn engelskan :rolleyes:

FelÄt, kunde inte lÄta bli det öppna mÄlet, och för att det itne ska bli sÄ alvarligt lÀger jag till lite stafvel oxÄ.

Postat

LEK Mycket, det gjorde jag i början och det har verkligen hjĂ€lpt mig. köp nĂ„got Vip-zone midi Paket och lek lite med. ta bort nĂ„gra toner hĂ€r och lĂ€gg till nĂ„gra dĂ€r sĂ„ fĂ„r du en helt egen melodi đŸ˜±

det Àr bara att du tÀnker pÄ en lÄt och försöker göra den likadant i Piano rollen sÄ lÀr du dig hur du ska fÄ till dina egna melodier.

"Sitt och nynna" =) Bra skrivet! HĂ„ller helt med. Och som mĂ„nga sĂ€ger. MÅNGA "kladdar" innan det blir bra. Och om du till exempel har en melodi som du VILL ha, men som inte lĂ„ter helt reko. Kanske lite slapp eller för segdragen. SlĂ€ng in nĂ„gra brytande djupa kortade toner i samma melodi. DĂ„ fĂ„r du det dĂ€r lite hackigare, mer rĂ„skurna hardtrance-soundet.

Och snÀlla... Tryck inte pÄ Basshunterknappen... =) Ha det gott!

Postat

Vet att Michael B. Tretow snacka om avsaknaden av en hittknapp pĂ„ 80-talet.. Du vet han som var ABBAS ljudtekniker du vet.. Men allvarligt.. Det handlar om att spela in nĂ„t som man kan bygga pĂ„.. Tonart, tempo etc.. Det spelar ingen roll.. Jag brukar börja med en egnhĂ€ndiigt pĂ„kommen rytm (inte nĂ„n slibbig loop som följer med nĂ„t sliskigt program).. Sen försöker jag lira en ett chatsigt baslir för hand utan allt för hĂ„rd kvantisering.. Det kan krĂ€vas ett 20-tal försök.. Men blir jag kĂ€r i groovet sĂ„ kommer melodin av sig sjĂ€lv sen.. đŸ˜±

Postat

Lite inspiration 😆

HÄller med Nexus..............Ladda hem ett gÀng Midi filer. DÄ fÄr du en sjysst grund för hur man bygger upp slingan.

El Hadji (oregistrerad)
Postat

Inte för att vara en Messerschmitt, men Àr inte detta lite som att frÄga: "Hur blir jag musikalisk"? Man undrar ju varför mÄnga tror att det bara Àr att tanka hem Cubase, Sonar eller FL frÄn Piratebay, trycka pÄ knappen - och vips, dÀr stÄr Svartling & Co utanför dörren och utnÀmner dig till vinnare i Idol 2009...

Om jag ska bidra med nÄgon form av svar i denna trÄd: SjÀlv tog jag klassiska pianolektioner i tio Är. Jag har aldrig varit nÄgon fena pÄ notlÀsning, men genom att improvisera och anvÀnda mitt gehör fungerade det ganska bra ÀndÄ. Sedan lÀrde jag mig att arrangera (knappast i musikteoretiskt rÀtt bemÀrkelse) nÀr jag under nÄgra Är spelade keyboards i ett band. NÀr jag nu sitter hemma och leker med min Korg-K49'a kopplad till datorn och min ReFx Nexus vrÄlar genom monitorerna Àr det alltsÄ 20 Ärs samlad erfarenhet (och förhoppningsvis lite musiköra) som gör att jag dÄ och dÄ fÄr till en skaplig melodislinga. SÄ nu sitter jag bara och vÀntar pÄ mitt skivkontrakt... Eller inte...

Postat

El hadji...tycker du lĂ„ter lite bitter 😳 . Shit för mig handlar musik om att ha kul, en kĂ€nsla, nĂ„t som kan fĂ„ mig pĂ„ bra humör. I bland behöver man bara en knuff i rĂ€tt riktning. Jag hade ingen aning om hur man lade en syntslinga. Laddade in en midi fil och fick en sk Aha upplevelse. Alla vill inte bli IdolmĂ„ns eller Basshunter. Finns nog ganska mĂ„nga som gör annan musik hĂ€r pĂ„ forumet. Allt i frĂ„n Syntpop till rock till Hardtrance osv.

El Hadji (oregistrerad)
Postat
El hadji...tycker du lĂ„ter lite bitter 😄 . Shit för mig handlar musik om att ha kul, en kĂ€nsla, nĂ„t som kan fĂ„ mig pĂ„ bra humör. I bland behöver man bara en knuff i rĂ€tt riktning. Jag hade ingen aning om hur man lade en syntslinga. Laddade in en midi fil och fick en sk Aha upplevelse. Alla vill inte bli IdolmĂ„ns eller Basshunter. Finns nog ganska mĂ„nga som gör annan musik hĂ€r pĂ„ forumet. Allt i frĂ„n Syntpop till rock till Hardtrance osv.

NejdĂ„, jag Ă€r inte bitter och musik ÄR kul - oavsett vilken nivĂ„ man utövar den pĂ„. Det jag reagerar pĂ„ Ă€r att mĂ„nga (jag sĂ€ger inte att skaparen av denna trĂ„d resonerar sĂ„) verkar tro att det finns genvĂ€gar till "den perfekta hiten" sĂ„ lĂ€nge man anvĂ€nder sig av nĂ„gon form av musikprogramvara... Det jag försöker sĂ€ga (Ă€ven om det kanske var lite luddigt forumulerat) Ă€r att det inte finns nĂ„gra genvĂ€gar, utan att man mĂ„ste testa sig fram. Och det bĂ€sta Ă€r ju om man lyckas knĂ„pa ihop nĂ„got "eget" soundmĂ€ssigt. DĂ„ blir Ă„tminstone jag euforisk...

Postat

Var det inte nÄgra bra förslag i tidningen för nÄtt nummer sen? Ett av förslagen var att lyssna pÄ andras intron (eller i alla fall typ 10 sek eller liknande). Det borde ju funka Àven för melodin. Jag tyckte sjÀlv det var en kul idé och provade. Fick till ett par ok lÄtembryon dÀr. Annars Àr mitt sÀtt att skriva melodier helt enkelt genom att sitta med gitarren eller pianot och spela lite planlöst och sjunga nÄn slags kvasitext. Helt plötsligt sÄ brukar det dyka upp en melodislinga som sitter bra.

Postat (redigerat)

NejdĂ„, jag Ă€r inte bitter och musik ÄR kul - oavsett vilken nivĂ„ man utövar den pĂ„. Det jag reagerar pĂ„ Ă€r att mĂ„nga (jag sĂ€ger inte att skaparen av denna trĂ„d resonerar sĂ„) verkar tro att det finns genvĂ€gar till "den perfekta hiten" sĂ„ lĂ€nge man anvĂ€nder sig av nĂ„gon form av musikprogramvara... Det jag försöker sĂ€ga (Ă€ven om det kanske var lite luddigt forumulerat) Ă€r att det inte finns nĂ„gra genvĂ€gar, utan att man mĂ„ste testa sig fram. Och det bĂ€sta Ă€r ju om man lyckas knĂ„pa ihop nĂ„got "eget" soundmĂ€ssigt. DĂ„ blir Ă„tminstone jag euforisk...

Ha ha 😄

HÄller med fullstÀndigt. Min farsgubbe tror oxÄ att det Àr en baggis sÄ jag satte honom framför burken med mig. DÄ insÄg han att nÄn sorts talang mÄste finnas.

Redigerat av Tobias J
Postat (redigerat)

melodi Àr det absolut viktigaste för mej, jag tycker att man kan komma undan vad som helst med en bra melodi, dÄ kan jag strippa ner lÄtarna till bara en gitarr och vara nöjd med det, det finns inga genvÀgar, det gÀller att ha ett genuint intresse för det,och lyssna noga pÄ andra.

Men jag tycker absolut inte man ska bli för utrÀknande det Àr bara löjligt, sitta och tÀnka i terser och kvinter och all möjlig teori, dock tycker jag helt naturligt att en bra melodi ska "hÀnga ihop" svÄrt att förklara men i mina öron gÄr det jÀmnt ut och alla toner Àr beroende av varandra pÄ sÄ sÀtt att det liksom blir en slinga eller hook av det. men det Àr ju inget man kan tÀnka sig till utan bara nÄt man antingen hör eller inte. Men inspiration Àr ju verkligen skitmycket. om man har nÄnting bra i huvudet kan man alltid bygga nÄt eget utav det. bara en del av en hook kan ju inspirera till en ny pÄ egna villkor, utan att det nödvÀndigtvis lÄter snott, det slutar ofta med att den som skrev det, tycker att det Àr jÀtteinspirerat av nÄnting annat utan att nÄn fattar vafan han snackar om.

Redigerat av mietek
Postat

Kan det vara sÄ att trÄdstartaren, som Ànnu inte brytt sig om att titta in i trÄden igen, skiter fullstÀndigt i det hela egentligen?

Postat

Hur kommer sig att dessa frÄgor alltid dyker upp inne pÄ FL studio avdelningen? (=

Jag har mÀrkt att , fÄr man till en bra bas slinga, rytm osv sÄ kommer melodin nÀstan automatiskt.

Jag arbetar ofta med antingen 3 eller 4 toner pÄ basen men med olika rytm.

Sickzack mönster/ tvspels aktiga hopp dvs ex: C ,C+, C, C, C+, D, D+, D, D, D+, D... OSV

Eller en mera synth aktigt sound. Ja möjligheten Àr mÄnga.

Spelar man pÄ keyboarden först brukar det oftast bli bÀst resultat i slutÀndan för mig.

Postat

Jo da, jag bryr mig om trÄden. Det Àr bara att jag inte hade tid o logga in.

Men mesta sÀger lek med "midi" filer. Var jag jag hitta det?

Vet att det finns nÄgra i www.vipzione-samples.com

Postat
Jo da, jag bryr mig om trÄden. Det Àr bara att jag inte hade tid o logga in.

Men mesta sÀger lek med "midi" filer. Var jag jag hitta det?

Vet att det finns nÄgra i www.vipzione-samples.com

www.vanbasco.com

Postat

Problemet tycker jag Àr ju att man inte sÀkert vet om melodin redan finns! Hörde en intervju med Ingela "Pling" Forsman som Àven hon försökt sig pÄ att skriva melodier men slutat med det pÄ grund av detta. Det Àr sÄ lÀtt att komma in pÄ en redan befintlig melodi nÀr man sitter och "klinkar" pÄ keyboarden. Men oftast brukar jag sÀtta mig ned, blunda och bara lÄta tangenterna gÄ Ät det hÄll som örat vill. LÄter lite knasigt, men jag har fÄtt fram flera fina melodier pÄ detta sÀtt. Lycka till! // Gladys

• 4 Ă„r senare...
Postat

Alla har problem med att komma pĂ„ en bra melodi, ta till exempel Avicii, den nya stjĂ€rnan inom house, Ă€ven han mĂ„ste fĂ„ inspiration frĂ„n konstiga stĂ€llen 😉 lyssna nedan och se om du kanske kĂ€nner igen den 😉

• 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

För mig Àr det typ alltid lÀttast att börja med melodin. Starta kick i önskat tempo, dra in en basslinga som du tycker lÄter skönt sen Àre bara o börja bygga.

I början vill man alltid fylla ut allting och man inser med tiden att en melodi Àr sÄ himla simpel i grund och botten att det Àr löjligt! =) Lycka till!

EDIT: Sjukt gammal trÄd förövrigt

Redigerat av AnuBiz

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.