Jump to content
Annons

Band simulator (VST)


Lithium

Recommended Posts

Annons

Nej. Man får bygga bandet instrument för instrument. Trummor på ett, bas på ett annat och så vidare.

Gunnar

PS: Menade du simulering av en band-mikrofon? Svaret är nej då också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart menade jag simulering av analogband! Hur bra är då igentligen en analogbands plugg jämfört med orginal, går det att jämföra?

Man måste faktiskt inte jämföra med hur "äkta vara" låter. Det är det felet många gör när de gnäller över olika pluggar och tjatar om att de inte låter som det de försöker efterlikna - i stället för att fundera över om det låter bra eller inte... Det räcker ju med att konstatera att band är på utdöende och måste ersättas av annat. Vissa tycker inte att det digitala mediet behöver någon hjälp, utan tycker att det låter bra när det blir mindre färgat, medan andra tycker att de vill ha en färgning - antingen av nostalgiskäl eller för att man helt enkelt gillar ett annat sound än det mer neutrala. Antingen gillar man färgningen som pluggarna ger, eller så vill man ha en annan färgning, som andra pluggar ger. Vilken som kommer närmast "original" är faktiskt helt ointressant i det läget.

Jag tycker att Vintage Warmer ger en skön färgning när det används lagom mycket och i lagom mängd - och låter funderingarna stanna där, eftersom jag har genomlidit rullbandspelare och hela köret under flera år tidigare och definitivt inte skulle vilja gå tillbaks dit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart menade jag simulering av analogband! Hur bra är då igentligen en analogbands plugg jämfört med orginal, går det att jämföra?

Man måste faktiskt inte jämföra med hur "äkta vara" låter. Det är det felet många gör när de gnäller över olika pluggar och tjatar om att de inte låter som det de försöker efterlikna - i stället för att fundera över om det låter bra eller inte... Det räcker ju med att konstatera att band är på utdöende och måste ersättas av annat. Vissa tycker inte att det digitala mediet behöver någon hjälp, utan tycker att det låter bra när det blir mindre färgat, medan andra tycker att de vill ha en färgning - antingen av nostalgiskäl eller för att man helt enkelt gillar ett annat sound än det mer neutrala. Antingen gillar man färgningen som pluggarna ger, eller så vill man ha en annan färgning, som andra pluggar ger. Vilken som kommer närmast "original" är faktiskt helt ointressant i det läget.

Jag tycker att Vintage Warmer ger en skön färgning när det används lagom mycket och i lagom mängd - och låter funderingarna stanna där, eftersom jag har genomlidit rullbandspelare och hela köret under flera år tidigare och definitivt inte skulle vilja gå tillbaks dit...

Så om man vill ha en färgning av bandet så e det bara att börja spara till till en sjuste 16-kanalare 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart menade jag simulering av analogband! Hur bra är då igentligen en analogbands plugg jämfört med orginal, går det att jämföra?

Man måste faktiskt inte jämföra med hur "äkta vara" låter. Det är det felet många gör när de gnäller över olika pluggar och tjatar om att de inte låter som det de försöker efterlikna - i stället för att fundera över om det låter bra eller inte... Det räcker ju med att konstatera att band är på utdöende och måste ersättas av annat. Vissa tycker inte att det digitala mediet behöver någon hjälp, utan tycker att det låter bra när det blir mindre färgat, medan andra tycker att de vill ha en färgning - antingen av nostalgiskäl eller för att man helt enkelt gillar ett annat sound än det mer neutrala. Antingen gillar man färgningen som pluggarna ger, eller så vill man ha en annan färgning, som andra pluggar ger. Vilken som kommer närmast "original" är faktiskt helt ointressant i det läget.

Jag tycker att Vintage Warmer ger en skön färgning när det används lagom mycket och i lagom mängd - och låter funderingarna stanna där, eftersom jag har genomlidit rullbandspelare och hela köret under flera år tidigare och definitivt inte skulle vilja gå tillbaks dit...

Så om man vill ha en färgning av bandet så e det bara att börja spara till till en sjuste 16-kanalare 😏

...men eftersom banden kommer att sluta tillverkas och eftersom det är dyrt att hålla en rullbandare i skick, så är det ingen idé att spara till en sådan - utan man får använda de verktyg som finns och kommer att finnas - och skapa sitt ljud där i stället för med historisk teknik som är på utdöende... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...men eftersom banden kommer att sluta tillverkas och eftersom det är dyrt att hålla en rullbandare i skick, så är det ingen idé att spara till en sådan - utan man får använda de verktyg som finns och kommer att finnas - och skapa sitt ljud där i stället för med historisk teknik som är på utdöende... 😄

...men det är synd. Jag skulle gärna byta bort alla praktiska funktioner som den digitala tekniken erbjuder mot att få ett sound som tex. Tom Waits eller Nick Cave för då spelar det ändå ingen roll hur många ettor och nollor du lyckas klämma in under huven, det blir aldrig så bra digital!

Link to comment
Dela på andra sajter

...men eftersom banden kommer att sluta tillverkas och eftersom det är dyrt att hålla en rullbandare i skick, så är det ingen idé att spara till en sådan - utan man får använda de verktyg som finns och kommer att finnas - och skapa sitt ljud där i stället för med historisk teknik som är på utdöende... 😄

...men det är synd. Jag skulle gärna byta bort alla praktiska funktioner som den digitala tekniken erbjuder mot att få ett sound som tex. Tom Waits eller Nick Cave för då spelar det ändå ingen roll hur många ettor och nollor du lyckas klämma in under huven, det blir aldrig så bra digital!

Det är onödigt att blicka bakåt och önska att det var som förr i tiden. Man får lära sig hantera de verktyg som finns i dag och som kommer att finnas i framtiden, helt enkelt - och gör man det, så blir resultatet minst lika bra som om man hade kört med föråldrad teknik som i allmänna, nostalgiska ordalag påstås vara bättre. Det var ju alltid bättre förr, eller...? 😄

Själv känner jag ingen som helst saknad över rullband - så jag tycker absolut inte att det var bättre förr! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...men eftersom banden kommer att sluta tillverkas och eftersom det är dyrt att hålla en rullbandare i skick, så är det ingen idé att spara till en sådan - utan man får använda de verktyg som finns och kommer att finnas - och skapa sitt ljud där i stället för med historisk teknik som är på utdöende... 🙂

...men det är synd. Jag skulle gärna byta bort alla praktiska funktioner som den digitala tekniken erbjuder mot att få ett sound som tex. Tom Waits eller Nick Cave för då spelar det ändå ingen roll hur många ettor och nollor du lyckas klämma in under huven, det blir aldrig så bra digital!

Det är onödigt att blicka bakåt och önska att det var som förr i tiden. Man får lära sig hantera de verktyg som finns i dag och som kommer att finnas i framtiden, helt enkelt - och gör man det, så blir resultatet minst lika bra som om man hade kört med föråldrad teknik som i allmänna, nostalgiska ordalag påstås vara bättre. Det var ju alltid bättre förr, eller...? 😄

Själv känner jag ingen som helst saknad över rullband - så jag tycker absolut inte att det var bättre förr! 😄

Men man vet aldrig, kanske kommer det i framtiden en ny, modern och prisvänlig digitaliserad bandare 🙂. Jag hoppas i alla fall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...men eftersom banden kommer att sluta tillverkas och eftersom det är dyrt att hålla en rullbandare i skick, så är det ingen idé att spara till en sådan - utan man får använda de verktyg som finns och kommer att finnas - och skapa sitt ljud där i stället för med historisk teknik som är på utdöende... 🙂

...men det är synd. Jag skulle gärna byta bort alla praktiska funktioner som den digitala tekniken erbjuder mot att få ett sound som tex. Tom Waits eller Nick Cave för då spelar det ändå ingen roll hur många ettor och nollor du lyckas klämma in under huven, det blir aldrig så bra digital!

Det är onödigt att blicka bakåt och önska att det var som förr i tiden. Man får lära sig hantera de verktyg som finns i dag och som kommer att finnas i framtiden, helt enkelt - och gör man det, så blir resultatet minst lika bra som om man hade kört med föråldrad teknik som i allmänna, nostalgiska ordalag påstås vara bättre. Det var ju alltid bättre förr, eller...? 😄

Själv känner jag ingen som helst saknad över rullband - så jag tycker absolut inte att det var bättre förr! 😄

Men man vet aldrig, kanske kommer det i framtiden en ny, modern och prisvänlig digitaliserad bandare 😄. Jag hoppas i alla fall 😄

...men är den digital, så är den - och då försvinner ju de eventuella ljudmässiga fördelar som vissa tycker att en riktig bandspelare har... 🙂

Jag förstår vad du är ute efter och svarar kanske lite tillspetsat - men det är faktiskt min ärliga mening att jag inte ser några som helst fördelar med band jämfört med att spela in digitalt. Jag har använt rullband själv också för många år sedan, men det är inget jag någonsin har längtat tillbaka till, men eftersom det ger bandmättnadsdistorsion, som kan upplevas som en trevlig färgning, så kan jag förstå att det finns folk som föredrar äkta vara framför de försök till ersättningar som finns i form av pluggar - men enligt min mening så är nackdelarna med band ändå många fler än de eventuella fördelarna - och fördelarna hos band är dessutom i så fall försvinnande få jämfört med de stora fördelarna med en DAW. Det finns ju massor av verktyg att färga ljudet med, så det är bara att leta upp sådana som man trivs med - utan att man tvunget ska försöka efterlikna bandfärgningen, utan om man släpper uppfattningen om att det måste bli likadant som förr i världen, så kan man förutsättningslöst i stället hitta andra typer av färgningar som är ännu trevligare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Har ett härligt tips på den bästa pluggen i bandmättnad.. phoenix "dark m.m." essence. Den kan få en mix att flyta ihop och bli gudomligt bra.. tyvärr görs den bara som tdm... men så äre med det allra bästa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med om att det bara är att bita i det sura äpplet och glömma analogband.

Bra ljud via bra grejer överlever. Rörförstärkare t.ex låter bättre än digitala och folk köper dem även fast det är roddigare att serva dem och byta rör etc.

Det var ju ganska glest med rör och bandmikrofoner i folks hemmastudior fram till för några år sedan så vem vet, kanske kommer det billiga rullbandspelare ifrån Kina om några år.

F.ö låter bandemuleringen i Voxengo's Analog flux-paket helt ok.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova gärna McDSP Analog Channel om du har råd.

Lät riktigt jäkla bra när jag provlyssnade den i en tysk kollegas studio.

Lite mer info

Charles Dye har talat sig varm om denna plugg (om man nu gillar hans sound) och påstår att han sätter en först i insertkedjan på 90% av sina kanaler.

MEN!, alldeles åt helvete utanför min pluggbudget tyvärr. 🙂

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova gärna McDSP Analog Channel om du har råd.

Lät riktigt jäkla bra när jag provlyssnade den i en tysk kollegas studio.

Lite mer info

Charles Dye har talat sig varm om denna plugg (om man nu gillar hans sound) och påstår att han sätter en först i insertkedjan på 90% av sina kanaler.

MEN!, alldeles åt helvete utanför min pluggbudget tyvärr. 🙂

Fast inte VST va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova gärna McDSP Analog Channel om du har råd.

Lät riktigt jäkla bra när jag provlyssnade den i en tysk kollegas studio.

Lite mer info

Charles Dye har talat sig varm om denna plugg (om man nu gillar hans sound) och påstår att han sätter en först i insertkedjan på 90% av sina kanaler.

MEN!, alldeles åt helvete utanför min pluggbudget tyvärr. 🙂

Fast inte VST va?

Shit, det stämmer minsann!

Finns bara som AU, RTAS och TDM.... my bad.

Sorry. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag håller inte med om att det bara är att bita i det sura äpplet och glömma analogband.

Bra ljud via bra grejer överlever. Rörförstärkare t.ex låter bättre än digitala och folk köper dem även fast det är roddigare att serva dem och byta rör etc.

Det var ju ganska glest med rör och bandmikrofoner i folks hemmastudior fram till för några år sedan så vem vet, kanske kommer det billiga rullbandspelare ifrån Kina om några år.

F.ö låter bandemuleringen i Voxengo's Analog flux-paket helt ok.

Billiga bandare från kina tror jag inte ett dugg på.

Ett gratis alternativ: Ferox

http://www.kvraudio.com/get/2718.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med om att det bara är att bita i det sura äpplet och glömma analogband.

Bra ljud via bra grejer överlever. Rörförstärkare t.ex låter bättre än digitala och folk köper dem även fast det är roddigare att serva dem och byta rör etc.

Det var ju ganska glest med rör och bandmikrofoner i folks hemmastudior fram till för några år sedan så vem vet, kanske kommer det billiga rullbandspelare ifrån Kina om några år.

När banden inte tillverkas längre för att tillverkningen blir för dyr för det lilla antal som kan säljas, blir det ganska besvärligt att fortsätta, så rullband är en av dessa saker som garanterat kommer att försvinna. Kineserna bygger billig elektronik bra, men rullbandare tror jag inte att de kommer att ge sig på. Det är för mycket mekanik som behöver trimmas in för att fungera perfekt - och det tar för lång tid för att kunna köra i deras vanliga massproduktions-koncept.

Om rörförstärkare låter bättre eller sämre än transistorförstärkare, är förstås en smaksak - men rör/bandmics/vintage-hypen är väldigt uppblåst av marknadsföringen trots att rör inte är någon universallösning för att alltid få bra ljud - och trots att billiga bandmicar ofta inte låter särskilt bra, utan bara diskantfattigt. Det är för få som verkligen stannar upp och lyssnar - och för många som bara följer med trenderna och accepterar det som "ska" vara bra, bara för att det brukar framhållas som att det är bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...