Jump to content
Annons

Vad heter ackordet?


bdatony

Recommended Posts

tbruce: Pratar du om tersen i ditt D eller om tersen i H? Visst, om man som du anser att det är ett D så finns ju durtersen (F#), men då saknas som sagt kvinten. Härleder du det så blir alltså ett D6add9omit5 (D6add9no5).

Men om man som jag (och några fler) föreslog, utgick från att H:et var grundklangen och D:et är en alternerad bas, så har inte ackordet i sig (dvs det du skriver före snedstrecket / ) någon ters. Då är det ett Hsus4/D.

Om man däremot struntar i ordningen och tolkar d:et i basen som en mollters så kan det möjligen bli Hm4

Visst, här kan arr och voicing nog påverka hur man uppfattar det, men jag tycker det är svårt att inte tolka basen som en del av ackordet. Jag syftar alltså på att D känns som en liten ters i det tänkta Hsus-ackordet.

Vad anser du om att det skulle kunna vara ett E-ackord egentligen? Det tycker jag låter mer rimligt än H iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag blir ju lätt skräckslagen att höra att Mark Levine uttalar i en bok att han anser att sus4 och 11-ackord är samma sak. Sen må det väl vara hans sak att lira så, och jag tvivlar inte på att han lirar hur bra som helst. Men om folk börjar tro att det faktiskt är så det är, det är då det blir en massa förvirring...

Jag tänker på precis samma sätt :S

Sus4 och add11 är samma ackord men det beror på hur mycket bredd man vill ha i ackordet.

Amerikaner skriver ju till exempel ~5 (E5, A5 osv) när de menar ett terslöst ackord. Det går emot allt vad konsekvent ackordanalys heter, men används otroligt flitigt trots det.

Jag tycker att det är jättelätt att man benämner terslösa ackord som 5, På gitarren så känns det väldigt logiskt.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir ju lätt skräckslagen att höra att Mark Levine uttalar i en bok att han anser att sus4 och 11-ackord är samma sak. Sen må det väl vara hans sak att lira så, och jag tvivlar inte på att han lirar hur bra som helst. Men om folk börjar tro att det faktiskt är så det är, det är då det blir en massa förvirring...

Jag tänker på precis samma sätt :S

Sus4 och add11 är samma ackord men det beror på hur mycket bredd man vill ha i ackordet.

Med 11-ackord menade jag iofs vanlig 11 och inte add11, men det kan kvitta för sus4 och add11 är inte heller samma ackord eftersom add11:an har tersen intakt.

Sus4 har tre unika toner. Add11 har fyra. En 11 har fem.

Amerikaner skriver ju till exempel ~5 (E5, A5 osv) när de menar ett terslöst ackord. Det går emot allt vad konsekvent ackordanalys heter, men används otroligt flitigt trots det.

Jag tycker att det är jättelätt att man benämner terslösa ackord som 5, På gitarren så känns det väldigt logiskt.

Ja, lätt är det. När man vet det. Men fel. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får ni väll ändå lägga ned. Tant Fransa gav er det rätta svaret för länge sedan. Allt beror på sammanhanget. Vilka harmoniska följder. Osv. Det är tämligen ointressant om det är en mollsus4 eller en add9:a. Allt är sammanhanget. I vilken ordning akorden kommer. Till dess kan vi ju alla inbilla oss att vi vet allt,

Alla akord kan skrivas på en myriad olika sätt. Är man en Jazzkille tror man att allt går ut på att allt börjar med 7:an och att man kan lägga på en 11 och en 13 osv..

Är man en tonsättare tar man med sammanhangen. Då är ett Majakord på gitarren helt ointeresan om man inte har någonting att säga!

Detta gäller även alla andra betydligt mer invecklade akord.

Vi finns inte här för att lära oss Akord. Kanske finns vi här för att vi har någonting att sägga.

Ni vet men jag är inte säker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får ni väll ändå lägga ned. Tant Fransa gav er det rätta svaret för länge sedan. Allt beror på sammanhanget. Vilka harmoniska följder. Osv. Det är tämligen ointressant om det är en mollsus4 eller en add9:a. Allt är sammanhanget. I vilken ordning akorden kommer. Till dess kan vi ju alla inbilla oss att vi vet allt,

Alla akord kan skrivas på en myriad olika sätt. Är man en Jazzkille tror man att allt går ut på att allt börjar med 7:an och att man kan lägga på en 11 och en 13 osv..

Är man en tonsättare tar man med sammanhangen. Då är ett Majakord på gitarren helt ointeresan om man inte har någonting att säga!

Detta gäller även alla andra betydligt mer invecklade akord.

Vi finns inte här för att lära oss Akord. Kanske finns vi här för att vi har någonting att sägga.

Ni vet men jag är inte säker?

Du tycker vi ska "lägga ner" en musikdiskussion i ett musikdiskussionsforum? 😏

(Och nej, tyvärr hade inte Tant Fransa det rätta svaret heller...som redan är konstaterat i tråden)

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, men i min värld var hon den enda som begrep någonting. Allt är sammanhnget,

Nä nu var du lite orättvis mot både tbruce, ChrisB och mig tycker jag nog...

Kom gärna och tala om för mig hur harmonilära fungerar för jag har fortfarande mycket att lära.

Jo harmonilära är ett stort område. Men i den här tråden kan man förhoppningsvis snappa upp och lära sig lite om ackordsanalys iallafall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det var ett märkligt jäkla ackord låter som nåt Over the Rainbow läge. Definitivt ett Bm av nåt slag och nåt som måste in i ett musikaliskt samanhang. Annars så är det ett högt C eller ett segt Hö.

Låt oss en gång för alla avskaffa H och permanent prata B och bess och sånt annars blir det jäkla snurrigt. Dom lär ju ut det sen många år tillbaka så det vore väl stolligt att sträva bakåt. Är det nån som vet tonerna i ett F#m7-5 gjorde en låt en gång som bytte tonart efter första ackordet det ni 🙂 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

DivineCo

Bli inte arg. 😠 Ackord är ingen exakt disciplin. De vet alla som provat använda fler fingrar än pekfingret. 😉

Burnin Sven

Burnin Sven Posted 2007-06-11, 23:16

Det var ett märkligt jäkla ackord låter som nåt Over the Rainbow läge. Definitivt ett Bm av nåt slag och nåt som måste in i ett musikaliskt samanhang. Annars så är det ett högt C eller ett segt Hö.

Låt oss en gång för alla avskaffa H och permanent prata B och bess och sånt annars blir det jäkla snurrigt. Dom lär ju ut det sen många år tillbaka så det vore väl stolligt att sträva bakåt. Är det nån som vet tonerna i ett F#m7-5 gjorde en låt en gång som bytte tonart efter första ackordet det ni .

Göran

Jag håller helt med Dig. Hm förlåt, Bm och lägg 11:an eller 4:an om Du vill, i nästa oktav upp.

F#m7-5 bör innehålla tonerna; F#, A, B, D#. (Hoppas ingen protisterar. För då blir detta Forumets längsta tråg, garanterat).

Vänligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker alla glömt som skriver om ackordet är vilket ackord som kommer efter. Man behöver veta ackordets funktion för att bestämma vad det är för något. Går det tillbaka till gm? Har det en dominantisk funktion till ackordet? osv. Om man vet detta så vet man också vad det ska vara för ackordbeteckning. Ackordet löst kan vara alla de exempel ni föreslagit beroende på dess funktion.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

F#m7-5 bör innehålla tonerna; F#, A, B, D#. (Hoppas ingen protisterar. För då blir detta Forumets längsta tråg, garanterat).

Vänligen

Gubben i Kalmar

Jag måste protestera 😠

F#m7-5 hm....vart fick du d# och b ifrån?? E är sjuan i ackordet, F# grundton, A är mollters, C är -5.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

F#m7-5 bör innehålla tonerna; F#, A, B, D#. (Hoppas ingen protisterar. För då blir detta Forumets längsta tråg, garanterat).

Vänligen

Gubben i Kalmar

Jag måste protestera 😠

F#m7-5 hm....vart fick du d# och b ifrån?? E är sjuan i ackordet, F# grundton, A är mollters, C är -5.

MVH

Anders

Ja, det är bra att Du höjer Din röst Anders!

Förlåt, jag räkna fel.

 

Du har rätt!

Vänligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det där F#m7-5 kommer från en låt som jag kallar Hi Ho Motell blev lite sugen på att lira in den. Men nu när jag testade den lite så hör jag att det passar bättre med D istället för E typ F# D A C undrar just vad det kan heta. Låter precis som i originalexemplet här oxå helskumt om det inte kommer i rätt samanhang. Min låt börjar med en nedgång på A strängen från C B typ lala Am (hammer on liknande på E strängen på och en) till F"m7-5 Gmaj7 Em osv räkna åtta på fyra. Men i F"m7-5 (som det då inte blir) låter det bättre om man byter E mot D, hm krångligt det verkar smartare att strunta i vad det heter och bara lira så att det låter bra.

När jag gick på Liljeholmen så hade vi ett seminarie där det var en sån där riktigt långfingrad jazzsupergittarist inbjuden som föreläste snacka om kvantfysik till och med våra lärare fick smäll på fingrarna och korrigera sin musikteori. Nåväl till saken han drog några hemliga ackord med det där otäcka murriga jazzljudet som jag inte kan med och sa så här kan man inte stapla det här ackordet. Det var visst nån ton fel och jag tyckte det lät skitbra hmm sen gjorde han om det "rätt" och det lät för jävligt helt enkelt. Så kort sagt teori i all ära verkligheten är oftast bättre 😳. Notskrift och harmonilära är ju ändå bara tolkningar och tradition. Ta vilken låt som helst och sätt ett statiskt tempo och hårdkolla notvärden så får ni se.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Njäae tror inte det blir ett D7 det är ett E på topp som jag inte lirar pg av att gitarrarret blir snyggare då typ mer luft i det. Ja kort sagt det är ett krångel det där med ackord ser man sen till melodistämman som då oxå är en del av harmonin så blir det nog ännu värre. Men typ "slår" man en rytmisk figur som består av "kompletta" ackord och ett basinstrument på grundton så blir det väl annorlunda än om man lirar ett arr med fingrarna som bildar harmonier runt melodin. Fan det är väl bara att lägga ner vad dom olika mer tillkrånglade ackorden heter ofta så liras det för mycket ändå. Luft i arret ska det vara, bara det som ska vara med inte en ton till så tror jag det blir bäst. Träffade en klassiskt skolad pianist på Liljeholmen hon fattade inte det där med ackord så hon hade ett helsicke att fixa läget i vår Afro sättning så pass så hon hoppade av till sist.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det ju D9 i tersläge. Inget krångel alls. D är grundton, F# Ters, A kvint, C sjuan, E nian

En kommentar bara utanför ämnet till den där tjejen du pratade om som hade ett sjuhelsickes med ackord. Jag tror och alla mina vänner som är både affro och/eller klassiskt skolade spelar från alla genrer då det ger så mycket. Mina affrokompisar (lät kul) Spelar mycket klassisk musik för att få upp chopsen medan mina klassiska kompisar 😉 Spelar mycket jazz för att förstå färgningarna i ackordbeteckningar och öva sin improvisation i den genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja kanske det låter fel bara på nåt sätt, kommer från Am till D9 med F# i basen får smaka på den. Det lustiga är att det går lika bra att spela ackordet som ett F#m7-5 som att byta ut E mot D och då få ett eventuellt D9 med F# i basen. Nja är nog inte så inne på det där med analys. Hmm få se nu staplar från bas till diskant F# D (eller E) A C och ev. E. Testade med ett rent D9 funkar det med 😉 nä det här verkar ungefär lika solklart som när dom försöker gissa vädret på TV 😄 . Ger upp, ursäkta att jag kapade tråden lite. Ha det bra

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kanske det låter fel bara på nåt sätt, kommer från Am till D9 med F# i basen får smaka på den. Det lustiga är att det går lika bra att spela ackordet som ett F#m7-5 som att byta ut E mot D och då få ett eventuellt D9 med F# i basen. Nja är nog inte så inne på det där med analys. Hmm få se nu staplar från bas till diskant F# D (eller E) A C och ev. E. Testade med ett rent D9 funkar det med 😉 nä det här verkar ungefär lika solklart som när dom försöker gissa vädret på TV 😄 . Ger upp, ursäkta att jag kapade tråden lite. Ha det bra

Göran

Ett sista tips. Lyssna på introt på George Benson - this masquerade. Där har du dessa ackord fast från Fm och att det är grundton i basen istället för ters.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där F#m7-5 kommer från en låt som jag kallar Hi Ho Motell blev lite sugen på att lira in den. Men nu när jag testade den lite så hör jag att det passar bättre med D istället för E typ F# D A C undrar just vad det kan heta. Låter precis som i originalexemplet här oxå helskumt om det inte kommer i rätt samanhang. Min låt börjar med en nedgång på A strängen från C B typ lala Am (hammer on liknande på E strängen på och en) till F"m7-5 Gmaj7 Em osv räkna åtta på fyra. Men i F"m7-5 (som det då inte blir) låter det bättre om man byter E mot D, hm krångligt det verkar smartare att strunta i vad det heter och bara lira så att det låter bra.

När jag gick på Liljeholmen så hade vi ett seminarie där det var en sån där riktigt långfingrad jazzsupergittarist inbjuden som föreläste snacka om kvantfysik till och med våra lärare fick smäll på fingrarna och korrigera sin musikteori. Nåväl till saken han drog några hemliga ackord med det där otäcka murriga jazzljudet som jag inte kan med och sa så här kan man inte stapla det här ackordet. Det var visst nån ton fel och jag tyckte det lät skitbra hmm sen gjorde han om det "rätt" och det lät för jävligt helt enkelt. Så kort sagt teori i all ära verkligheten är oftast bättre 😱. Notskrift och harmonilära är ju ändå bara tolkningar och tradition. Ta vilken låt som helst och sätt ett statiskt tempo och hårdkolla notvärden så får ni se.

Göran

Ja det är som moll och dur. Klart man ska spela dur för det låter ju mycket sjysstare. Moll är förmodligen något som skäggiga musikprofessorer räknat fram och således bara skit. Spela efter hjärta, och den som är glad ska spela dur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker alla glömt som skriver om ackordet är vilket ackord som kommer efter. Man behöver veta ackordets funktion för att bestämma vad det är för något. Går det tillbaka till gm? Har det en dominantisk funktion till ackordet? osv. Om man vet detta så vet man också vad det ska vara för ackordbeteckning. Ackordet löst kan vara alla de exempel ni föreslagit beroende på dess funktion.

MVH

Anders

Jag håller med om ackordet är ett Esus2/D.

Vad spelar det för roll vilket ackord som kommer efteråt? Heter detta annorlunda då?

Jag hade tänkt att spela samma runda en gång till fast andra varvet håller jag kvar E i basen så att det bara blir ett Esus2 (eller hsus4 som jag tycker är samma)

Förklara gärna mer

Vad är det för prat om F#moll -5 osv här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Det där F#m7-5 kommer från en låt som jag kallar Hi Ho Motell blev lite sugen på att lira in den. Men nu när jag testade den lite så hör jag att det passar bättre med D istället för E typ F# D A C undrar just vad det kan heta. Låter precis som i originalexemplet här oxå helskumt om det inte kommer i rätt samanhang. Min låt börjar med en nedgång på A strängen från C B typ lala Am (hammer on liknande på E strängen på och en) till F"m7-5 Gmaj7 Em osv räkna åtta på fyra. Men i F"m7-5 (som det då inte blir) låter det bättre om man byter E mot D, hm krångligt det verkar smartare att strunta i vad det heter och bara lira så att det låter bra.

När jag gick på Liljeholmen så hade vi ett seminarie där det var en sån där riktigt långfingrad jazzsupergittarist inbjuden som föreläste snacka om kvantfysik till och med våra lärare fick smäll på fingrarna och korrigera sin musikteori. Nåväl till saken han drog några hemliga ackord med det där otäcka murriga jazzljudet som jag inte kan med och sa så här kan man inte stapla det här ackordet. Det var visst nån ton fel och jag tyckte det lät skitbra hmm sen gjorde han om det "rätt" och det lät för jävligt helt enkelt. Så kort sagt teori i all ära verkligheten är oftast bättre 😆. Notskrift och harmonilära är ju ändå bara tolkningar och tradition. Ta vilken låt som helst och sätt ett statiskt tempo och hårdkolla notvärden så får ni se.

Göran

Ja det är som moll och dur. Klart man ska spela dur för det låter ju mycket sjysstare. Moll är förmodligen något som skäggiga musikprofessorer räknat fram och således bara skit. Spela efter hjärta, och den som är glad ska spela dur.

Ja ungefär som dom som har vacum bakom pannbenet ofta visar sig ha en katastrofalt obefintlig koll på social kompetens. Du är en gullig liten pöjk du ha det bra käka inte mer taggtråd idag försök att slappna av djupandas och repetera för dig själv i dag ska jag vara snäll. Har du inget vettigt att säga så säg inget, stalltips helt gratis.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...