Jump to content
Annons

Musikdator?


monstret

Recommended Posts

Är på jakt efter en ny stationär dator PC (ev Mac men de kostar ju desto mer) som endast och bara ska användas för ändamålet musikproduktion. Har kollat upp div musikdatorer såsom frost och andra som jag inte kommer på namnet på....men min budget sträcker sig endast till de billigaste alternativen hos dessa dvs under 15 lax. Kan det inte vara ett alternativ att införskaffa en dyr "vanlig" PC som har högre prestanda.

Observera jag är införstådd med att musikdatorer är optimerade för musikprod.

Tacksam för svar!

MVH Monsterman

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det nu man skriver iMac och väntar på att kriget ska börja? 🙂

Mest för pengarna får du nog om du gör en grundlig efterforskning om komponenter som fungerar bra tillsammans och i musikproduktionssammanhang och sedan själv sätter ihop datorn.

En vanlig pc med "högre prestanda" brukar ha en viss egenhet att låta som jetflygplan. Så se upp.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Huga! De låter jobbitt och kolla upp komponenter och sånt. Tror heller ej att jag besitter sådan visdom att avgöra mitt eget bästa... sören sån djungel det är där ute.

tackar för svaret och imac kanske inte är en så dum idé? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Huga! De låter jobbitt och kolla upp komponenter och sånt. Tror heller ej att jag besitter sådan visdom att avgöra mitt eget bästa... sören sån djungel det är där ute.

tackar för svaret och imac kanske inte är en så dum idé? 😕

Du får en 20" för 14995:-

overview-hero.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv också sneglat på åt iMac och FrostACM, Forss Technology och Racktone hållet.

Min största farhåga med en standarddator är just ljudnivån från den (min nuvarande hörs alldeles för mycket vid inspelning).

Har ingen erfarenhet av MAC, är iMacen tillrckligt tyst om man spelar in i samma rum? Får också känslan iMacen är mer "fixed" när man väl skaffat den (det finns väl t.ex ingen plats för en andra hårddisk). Jag provade att konfigurera upp en iMac (20" tror jag) med mer minne (2GB) och större hårddisk (250 GB) och hamnade då prismässigt ungefär vad en Ftech FAD kostar (~17000) men då har FADen ingen skärm såklart. Största skillnaden var då att FADen har två diskar 80-320GB och kontakt för extern S-ATA. Extremt svårt att värdera vad jag egentligen behöver och vad man förlorar/vinner på dom olika valen.

Till saken hör såklart också att jag aldrig haft en MAC och har ingen aning om ifall jag trivs med den, känner mig någorlunda hemma med PC.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv också sneglat på åt iMac och FrostACM, Forss Technology och Racktone hållet.

Min största farhåga med en standarddator är just ljudnivån från den (min nuvarande hörs alldeles för mycket vid inspelning).

Har ingen erfarenhet av MAC, är iMacen tillrckligt tyst om man spelar in i samma rum? Får också känslan iMacen är mer "fixed" när man väl skaffat den (det finns väl t.ex ingen plats för en andra hårddisk). Jag provade att konfigurera upp en iMac (20" tror jag) med mer minne (2GB) och större hårddisk (250 GB) och hamnade då prismässigt ungefär vad en Ftech FAD kostar (~17000) men då har FADen ingen skärm såklart. Största skillnaden var då att FADen har två diskar 80-320GB och kontakt för extern S-ATA. Extremt svårt att värdera vad jag egentligen behöver och vad man förlorar/vinner på dom olika valen.

Till saken hör såklart också att jag aldrig haft en MAC och har ingen aning om ifall jag trivs med den, känner mig någorlunda hemma med PC.

/Fredrik

Det är inte det minsta svårt att få en pc tyst, använd passiv kylning utav alla komponenter, köp hårddiskdämpare för att få bort hårddiskarnas vibrationer och köp ett kvalitets nätaggregat så får du garanterat ut mer prestanda än av en MAC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fokusera mer på vilka program och ljudkort du vill använda och utifrån

den analysen välja om det blir en Mac eller en pc. Helt klart är dock att

ifall du har en budget på runt 15' papp så får man inte så mycket Apple

för dom pengarna som håller för studiobruk. Frost har väl en lågbudgetmodell

som kostar runt 10'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det minsta svårt att få en pc tyst, använd passiv kylning utav alla komponenter, köp hårddiskdämpare för att få bort hårddiskarnas vibrationer och köp ett kvalitets nätaggregat så får du garanterat ut mer prestanda än av en MAC.

Ah okey det verkar ju skitenkelt 😕 och vad kostar det? hur lång tid tar det att sätta ihop helt själv ?

Eller så köper man en mac? så kan man göra musik istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns annars nätbutiker som monterar ihop PC-burkar enligt önskemål - så kan man välja att skippa Intels originalfläkt på processorn och byta den till en tystare modell från exempelvis Zalman eller Arctic Cooling - och man kan välja moderkort och grafikkort som har passiv kylning i ställe för kylfläktar - och som inte har inbyggd grafik på kortet. Övriga funktioner på moderkortet, som inbyggt ljudkort och nätverkskort är det däremot normalt inga problem med.

Det enda man egentligen behöver fundera över, är om moderkortets chipset är lämpligt - och då ska man undvika spel-moderkorten med nForce4 chipset och SLI-stöd. I övrigt fungerar i princip vad som helst. I nuläget är det förmodligen också säkrast att hålla sig till Windows XP, eftersom det inte finns drivrutiner för Vista till allt... Hårddiskar från Seagate får det bli, eftersom de är tystare än andra och därför lämpligare i musikburkar.

Annars spikar man ihop en PC på en halvtimme om man är van - och om man inte gör det särskilt ofta, så kanske det tar en timme eller något ditåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer säkert någon börja gasta om att det är dåliga processorer osv, men jag tycker du skall seröst fundera över att införskaffa en Frost.

Nu har dom en lite billigare serie som heter Rasqal, och kostar dig i runda slängar 10tkr.

För detta får du en dator som är optimerad för musik, både operativsystemet och delarana.

Det ingår även ett lättare ljudkort som du klarar dig med.

kika på deras hemsid: htp://www.frostnetwork.se

Jag själv kommer att köpa en sådan burk om ett tag.

Mensomsagt, det är heller inget fel med mac när det gäller musikdator!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att starta ett PC-mac krig...

En bra grej med Mac tycker jag är den kreativa miljön som finns inbyggt när man köper burken.

Arbetar man bara proffessionellt med musik så spelar det ju kanske inte så stor roll, men om man som jag för tillfället håller på på hemmanivå så vill man ju enkelt kunna göra omslag, en enklare hemsida, göra snabba skisser i ett enklare program etc.

Allt som jag behöver finns ju i Ilife som följer med varje mac, och det finns ju såklart program för detta till Pc ochså, men personligen gillar jag att allt finns där och att jag inte behöver installera något mer än musikprogram på datorn.

Nu var det ju inte detta frågeställningen gällde, men det kan ju vara en aspekt att fundera på vid val.

En annan aspekt är ju att är du van vid windowsmiljö så spar du ju mycket tid på att fortsätta med det, även om OSX inte är svårt att lära sig så kan det ju vara tryggare att köra på det man kan.

Vad det gäller datorvalet så är imac mycket prisvärd tycker jag, minuset är ju då att uppgraderingar är begränsade.

Men frågan är ju inte vad kan jag få för x antal kronor, utan vad behöver jag egentligen och vad kan det kosta, nya datorer idag är ju så kraftfulla att man inte behöver köpa värstingen för att komma långt innan den går i taket.

Fundera på hur du kommer arbeta med datorn så du inte köper på dig mer än du egentligen behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att starta ett PC-mac krig...

En bra grej med Mac tycker jag är den kreativa miljön som finns inbyggt när man köper burken.

Arbetar man bara proffessionellt med musik så spelar det ju kanske inte så stor roll, men om man som jag för tillfället håller på på hemmanivå så vill man ju enkelt kunna göra omslag, en enklare hemsida, göra snabba skisser i ett enklare program etc.

Allt som jag behöver finns ju i Ilife som följer med varje mac, och det finns ju såklart program för detta till Pc ochså, men personligen gillar jag att allt finns där och att jag inte behöver installera något mer än musikprogram på datorn.

Detta låter ganska spännande, eftersom det är exakt det som Microsoft har blivit stämda för flera gånger; att de skickar med en massa gratis-godis i sitt OS och på så sätt skadar den fria konkurrensen. Frågan är om det kanske blir läge för stämningar mot Apple också om de kör samma koncept - och om det inte blir det, så kan man undra varför Apple ska behandlas annorlunda än Microsoft...?

Förlåt för sidospåret, men jag tycker att det är en intressant frågeställning i sammanhanget...

För att komma tillbaks till tråden, så kan man - som Cliff var inne på - säga att det man känner till bäst, som regel är lämpligast att köra med - och om man inte är så duktig själv, så är det kanske viktigt att köra med samma som de närmaste vännerna, så att man kan få hjälp när det krisar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter ganska spännande, eftersom det är exakt det som Microsoft har blivit stämda för flera gånger; att de skickar med en massa gratis-godis i sitt OS och på så sätt skadar den fria konkurrensen.

Nejdå, Ilife kan installeras eller avinstalleras precis som du vill. Det Microsoft råkat i trassel för är att de har program som ligger ihopbudna med kärnan som exempelvis Internet Explorer, Windows Mediaplayer och Outlook Express där du som användare inte kan välja bort dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt behoven i första rummet.

Jag ger mina egna reflektioner och erfarenheter nedan, inga sanningar, utan hur jag har upplevt det.

Kört pc sedan 386an var hipp och inne fram till nu i höstas då jag bytte till iMac 20tum. (Tänk på att studenter har 10% rabatt)

Varför bytet?

* Jag upplevde att jag hade krånglat färdigt med att byta komponenter i datorn. Jag tillhör dem som inte tycker om att mecka så mycket, varken med bilar, radioapparater eller datorer. Så när datorn dog och jag inte riktigt kunde identifiera felet gav jag upp. Jag vill ha allt i en låda, utan meck.

* Vi kör en Powermac G5 quad i studion sedan ett år tillbaka, så jag ville använda samma plattform.

* Sitter man och mäter vad man får med macen för det priset och vad motsvarande komponenter os och hela balleten till en PC kostar så landar man på ungefär samma summa. Macen är inte dyrare, men de kanske har mer saker i grundutförande än vad man har anvädning för i en studio (webcam etc).

* Lätt att installera större minnen vid behov.

Däremot visste jag inte mycket om hur det var att röra sig utanför musikprogrammen på en mac. Det är en ren studiodator och jag hade inte utforskat den speciellt djupt.

Erfarenheter vid bytet:

Fysiskt:

* Tyst. Mina datorhögtalare brusar mer än datorn. När den är uppe i varv och stått på länge kan den låta lite, men om du har en hygglig dämpning mellan datorn och micken så bör det inte vara något problem alls.

* Smidiga anslutningar, men i en datorstudio kan nog USB portar ta slut ganska fort om man inte skaffar sig en liten usbhub.

* Skarp och fin skärm.

* DVD läsaren låter rätt ordentligt.

OS, Arbetssätt etc.

* Enkla installationer i många fall

* Total frånvaro av drivrutinskrångel

* Klart godkänd prestanda. Kanske inget muskelmonster, men det har jag inte behov av hemma.

* Mer intuitivt OS med bra medföljande apps. Går fort att sätta sig in i. Efter 2 veckor så började jag känna mig hämmad vid en PC.

* Upplever filhanteringen lite bökigare på något sätt, men kan inte sätta fingret på hur, eftersom det mer eller mindre fungerar likadant.

* Något svårare att få tag i gratispluggar, framförallt AU eftersom jag kör Logic.

* Inga mystiska processer som gör operativsystemet när man installerat och avinstallerat program hit och dit. Du måste inte optimera ditt operativsystem för att det inte ska hitta på dumheter vid "normalt" surfande och hemanvändande.

* Nu kan du köra windows på din mac också med bootcamp, vilket är gratis. Du kan med andra ord få de bästa av två världar. Däremot är väl stödet något sämre för musikprogram via bootcamp har jag förstått. Själv kört Parallells desktop och mitt gamla musikprogram till PC (Orion). Det kunde inte hitta mitt Firewire 410 eller begripa att jag installerade ASIO4all, så latencyn var inte tipptopp. Men det var i januari och det kan ha hänt saker sedan dess.

* Musen som följer med tar lite tid att vänja sig vid för många. Kan rekommendera att använda USB overdrive om man vill hotta upp den och göra programspecifikaknappinställningar.

* En av de bästa funktionerna är dock sidoscrollen på musen (scrollhjulet är inte ett hjul utan kula). Jag mixar ibland rätt rejäla projekt och i sequencern jobbar man ju horisontellt med sin tidslinje. Att kunna scrolla i sidled lika enkelt som i höjdled är något som är så praktiskt när man jobbar med musik så jag kan inte leva utan det.

* Om ett program hänger sig så går det på en halv sekund att stänga av det via tvångsavslutning. Windows brukar bråka med mig när jag trycker på knappen "avsluta nu" eller så är det bara ett skrivfel eftersom det borde stå "avsluta när jag blivit riktigt förbannad" istället.

* Snabbstartad

Där har du några av mina reflektioner och erfarenheter sedan bytet. Saknar en del av PC har att erbjuda, men har inga planer att byta tillbaka.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. många svar hehe. Beträffande Pc el MAC så är jag bekant med båda, så ur den aspekten spelar det ingen roll. Ett problem kan ju dock vara att jag sitter på ett Digi001 (som iofs ska bytas ut men dator först!) som bekant måste monteras på en kortplats. Finns detta i iMAC?

En bra grej med Mac tycker jag är den kreativa miljön som finns inbyggt när man köper burken.

Arbetar man bara proffessionellt med musik så spelar det ju kanske inte så stor roll, men om man som jag för tillfället håller på på hemmanivå så vill man ju enkelt kunna göra omslag, en enklare hemsida, göra snabba skisser i ett enklare program etc.

Datorn ska dessutom som sagt uteslutande användas till musikinspelning/mixning. Har annan dator till skräp/annan nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...