Jump to content
Annons

Att bli "signad"


Jonnie

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

De som har ett bänd att spela med på centrala ställen vinner allt som oftast. Pysslar du ensam hemma har du redan förlorat. I princip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)

Håller med ovanstående. Finns gott om band som slagit igenom tack vare t.ex youtube och liknande communities.

Och skiter internethiten sig så finns det glada tyska bolag som ofta signar nästa vilken skit som helst. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

De som har ett bänd att spela med på centrala ställen vinner allt som oftast. Pysslar du ensam hemma har du redan förlorat. I princip.

Fast det kan väl inte hålla... med tanke på att det finns så jäkla många hemmapysslare så måste ju skivbolagen vara intresserade av att vaska fram guldkornen även där?

Fast det är klart det blir lite svårt om man inte exponerar sig alls, de kan ju inte gå runt och knacka dörr liksom... men. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

De som har ett bänd att spela med på centrala ställen vinner allt som oftast. Pysslar du ensam hemma har du redan förlorat. I princip.

Fast det kan väl inte hålla... med tanke på att det finns så jäkla många hemmapysslare så måste ju skivbolagen vara intresserade av att vaska fram guldkornen även där?

Fast det är klart det blir lite svårt om man inte exponerar sig alls, de kan ju inte gå runt och knacka dörr liksom... men. 😎

Va! e de sant!!?? Och här sitter jag hemma och bara väntar ...

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

jag släppte min skiva för en on halv vecka sen.. har nu fått över 200 nertankningar.. 😎

edit: jag släppte den gratis på nätet!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
Vad heter din skiva då?

Kolla hans sig... tankar ner den själv just nu, förresten.

Själv är jag lite skeptisk inställd till det där med skivbolag. Har hört alldeles för många skräckhistorier om band som tappat sina låtar och blivit skuldsatta för att bli bländad av glamouren. Lägg till på det att du förlorar kreativ kontroll över låtskrivandet/mixen och att du nu måste göra si och så för att betala tillbaka allt de "investerat" i dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt vet jag inget annat sätt att nå ut med sin musik 😄?

Man vill ju att sin musik skall stå i form av en CD i skivbutikens hylla. Dit kommer den inte automatiskt.

Eller kommer det bli nya tider nu 🙂? Allt kommer hamna på stora musiksajter där allt går att ladda ner legalt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad heter din skiva då?

min skiva heter "the assembling of a car" jag har agerat alla roller som skivbolaget tar själv.. 😎

management, reklam, filuppläggning, ekonomi, planering etc.etc. 😄

skivan finns att tanka på :

http://www.idfproductions.se/sfan/index.html

enjoy.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vill ju att sin musik skall stå i form av en CD i skivbutikens hylla. Dit kommer den inte automatiskt.

Alldeles riktigt. 😎

För att komma till CD hyllan så måste din musik spelas på radion, och för att din musik ska spelas på radion så måste den vara på CD hyllan.

Ett riktigt moment 22.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som finns på CD hyllorna är det som spelas på radion, och det som spelas på radion är det som finns på CD hyllorna.

Ett riktigt moment 22.

Fast det är ju inte för att de finns i CD-hyllorna som de spelas på radion. Så något moment 22 är det väl inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer nog något fantastiskt som stimulerar både artistens/skivbolagets och lyssnarens krav.

I övrigt. Vad krävs för att skapa ett eget skivbolag?

Läste någonstans att bla. Winnerbäck gjort det i tidig ålder.

Ja snart kommer jag! men ni får hi er lite.

För att starta bolaget krävs ju inget, en anmälan hos bolagsverket. Men kreativitet, kontakter och grundläggande kunskap i ekonomi, marknadsföring etc. är ju en klar merit om det ska gå bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som finns på CD hyllorna är det som spelas på radion, och det som spelas på radion är det som finns på CD hyllorna.

Ett riktigt moment 22.

Fast det är ju inte för att de finns i CD-hyllorna som de spelas på radion. Så något moment 22 är det väl inte?

Radion (reklamkanalerna) spelar den musik som säljs bäst, och för att den ska säljas så måste de vara i CD hyllorna (eller mest nedladdade/köpta från stora nedladdningstjänster, t ex Ginza.) ;P

Men visst, någon får gärna rätta mig.

Men du har rätt ett äkta moment 22 är det visst inte. Man kan breaka sig in där.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som finns på CD hyllorna är det som spelas på radion, och det som spelas på radion är det som finns på CD hyllorna.

Ett riktigt moment 22.

Fast det är ju inte för att de finns i CD-hyllorna som de spelas på radion. Så något moment 22 är det väl inte?

Radion (reklamkanalerna) spelar den musik som säljs bäst, och för att den ska säljas så måste de vara i CD hyllorna (eller mest nedladdade/köpta från stora nedladdningstjänster, t ex Ginza.) ;P

Men visst, någon får gärna rätta mig.

Men du har rätt ett äkta moment 22 är det visst inte. Man kan breaka sig in där.

Radion spelar det bolagen vill att de ska spela (i stort sett). Och tack vare det så säljer de fler skivor.

De hade ju knappast sålt många skivor om de inte haft radio och tv som marknadsföringskanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena gott folk. Lite nyfiken på hur man blir signad och upptäckt av de stora pojkarna på skivbolagen.

Någon av er som har erfarenheter kring sånt?

Bästa tillvägagångsätt etc. Hur hade ni det/Ös på med kul läsning

Att se snygg ut funkar, kanske någon sexig körsågerska.

Nuppa på cenen för regnskogen...

hmmmm, kommer inte på mer för tillfället !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe 😱 Det stämmer nog. På det nationella provet läste jag om en kille som var lite missformad. Han blev medlem i "skolans band" och blev genast mycket populär. Tack vare det.

När han blev äldre var han en skicklig basist som satt hemma och proddade sin egen musik och skickade demos och diverse saker till skivbolag. Alla verkade älska hans musik och de bjöd dit honom till möten etc. När de såg hur han såg ut var de inte intresserade längre.

Sorglig utveckling

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena gott folk. Lite nyfiken på hur man blir signad och upptäckt av de stora pojkarna på skivbolagen.

Någon av er som har erfarenheter kring sånt?

Bästa tillvägagångsätt etc. Hur hade ni det/Ös på med kul läsning

Det är ju lättare att svara mer konkret på din fråga om du ger oss lite mer...

Till exempel en demo, vilken genre ni spelar... 😱

Om man vill komma någonstans i livet, ska man jobba målmedvetet...

För att kunna göra det på ett bra sätt finns det massor av intressanta saker att lära sej...

Mycket handlar om självbild och självinsikt...

Att själv komma till insikt i olika frågeställningar är underskattat...

😮

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som finns på CD hyllorna är det som spelas på radion, och det som spelas på radion är det som finns på CD hyllorna.

Ett riktigt moment 22.

Fast det är ju inte för att de finns i CD-hyllorna som de spelas på radion. Så något moment 22 är det väl inte?

Radion (reklamkanalerna) spelar den musik som säljs bäst, och för att den ska säljas så måste de vara i CD hyllorna (eller mest nedladdade/köpta från stora nedladdningstjänster, t ex Ginza.) ;P

Men visst, någon får gärna rätta mig.

Men du har rätt ett äkta moment 22 är det visst inte. Man kan breaka sig in där.

Radion spelar det bolagen vill att de ska spela (i stort sett). Och tack vare det så säljer de fler skivor.

De hade ju knappast sålt många skivor om de inte haft radio och tv som marknadsföringskanal.

Det där va vad en kille sa till mig iaf...

Men det du skriver stämmer nog också iofs...

Finns det några seriösa källor över hur sånt här funkar?

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag e inte intresserad av skivkontrakt 😱

Mest nyfiken på hur det går till NÄR man bestämmer sig för att hårdsatsa och försöka få ett.

Vore även kul och få reda på upplevelser från folk som haft/har skivkontrakt. Kul och höra om hur de gått till väga och hur de upplever hela grejjen med "skivkontrakt"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag e inte intresserad av skivkontrakt :rolleyes:

Mest nyfiken på hur det går till NÄR man bestämmer sig för att hårdsatsa och försöka få ett.

Vore även kul och få reda på upplevelser från folk som haft/har skivkontrakt. Kul och höra om hur de gått till väga och hur de upplever hela grejjen med "skivkontrakt"

Du skriver inte vilken genre det handlar om, idag finns det ju många sätt för musiker att samarbeta med skivbolagen.

Rockband som spelar live är bara en liten liten del av en stor bransch som rymmer allt från Basshunter till Idol-Markus.

Jag tror många sitter och hoppas på att bli upplockade och styrda in i en karriär, och den inställningen kan nog skapa besvikelser. Mitt intryck av branschen är att det görs väldigt få sådana satsningar nu, speciellt på rockband. Man vill ha en grupp med trogen publik och helst ska det finnas en färdiginspelad skiva att bara licensiera.

Därför blir mitt tips, om du nu ingår i ett sådant band, att som andra sagt spela mycket och ofta, att bygga upp en gott rykte och skaffa fans, starta hemsida, trycka tröjor - och satsa en slant på att spela in en skiva.

Om nu förutsättningarna finns.

Och lita inte på ditt eget omdöme, musikers självinsikt är begränsad. 😆 Se till att få ärlig feedback på materialet, kanske på forum som detta, myspace etc, för om inte kvaliteten finns spelar det ingen roll hur hårt man jobbar.

Ett konkret tips: Stunta i demoskivor till större bolag. Dom lyssnar inte. Knappt dom små heller. Om man jämför hur många kontakter som knyts vid konserter eller via bekanta så är demon-från-ett-okänt-band-i-postlådan-varianten ett mycket sällsynt sätt att väcka ett skivbolags intresse.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Därför blir mitt tips, om du nu ingår i ett sådant band, att som andra sagt spela mycket och ofta, att bygga upp en gott rykte och skaffa fans, starta hemsida, trycka tröjor - och satsa en slant på att spela in en skiva.

Om nu förutsättningarna finns.

Alltså... det var ett tag sedan jag lirade i ett 'riktigt' band (början av 90-talet) och trots att vi var ute spelade en del så upplevde jag det som att spelställen, särskilt sådana som var avsedda för det (alltså ej caféer, pizzerior etc) kunde räknas på ena handens avhuggna fingrar. Och även om man inte brydde sig om var man spelade så var det ofta ett "nej" innan man hunnit presentera bandet. Javisst, jag var/är säkert inte världens bästa insäljare men det var tufft. Missförstå mig rätt; jag tror nog också att harva runt och bygga upp sig som band med livespelningar är helt rätt väg att gå men i ett land som Sverige är det inte så lätt. Tror jag. Det bästa är väl så klart om man hittar något management som kan hantera sån't åt en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...