Jump to content
Annons

Att bli "signad"


Jonnie

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Vad heter din skiva då?

Kolla hans sig... tankar ner den själv just nu, förresten.

Själv är jag lite skeptisk inställd till det där med skivbolag. Har hört alldeles för många skräckhistorier om band som tappat sina låtar och blivit skuldsatta för att bli bländad av glamouren. Lägg till på det att du förlorar kreativ kontroll över låtskrivandet/mixen och att du nu måste göra si och så för att betala tillbaka allt de "investerat" i dig...

Det där har ju helt o hållet att göra m,ed vilket kontrakt du själv godkänner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Det som finns på CD hyllorna är det som spelas på radion, och det som spelas på radion är det som finns på CD hyllorna.

Ett riktigt moment 22.

Fast det är ju inte för att de finns i CD-hyllorna som de spelas på radion. Så något moment 22 är det väl inte?

Jaså?

Vad spelar radiostationerna?

Det som 'säljer'.

Det som säljer är det som finns att köpa.

Det som finns att köpa marknadsförs i radio genom att det spelas där.

De stationer som inte direkt följer ägarens direktiv om vad som ska spelas följer topplistan.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Nej... det som säljer är det som radiobolagen väljer att spela om och om och om och om igen... lyssna bara på MIX eller nån sån skitkanal. Dom har väl en spellista på 20-30-talet låtar som dom kör helatiden. De flesta av dom låtarna är relativt nya produktioner av idolvinnare, dokusåpa skådisar och ibland också av riktiga band. Sen har MIX på deras hemsida... eller har haft i alla fall... en omröstning där man får gå in och rösta vilka låtar man "vill" höra, men det roliga där är att det endast är de 5-8 nyaste låtarna som man får välja mellan.

Vilka låtar tror du det är som börjar sälja i skivhandeln efter att ha spelats på alla arbetsplatser 10ggr om dan inför hjärndöda arbetare?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nej... det som säljer är det som radiobolagen väljer att spela om och om och om och om igen... lyssna bara på MIX eller nån sån skitkanal. Dom har väl en spellista på 20-30-talet låtar som dom kör helatiden. De flesta av dom låtarna är relativt nya produktioner av idolvinnare, dokusåpa skådisar och ibland också av riktiga band. Sen har MIX på deras hemsida... eller har haft i alla fall... en omröstning där man får gå in och rösta vilka låtar man "vill" höra, men det roliga där är att det endast är de 5-8 nyaste låtarna som man får välja mellan.

Vilka låtar tror du det är som börjar sälja i skivhandeln efter att ha spelats på alla arbetsplatser 10ggr om dan inför hjärndöda arbetare?

😛

Det där är som någon sa en form av moment 22.

Ta t ex Mix Megapol. Ägs av Bonnier Amigo. 😆

Klart som fan de använder stationen som marknadsföringsinstrument.

Vilket får det att sälja.

Vilket får andra kanaler att spela det oxå.

Vilket får det att sälja ännu bättre.

Andra kanaler har kanske inte samma tydliga koppling skivbolag-media, men principen är densamma.

En annan grej, som jag både hört fortfarande existerar och fått dementerat att det inte förekommer längre, är att en del av försäljningsstatistiken baseras på distribution ut till affär - inte bara det som säljs till slutkund. OM det fortfarande förekommer så är det alltså rätt lätt att boosta upp en skiva genom att distribuera ut en mängd CD av en artist.

Media kommer kika på topplistorna o spela det som är hett.

O så börjar det sälja, för det som spelas i radio blir poppis o folk köper.

En självuppfyllande profetia som nästan alltid funkar.

En underbar symbios som går runt runt o som underlättar för både media o skivbolag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
En annan grej, som jag både hört fortfarande existerar och fått dementerat att det inte förekommer längre, är att en del av försäljningsstatistiken baseras på distribution ut till affär - inte bara det som säljs till slutkund. OM det fortfarande förekommer så är det alltså rätt lätt att boosta upp en skiva genom att distribuera ut en mängd CD av en artist.

haha... media är underbart. Tur att man har MP3-spelare på jobbet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta t ex Mix Megapol. Ägs av Bonnier Amigo. 😆

Klart som fan de använder stationen som marknadsföringsinstrument.

Vilket får det att sälja.

Vilket får andra kanaler att spela det oxå.

Vilket får det att sälja ännu bättre.

Som vanligt intar du en ultrapessimistisk hållning till allt som har med musikbranschen att göra.

Du skriver inget om MTGs stationer (Rix FM, Svenska Favoriter, Bandit Rock 106-3, Lugna Favoriter, NRJ) lustigt nog. Kanske för att dina konspirationsteorier inte funkar då?

Och så är det faktiskt fortfarande SR (P1, P2, P3 och P4) som är överlägset störst i Sverige, och där styr inte skivbolagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

West End Girls är i alla fall ett exempel på en grupp som skickade in en demo till Sony och fick skivkontrakt på det sättet. Visserligen lite safe att köra covers i början, men sen kan de lansera egna låtar.

Och vad gäller Bonnier Amigo verkar de väldigt schyssta. De mailade mig om att min CD-R inte fungerade. Så de verkar i alla fall lyssna.

Redigerat av Ravioli
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu handlar ju den här tråden om skivkontrakt vad jag förstår... allt som finns i skivaffärerna spelas ju för fasen inte på radio. Det är ju bara en liten liten del av de största artisterna som spelas på radio i nån större utsträckning, egentligen, medan otroligt många både smalare och okändare saker får plats i skivhyllorna... Däremot att man förmodligen har väldigt svårt att komma in i radion om man inte har en skiva släppt eller på gång, det är ju en annan femma. Kan inte så något moment 22 i detta... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu handlar ju den här tråden om skivkontrakt vad jag förstår... allt som finns i skivaffärerna spelas ju för fasen inte på radio. Det är ju bara en liten liten del av de största artisterna som spelas på radio i nån större utsträckning, egentligen, medan otroligt många både smalare och okändare saker får plats i skivhyllorna... Däremot att man förmodligen har väldigt svårt att komma in i radion om man inte har en skiva släppt eller på gång, det är ju en annan femma. Kan inte så något moment 22 i detta... 🙁

Och sen finns det ju också vissa skivartister som säljer bra men knappt spelas på radio alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu handlar ju den här tråden om skivkontrakt vad jag förstår... allt som finns i skivaffärerna spelas ju för fasen inte på radio. Det är ju bara en liten liten del av de största artisterna som spelas på radio i nån större utsträckning, egentligen, medan otroligt många både smalare och okändare saker får plats i skivhyllorna... Däremot att man förmodligen har väldigt svårt att komma in i radion om man inte har en skiva släppt eller på gång, det är ju en annan femma. Kan inte så något moment 22 i detta... 🙁

Och sen finns det ju också vissa skivartister som säljer bra men knappt spelas på radio alls.

Exakt!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Ta t ex Mix Megapol. Ägs av Bonnier Amigo. 🙂

Klart som fan de använder stationen som marknadsföringsinstrument.

Vilket får det att sälja.

Vilket får andra kanaler att spela det oxå.

Vilket får det att sälja ännu bättre.

Som vanligt intar du en ultrapessimistisk hållning till allt som har med musikbranschen att göra.

Du skriver inget om MTGs stationer (Rix FM, Svenska Favoriter, Bandit Rock 106-3, Lugna Favoriter, NRJ) lustigt nog. Kanske för att dina konspirationsteorier inte funkar då?

Och så är det faktiskt fortfarande SR (P1, P2, P3 och P4) som är överlägset störst i Sverige, och där styr inte skivbolagen.

🙂

Jadu, du menar att de kontakter jag har INOM reklamradiobranschen efter att jobbat med radioreklam sen 93, o som jag fortfarande pratar regelbundet med (både inom RIX o det som idag blivit Mix M men startade som SRAB) inte heller vet vad de pratar om, även om de själva befinner sig mitt i smeten s a s.... intressant inställning till andra människor. 😎

Du får tro vad du vill men jag litar mer på dem som jobbar i branschen. Medias olika grenar kliar varandras ryggar. Inget konstigt med det. MTG har nära koppling till musikbranschen via sitt dotterbolag Engine som t ex samarbetar med Universal. Man har ägarintressen i CDON oxå. Sluta vara så urbota naiv. 🙁

Bara att konstatera att SR är störst är ju lite komiskt när det är P4 som drar upp de siffrorna, P1 är en pratkanal som inte spelar speciellt mycket musik, P2 är försvinnande små o inte spelar pop, o P3 oftast är mindre än reklamkanalerna.

Bara i åldersgruppen 20-34 ligger P3 bra till, men är ändå mindre än RIX nationellt. Betänk oxå att t ex Mix Megapol o många andra inte finns överallt till skillnad från P3. Titta t ex närmare på PLR-område Linköping. Ganska typisk fördelning.

http://www.sifomedia.se/Public/ReportsPdf/...srik_I_2007.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Fast nu handlar ju den här tråden om skivkontrakt vad jag förstår... allt som finns i skivaffärerna spelas ju för fasen inte på radio. Det är ju bara en liten liten del av de största artisterna som spelas på radio i nån större utsträckning, egentligen, medan otroligt många både smalare och okändare saker får plats i skivhyllorna... Däremot att man förmodligen har väldigt svårt att komma in i radion om man inte har en skiva släppt eller på gång, det är ju en annan femma. Kan inte så något moment 22 i detta... 🙁

Det är helt rätt.

Men hur många av de storsäljande artisterna som inte spelas i radio är svenska?

(Jo, kom att tänka på Ulf Lundell som har sin trogna lyssnarskara... men iofs hörs han ju då o då i radion även om han inte ligger på A-listan precis.)

Det är inte riktigt samma filosofi i alla länder som det är i Sverige hos skivbolagen.

Oftast är det ju mycket lättare för en svensk okänd artist att få napp utomlands än här hemma i Sverige. Slår du sen utomlands - antingen får en hit eller lyckas sälja bra inom din genre - så är du mer än välkommen här hemma oxå. Men först då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu handlar ju den här tråden om skivkontrakt vad jag förstår... allt som finns i skivaffärerna spelas ju för fasen inte på radio. Det är ju bara en liten liten del av de största artisterna som spelas på radio i nån större utsträckning, egentligen, medan otroligt många både smalare och okändare saker får plats i skivhyllorna... Däremot att man förmodligen har väldigt svårt att komma in i radion om man inte har en skiva släppt eller på gång, det är ju en annan femma. Kan inte så något moment 22 i detta... 😕

Och sen finns det ju också vissa skivartister som säljer bra men knappt spelas på radio alls.

Exakt!

Typ som band som ToTo.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, du menar att de kontakter jag har INOM reklamradiobranschen efter att jobbat med radioreklam sen 93, o som jag fortfarande pratar regelbundet med (både inom RIX o det som idag blivit Mix M men startade som SRAB) inte heller vet vad de pratar om, även om de själva befinner sig mitt i smeten s a s.... intressant inställning till andra människor.

Nej jag menade att du pratar strunt i inlägget där du påstår att reklamradion ägs av skivbolagen och att detta faktum avgör vilken musik som säljer i Sverige.

Det är helt enkelt felaktigt.

För övrigt är det lustigt att du ständigt berättar om hur länge du "jobbat i branschen". Har man det så har man det, och då behöver det knappast påpekas i vart och vartannat inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Jadu, du menar att de kontakter jag har INOM reklamradiobranschen efter att jobbat med radioreklam sen 93, o som jag fortfarande pratar regelbundet med (både inom RIX o det som idag blivit Mix M men startade som SRAB) inte heller vet vad de pratar om, även om de själva befinner sig mitt i smeten s a s.... intressant inställning till andra människor.

Nej jag menade att du pratar strunt i inlägget där du påstår att reklamradion ägs av skivbolagen och att detta faktum avgör vilken musik som säljer i Sverige.

Det är helt enkelt felaktigt.

För övrigt är det lustigt att du ständigt berättar om hur länge du "jobbat i branschen". Har man det så har man det, och då behöver det knappast påpekas i vart och vartannat inlägg.

Om jag återger vad andra säger, så följdaktligen menar du oxå att de pratar strunt.

Bonnier Amigo äger Mix Megapol. Faktum.

Jag har aldrig påstått att alla media i Sverige ägs av skivbolag direkt.

Läs istället det jag skriver - läs inte in så mycket mellan raderna.

Jag tänker inte argumnetera mer med dig i detta ämne, du är ju ändå inte på något sätt mottaglig för någon annan synvinkel än din egen färdiga. Oavsett hur eller varifrån man fått uppgifterna. Grattis, du lyckas avfärda en ganska stor mängd människors vetande som sitter mitt i smeten du pratar om.

Ha en bra dag. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

West End Girls är i alla fall ett exempel på en grupp som skickade in en demo till Sony och fick skivkontrakt på det sättet. Visserligen lite safe att köra covers i början, men sen kan de lansera egna låtar.

Fast de är ju faktiskt inga nykomlingar!

Ena tjejen var med i Peaches (Rosa helikopter-varianten, inte kanadensiska feminist-Peaches! 🙂) och hennes farsa är/var med i Mobile Homes, så det skulle förvåna mig om det inte var en hel del kontakter med i avgörandet...

Link to comment
Dela på andra sajter

West End Girls är i alla fall ett exempel på en grupp som skickade in en demo till Sony och fick skivkontrakt på det sättet. Visserligen lite safe att köra covers i början, men sen kan de lansera egna låtar.

Fast de är ju faktiskt inga nykomlingar!

Ena tjejen var med i Peaches (Rosa helikopter-varianten, inte kanadensiska feminist-Peaches! 😛) och hennes farsa är/var med i Mobile Homes, så det skulle förvåna mig om det inte var en hel del kontakter med i avgörandet...

Är..

😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej... det som säljer är det som radiobolagen väljer att spela om och om och om och om igen... lyssna bara på MIX eller nån sån skitkanal. Dom har väl en spellista på 20-30-talet låtar som dom kör helatiden. De flesta av dom låtarna är relativt nya produktioner av idolvinnare, dokusåpa skådisar och ibland också av riktiga band. Sen har MIX på deras hemsida... eller har haft i alla fall... en omröstning där man får gå in och rösta vilka låtar man "vill" höra, men det roliga där är att det endast är de 5-8 nyaste låtarna som man får välja mellan.

Vilka låtar tror du det är som börjar sälja i skivhandeln efter att ha spelats på alla arbetsplatser 10ggr om dan inför hjärndöda arbetare?

Du menar väl Rix? Mix har väl förutom "bäst just nu" även inriktning på äldre musik, alltså 80 å 90 tal å sånt...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...