Jump to content
Annons

Erfarenheter av små portabla inspelare


cyberrock

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett uppdrag där jag skall åka till tyskland och genomföra en intervju. Från denna skall ljudet spelas in. (I vanliga fall filmar jag, men det är inte tillåtet denna gång.)

Vad skall man använda? Jag vill ha OK ljudkvalité då den skall användas i videoliknande sammanhang, men jag har lite begränsad budget.

En annan viktig parameter är storleken. Jag behöver hålla det kompakt för flygresornas skull. Gärna både med bra inbyggd mickrofon och med möjlighet att sätta till en extern mikrofon.

Det skall efterarbetas i datormiljö så det skall vara smidigt att använda digitalt, dvs ingen analog enhet förståss.

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har testat Zoom H4 som jag tyckte var förvånansvärt bra som budget-reseinspelare med tanke på märket (och det hemska utseendet...). Fantommatning och två kanaler, rätt bra inbyggd mikrofon, XLR ingångar. Spelar in på flash kort, går att tanka över filen rakt in i datorn såklart. Det som är oroväckande är att den har en hel del saker som är onödiga vid intervjuer - gitarreffekter osv...

Annars är Edirol R-09 ett bra alternativ, där har du dock inte några XLR ingångar, utan får nöja dig med inbyggda micken eller mick med "plug in power" och mini-tele...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Minidisc (Sony MZ-R700) och en elektretmikrofon (Sony ECM-MS907) som jag använt för liknande ändamål, och det har fungerat bra.

Det dryga med min MD är bara att den har några år på nacken, och därför inte har något så hi-tech som filöverföring. Allt som ska in i datorn måste därför spelas av i realtid. Går i och för sig att stå ut med så länge man har ett okej ljudkort.

Kanske smartare att köpa en sån där liten Zoon H4 ändå trots allt. Tänkte bara lägga fram mina erfarenheter...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej. Är på jakt efter någon pryl till att spela in rep och spelningar digitalt.

Tre kandidater så långt är dessa:

ZOOM H4

EDIROL R09

M-AUDIO MicroTracker

Zoomen har ju mkt funktion för pengarna men jag har läst en del recensioner om att det är dålig kvalitet (vilket ju inte skulle vara helt oväntat från en zoom-pryl).

Är det någon som har något att säga om dessa alternativ eller kanske tom har något mer?

Kriteriet är att den ska vara liten och spela in på SD-kort el liknande med direktöverföring till dator.

:: multi

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat alla apparater du listar och tycker du ska satsa på M-Audio Microtrack.

Den ZOOM H4 jag testade hade störningar på mic-ingånger trots att den har balanserade ingångar. Den var också en ergonomisk katastrof.

Edirolen var extremt plastig och hade inga balanserade ingångar. Nä.

Det enda som var lite tråkigt med M-Audio var batteriet. Inbyggt Li-ion, inget fel på det men om batteriet är urladdat så funkar det inte att gå in på pressbyrån o köpa 2 AA-batterier.

Kan man leva med det så är Microtrack det självklara valet.

Annars är Marantz PMD670 ett bra val. kostar men... funkar bra. Jag har 4 st på jobbet, som gör jobbet..

Ska testa Marantz PMD660 nästa vecka, återkommer med info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat PMD660 och kan bara säga att den är helt rätt på många sätt. Egentligen finns det bara ett minus, den inte har USB 2.0. Men om man har bråttom så kan man skaffa en kortläsare som har 2.0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat alla apparater du listar och tycker du ska satsa på M-Audio Microtrack.

Den ZOOM H4 jag testade hade störningar på mic-ingånger trots att den har balanserade ingångar. Den var också en ergonomisk katastrof.

Edirolen var extremt plastig och hade inga balanserade ingångar. Nä.

Det enda som var lite tråkigt med M-Audio var batteriet. Inbyggt Li-ion, inget fel på det men om batteriet är urladdat så funkar det inte att gå in på pressbyrån o köpa 2 AA-batterier.

Kan man leva med det så är Microtrack det självklara valet.

Annars är Marantz PMD670 ett bra val. kostar men... funkar bra. Jag har 4 st på jobbet, som gör jobbet..

Ska testa Marantz PMD660 nästa vecka, återkommer med info.

Jag har också testat micro tracken, h4 och edirol för jobbet (jobbar på arkiv som också gör fältinspelningar) men tyckte faktiskt att ljudet var bäst i h4:an! Och möjligheten att använda egna kondensatormikrofoner var bra. Däremot är den ju, som du säger, ohyggligt plastig och en estetisk styggelse...

Tycker förresten att micro tracken var minst lika plastig som edirolen måste jag säga.

Marantzen verkar ju ruggigt bra, synd bara att det inte går att spela in i 24 bitar, vilket är nån slags standard för oss...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...

Hej! Jag funderar på att köpa en liten digitalporta i stil med Zoom H4 (http://www.jamshop.se/html/zoomh4.htm). Jag undrar nu om någon har haft erfarenhet med just denna modell och vad ni tycker om den? Kvalite, gränssnitt osv. Samt om det finns andra likvärdiga portor som jag borde kolla på istälelt.. En grej jag vill ska finnas på den är inbyggt ljudkort som just zoomen har. Just de, det får gärna vara i samma prisklass också 😲

Ha de fint

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Saxofonisten i bandet har haft med sig både H4 och H2 på våra livespelningar. Jag tycker det blir helt okej. Oftast är det rummet som sabbar ljudet, men det är ju inte H4:ans fel 😲

Nä det är sant i och för sig, men vet du hur den är att använda annars? Är den lätt att lära sig o så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxofonisten i bandet har haft med sig både H4 och H2 på våra livespelningar. Jag tycker det blir helt okej. Oftast är det rummet som sabbar ljudet, men det är ju inte H4:ans fel 😲

Nä det är sant i och för sig, men vet du hur den är att använda annars? Är den lätt att lära sig o så?

Har inte använt den själv så utan det är ju han som gjort det, men jag tror nog att den är enkel att lära sig om man bara tar sig den lilla tid det tar att kolla lite snabbt i manualen som med allt annat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxofonisten i bandet har haft med sig både H4 och H2 på våra livespelningar. Jag tycker det blir helt okej. Oftast är det rummet som sabbar ljudet, men det är ju inte H4:ans fel 😲

Nä det är sant i och för sig, men vet du hur den är att använda annars? Är den lätt att lära sig o så?

Har inte använt den själv så utan det är ju han som gjort det, men jag tror nog att den är enkel att lära sig om man bara tar sig den lilla tid det tar att kolla lite snabbt i manualen som med allt annat 🙂

jo de e sant 🙂 tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag vet bara att Zoom 4 är behändigt liten, har fått riktigt goda betyg beträffande de inbyggda kondensatormikarna och att den är prisvärd.

3 papp hos Jam, va?

Men nyligen läste jag om Yamaha minsting, Pocketrak 2G. Den kanske är värd att glana på lite också?

pocketrak_2g_rear_medium_jpg.jpg

Men jag är osäker på om den går att använda som porta...

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har kört H4:an en del. Det är som Gizmozis säger, riktigt bra kvalité men rummet pajjar oftast EQn. Man behöver nästan alltid skära ganska mycket mellan 300-400 Hz. Om man spelar in i wav-format (okomprimerat) går det oftast att skruva till ljudet i efterhand och få ett riktigt trevligt resultat.

Har inte provat någon av de andra förslagen som kommit upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
jag har kört H4:an en del. Det är som Gizmozis säger, riktigt bra kvalité men rummet pajjar oftast EQn. Man behöver nästan alltid skära ganska mycket mellan 300-400 Hz. Om man spelar in i wav-format (okomprimerat) går det oftast att skruva till ljudet i efterhand och få ett riktigt trevligt resultat.

Har inte provat någon av de andra förslagen som kommit upp...

Värt ett förtydligande här: ni menar förmodligen att man nästan alltid får skära mellan 300-400 hertz pga rummet, OAVSETT inspelningsutrustning. Annars ligger ju felet hos Zoom H4.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Den föreslagna OLYMPUS LS-10 låter fin, tycker jag. Tänk att det gamla kameramärket ger sig in i leken nu också...

LS-10-front_M.jpg

Frågan blir: vad har de större digitalportorna som dessa mindre saknar?

😉

visionary mountains-manfred mann//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har börjat fundera på att skaffa mig en liten "fickporta" o undrar om någon här vet något om dem.

Om de är bra som skissblock o om det är nån som man ska akta sig för.

Alla tips är välkomna.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ZOOM H2 och är jättenöjd, vad ska du ha den till?

Mathias

Ps. På den här låten så har vi använt Zoomen till att spela in trummorna.

Jag har i första hand tänk ha den som ett skissblock, att kunna spela in en idé när man inte e hemma. Lät ju riktigt bra det. Har den några svagheter som man bör veta?

Redigerat av Hitmanslim
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett intressant test där följande modeller granskas:

Boss Micro BR, Zoom H2, Zoom H4, Zoom MRS8, Boss BR-600, Zoom PS04

http://microrecorders.org/articles/micro_recorders.html

Jag har köpt mig en Boss Micro Br som jag är mycket nöjd med. En väldigt smidig och lättanvänd miniporta med många funktioner. Perfekt att ha med sig för den som inte vill ta med datoråbäket ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag har en fundering kring M-Audio Microtracker (version II).

Finns det någon risk att ljudet distar om man spelar in på hög volym i replokalen?

M-Audio säljer ju en passiv -10dB attenuator, http://www.m-audio.com/products/en_us/MicroTrack10dBPad.html som tillbehör, vilket jag antar att man ska använda till den medföljande electret-micken.

Finns det en risk att även dynamiska och kondensatormickar kopplade till de balanserade teleingångarna också distar (trots att man valt så låg inspelningsvolym som möjligt)?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej

Har förr spelat in orgel- och körkonserter i kyrkor med kassett- och rullbandspelare (1970-80-talet) och har kvar ett par Pearl DC-96-mikar sedan dess också.

Ha nu skaffat en Sony PCM D50 sedan en månad och gjort några provinspelninga med i mitt tycke utomordentligt bra resultat, enormt dynamikomfång inkl lågbas, så subwoofern har svårt att hänga med (nåja, kanske mer mina öron...). Någon som har hunnit skaffa sig erfarenheter av denna utmärkta inspelare?

Jag har hittills bara använt de inbyggda mikarna för att slippa dra strömkablar i kyrkan, men måste ju förstås prova med Pearl-mikarna.

PS pristips - köp på Scandinavianphoto - urbilligt jfrt andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
luminousoctaves2 (oregistrerad)

Jag har jobbat mycket med Microtrackern (den första versionen) och den är okej. Ingen proffspryl såklart. Betyg 5/10. Har inte riktigt koll på vad som förbättrats i den nyare, svarta modellen... men vad jag förstått är det inte särskilt mycket. Eller?

Recension, M-Audio Microtracker 24/96

Fördelar

- Storleken: Kompakt. Den väger lätt och får plats i ena handen. Enkel att bära med sig i väskan för den som alltid vill vara beredd.

- Fantommatning: imponerande på en så liten sak.

- Filformat/ljudkvalitet: Både Wav(24bit) och Mp3. Mp3-bit rate från 96 till 320kbit/s, den spännvidden är mkt användbar anser jag.

Priset – Billig.

Displayen – bakgrundsljuset mkt funktionell i mörkare miljöer. Drar en del batterier dock.

Nackdelar

- Långsam: En bra portabel ljudinspelare ska vara blixtsnabb att sätta igång för man vet aldrig när något intressant händer. Microtrackern tar sjukt lång tid att boota. Detta är rent ut sagt för j-vligt.

- Knappar: De är för små och inte särskilt robusta. Men det får man nog acceptera med tanke på storleken och priset.

- Navigation/menyer: Att göra förändringar under ”jobb” går irriterande långsamt. Alla inställningar såsom mono/stereo, wav/mp3, bitrate, mikrofoningång (1/8"-1/4") etc måste göras i menyerna och det kan vara lite pilligt, speciellt om man är stressad. 🙂

- Mikrofonförstärkaren: För klen. Det är på gränsen att Microtrackern klarar av att driva en Sennheiser MD421. 27db boost (menyinställning) rekommenderas, trots adderat brus. Däremot klarar den fantommatning hyfsat bra. Den kan driva min stereomick (Audio-Techinca AT 825) med godkänt resultat.

- Lyssning: samma sak som ovan, den ger inte tillräcklig kraft. Man måste ha tätslutande lurar för att kunna höra resultatet, och inte ens då är det tillfredsställande.

- Batteriet: Inbyggt, och riktigt dåligt. Det ska dock gå att på egen hand byta ut batteriet mot nya iPod-batterier, vilket ger betydligt längre inspelningstid än med originalbatteriet. Googla detta tillvägagångssätt på internet. (Har för övrigt hört att den nya modellens batteri har längre livslängd än den gamla).

- Opålitlig i kyla: inget unikt iofs, det gäller de flesta portabla ljudapparaterna. Men jag skulle verkligen inte rekommendera att ta med den här ut i vinterkylan. Min har dött utan förvarning flera gånger.

En sammanfattning: Prisvärd, men inget för den hyfsat kräsne ljudentusiasten. Microtrackern är bra för att spela in starkare ljud med. Den är smidig att ta med sig. Den är tyvärr lite plastig, saknar XLR-ingångar, långsam att jobba med och ger för lite ”kräm”. De många möjligheterna att variera ljudkvalitet är dock ett stort plus.

Som jämförelse kan jag ta en riktig old-school-pryl: Sony TC-D5 PRO II. Jag föredrar fortfarande min gamla portabla kassettbandspelare för att göra intervjuer inomhus. Den är lika opålitlig i kalla och fuktiga miljöer som Microtrackern. Den har varken fantommatning eller tape-monitoring (dvs, jag kan inte höra ljudresultatet direkt, utan måste spola tillbaka och kontrollera hur det låter.). Den drar mkt batterier. Den är analog (vilket inte behöver ses som en nackdel iofs).

Ändå skulle jag vilja påstå att Sony TC-D5proII spöar skiten ur Microtrackern. Den har nämligen skitbra mikrofonförstärkare (samt XLR) och grymt bra lyssningsvolym. Den är robust och har limiter. Alla inställningar sköts med FYSISKA knappar och vridreglage... helt underbart faktiskt!

En ruskigt viktig sak, IMO, när man spelar in ljud är att man tydligt hör resultatet i sina lurar. Det kan vara saker som vindljud, mikrofonsladdsknäpp, mobilstörning eller liknande etc etc. Detta klarar inte Microtrackern enligt min åsikt, och därför är den egentligen inte att rekommendera.

Nu är den tråden rätt gammal, men jag skulle gärna vilja veta om någon har testat Marantz senaste PMD 661 (uppföljaren till klassikern PMD 660). Den verkar riktigt bra. Skarp och tydlig display, AA-batterier, XLR-ingångar och smidig design. 3 st presets där inspelningsinställningar kan sparas (otroligt bra idé!).

Om någon har kört den vill jag gärna veta vad mikrofonförstärkaren går för. Och om den klarar kyla. Och om den är snabb att starta. 🙂

Sist: om någon har en Service Manual / schematic till Sony TC-D5 PRO II så vore jag ytterst tacksam om jag kunde få (köpa) en kopia. Min gamla trotjänare måste nämligen pimpas upp lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

luminousoctaves2 (oregistrerad)
Jag har en fundering kring M-Audio Microtracker (version II).

Finns det någon risk att ljudet distar om man spelar in på hög volym i replokalen?

Jag tror det bör vara okej. Jag har spelat in en hel del konserter med Microtrackerna (den första versionen) och då har jag haft ganska bra marginal. Men då har jag iofs inte stått precis vid trumsetet.

På rak arm tror jag att det är lugnt.

Angående fantommatade mickar så är de något känsligare (generellt sett) och risken ökar väl något. Men nej, jag har inte haft det problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...