Jump to content
Annons

Det hackar/sprakar/knastrar vid uppspelning


trancer

Recommended Posts

Tjena folket..

Trodde att buggen från Cubase SX1 med laggningar/hackningar när man spelar upp nåt bygge man gjort.

Cubase SX2 ska ju ha åtgärdat det .

Men hur i hel....e kommer det sig då att när man loadar 2 stora syntar, som atmosphere, trilogy, Virtual Guitarist tex i samma låt .

Då går det inte att spela upp , det hackar hela tiden.

Finns det nåt sätt att ändra buffert osv .. Varken Cpu eller Minnet är ju fullt, men det verkar som den inte klarar buffra upp allt .

Hääälp 😆

/Perrra

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 månader senare...

En grymt irriterande grej har hänt med mitt SX2.

Det knastrar och knäpper när jag spelar upp och spelar in. Spelar jag in ett spår och kollar på det efteråt så kan man se där det knäpper och sprakar. Det blir även små micro pauser i inspelningen. Så har det inte vart förut. Vad är felet?

Jag kör med ett motu mkII.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

det händer nästan samma sak med mig, fast det klickar och brusar utanför cubase med... det har nåt med min grafik o göra, fick svar om att det var nåt om grafikkortet delade minne med ljudkortet eller nåt i den stilen.. o har inte fått väck det äännu.. så det kan ju vara nåt som i mitt fall

Link to comment
Dela på andra sajter

En grymt irriterande grej har hänt med mitt SX2.

Det knastrar och knäpper när jag spelar upp och spelar in. Spelar jag in ett spår och kollar på det efteråt så kan man se där det knäpper och sprakar. Det blir även små micro pauser i inspelningen. Så har det inte vart förut. Vad är felet?

Jag kör med ett motu mkII.

Har du uppdaterat MOTU'ns drivrutin? det låter som om det är ett kommunikationsproblem du fått... MKII är det Audiowire eller Firewire?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det blir "pauser" i musiken låter för mig som att samplingar nollas. Detta har jag sett hända på USB interface när USB bussen inte hänger med. En gissning är att detsamma även borde gälla FireWire. Har du några program igång i bakgrunden? Virusdödare, brandväggar, spyware? Spelar du kanske spel på din dator, kolla efter StarForce. Har du testat att ändra buffertinställningarna på ljudkortet för att se om det gör någon skillnad?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det blir "pauser" i musiken låter för mig som att samplingar nollas. Detta har jag sett hända på USB interface när USB bussen inte hänger med. En gissning är att detsamma även borde gälla FireWire. Har du några program igång i bakgrunden? Virusdödare, brandväggar, spyware? Spelar du kanske spel på din dator, kolla efter StarForce. Har du testat att ändra buffertinställningarna på ljudkortet för att se om det gör någon skillnad?

/Majken

Underbart, livet är gött att leva när det går som man vill!

Jag ändrade buffertinställningarna på ljudkortet, voila - så var det hela löst.

Inte ett sprak eller knäpp.

Tackar för all hjälp, det är tur att det finns sådana här forum!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Varför sprakar ljudet i halion 2? Trots bra RAM & CPU? Jag kan absolut ingenting om rattar å sånt, därför har jag ingen aning om vad orsaken kan vara till knastret....men det knastrar typ hela tiden, varje ton man tar. Om jag går in i ljudkortsinställningarna (audiophile 2496) å sätter "DMA buffer size" latencyn på 1024 millisek eller va d nu e, så blir det lite bättre, men vafan...jag har en Athlon XP 3000+ barton å 512 RAM....3700 eller nåt. Inte fan ska d hacka 🙂

Det är m.a.o uppenbarligen rattar i Halion som jag ska skuva på....vilka? är frågan

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du ett tungt bibliotek i Halion räcker inte 512MB speciellt långt. Du kanske kan begränsa hur mycket Halion laddar in och hur många samtidiga röster som kan spelas upp.

Testa också med att avaktivera alla andra eventuella pluggar och kör endast med Halion aktivt för att se om problemet försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Har ett liknande problem, men jag tror inte det hänger på processorn...

Har en P4 2,4 med 512Mb TwinMos Ramminne och ett Abit IC7 mamma-kort.

Hackar ibland i FL när jag pressar på med många Vst synthar.

Är det ljudkortet? Eftersom det är ett inbyggt i moderkortet, så lär det inte vara så bra.. Skulle vara kul och veta om jag ska köpa ett nytt sådant eller mer ram eller liknande.

-wec

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har kanske 12spår där jag på varje spår har lekt med eq och fx och kompressor. När jag spelar upp låten med alla effekter så sprakar det. Vad beror det på?

Jag har en rätt kraftig dator på 3ghz med 1000ram och emu1820 kort.

Sen när jag exporterar filen till WAV så finns inget sprak. Jobbigt att mixa den när man ständigt hör spraket bara...

Någon som har någon aning?

För många effekter gåendes samtidigt?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Med tanke på kraften i din dator så är det nog någon taskig effekt bara, jag har stött på gratis VST's som sprakat.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
okej.. ja det låter ju mest troligt det. jag använder egentligen bara 2st olika reverbs och chorus som är med cubase.

Kan det vara så att den inte orkar med att köra samma effekt hela tiden fast på olika spår?

Ehm, ja, så kan det säkert vara. Sätt dom på en send istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
ska testa det! thank you thank you

kör hårt, den där bjud jag på! nästa gång blir det nittiotolv och nittio tack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej allesammans!! Jag vet att en del här har och har haft problem med att Cubase sprakar o brakar precis som jag har det nu (j__ligt irriterande).

Vad jag har läst här så skulle det funka med att sänka latencyn på ljudkortet.

För det första så hittar jag ingenstans där man kan sänka den manuellt.

För det andra så finns det en liten ruta inne vid ljudkorts inställningarna(expert settings), o där kan man avaktivera en liten ruta som heter "lower latency"(enligt manualen ska det vara bra om man lider av sprak o hack), men när jag gör det...crap!! ...det låter som jag stänger av, och direkt efter sätter på stereon igen...alltså ljudet kommer o går hela tiden!!!! vad ska jag göra?? blir galen på det här!!! :rolleyes:

PC

Win XP

AMD Athlon 64

1.8 GHz

1 Gb RAM

Delta audiophile 2496

😠😄

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får det ändå inte att funka...enda sättet att få latencyn att ändra sig är att ändra "sample rate" i "ASIO Multimedia setup". Men då klagar Cubase att programmet inte är synkat. Ska jag strunta i den varningen eller? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

När jag ska spela in med VSTI så hackar ljudet. Jag använder Cubase VST/32 5.1 R1. Jag har ett SoundBlaster Audigy ljudkort. Om jag tex har Adobe 1.5 igång samtidigt som Cubase så hackar ljudet även när jag är inne i edit. Och framförallt när jag ska spela in. Men har jag bara Cubase igång och är inne i edit så funkar allt som det ska. Men det funkade med mitt gamla ljudkort (Soundblaster PCI) innan jag formaterade min Hårddisk och satte in ett nytt ljudkort och en ny hårddisk. Vad är det för fel?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för mening att köra med andra program samtidigt som Cubase...?

Du belastar ju datorn mer med fler program igång - och kan kanske behöva höja latency för att det ska fungera bättre...

Har du kommit ihåg att ställa om Windows till att prioritera bakgrundstjänster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklick på "Den här datorn"

Välj fliken "Avancerat"

Klicka på "Inställningar" i ruten "Prestanda"

Här kan du lika gärna välja "Justera för bästa prestanda"

Välj sedan fliken "Avancerat"

I rutan "Schemaläggning för processor" väljer du "Bakgrundstjänster"

OK tills du är ute igen

Klart! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Tja, är ny här på forumet, men det verkar som ett trevligt ställe :rolleyes:

I alla fall så sysslar jag med lite hemma-hobby-inspelningar al á väldigt simpla grejer. Jag har några instrument, ett digitalset och en 12-kanals Ross-mixer som går rätt in i datorn till ett inspelningsprogram.

Nu har jag däremot införskaffat mig FL Studio 6 och sitter och försöker lära mig lite. Har väl fått ihop några låtar, men jag har ett problem.

När man har allt för många spår spelandes samtidigt - det kan ibland räcka med 4-5st så bildas nåt sprakande ljud i bakgrunden...

Datorn är en P4 3,0GHz med 1024mb RAM och högtalare är Logitech Z4, så missljuden borde ju inte vara fel på dom grejerna. Men jag tror felet ligger i ljudkortet, som är ett Creative Soundblaster Live, som nog är iaf ett par år gammalt.

Är de det som spökar? Hjälp uppskattas 😲

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...