Jump to content
Annons

Det hackar/sprakar/knastrar vid uppspelning


trancer

Recommended Posts

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hur långt up? :rolleyes:

Jag drog upp den till max; 16384 samples för att testa men då kände inte riktigt oscilloscopen och peak-mätarna för att hänga med i svängarna. Har den på 2048 nu, men det blir nog att köpa ett bättre ljudkort också, för inspelningarna man gör med "riktiga" instrument...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Hej igen!

Jag har satt min latency på 6ms och efter hand som jag lägger på effekter m.m börjar det spraka utav bara h*lvete.

Vad är lägst latency jag skall ha? Utan att det blir för mycket osync.

AMD 1,67 processor och 1,54 Gig i RAM.

E-MU 0202 ljudkort.

Steffe

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gör så här.

I början av ett projekt när man spelar in audio så har jag sätter jag ned latency så mycket det går.

När jag går över i mix så höjer jag upp latencyn för att få in så mycket effekter som möjligt.

Det belastar processorn mindre och man får uttrymme för mer effekter.

Så svaret är, du ändrar latency beroende på vad du gör, inspelning eller mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha ballahög latency utan att nått ska bli otajt, Det ska inte påverka, däremot vill du ju ha lägre latency när du spelar in med mjukvarusyntar för att dom ska svara direkt på anslag samt om du använder mjukvaru-medhörning när du spelar in audio.

Att dina syntar blir otajt kan bero på problem med midi-in-device joxet, Du kan börja och testa att ta bort emulerade portar (om du har några sådana) genom att flytta en fil som ligger i Cubase-mappen->MIDI port enabler>flytta filen ignoreportfilter och lägg den direkt i cubase-mappen.

Finns en tråd nånstans om detta om ja inte minns fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där tråden är klistrad i Cubase-avdelningen, så den är lätt att hitta.

Enligt beskrivningen, så skulle jag också främst misstänka emulerade portar - eller kanske System Timestamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där tråden är klistrad i Cubase-avdelningen, så den är lätt att hitta.

Enligt beskrivningen, så skulle jag också främst misstänka emulerade portar - eller kanske System Timestamp.

"När jag sedan spelar upp så är det i otakt???" Om du menar just i "otakt" - Det kan inte vara så att du har kvantiseringen på när du spelar in och nötterna hamnar där du inte vill dom??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fixat!

Jag gick in & kollade tråden om emullerade? portar och vips så funkar det klockrent.

Hoppas bara att det håller så att inget händer, men då får jag väl återkomma till

er musikerkompisar på forumet....

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Japp, det har jag. När jag trycker ner en ton så sprakar det. Någon som vet vad orsaken kan vara? Inte tillräckligt med datorkraft? Jag har en 1,6GHz - 2gb i ram - men jag använder program som Reason, Cubase, Cool edit m.fl, utan några problem.

/Memphis

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Tjena folket..

Trodde att buggen från Cubase SX1 med laggningar/hackningar när man spelar upp nåt bygge man gjort.

Cubase SX2 ska ju ha åtgärdat det .

Men hur i hel....e kommer det sig då att när man loadar 2 stora syntar, som atmosphere, trilogy, Virtual Guitarist tex i samma låt .

Då går det inte att spela upp , det hackar hela tiden.

Finns det nåt sätt att ändra buffert osv .. Varken Cpu eller Minnet är ju fullt, men det verkar som den inte klarar buffra upp allt .

Hääälp 😛

/Perrra

Testa skruva lite på Latency så går det nog bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trancer??? Ja men är inte det samma som Perra?? Han som tjuvkopierar programvaror etc och dessutom försvarar sig för detta.. Som sen skryter om hur han fått juste studio i Bertans gamla studio etc etc.. Hur f**n har du ens nerver att fråga om en så subtil fråga i detta forum??? Där faktikt majoriteten betalar för sin mjukvara.. Skäms på dig.!!! (du brukar ju skryta om hur framgångsfull du blivit utan att ha betalat för dina "verktyg" )Och jag har f**n i mig inte gillat orginaliteten i nån av dina låter enns.. Du är snabb på att producera nya... Men betänk att jag är född 1961.. Du får ta och tänka efter lite nu.. Du ligger ganska risigt till.

Börja betala licens för några av din mjukvarar så kommer du att få bra support också.. Annars kan du dra från denna planet.. Eller??? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu har jag fått ett sånt här problem 🙂 När jag spelar upp ljud i cubase så får jag korta ljudbortfall på till synes slumpmässigt valda kanaler. Ibland drabbar det VSTi och ibland audiofiler. Ljudbortfallen varar bara i en sekund eller så, men det är otroligt irriterande. Jag får göra 3-4 mixdowns och pussla ihop dem till en fullständig låt 🙂 . Jag har testat att höja latencyn, men det gör ingen skillnad. Är det någon som har en aning om vad jag kan göra för att åtgärda det?

Jag kör Cubase 4.1, M-audio audiophile USB på en Delllaptop med Dubbelkärnig AMD-processor på 1,6 ghz och 2 gig ram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här. Jag blir tokig. Köpte ett TC Konnekt 24D i förra veckan. Kör Cubase LE (än så länge) och det sprakar och hackar något fruktansvärt. Jag har läste massor av tips, men många går ut på att optimera datorn så att den orkar och jag tror inte att det är där problemet ligger. Jag har en bra Core 2 Duo med 2 GB ram och CPU-load är bara ca 4-5% när jag kör ett par tre spår i Cubase. Köpte dessutom ett PCI-e Firewire-kort med TI-krets. Allt enligt konstens regler - ändå måste jag sätta bufferten på 4096 för att få acceptabel ljudkvalitet, men då blir latencyn oacceptabel.

Jag har snart testat alla knep som finns. Det sista jag kan komma på är att det kanske är någon sorts konflikt med grafikkortet, ett Nvidia geforce 7900GS som också sitter på PCI-express-plats. Det har alltså samma IRQ som firewire-kortet, men det ska ju inte vara något problem i XP.

Kör XP Media Center Edition som enligt många inte ska fungera alls med firewire-ljudkort, men förutom sprakandet fungerar allt som det ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej hej alla goa o glada! Jag verkar ha lite av samma problem som killen över mig. När jag ska spela in (i cubase)och har på Direct monitoring så är det ett sånt känt knaster inspirerat ljud, också när jag spelar upp det jag nyss pelat in. Om jag däremot kryssar bort Direct monitoring blir det inget knaster, bara när jag spelar upp. När jag lägger in en vanlig mp3a eller spelar upp gamla projekt jag spelade in innan jag bytte dator är det inga somhelst problem. Det verkar vara så att det ända ljud som blir drabbat av detta är de jag spelar in nu.

Eftersom det bara är de ljud jag spelar in i dagsläget som blir drabbat måste det vara nåt som händer i själva inspelningsprocessen.

Buffer sizen ligger på 256 i ljudkorts inställningarna.

(datorn är inte för dålig) ljudkortet och datorn älskar varann, kan det vara så att cubase och vista hatar varann?

Jag blir tokig!

tacksam för svar =D

/Max

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag har läst igenom denna tråd för att hitta ett svar på det problem JAG har. Ett problem som verkar likna många av de som tagits upp här.

Jag har en sprillans ny dator med massor av kraft som jag inte har i skallen.

Till denna har jag ett externt ljudkort ala M-Audio Firewire 410 och använder Cubase som inspelningsprogram.

Mitt problem uppstår när jag skall försöka spela in via line eller mickingångarna på ljudkortet, typ sång, bas eller gitarr.

Det sprakar och knastrar något fruktansvärt och jag har verklgien försökt läsa mig till hur jag skall lösa detta problem utan att ha hittat något som hjälpt.

Har testat att ändra buffertstorleken i ljudkortets inställningar utan framgång.

Jag läste i något nummer av Studio att detta problem kan bero på att olika processer krockar med varandra, så kallat IRQ.

Gick in och kollade vad mitt ljudkort hade för IRQ-nummer och konstaterade att detta användes av andra delar av min dator. Detta skulle alltså kunna vara problemet.

Nu är problemet att jag inte har en aning om hur jag ser till att mitt ljudkort får ett eget IRQ-nummer så att det inte kan bli avbrutet i sina processer av något annat i datorn.

Jag vet heller inte med säkerhet att detta är problemet.

Finns det någon vänlig själ som kan ge sig på att hjälpa mig med tips för hur jag skall få bort detta hemska problem.

Just nu kan jag bara sitta med MIDI (som fungerar alldeles utmärkt) och labba.

Är hemskt mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

<i>Anders</i>

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst igenom denna tråd för att hitta ett svar på det problem JAG har. Ett problem som verkar likna många av de som tagits upp här.

Jag har en sprillans ny dator med massor av kraft som jag inte har i skallen.

Till denna har jag ett externt ljudkort ala M-Audio Firewire 410 och använder Cubase som inspelningsprogram.

Mitt problem uppstår när jag skall försöka spela in via line eller mickingångarna på ljudkortet, typ sång, bas eller gitarr.

Det sprakar och knastrar något fruktansvärt och jag har verklgien försökt läsa mig till hur jag skall lösa detta problem utan att ha hittat något som hjälpt.

Har testat att ändra buffertstorleken i ljudkortets inställningar utan framgång.

Jag läste i något nummer av Studio att detta problem kan bero på att olika processer krockar med varandra, så kallat IRQ.

Gick in och kollade vad mitt ljudkort hade för IRQ-nummer och konstaterade att detta användes av andra delar av min dator. Detta skulle alltså kunna vara problemet.

Nu är problemet att jag inte har en aning om hur jag ser till att mitt ljudkort får ett eget IRQ-nummer så att det inte kan bli avbrutet i sina processer av något annat i datorn.

Jag vet heller inte med säkerhet att detta är problemet.

Finns det någon vänlig själ som kan ge sig på att hjälpa mig med tips för hur jag skall få bort detta hemska problem.

Just nu kan jag bara sitta med MIDI (som fungerar alldeles utmärkt) och labba.

Är hemskt mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

<i>Anders</i>

Vad kör du för O/S? Vad jag vet kan man inte ändra IRQ-delegering i XP på andra sätt än att flytta korten mellan olika kortplatser.

I mitt fall visade sig problemet vara XP Media Center Edition. Jag installerade en vanlig XP Home och sedan dess funkar allt kalas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Windows XP Professional. Jag skulle alltså behöva flytta själva kortet till en annan plats på moderkortet i datorn? Hmm, jag udrar om det ens är fysiskt möjligt.

Fan att installera ett annat Windows känns ju så jävla segt. Har precis lyckats få igång min dator tack vare att jag fick ett XP gratis (äkta dessutom), har inget annat Windows till hands... Det måste ju vara möjligt att få igång det tillsammans med ett XP Professional, det är ju inte världens mest ovanliga operativsystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hade IRQ krock på mitt M-Audio kort.

På M-Audios support sidor finns beskrivningar hur man löser problemet.

Sök där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade IRQ krock på mitt M-Audio kort.

På M-Audios support sidor finns beskrivningar hur man löser problemet.

Sök där.

Hur gjorde du för att åtgärda problemet då?

Jag har varit inne på M-Audios hjälpsidor nu och läst en jävla massa om IRQ-krockar och försökt fundera ut hur jag skall gå tillväga.

Till att börja med har jag installerat nya drivrutiner. Detta hjälpte dessvärre inte.

Därefter skrev jag ut en guid till hur man blir kvitt just denna typ av problem med klick, skrap och distorsion. Själva guiden verkar vara gjord för ett ljudkort som heter M-Audio Delta, men förutom inställningarna de vill att man skall gör i själva ljudkortet så verkar ju det som att den fungerar överlag för, ja, alla ljudkort egentligen.

Numero uno var att optimera datorn för "background services" och för "best performance". Inget av detta hjälpte.

Så nu till det intressanta:

De föreslår att man skall gå in i "device manager" och stänga av ett antal "devices" för att frigöra "IRQ-nummer".

Det var detta jag hade tänkt försöka ge mig på men problemet är hur man ska veta vilka "devices" man kan stänga av. Det stod en liten guide till vilka man borde kunna stänga av, men det känns inte som jag hittade en enda av dem i min lista.

Är det någon som har erfarenhet av att göra på detta sättet för att rätta till problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Precis dessa guider följde jag.

Det tog mig flera dagar att få ordning på eländet.

Avinstallera, stänga av IRQ adresser, installera om, prova igen.

Tillslut provade jag att ställa om windows i något mode man inte bör ställa om windows i. Har tyvärr glömt av vad det hette. Ställde om IRQ på kortet. Körde en stund. Ställde tillbaka windows i normal läge och tjoho det funkade.

Tror det tog en nästan 5 dagars pyssel, blev nästan tokig på köpet. Jag flyttade från mac till pc så du kan tro att Bill fick sina fiskar varma i mitt arbetsrum. Var nära att byta tillbaka till mac.

Sedan dess, no problemo, 3 års felfritt musikskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Windows XP Professional. Jag skulle alltså behöva flytta själva kortet till en annan plats på moderkortet i datorn? Hmm, jag udrar om det ens är fysiskt möjligt.

Fan att installera ett annat Windows känns ju så jävla segt. Har precis lyckats få igång min dator tack vare att jag fick ett XP gratis (äkta dessutom), har inget annat Windows till hands... Det måste ju vara möjligt att få igång det tillsammans med ett XP Professional, det är ju inte världens mest ovanliga operativsystem.

Nä, installera inte om operativsystemet. XP pro är hur bra som helst. Det var ju just XP media center edition som inte funkade till musik av någon anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det känns som man börjar närma sig ett smärre sammanbrott. Vad jag förstått så är min dator inställt på något spelciellt "mode" typ ACLI eller nåt sånt hette det och den absolut sista utvägen skulle då vara att ställa om windows till typ Home PC, men detta skulle inte alls vara något bra och all data skulle antagligen gå förlorad så det känns också väldigt osäkert att börja hålla på med det.

Skulle vilja prova att stänga av några IRQ-adresser för att se om det hjälper men har som sagt ingen aning om vilka jag kan stänga av utan att datorn fuckar upp sig totalt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att köpa t.ex. ett Matrox kort som inte använder sig mycket av datorns resurser vilket jag läst att Nvidia och ATI gör, som t.ex. att använda upp systemets RAM minne (Hypermemory, Turbocache). Jag köpte ett gammalt Matrox G450 PCI kort som är från runt 2000 nu kan jag mixa och input monitor(a) med ett dussin effekter med 32 samples latency (mindre än 1ms) utan knaster eller dropouts i Cakewalk Sonar. Det gjorde enorm skillnad när jag gav upp Nvidia och ATI och valde Matrox. Testa om du har pengar och sök på Ebay så får du tag på ett kort som jag köpte för cirka 100 kronor från USA plus cirka 130kr i frakt.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...