Jump to content
Annons

Det hackar/sprakar/knastrar vid uppspelning


trancer

Recommended Posts

Ja det känns som man börjar närma sig ett smärre sammanbrott. Vad jag förstått så är min dator inställt på något spelciellt "mode" typ ACLI eller nåt sånt hette det och den absolut sista utvägen skulle då vara att ställa om windows till typ Home PC, men detta skulle inte alls vara något bra och all data skulle antagligen gå förlorad så det känns också väldigt osäkert att börja hålla på med det.

Skulle vilja prova att stänga av några IRQ-adresser för att se om det hjälper men har som sagt ingen aning om vilka jag kan stänga av utan att datorn fuckar upp sig totalt....

Du kanske kan kolla den här sidan. Finns flera andra liknande om du googlar lite.

http://www.homerecordingconnection.com/new...tory&id=253

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Precis! Grafikkort med Hypermemory, Turbocache och andra fantasifulla namn på teknik där grafiken lånar av vanligt RAM, är bra till spel, men förkastliga till musikmaskiner.

Kolla också så att ditt moderkort inte har nForce4 chipset - för det är ingen höjdare i musikburkar.

Saker som kan stängas av i BIOS för att vinna IRQ:er, kan t ex vara serieport, parallelport o dyl - om du inte använder dem. Internt ljudkort ockuperar också en IRQ, så i värsta fall kan du behöva stänga av det också. Använder du ingen floppy, så behöver den inte heller vara aktiverad.

Kolla i Enhetshanteraren om det är något som ligger på samma IRQ som ljudkortet, så kan man kanske avgöra om det är något som är illa eller om det inte borde ha någon större betydelse.

Har du ställt om "schemaläggning av processor" till "bakgrundstjänster"?

Ingen virusdödare eller liknande som tuggar i sig prestanda (Norton är värsta boven bland dem)...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
HAHA.. SHIT vilken gammal tråd..

Pinsamt att jag skrev ut den känns det som NU .. va man har utvecklats 😆

Mja har du det?

Din tråd om att det känns lite löjligt att ställa in in och ut ljud från din Mbox kommer nog inte heller att kännas helt mogen om två år eller så 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA.. SHIT vilken gammal tråd..

Pinsamt att jag skrev ut den känns det som NU .. va man har utvecklats 😄

Mja har du det?

Din tråd om att det känns lite löjligt att ställa in in och ut ljud från din Mbox kommer nog inte heller att kännas helt mogen om två år eller så :rolleyes:

hehe.. jaa.. det jag menar är att hade jag väl "sökt" i devices setup så hade jag ju löst problemet själv, och det är väl ett rätt vanligt fenomen idag det där med latency, jag är dock av med det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag gör så här.

I början av ett projekt när man spelar in audio så har jag sätter jag ned latency så mycket det går.

När jag går över i mix så höjer jag upp latencyn för att få in så mycket effekter som möjligt.

Det belastar processorn mindre och man får uttrymme för mer effekter.

Så svaret är, du ändrar latency beroende på vad du gör, inspelning eller mix.

Men problemet med att ha låg latency vid inspelning är ju att det knastrar och hackar om kanalerna man redan spelat in tidigare. Och högre kan man ju inte ha för då blir det ju en jävla fördröjning. Jag blir inte klok på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har problem med M-audio firewire audiophile kort.

Hinner inte göra så mycket i cubase före allt ljud hackar, det samma gäller om jag lyssnar på musik via winamp eller mediaplayer.

CPU:n går inte i taket.

Jag har bytt så firewire kortet går på egen irq och stängt av interna ljudkortet i bios men inget hjälper.

Har testat att öka buffer size men det hjälper inte.

Någon som har en idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Tjenna tjenna! Jag har ett litet problem som jag stör mig på fruktansvärt! Har även försökt orientera mig själv för att lösa problemet men har inte lyckats=/ Jag köpte ett par event högtalare nyligen samt nytt ljudkort(Guitar rig) och när jag lyssnar på tex en låt eller när jag sitter och spelar in så låter det som en snabb kortslutning i ljudet och hackar till. Så jag trodde först att det var högtalarnas fel, så då tog jag och köpte ett par Adam A-7 istället. Men det blir samma typ av hack där, så då insåg jag att det inte kan ha varit högtalarnas fel. Är det ljudkortet som spökar? Eller är det datorn som det är fel på? Man kanske ska göra en audio optimering av windows? Vore tacksam för svar, för jag blir helt galen!! /Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Jag har problem med sprak när jag kör på min bärbara, en Sony Vaio. Jag upplever sprak och knäpp när jag kör vst. Det konstiga är att ju mer jag höjer latencyn (buffersize) desto mer sprakar det. Allra bäst går det när jag har buffersize på lägsta men även då knäpper och sprakar det till ibland.

Jag har ett Audiofire 4 ljudkort. Någon som har en ide? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem med sprak när jag kör på min bärbara, en Sony Vaio. Jag upplever sprak och knäpp när jag kör vst. Det konstiga är att ju mer jag höjer latencyn (buffersize) desto mer sprakar det. Allra bäst går det när jag har buffersize på lägsta men även då knäpper och sprakar det till ibland.

Jag har ett Audiofire 4 ljudkort. Någon som har en ide? 😄

Mig veterligen är buffersize en sak, latencyinställningarna en annan. Audio-transfer från Disc kontra

realtidslyssning genom DAW. I övrigt - vilka drivrutiner har du? Vilket OS har du? Vad har datorn för

specifikationer? Har du moddat din VAIO tillräckligt vad gäller nedstängning av onödiga bakgrundsprogram,

stängt av ev. WLAN, internt ljudkort, uppdateringar, virusprogram etc etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen är buffersize en sak, latencyinställningarna en annan. Audio-transfer från Disc kontra

realtidslyssning genom DAW. I övrigt - vilka drivrutiner har du? Vilket OS har du? Vad har datorn för

specifikationer? Har du moddat din VAIO tillräckligt vad gäller nedstängning av onödiga bakgrundsprogram,

stängt av ev. WLAN, internt ljudkort, uppdateringar, virusprogram etc etc?

OK, jag trodde att de hängde ihop. När jag drar upp buffersizen så höjs nämligen latencyn. Hur höjer man latencyn och behåller låg buffersize i så fall?

Jag kör senaste drivrutinerna på ljudkortet. Har testat att nedgradera dessa också. Testa ASIO4ALL, vilket funkar lite bättre men ger något sämre ljud inbildar jag mig. Kör Windows 7 64 Ultimate (funderar på att testa med en gammal XP)

Jag har ingenting konstigt på i bakgrunden. Har stängt av i princip allt som går att stänga av (DVD, USB, nätverk etc) i devicemanager. Batteriet är urkopplat.

När jag kör DPC latency checker (eller vad den nu heter) så ligger jag stadigt lågt utan några konstiga toppar som stör.

Här är några specs:

Processoravsnitt

• Processorns namn - Intel® Core™2 Duo-processor T6600

• Processorhastigheten (GHz) - 2,2

• L2-cache (MB) - 2

• Frontside Bus (MHz) - 800

Minne

• Minnesstorlek (GB) - 4

• Minneshastighet (MHz) - 800

• Minnestyp - DDR2 SDRAM (2 x 2 GB)

Enheter

• Hårddisktyp - Serial ATA

• Hårddiskens hastighet (varv per min) - 5400

Har funderat lite på om hårddiskens hastighet är lite låg och jag funderar på om jag kan ta en snabbare extern USB-disk och testa att köra från den..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och minimal latency (tidsfördröjning) och noll knaster är naturligtvis idealet.

Hur mycket av hdd-en är använd?

Jag uppfattar med min pc det så att det är avhängigt hur många % av hdd-arna jag använder.

I mitt fall den interna (för programmet) 7% och den externa (för projektfilerna) 10% f.n.

Min laptop har ungefär identiska specar som din.

cpu 2.26 GHz Intel Duo Core P8400

RAM 4 GB (2 x 2 GB)

5400 hdd intern

7200 rpm extern fw

ljudkort usb 2

Win XP pro

Cubase Ess 4

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddisken som är delad på två är i stort sett tom. Har bara lagt in Windows och cubase V och de vst jag använder. Känns som att det ända jag inte provat nu är en extern hd (din är ju på 7200) och att köra windows XP.

Något säger mig att det kommer att gå bättre med Windows XP. Kanske jag ger det ett försök..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att HD-prestandan är ditt problem. Prova XP, det har löst knutar för vissa. Om inte så får man grotta ned sig djupare i sina försök att lokalisera exakt vad det är som orsakar problemet. Har du otur så visar det sig att din dator är ”olämplig” för musikljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att problemet löste sig. I alla fall så har jag spelat ett bra tag nu utan något sprak eller likande.

Bytte ner mig till XP (Sony hade drivrutiner på sin sida) och kör med ASIO4ALL. Hoppas att det fortsätter att funka bra 😄

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 10 månader senare...

Tjohejsan. Jag har ett lite udda knasterproblem med mitt ljudkort.

Jag kör ett CME Matrix K FW som fungerar helt ok när jag kör FL Studio och därmed ASIOall-drivrutiner, så har inga problem med musikskapandet. Grejen är att när jag inte är i FL så tar CMEs egna drivrutiner över, och då blir det ett sjusatans knaster vid musik och ljuduppspelning. Har provat att ändra latency men det blir ingen förbättring. A hjälping hand anyone?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjohejsan. Jag har ett lite udda knasterproblem med mitt ljudkort.

Jag kör ett CME Matrix K FW som fungerar helt ok när jag kör FL Studio och därmed ASIOall-drivrutiner, så har inga problem med musikskapandet. Grejen är att när jag inte är i FL så tar CMEs egna drivrutiner över, och då blir det ett sjusatans knaster vid musik och ljuduppspelning. Har provat att ändra latency men det blir ingen förbättring. A hjälping hand anyone?

Jag har lite samma problem som dig. Jag fick nyss en ny dator och ljudet knastrar när man spelar upp något i spotify eller mediaspelaren. Har inte installerat cubase än. Har installerat senaste drivrutinen för mitt ljudkort och även "asio4all" utan framgång. Hur får man bukt på detta skräpet? En ny dator ska väl bara fungera tycker man....

Edit: Det sprakar inte hela tiden.. kommer lite då och då sådär lite retligt (varje 30 sek ungefär)

Redigerat av Jonterocks
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har löst det nu! Det var mitt trådlösa nätverkskort som spökade! Inaktiverade det och nu kör jag på lägsta inställningen i cubase (2ms latency) och 32-bit utan tillstymmelse till knaster. Helt underbart! Nätverkskortet i fråga är D-links 547 rangebooster hittepå, så jag kan varna för det då det både hade dålig mottagning och störde mitt ljudkort. Stoppade i tjejens d-link 54 airplus(?) och det fungerar mycket bättre! Lite lägre hastighet på internet men hellre det än att det inte fungerar alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hejs!

Jag har aldrig upplevt några överdrivna problem med sprak osv.

Har dessutom fattat att Större bufferstorlek = mindre sprak.

Det mesta har flutit på ganska bra till nu för en vecka sedan.. Nu sprakar skit hela tiden och det gäller inte bara med ASIO...

Även när jag kör vanliga program i windows, som foobar och mpc osv. What the f*ck?

Har jag missat någon tråd på forumet där allt står så snällt förklarat eller är jag rätt ute med att fråga?

Det är asjobbigt hur som helst.. Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...