Jump to content
Annons

Låna eq-profilen från andra låtar


Jon Rinneby

Recommended Posts

I senate nr av Studio står det om Magic Spectrum. Ett program som kan "låna" valfri EQ profil och applicera denna på den egna mixen. Detta låter nästan för bra för att vara sant (och lite trist), men verkar fungera bra.

Finns det något liknade program för PC och ex cubase. Vet att möjligheten finns i Samplitude 9, men jag vägrar byta inspelningsprog.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
[...]

Knappast troligt att den fungerar lika bra som Magic Spectrum i alla fall

[...]

Öh?! Vad baserar du den hypotesen på?

EDIT:

Nu har jag iofs inte läst artikeln, men jag är tämligen säker på att de förklarar den här metodens begränsningar även där. Det finns inga magiska pluggar som kan göra att din mix blir perfekt. Hur som helst är CurveEQ en ruskigt kompetent plugg.

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Voxengo CurveEQ gjorde inte jobbet särskillt bra enligt min mening. Men sen har jag inte heller pillat så mycket...

Det finns inget magiskt i matchande EQ. Däremot kan det vara väldigt praktiskt ibland.

PS. Man kommer långt med en spektrumanalysator och en funktionell eq! 😉 DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkade inte Freefilter på detta sätt oxå, har jag för mig?!..............

Jooo, Freefilter känner jag åxå igen. har tom använt det.. om jag inte minns fel så låter man pluggen "lära sig" en låt, för att sedan applicera kurvan på sin egen.

Värt att kolla på.

Sen är frågan om resultatet blir så bra, med tanker på att man jämför en mastrad-komers- CD med sin egen omastrade och kanske även omixade låt...

Kanske inte spelar ngn roll iofs vid närmare eftertanke.. ngn som vet?

Tanken är ju väldigt god iaf... önskar man kunde göra detta på instrument/track-nivå, men det lär bli svårt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter säkert spännande för många härinne, men det funkar inte i praktiken och även om det skulle göra det så är det inte att rekommendera eftersom alla låtar i hela världen har olika förutsättningar pga tonart, ljuduppbyggnad osv osv därför går denna metod bort och jag råder er att använda öron+eq istället, på varje spår på rätt sätt så slipper ni dessa bekymmer! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde FreeFilter för massa år sedan.

Om du testar så var försiktig med "Mix"-regeln (kanske heter något annat).

Har för mig att den hamnar på 100% Wet efter analys.

Men mixa bara in lite, lite av den analyserade EQ inställningen. Annars blir det bara Tjockpannkaka av allt.

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 9 månader senare...

Spectrum Editor i Wavelab 6 verkar kunna göra sådant (har dock inte testat ännu, eftersom behovet inte har uppstått) - men det blir kanske lite dyrt att köpa Wavelab för att få en funktion som man kan skruva fram genom att bara lyssna... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...