Jump to content
Annons

Åtgärda brusande single coil-mickar?


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag har en Fender Squire vars mickar brusar hyfsat friskt. Bruset upphör om jag lägger handen på alla strängarna. Finnns det något sätt att åtgärda detta brus? Typ jorda eller fasvända, etc.? Jag är inte gitarrist så jag har extremt dålig pejl på hur gitarrelektronik fungerar. 😛

Tacksam för detaljerade svar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Singlecoil pickuper är bra på att fånga störningar... Men det handlar inte bara om gitarren.

Vad kopplar du gitarren till? Har du jordade uttag i rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutar oljudet om du väljer två mikar på gitarren? Andra eller fjärde på mikväljaren.

Det har jag faktiskt inte provat än. Gör det strax och återkommer... 😕

EDIT: Ingen skillnad alls... 😕

Då är det förmodligen??? inte fel på gitarren i alla fall. Eller så är det det.... 😳

Jordade uttag?

Någon dimmer nånstans?

Provat i nåt annat rum / nån annan förstärkare?

Jag vet att jag sett ett kopplingsschema för många år sedan i Musikermagasinet i en artikel av Paul Guy hur man gör sin Strata tyst! Du kan säkert köpa den artikeln fortfarande, om ingen annan här har någon lösning.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen så ska det vara så att den ska tystna vid egglägena, men i Squiers budget pickupper så funkar det nog inte. Förmodligen sitter du nära vägguttag och då man spelar in märkerman tyvvär av single coil mickarnas nackdelar mer än då man tex repar med bandet.

Det du kan göra är att försöka flytta din stol runt sin egen axel, ibland funkar det då man i vissa lägen skärmar av magnetfälten med kroppen, annars är det nog tyvärr bara uppgraderning av mickar alt. gitarr som fungerar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag sett ett kopplingsschema för många år sedan i Musikermagasinet i en artikel av Paul Guy hur man gör sin Strata tyst! Du kan säkert köpa den artikeln fortfarande, om ingen annan här har någon lösning.

Den artikeln låter onekligen spännande! Har du någon aning om i vilket nummer den var med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Fender Squire vars mickar brusar hyfsat friskt. Bruset upphör om jag lägger handen på alla strängarna. Finnns det något sätt att åtgärda detta brus? Typ jorda eller fasvända, etc.? Jag är inte gitarrist så jag har extremt dålig pejl på hur gitarrelektronik fungerar. 😳

Tacksam för detaljerade svar. 😕

Jag sitter här framför datorn med en Squire Stratocaster kopplad till en Behringer V-amp. Inget brus!

Testa att mäta med en multimeter om stallet är jordat. Det är det nämligen på min. Om det inte är det på din kanske den jordtråden har lossnat. Att ditt "brus" försvinner när du lägger handen på strängarna kan tyda på att detta är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Fender Squire vars mickar brusar hyfsat friskt. Bruset upphör om jag lägger handen på alla strängarna. Finnns det något sätt att åtgärda detta brus? Typ jorda eller fasvända, etc.? Jag är inte gitarrist så jag har extremt dålig pejl på hur gitarrelektronik fungerar. 😳

Tacksam för detaljerade svar. 😕

Jag sitter här framför datorn med en Squire Stratocaster kopplad till en Behringer V-amp. Inget brus!

Testa att mäta med en multimeter om stallet är jordat. Det är det nämligen på min. Om det inte är det på din kanske den jordtråden har lossnat. Att ditt "brus" försvinner när du lägger handen på strängarna kan tyda på att detta är problemet.

Jaha ja. Det hade jag kunnat kolla om jag bara hade en multimeter. 😕 Det kanske syns om jag öppnar den på baksidan, eller? Var någonstans ska i så fall denna kabel sitta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag sett ett kopplingsschema för många år sedan i Musikermagasinet i en artikel av Paul Guy hur man gör sin Strata tyst! Du kan säkert köpa den artikeln fortfarande, om ingen annan här har någon lösning.

Den artikeln låter onekligen spännande! Har du någon aning om i vilket nummer den var med?

Ska se om jag hittar den....

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående jordning av stallet... Det stitter en kabel fastlödd i plattan som stallfjädrarna sitter på. Den kabeln går sedan upp, genom ett hål, någonstans till resten av elektroniken på framsidan. Om kabeln har att göra med jordning av stallet vet jag dock inte...

Finns det kopplingsscheman av Fender Stratocaster online?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående jordning av stallet... Det stitter en kabel fastlödd i plattan som stallfjädrarna sitter på. Den kabeln går sedan upp, genom ett hål, någonstans till resten av elektroniken på framsidan. Om kabeln har att göra med jordning av stallet vet jag dock inte...

Finns det kopplingsscheman av Fender Stratocaster online?

Läs on "string grounding" på denna sidan:

http://alexplorer.net/guitar/basics/grounding.html

Kopplings-schema finns här:

http://alexplorer.net/guitar/basics/stratschem.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa tidigare att den fanns en artikel i MM. Det var i nummer 8 1992. Den heter Elgitarrens konstruktion. Där finns ett kopplingsschema för Strata som ger tre single coil-ljud och fyra humbucking. Den verkade lite omständig eftersom den innefattade en trelägesomkopplare till utöver den vanliga femläges.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...