Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

anvÀnder du usb-midi?

dÄ kan det vara "midiportenabler" problemet.

i mappen cubase finns en mapp som heter som ovan, i den en liten fil som du kopierar ut till cubase mappen. (allt detta i utforskaren alltsÄ).

sedan i cubase fÄr du plötsligt fler midi in/ut, testa de olika och se vad som hÀnder.

lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

paz (oregistrerad)

Ja det Àr bara att testa. Men det Àr skillnad pÄ sÄnt & pÄ riktiga studios. DÀr Àr allt inkopplat frÄn början sÄ det Àr rÀtt nÀr man ska spela in saker. & det brukar vara en dÀr som kan allt om det oksÄ. Det Àr bÀttre att vara i en riktig studio isÄfall med dolby & sÄnt sÄ det lÄter som en skiva. Men alla kÀnner inte nÄn som har en studio sÄ Àr det svÄrt att spela in.

Redigerat av paz
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja det Àr bara att testa. Men det Àr skillnad pÄ sÄnt & pÄ riktiga studios. DÀr Àr allt inkopplat frÄn början sÄ det Àr rÀtt nÀr man ska spela in saker. & det brukar vara en dÀr som kan allt om det oksÄ. Det Àr bÀttre att vara i en riktig studio isÄfall med dolby & sÄnt sÄ det lÄter som en skiva. Men alla kÀnner inte nÄn som har en studio sÄ Àr det svÄrt att spela in.

😛 ???????? Vaa???? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja det Àr bara att testa. Men det Àr skillnad pÄ sÄnt & pÄ riktiga studios. DÀr Àr allt inkopplat frÄn början sÄ det Àr rÀtt nÀr man ska spela in saker. & det brukar vara en dÀr som kan allt om det oksÄ. Det Àr bÀttre att vara i en riktig studio isÄfall med dolby & sÄnt sÄ det lÄter som en skiva. Men alla kÀnner inte nÄn som har en studio sÄ Àr det svÄrt att spela in.

🙂 ???????? Vaa???? 🙂

detta Ă€r ju helt underbart 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

anvÀnder du usb-midi?

dÄ kan det vara "midiportenabler" problemet.

i mappen cubase finns en mapp som heter som ovan, i den en liten fil som du kopierar ut till cubase mappen. (allt detta i utforskaren alltsÄ).

sedan i cubase fÄr du plötsligt fler midi in/ut, testa de olika och se vad som hÀnder.

lycka till!

nĂ„gonting som Ă€r rĂ€tt lustigt, Ă€r att jag inte kan vĂ€lja ins. Är det nĂ„gon som fattar varför? Vad menas förresten nĂ€r det pĂ„ out stĂ„r te x "Out USB Keystation (Emulerat)" ?. VadĂ„ (Emulerat)?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja det Àr bara att testa. Men det Àr skillnad pÄ sÄnt & pÄ riktiga studios. DÀr Àr allt inkopplat frÄn början sÄ det Àr rÀtt nÀr man ska spela in saker. & det brukar vara en dÀr som kan allt om det oksÄ. Det Àr bÀttre att vara i en riktig studio isÄfall med dolby & sÄnt sÄ det lÄter som en skiva. Men alla kÀnner inte nÄn som har en studio sÄ Àr det svÄrt att spela in.

Mmmm... precis... Det Àr ju helt sant... och lite dolby, dÀr ja...

Det Ă€r nĂ„got jĂ€kla delay pĂ„ allting jag gör, inte bara det jag spelar pĂ„ klaviaturet, utan Ă€ven det jag spelar med hjĂ€lp av musen! Was!? 😛

Om det verkligen Ă€r en seriös frĂ„ga, kanske du borde tala om vad du anvĂ€nder för system. Ljudkort/inspelningsmjukvara etc. 🙂

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nĂ„gonting som Ă€r rĂ€tt lustigt, Ă€r att jag inte kan vĂ€lja ins. Är det nĂ„gon som fattar varför? Vad menas förresten nĂ€r det pĂ„ out stĂ„r te x "Out USB Keystation (Emulerat)" ?. VadĂ„ (Emulerat)?

Vad Àr "ins"?

Det emulerade har jag ocksÄ undrat över. Det verkar som att Windows sjÀlv lÀgger till "(Emulerat)" pÄ vissa utgÄngar. Jag har sett det i andra program ocksÄ, sÄ det Àr nog inget att bry sig sÄ mycket om gissar jag.

// David

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja det Àr bara att testa. Men det Àr skillnad pÄ sÄnt & pÄ riktiga studios. DÀr Àr allt inkopplat frÄn början sÄ det Àr rÀtt nÀr man ska spela in saker. & det brukar vara en dÀr som kan allt om det oksÄ. Det Àr bÀttre att vara i en riktig studio isÄfall med dolby & sÄnt sÄ det lÄter som en skiva. Men alla kÀnner inte nÄn som har en studio sÄ Àr det svÄrt att spela in.

Mmmm... precis... Det Àr ju helt sant... och lite dolby, dÀr ja...

Det Ă€r nĂ„got jĂ€kla delay pĂ„ allting jag gör, inte bara det jag spelar pĂ„ klaviaturet, utan Ă€ven det jag spelar med hjĂ€lp av musen! Was!? 😳

Om det verkligen Ă€r en seriös frĂ„ga, kanske du borde tala om vad du anvĂ€nder för system. Ljudkort/inspelningsmjukvara etc. 🙂

nÀ inte alls, det var inte en seriös frÄga, jag stÀllde den bara för att jag inte hade nÄgonting annat för mig...hallÄ i stugan....

det dÀr översittarsnacket kan du ta nÄgon annan stans, tack

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det emulerade har jag ocksÄ undrat över. Det verkar som att Windows sjÀlv lÀgger till "(Emulerat)" pÄ vissa utgÄngar. Jag har sett det i andra program ocksÄ, sÄ det Àr nog inget att bry sig sÄ mycket om gissar jag.

skulle tippa pÄ att om man anvÀnder USB-klaviatur har man en drivrutin som emulerar midisignalerna sÄ att de gÄr att skicka genom USB-grÀnssnittet dÀrav att det stÄr emulerat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sökfunktionen Àr underskattad.

Se vad som hÀnder om an söker pÄ "emulerade": https://www.studio.se/index.php?showtopic=2030

Detta Àr bara ett exempel...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad har du för ljudkort?

Om du gÄr in pÄ ditt ljudkorts instÀllningar borde du kunna stÀlla in din ASIO buffer. Om du sÀnker den borde Àven latencyn kortas.

Men alla ljudkort har som sagt inte sÄ lÀtt för att hinna med det hÀr med mjukvarusyntar osv i realtid.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jaja, det rĂ€cker nog nu... 😛

Det Àr vÀl ganska uppenbart att det Àr en riktig frÄga, men Hanni... du borde faktiskt följa Nattvaktarens tips och beskriva din utrustning sÄ ingÄende som möjligt om du vill ha nÄtt hett tips. Ljudkort, sequencer och huruvida du anvÀnder en mjukvarysynt Àr ju typ A och O vid en sÄn hÀr frÄga. Och vad menar du med att spela med "hjÀlp av musen"? Om du klickar ut noter i en piano roll och det ÀndÄ blir "delay" (vi snackar vÀl inte eko hÀr, utan att tonerna kommer en stund efter de borde komma?) nÀr du spelar upp grejen, sÄ borde ju det utesluta eventuella USB-krÄngel. Eller?

EDIT: Svensk grammatik Àr mycket svÄrt...

EDIT 2: Svensk grammatik Àr mycket svÄr.

Redigerat av robotapan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och om du talar om vilket sequencerprogram, ljudkort, keyboard och vilken dator du anvÀnder samt om du rÄkar ha en Boss Delay-pedal inkopplad mellan compjutern och hi-fin sÄ kanske jag kan hjÀlpa dig lösa problemet.

😛 Oj, nu skrattar jag faktiskt pĂ„ riktigt (ett Ă€kta LOL). Herregud, detta forumet Ă€r av toppklass!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Jaja, det rĂ€cker nog nu...  😛

Det Àr vÀl ganska uppenbart att det Àr en riktig frÄga, men Hanni... du borde faktiskt följa Nattvaktarens tips och beskriva din utrustning sÄ ingÄende som möjligt om du vill ha nÄtt hett tips. Ljudkort, sequencer och huruvida du anvÀnder en mjukvarysynt Àr ju typ A och O vid en sÄn hÀr frÄga. Och vad menar du med att spela med "hjÀlp av musen"? Om du klickar ut noter i en piano roll och det ÀndÄ blir "delay" (vi snackar vÀl inte eko hÀr, utan att tonerna kommer en stund efter de borde komma?) nÀr du spelar upp grejen, sÄ borde ju det utesluta eventuella USB-krÄngel. Eller?

EDIT: Svensk grammatik Àr mycket svÄrt...

EDIT 2: Svensk grammatik Àr mycket svÄr.

Alla har vÀl varit nybörjare nÄgon gÄng, hoppas jag...Vad jag helt enkelt tÀnkte nÀr jag stÀllde frÄgan, var att problemet kanske var vÀldigt vanligt, och hade med programmet att göra, vilket var fallet i skolan dÀr det faktiskt var programmet som krÄnglade.

problemet infinner sig i Steinbergs CUBASE SX ver2. 01

Ljudkort: MME Realtek AC97 Audio (vilket Àr inbyggt, mitt Audiophile USB, fungerar nÀmligen inte sedan ett par dagar - förklara det nÄgon som kan)

Klaviatur: M-Audio Radium (ansluten via USB)

Dator: Processor: Intel Pentium 2000 Mhz

RAM: 1024

Grafikkort: GForce4

NĂ„gon Boss Delay-pedal har jag ej ansluten

Det jag sa om musen: Om man öppnar te x ett VST instrument, och klickar med musen pÄ pianotangenterna som kommer upp, vilka man inte kan missa, sÄ kommer ljudet Àven dÀr drygt 1 sekund försent.

Redigerat av Hannibaljann
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag Àr ingen expert, men hÀr kommer lik förbannat ett utlÄtande: Latency:n Àr problemet!

Latency betyder (i detta samanhang...) helt enkelt fördröjning och det Àr vad du upplever. Ditt inbyggda ljudkort Àr knappast nÄgot att hÀnga i julgranen, kanske Àr det omöjligt att fÄ ett tillfredsstÀllande resultat med det, vad vet jag, vad vet jag. Men du kan ju alltid fippla med instÀllningar i Cubase (framför allt rutan dÀr man vÀljer drivrutin) och huruvida man kan bestÀmma latency/buffer size pÄ ditt ljudkort vet jag inte. Med ett Audiophile kan du ju dÀremot göra det, sÄ mitt egentliga tips hÀr blir: Laga ditt/köp dig ett nytt Audiophile.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eftersom det kommer sÄ sent som 1 sekund efter, sÄ Àr det fel driver du anvÀnder. Du anvÀnder nÀmligen inte ASIO, utan MME. Kolla i instÀllningarna till ljudkortet om du kan vÀlja nÄgon ASIO-driver - men det existerar förmodligen inga ASIO-drivers till ditt inbyggda ljudkort, sÄ du kanske inte kan fÄ det bÀttre om du inte anvÀnder ett annat...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

problemet infinner sig i Steinbergs CUBASE SX ver2. 01

Ljudkort: MME Realtek AC97 Audio

....blablabla...

SedÀr, det gick ju tillsist.

LÄt nu oss nu fÄ veta om Claes tips hjÀlper dig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag Àr ingen expert, men hÀr kommer lik förbannat ett utlÄtande: Latency:n Àr problemet!

Latency betyder (i detta samanhang...) helt enkelt fördröjning och det Àr vad du upplever. Ditt inbyggda ljudkort Àr knappast nÄgot att hÀnga i julgranen, kanske Àr det omöjligt att fÄ ett tillfredsstÀllande resultat med det, vad vet jag, vad vet jag. Men du kan ju alltid fippla med instÀllningar i Cubase (framför allt rutan dÀr man vÀljer drivrutin) och huruvida man kan bestÀmma latency/buffer size pÄ ditt ljudkort vet jag inte. Med ett Audiophile kan du ju dÀremot göra det, sÄ mitt egentliga tips hÀr blir: Laga ditt/köp dig ett nytt Audiophile.

Jo det Àr ju latencyn som Àr problemet. Men den konstateringen har hittils inte hjÀlpt mig. Men det beror kanske pÄ mitt ljudlort alltsÄ. SÄ vad i helsike Àr det för fel pÄ mitt ljudkort? Det Àr nÀstintill oanvÀnt och man kan vÀlja den som audio card driver, men dÄ ploppar det naturligtvis fram ett fönster dÀr det stÄr: "Failed to initialize the M-Audio USB ASIO driver. Make sure your M-Audio USB ASIO device(s) connected and powered up, press OK when ready".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Du fÄr vÀl felsöka...

Kolla USB-porten, kabel etc.

Framförallt tycker jag du ska skaffa senaste drivrutinerna och installera, alternativ installera om de du har.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Testa en annan USB-port - och plocka bort andra USB-enheter (förutom nyckeln till Cubase förstÄs...). Vissa USB-enheter kan stÀlla till problem för andra, sÄ det kanske Àr nÄgot sÄdant som strular.

Hur har du förresten gjort nÀr du installerade drivern för USB-ljudkortet? MÄnga enheter trivs bÀst om man installerar drivrutinerna INNAN man trycker dit enheten, sÄ om du har installerat med enheten ansluten, kanske du ska testa att avinstallera, för att sedan installera igen - och först efter det plugga in enheten...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror jag har försökt allt nu.... 😕 .......MME Audiophile USB och DX Audiophile USB gĂ„r att vĂ€lja - men de bara brusar. För sĂ€kerhets skull mĂ„ste jag frĂ„ga, nĂ€r jag installerat den senaste drivrutinen och jag har startat om datorn sĂ„ ska ju maskinvaran installeras. Är det sĂ„ dumt att den nya versionen dĂ„ försvinner?

😉 (Mitt grafikkort Ă€r ATI RADEON 9600, inte GForce 4, för sĂ€kerhets skull sĂ„dĂ€r) 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Pröva att koppla in nÄgon annan sak som har usb ( som en joystick eller nÄtt ) och se om den funkar. I sÄdana fall kan du vara sÀker pÄ att USB-porten fungerar som den ska.

GÄ sedan ivÀg med ditt ljudkort till lÀmplig kompis som inte Àr knarkare och har en USB-ingÄng pÄ sin dator. Om det fungerar sÄ kan du vara sÀker pÄ att ljudkortet fungerar som det ska.

GÄ sedan hem och töm din/dina hÄrddiskar fullstÀndigt ( ja, porren ocksÄ ). Installera windows igen och försök att sparka igÄng ljudkortet.

Om det inte fungerar sÄ stoppar du ner ditt ljudkort i en grön systembolagspÄse och gÄr ivÀg till ÄterförsÀljaren av ditt kort. DrÀm nÀven i bodet ( och bitchslappa försÀljaren lite ocksÄ om det ser ut att fungera ) och krÀv ett nytt kort eller pengarna tillbaka; PRONTO!

Fira din seger pÄ ett trevligt fik. Kanske med en bit paj.

Eller muffins.

Problem solved.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du kör XP sÄ finns det en (visserligen gammal) drivrutin för Audiophile USB som sÀgs lösa installationsproblem:

Version 1.5.4.15

This resolves an install issue for Windws XP users who have installed the Audiophile USB with the Orange Driver CD labled \\\"11603\\\" where the operating system does not allow the device driver for ASIO and MIDI to install correctly.

http://m-audio.com/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Runt 10 inlÀgg Àr helt raderade frÄn denna trÄd.

Anledningen? För frÄgestÀllaren Àr de ganska taskiga och lÄngt ifrÄn relevanta. Den som ger sig in i en trÄd hÄller sig till Àmnet, remember? All annan kommunikation förs via den personliga meddelandetjÀnsten (PM) eller under forumkategorin Utanför Àmnet (Off topic).

.björn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...