DåligtGehör Postat 23 november 2006 Anmäl Dela Postat 23 november 2006 (redigerat) I den här länken om frekvenser så nämns även room noise. Jag undrar var kommer det ifrån, hur uppstår det. Jag tänker mig då i ett rum som inte har ett kylskåp, ilsket surrande lampa, dator eller liknande igång. Kan det vara ett problem vid inspelning? Redigerat 23 november 2006 av DåligtGehör Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 november 2006 Anmäl Dela Postat 23 november 2006 Rumsljud uppstår av allt möjligt. Om du rör dig i samma rum, så prasslar kläderna lite. Om du andas (brukar vara en populär sysselsättning... 😄 ), så tillför det rumsljud. Blåser det utanför, så hörs det lite grand därifrån också. Ventilation låter. När du kliar dig på näsan så tillför det också lite bakgrundsljud. Alla sådana småsaker ger ett bakgrundsbrus som man aldrig kan bli av med helt. Sedan har du också problemet med att luften rör sig alls, eftersom luftpartiklarna som alltid flyger omkring i ett rum, studsar mot mikrofonernas membran när de träffar membranet - och ett styvare membran ger mer brus än ett mindre styvt, eftersom det styvare membranet bromsar luftpartiklarna hårdare och därför tar upp mer energi vid kollisionen. Det är bl a därför småmembransmicar som regel brusar mer än stormembranare. Egentligen skulle man alltså hålla till i ett lufttomt rum om man ska slippa ifrån allt bakgrundsljud - men då blir det ju också... helt tyst... 😉😆 Summa summarium, så behöver du normalt inte bekymra dig för det, så länge du själv uppfattar rummet som tillräckligt tyst. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DåligtGehör Postat 23 november 2006 Trådstartare Anmäl Dela Postat 23 november 2006 Ok det gäller bara att se till att det är så tyst så man tycker det är tyst. Va schyst! Nu är jag lugn igen 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
belsebub Postat 23 november 2006 Anmäl Dela Postat 23 november 2006 Nu tycker jag att Claes ska vara tyst du orsakar ju en massa rumsljud 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 23 november 2006 Anmäl Dela Postat 23 november 2006 Nu tycker jag att Claes ska vara tyst du orsakar ju en massa rumsljud 🥰 Med text? Det är imponerande 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 23 november 2006 Anmäl Dela Postat 23 november 2006 (redigerat) Nu tycker jag att Claes ska vara tyst du orsakar ju en massa rumsljud 😛 Med text? Det är imponerande 😄 Tangentbordet. 🙂 EDIT: Fin avatar förresten. 🙂 Redigerat 23 november 2006 av tbruce Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 5 februari 2007 Anmäl Dela Postat 5 februari 2007 Jag läste en avhandling om rumsakustik för ett tag sedan. Man vill ju ha sitt inspelnings- och lyssningsrum ”neutralt” och utan jobbiga ekon. Detta är dom flesta med på och typ 25 trådar på detta forum beskriver hur man kan vinkla väggar och dämpa olika frekvenser med div anordningar för att nå dit. Om du lyckas, Grattis! Författaren till denna avhandling: Morgan Andersson (för den intresserade: Googla) menar: ju mer bas du absorberar desto mer bas kommer du att höra för att den bumlande efterklangen inte påverkar direktljudet. Basen blir: tight, torr, djup och kraftfull och man får en helt ny dynamik i hela registret pga att man sänkt brusgolvet, det sk akustiska bruset. Trådmakare: uräkta men jag fixade inte engelskan i din länk men kan detta ”room noise” vara akustiskt brus som jag beskrev det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rambo Postat 5 februari 2007 Anmäl Dela Postat 5 februari 2007 [Författaren till denna avhandling: Morgan Andersson ...osv] Njae kanske inte riktigt så... utan problemet är nog mer att vissa frekvenser kommer att finnas kvar längre i rummet. Ett baskaggeklipp (som har massor av frekvenser från kanske 30Hz upp till 5 kHz) kommer att vara 60 millisekunder vid de flesta frekvenser, men vid ex.vis 60, 80, 120, 160, 180, 240 Hz osv kommer den att vara 180 millisekunder beroende på rummets påverkan. Samma sak händer med basen, vissa frekvenser kommer att finnas kvar 2-3 gånger så lång tid. Om frekvenser är starkare kan man använda en room-eq men har dom längre klang (decay time) hjälper det inte med eq, dom måste dödas med absorbtion. Vad man "oftast" menar med room noise är vilken "bakgrundsstörning - noise floor" man accepterar. Summan av hörbart trafikbuller, luftanläggningar, hissar och ljud i fastigheten, flygplan eller råmande kor. Alltså hur mycket man måste isolera sig från omvärlden... vad är det tystaste man kan spela in i studion utan "störande musiker och instrument". Och hur mäter man? A-vägt, linjärt eller vad? Jobbar man närmik, multipålägg, 20 dB dynamik i mix, varför ska man då ha en "tyst studio" enligt "gamla normer" typ -60dB...= apdyrt! Av nu verksamma "pro-studios" i stockholm kan man nog räkna "tysta studios" på ena handens fingrar och samtidigt käka en varmkorv..... 😄 Så det är inte så farligt...bara man vet vad man har att ta hänsyn till vid mix. Olle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.