Jump to content
Annons

Framtida Macbook


Emil

Recommended Posts

Apple har lämnat in en patentansökan på en bärbar dator med två skärmar varav den ena är beröringskänslig. Den senare ska då sitta där tangentbordet nu sitter och man ska även kunna fästa olika typer av tangentbord med en klick-funktion. Exempel på olika tangentbord är förutom den vanliga qwerty en joystick, klaviatur och även en kontrollyta med faders och rattar. Möjligheterna är oändliga.

uspto_061116_fig13.gif

Utan något tangentbord i-klickat är det två skärmar och det skulle kunna vara väldigt praktiskt i exempelvis bildbehandlingsprogram som Photoshop med möjlighet att kunna rita med en penna på den undre men även i ljudprogram som Logic där den undre skärmen skulle kunna visa Environment för mixning och den övre Arrange för orientering.

Nyheten kommer från Macworld: Länk

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Innovativt! Förutom med en påknäppbar kontrollyta, går det ju till viss del med den tryckkänsliga skärmen att bygga upp egna kontrollytor. Ett upplägg som detta måste dessutom vara rena drömmen för en vj, som i princip kan gå in och påverka enstaka delar i bilden genom att peka och dra med fingrarna.

Det här vill jag verkligen se i praktiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Patent = produkt? Nja. 🙂

Ser ut som en gigantisk Nintendo DS...

Dock skulle jag vilja se en bärbar dator där man kan knäppa loss tangentbordet, och vika om datorn så man kan få en stationär dator när det passar bättre. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Patent = produkt? Nja. 🙂

Ser ut som en gigantisk Nintendo DS...

Dock skulle jag vilja se en bärbar dator där man kan knäppa loss tangentbordet, och vika om datorn så man kan få en stationär dator när det passar bättre.  😉

Ja lite som en gigantisk DS, fast med OSX och Logic, och det får det att vattnas åtminstone i min mun trots att det bara är en patentansökan.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Smart!

Skulle dock gärna se möjligheten att ha tangentbord och kontrollytor som touchscreen, typ Lemur eller som här.

Skulle antagligen bli sjukt dyrt, men då skulle man även slippa problem med smulor mellan tangenterna och damm i fader-skårorna.

Det är ju precis så det är tänkt såvitt jag förstår fast med möjligheten att klicka fast "hårda" tangenter också. Den har ju två skärmar varav den undre är en touchscreen.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer pekskärmen utnyttja det faktum att de flesta av oss har fler än ett finger, eller kommer den vara som en vanlig pekskärm, är frågan...

Såklart måste den stödja fler fingrar, annars blir ju exempelvis versaler mha shift-tangenten omöjligt.

Jag längtar. Och det får jag göra länge. För den kommer bli snordyr, om den blir verklighet.

edit: eller det beror iofs på hur det är konstruerat.. jag tänkte mig att det skulle vara nån slags mekanik mellan tangentbordet och touchskärmen, och så behöver det ju inte vara... förmodligen är det inte det när jag tänker en gång till 😉

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer pekskärmen utnyttja det faktum att de flesta av oss har fler än ett finger, eller kommer den vara som en vanlig pekskärm, är frågan...

Såklart måste den stödja fler fingrar, annars blir ju exempelvis versaler mha shift-tangenten omöjligt.

Jag längtar. Och det får jag göra länge. För den kommer bli snordyr, om den blir verklighet.

edit: eller det beror iofs på hur det är konstruerat.. jag tänkte mig att det skulle vara nån slags mekanik mellan tangentbordet och touchskärmen, och så behöver det ju inte vara... förmodligen är det inte det när jag tänker en gång till 😉

Snordyr tror jag inte den blir men däremot ska vi nog inte hoppas att den kommer inom det närmsta året om den ens kommer alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag tror fan den blir snordyr.. skärmar har aldrig varit billigt och två stycken widescreen PLUS tryckkänslighet på den ena? Huvvaligen.

Fast det ser ju sannerligen mumsigt ut. Fan att man ska behöva skrota sin MacBook Pro Dual Core 2 så snabbt 😉 Livet suger XD

Det enda man undrar är om jättarna som ProTools och Cubase, som alltså inte är Logic och inte ägs av apple skulle bry sig. Jag skulle ge min högra arm för ProTools med dubbla skärmar och helt tryckkänslig skärm för alla kontrollytor, RTAS/AS/TDM effekter o.s.v. Tänk er dessutom att snabbt pussla ihop en egen kontrollyta med faders och strunt som assignar till .. ja vadsomhelst 🙂 Som i Lives midiassign fast med faders på en skärm som man drar i genom att peka och.. aaahhh ORGASM!

*efter mycket torkande med hushållspapper*

ehum.. i alla fall.. kan nog bli coolt om någon tar innovationen på allvar..

och ja, Nintendo lär bli ledsna på Apple.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror fan den blir snordyr.. skärmar har aldrig varit billigt och två stycken widescreen PLUS tryckkänslighet på den ena? Huvvaligen.

Fast det ser ju sannerligen mumsigt ut. Fan att man ska behöva skrota sin MacBook Pro Dual Core 2 så snabbt 🙁 Livet suger XD

Det enda man undrar är om jättarna som ProTools och Cubase, som alltså inte är Logic och inte ägs av apple skulle bry sig. Jag skulle ge min högra arm för ProTools med dubbla skärmar och helt tryckkänslig skärm för alla kontrollytor, RTAS/AS/TDM effekter o.s.v. Tänk er dessutom att snabbt pussla ihop en egen kontrollyta med faders och strunt som assignar till .. ja vadsomhelst 😮 Som i Lives midiassign fast med faders på en skärm som man drar i genom att peka och.. aaahhh ORGASM!

*efter mycket torkande med hushållspapper*

ehum.. i alla fall.. kan nog bli coolt om någon tar innovationen på allvar..

och ja, Nintendo lär bli ledsna på Apple.

För att förtydliga lite, det här är en patentansökan vilket inte betyder att det kommer i en Mac snart eller att det ens kommer alls. Dessutom är inte Apple dummare än att de väntar med ett eventuellt släpp tills tryckkänsliga skärmar av god kvalitet är tillräckligt billiga. Teknik går ju alltid ner i pris.

I övrigt tror jag inte det skulle vara några konstigheter, en tryckkänslig skärm är egentligen bara en variant på den klassiska musen varför det borde fungera i alla program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...