Jump to content
Annons

Ska vi göra en julkalenderpodcast?


tbruce

Recommended Posts

Snart är det december! 😄 Och jag fick en liten idé; skulle man inte kunna göra som en lite podcastkalender? Nån lite lagom småflippad berättelse med ett kort avsnitt per dag i december. Lite korny humor och inte för seriöst (vi vill ju inte överanstränga oss), men ändå såpass bra så det är värt att lyssna på. Så fixar man en liten söt hemsida och lägger upp en ny mp3a varje dag i december fram till julafton. Jag tänkte att på det här forumet finns ju massa människor som är duktiga på sånt här med ljud... 😆 så man kanske kunde få ihop några intresserade? Jag tror det skulle kunna bli skitkul om det blev bra!

Jag antar att det som behövs är

  1. några som kan brainstorma fram ett litet superenkelt, julrelaterat, småkul manus
  2. några som kan flamsa fram ett mer detaljerat manus från det
  3. några som är villiga att bistå med skojiga röster
  4. nån eller några som kan bistå med ljudläggning av annat slag
  5. nån eller några som kan bistå med signaturmelodi, och/eller annan musik som ska vara med
  6. nån som kan redigera skiten
  7. nån som kan göra allt annat som inte står med här

Hittills alltså väldigt väldigt lösa planer, tyckte bara det kändes som en kul grej och ville kolla om det finns några intresserade, så får man fortsätta därifrån (eller lägga ner 🙂😛 )!

Hm? 😆

EDIT: Lista över vad folk har skrivit att dom kan tänka sig att bidra med, uppdateras vartefter:

Röster:

ardic

ChromaWoods

Cliff

floaty

Gladys

Gladys barn?

hackeman

Linus

Lådan

mornel

Olsberg

osiris

Overkill

®offe

Torwald

Umemagnus

Zyan

Manus:

ardic

ChromaWoods

Gladys

hackeman

Lynxo

osiris

Overkill

tbruce

Torwald

Zyan

Musik:

Gladys

hackeman

tbruce

Ljudeffekter:

DrHans

Linus

Redigering:

osiris

tbruce

Hemsida:

tbruce

Serverplats:

Lådan

Olsberg

Sjutumsspik

hackeman

Mer folk behövs, även det minsta bidraget är välkommet! 😄

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 139
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag antar att det som behövs är

[*]några som kan brainstorma fram ett litet superenkelt, julrelaterat, småkul manus

(monologen börjar )

Det är den första Januari och jag vaknar med iden att plantera ett fält med hasselträd på den igensnöade ängen utanför. Min farfar tyckte det var fint med hassel och sa att när sverige var under hot från ryssland så kunde man spara nötterna för vintermat. Jag tar på mig vantar, mössa och kappa, går till uthuset och hämtar skyffeln och går ut på den snötäckta ängen för att skotta. Det snöar rätt kraftigt men jag får mod när jag tänker på hur fin hasseln kommer bli...

forts kommer

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska folk alltid göra sig löjliga när någon kommer med förslag?! Jag tycker absolut du har en kul idé. Nu får du förståss förklara vad en podcast är för ngt ...

Hade du tänkt dig instrumentala låtar eller låtar med sång? Man skulle kunna göra låtar på temat "namsdagsnamn" ända fram till jul, och skriva spexiga men ändå juliga texter.

Jag bollar gärna idéer. Kan jag bidra med min röst på ett eller annat sätt gör jag gärna det. Kanske låtskrivande, kanske lite manus. Jag skrev en gång julkalenders manus till lokal TV. Vi filmade två avsnitt (det var inget stort upplägg, men faan nog så mkt jobb att producera!). Vi fixade tomte (min farsa är rikstomte!) och fick ihop ett gäng ungar från obygden. Hyrde in oss i en gammal loge, och vips så var miljön klar! "Tomtar på loftet" hette den. Men det var väl en tio år sen skulle jag tro, minst ...

Men vem hade du tänkt skulle snickra ihop hemsidan? Hör av dig om du tror du kan få ut något av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

En podcast är en sorts internetradio, kan man säga. Egentligen är det vanliga mp3filer, men med hjälp av t ex iTunes kan man prenumerera på dom och automatiskt få hem nya när det finns.

Låtarna var egentligen inte det viktigaste, jag hade mer tänkt mej nån form av ganska enkel berättelse, som framförs i huvudsak som nån form av humoristisk radioteater...? Sen kanske låtar där det passar in i storyn, det kan ju bli nån sorts musikal av det hela.

En enkel hemsida skulle gå rätt snabbt att sätta ihop.

Eventuellt kan de två månader som är kvar till december vara lite för lite för att hinna med allt (om ens intresse finns). Isåfall kanske man kunde vänta till nästa år med att publicera det, och ha ett helt år på sig att göra värsta julkalenderrockoperamusikalen? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Min röst finns för utlåning om det skulle behövas.. låter som en kul idé det här...

Nåt manus kanske man kan knåpa ihop med någon också... om det är nån som vill jobba med mig? :rolleyes:

Bra att vara ute i god tid! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att folk gillar idén!

En sak som man kan tänka på är att 24 avsnitt är rätt mkt, gör man t ex varje avsnitt fem minuter långt så blir det ju trots allt två timmar... 🙂 Man behöver ju inte följa en viss längd slaviskt, men 3-5 minuter kan väl vara lagom per avsnitt, och kanske lite längre den 24e?

Om man utgår från en enkel grundstory, så kan man lägga till twistar och sånt på den vartefter...? Man skulle ju kunna göra det enkelt och helt enkelt sno plotten från nån annan, strippa bort allt utom kärnan i berättelsen och sen göra nåt eget utifrån det? Vad finns det för klassiska julberättelser som alla känner till... förutom A christmas carol, och typ... Ensam hemma? 😉 Eller så gör man nåt helt eget istället. 🙂

Jag kan själv tänka mej att bidra med manusinput, musik, eventuellt en del ljudläggning/redigering, samt hemsida.

Jag tar och redigerar första inlägget och skriver upp vad folk kan tänka sig att göra! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

®offe!!!

Alltid redo!

Min röst är självklart till förfogande.

Manuseri vete gudarna om jag mäktar med...

Skulle behöva en helkväll med Hacke och några bira isåfall för att få fram ett hållbart synopsis att gå vidare med..

Men tvivelsutan en mycket rolig och originell idé ! !

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle behöva en helkväll med Hacke och några bira isåfall för att få fram ett hållbart synopsis att gå vidare med..

Is that a yes or a no? 😄

Jag tror att för ett sånt här projekt är inte det nödvändigaste att helheten blir någon storartad dramati, utan istället att detaljerna är roliga och hörvärda... Dvs, ju förr vi har nån slags enkelt plott att utgå ifrån, desto bättre detaljer kan vi hinna få ihop, och desto mer underhållande kommer resultatet bli? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan det här låter ju helt tokroligt! Count me in! Jag kan bidrag me röst och knasiga manusideér! Ge mig några dagar å klura lite. Bästa vore ju att börja bakifrån med julafton å klura ut nån slags magisk julig slutkläm och sedan nysta fram historien till det ögonblicket!

Fan en ide slog mig just! Varför inte skriva en julsaga om ett gäng tokiga orginal som ska spela in en julkalender, men det uppstår problem/äventyr och lite andra tokiga magiska julsaker. Tomtar i studion som busar?

Woha!

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen fick jag tid att titta in i den här tråden! En klockren idé, tbruce!

Jag bidrar gärna. Röst, manus, musik, grafik, publik och sjutumsspik. You name it! :rolleyes:

Vad blir vår målgrupp? Inbördes beundran, eller får vi en blänkare i blaskan?

Roffe, det är din tur att komma ner. Jag bjuder på bärsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man utgår från en enkel grundstory, så kan man lägga till twistar och sånt på den vartefter...? Man skulle ju kunna göra det enkelt och helt enkelt sno plotten från nån annan, strippa bort allt utom kärnan i berättelsen och sen göra nåt eget utifrån det? Vad finns det för klassiska julberättelser som alla känner till... förutom A christmas carol, och typ... Ensam hemma? 😉 Eller så gör man nåt helt eget istället. :rolleyes:

Någon sorts grundstory att utgå från är nog bra. Beroende på story kan detta dessutom ge oss en uppsättning karaktärer att utgå från, vilket nog kan vara svårt att enas om annars. Såklart gör man parodi på både story och karaktärer, men inte mer än att lyssnaren förstår var inspirationen kommer ifrån. Det kan man vinna många poäng på. Parodi är smart. 🙂

Vad sägs om....

Sagan om Kent-Benny Jönssons julafton

Slusken och raggaren som, likt Karl-Bertil Johnsson, inspireras av Robin Hood att sno julklappar från dom rika och ge till dom fattiga. Bara det att allt går fel. Alltid. Antingen är han för bakfull, egoistisk eller otursförföljd för att lyckas dela ut en endaste djävla julklappsdjävel. Eller äter/dricker/röker hans pundarpolare upp skiten.

Att stjäla och göra inbrott går bättre för honom (såklart, sånt har han ju gjort förr), men nånstans på vägen däremellan och att verkligen ge julklappen till nån stackars fattiglapp är en lång resa som han aldrig klarar av. Inte förrän på julafton? En julklapp och resa per avsnitt, typ. Satir.

Lite av en Arne Anka, känns det som.

Eller kanske...

Endast tomten är naken...

Baserad på 24 st barndoms/vuxenmardrömmar om naken-noja, dvs fobi mot att vakna naken i skolbänken e.d. 😆

Äh, dåligt.

Jag kommer inte på så många klassiska julberättelser... hjälp?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade det här klassiska citatet från Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton:

Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar.

Sånt där kan man oxå använda, t.ex att Kent-Benny har hört detta och tyckte det lät så dj-vla bra, bara det att han lyckas f-n inte upprepa det rätt en endaste gång. Lyssnaren får höra nytt försök med nytt resultat i varje avsnitt... som blir värre och värre.

Ett väl utfört arbete ger en inre frestelse och är den grund varpå tomten vilar.

En väl utförd tillfredsställelse ger merarbete och sen behöver man vila.

En samhällsgrund utan Frälsningsarmén ger mindre arbete och inre vila.

En grundbult i Fredsstilftelsen är att samhället arbetar utan vila.

Ett arbete utan vila är ett samhälle utan tillfredställelse.

osv osv osv... typ.

Förutom på julafton, förstås. Först då får han rätt på skiten.

Eller nåt.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...