Jump to content
Annons

Ska vi göra en julkalenderpodcast?


tbruce

Recommended Posts

Annons
  • Svar 139
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men, hur gör vi med dialoger? Eller skall allt spelasin som monloger o sedan klippa o klistra? Eller skall vi spelain dialogerna via typ msn eller skype för att få det att flyta lixom?

När de dubbar filmer m m spelar dom in en person i taget, jag tror nog det funkar hyfsat.

Chromawoods: Rim! Fan vilken bra idé, tänk att rimma precis allt i varenda avsnitt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul ide...jag signar upp mig på röst...och hjälper gärna till med manus.

Men det är svårt att få så många tankar att smälta ihop om man inte kan skriva och brainstorma i grupp, utan sammarbetet på ett forum tar så lång tid att få svar.

Hur löser vi detta effektivt? Ett förslag är att signa upp huvudförfattare, såsom Woods och några till (han borde bli barnboksförfattare) sen får de brainstorma med ideer från utkastet o skriva tillsammans via skype eller var för sig. Sen kommer det till manusgruppen som läser och ger feedback. Föreslår ändringar.

Sen tillbaka till huvudgruppen som korrigerar/skriver om delar, och vi har ett manus (efter det har gått en till vända till korekturläsarna). Tbruce läser manuset och organiserar vem som säger vad och klipper ut skrivna meningar från manuset och i vilken situation meningen ska sägas till rösterna. Samt även assignar musik och ljudeffekter till folk med bara en del av manuset. Som en spindel i nätet. Vem som klipper kan vara olika? Eller samma på alla?

Jag har en tanke med att hålla det så hemligt som möjligt, även för de som deltar, efterssom det inte lär finnas så mycket lyssnare utanför forumet så vill man inte spoila genom att veta vad man bidragit till exakt. Så får man lyssna varje morgon och hoppas att det man bidragit med är med. :rolleyes:

Även en tanke vore att be någon rita en bild till varje dag. Men 24 bilder är mycket, kanske en per advent?

Kanske lite tråkigt med all struktur, men vill bara att det ska hållla och inte rinna ut i sanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul ide...jag signar upp mig på röst...och hjälper gärna till med manus.

Men det är svårt att få så många tankar att smälta ihop om man inte kan skriva och brainstorma i grupp, utan sammarbetet på ett forum tar så lång tid att få svar.

Hur löser vi detta effektivt? Ett förslag är att signa upp huvudförfattare, såsom Woods och några till (han borde bli barnboksförfattare) sen får de brainstorma med ideer från utkastet o skriva tillsammans via skype eller var för sig. Sen kommer det till manusgruppen som läser och ger feedback. Föreslår ändringar.

Sen tillbaka till huvudgruppen som korrigerar/skriver om delar, och vi har ett manus (efter det har gått en till vända till korekturläsarna). Tbruce läser manuset och organiserar vem som säger vad och klipper ut skrivna meningar från manuset och i vilken situation meningen ska sägas till rösterna. Samt även assignar musik och ljudeffekter till folk med bara en del av manuset. Som en spindel i nätet. Vem som klipper kan vara olika? Eller samma på alla?

Jag har en tanke med att hålla det så hemligt som möjligt, även för de som deltar, efterssom det inte lär finnas så mycket lyssnare utanför forumet så vill man inte spoila genom att veta vad man bidragit till exakt. Så får man lyssna varje morgon och hoppas att det man bidragit med är med. :rolleyes:

Även en tanke vore att be någon rita en bild till varje dag. Men 24 bilder är mycket, kanske en per advent?

Kanske lite tråkigt med all struktur, men vill bara att det ska hållla och inte rinna ut i sanden.

word!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, hur gör vi med dialoger? Eller skall allt spelasin som monloger o sedan klippa o klistra? Eller skall vi spelain dialogerna via typ msn eller skype för att få det att flyta lixom?

När de dubbar filmer m m spelar dom in en person i taget, jag tror nog det funkar hyfsat.

Chromawoods: Rim! Fan vilken bra idé, tänk att rimma precis allt i varenda avsnitt! :rolleyes:

Tacka inte mig, tacka Låddan! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, hur gör vi med dialoger? Eller skall allt spelasin som monloger o sedan klippa o klistra? Eller skall vi spelain dialogerna via typ msn eller skype för att få det att flyta lixom?

När de dubbar filmer m m spelar dom in en person i taget, jag tror nog det funkar hyfsat.

Chromawoods: Rim! Fan vilken bra idé, tänk att rimma precis allt i varenda avsnitt! 😄

Tacka inte mig, tacka Låddan! 😄

näää. 😮😮😳😳:rolleyes:😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, hur gör vi med dialoger? Eller skall allt spelasin som monloger o sedan klippa o klistra? Eller skall vi spelain dialogerna via typ msn eller skype för att få det att flyta lixom?

När de dubbar filmer m m spelar dom in en person i taget, jag tror nog det funkar hyfsat.

Chromawoods: Rim! Fan vilken bra idé, tänk att rimma precis allt i varenda avsnitt! 😄

Tacka inte mig, tacka Låddan! 😄

näää. 😮😄😳😮😎😳

joooooo....

"Endast tjacktomten är vaken, han sitter o svettas helt naken".......

remember? därav idéen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, hur gör vi med dialoger? Eller skall allt spelasin som monloger o sedan klippa o klistra? Eller skall vi spelain dialogerna via typ msn eller skype för att få det att flyta lixom?

När de dubbar filmer m m spelar dom in en person i taget, jag tror nog det funkar hyfsat.

Chromawoods: Rim! Fan vilken bra idé, tänk att rimma precis allt i varenda avsnitt! 😄

Tacka inte mig, tacka Låddan! 😄

näää. 😮😄😳😮😎😳

joooooo....

"Endast tjacktomten är vaken, han sitter o svettas helt naken".......

remember? därav idéen. :rolleyes:

okeydå.. jag ger mig:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul ide...jag signar upp mig på röst...och hjälper gärna till med manus.

Men det är svårt att få så många tankar att smälta ihop om man inte kan skriva och brainstorma i grupp, utan sammarbetet på ett forum tar så lång tid att få svar.

Hur löser vi detta effektivt? Ett förslag är att signa upp huvudförfattare, såsom Woods och några till (han borde bli barnboksförfattare) sen får de brainstorma med ideer från utkastet o skriva tillsammans via skype eller var för sig. Sen kommer det till manusgruppen som läser och ger feedback. Föreslår ändringar.

Sen tillbaka till huvudgruppen som korrigerar/skriver om delar, och vi har ett manus (efter det har gått en till vända till korekturläsarna). Tbruce läser manuset och organiserar vem som säger vad och klipper ut skrivna meningar från manuset och i vilken situation meningen ska sägas till rösterna. Samt även assignar musik och ljudeffekter till folk med bara en del av manuset. Som en spindel i nätet. Vem som klipper kan vara olika? Eller samma på alla?

Jag har en tanke med att hålla det så hemligt som möjligt, även för de som deltar, efterssom det inte lär finnas så mycket lyssnare utanför forumet så vill man inte spoila genom att veta vad man bidragit till exakt. Så får man lyssna varje morgon och hoppas att det man bidragit med är med. 😳

Även en tanke vore att be någon rita en bild till varje dag. Men 24 bilder är mycket, kanske en per advent?

Kanske lite tråkigt med all struktur, men vill bara att det ska hållla och inte rinna ut i sanden.

Många bra idéer här. Helt sant att forumet är ett för långsamt medium för att fungera optimalt, vi får snarare försöka hitta någon som vi kan lita på gör ett bra jobb, och som naturligtvis är villig att lägga ner lite tid på detta, som får ansvara för manusarbetet. Men än så länge tror jag att det är en bra idé att jobba demokratiskt genom forumet, tills vi har en hyfsat genomtänkt story. Men såsmåningom, när grundplotten börjar utkristallisera sig, så behöver vi ansvariga. Hackeman och Chromawoods verkar båda ha talang för det här med skrivandet och verkar ju dessutom intresserade, skulle ni kunna tänka er att hålla i manuseriet? Naturligtvis med inblandning av oss övriga i den mån som är möjligt/önskvärt/whatever.

Hmm skulle skriva massa mer men det åskar, måste stänga av datorn! Återkommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att du, tbruce, editar din första post och skriver upp alla som vill vara med och vad dom vill göra! Sedan kan vi fortsätta på zyans förslag, tycker jag...det blir du som blir spindeln i nätet, så att säga! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hackeman och Chromawoods verkar båda ha talang för det här med skrivandet och verkar ju dessutom intresserade, skulle ni kunna tänka er att hålla i manuseriet? Naturligtvis med inblandning av oss övriga i den mån som är möjligt/önskvärt/whatever.

Jag accepterar gladeligen.

Det ska bli ett nöje att få dela uppdraget med Hackeman, och alla er andra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att du, tbruce, editar din första post och skriver upp alla som vill vara med och vad dom vill göra! Sedan kan vi fortsätta på zyans förslag, tycker jag...det blir du som blir spindeln i nätet, så att säga! 😲

Det började jag ju med igår? 😳 Har visserligen inte lagt till de sista som har anmält sig, ska göra't på stört!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att du, tbruce, editar din första post och skriver upp alla som vill vara med och vad dom vill göra! Sedan kan vi fortsätta på zyans förslag, tycker jag...det blir du som blir spindeln i nätet, så att säga! 🙂

Det började jag ju med igår? 😮 Har visserligen inte lagt till de sista som har anmält sig, ska göra't på stört!

Aha, ursäkta, såg det inte. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul ide...jag signar upp mig på röst...och hjälper gärna till med manus.

Men det är svårt att få så många tankar att smälta ihop om man inte kan skriva och brainstorma i grupp, utan sammarbetet på ett forum tar så lång tid att få svar.

Hur löser vi detta effektivt? Ett förslag är att signa upp huvudförfattare, såsom Woods och några till (han borde bli barnboksförfattare) sen får de brainstorma med ideer från utkastet o skriva tillsammans via skype eller var för sig. Sen kommer det till manusgruppen som läser och ger feedback. Föreslår ändringar.

Sen tillbaka till huvudgruppen som korrigerar/skriver om delar, och vi har ett manus (efter det har gått en till vända till korekturläsarna). Tbruce läser manuset och organiserar vem som säger vad och klipper ut skrivna meningar från manuset och i vilken situation meningen ska sägas till rösterna. Samt även assignar musik och ljudeffekter till folk med bara en del av manuset. Som en spindel i nätet. Vem som klipper kan vara olika? Eller samma på alla?

Jag har en tanke med att hålla det så hemligt som möjligt, även för de som deltar, efterssom det inte lär finnas så mycket lyssnare utanför forumet så vill man inte spoila genom att veta vad man bidragit till exakt. Så får man lyssna varje morgon och hoppas att det man bidragit med är med. :rolleyes:

Även en tanke vore att be någon rita en bild till varje dag. Men 24 bilder är mycket, kanske en per advent?

Kanske lite tråkigt med all struktur, men vill bara att det ska hållla och inte rinna ut i sanden.

Många bra idéer här. Helt sant att forumet är ett för långsamt medium för att fungera optimalt, vi får snarare försöka hitta någon som vi kan lita på gör ett bra jobb, och som naturligtvis är villig att lägga ner lite tid på detta, som får ansvara för manusarbetet. Men än så länge tror jag att det är en bra idé att jobba demokratiskt genom forumet, tills vi har en hyfsat genomtänkt story. Men såsmåningom, när grundplotten börjar utkristallisera sig, så behöver vi ansvariga. Hackeman och Chromawoods verkar båda ha talang för det här med skrivandet och verkar ju dessutom intresserade, skulle ni kunna tänka er att hålla i manuseriet? Naturligtvis med inblandning av oss övriga i den mån som är möjligt/önskvärt/whatever.

Hmm skulle skriva massa mer men det åskar, måste stänga av datorn! Återkommer!

Nu ska vi se här vad det var ajg tänkte mer.

Jo just det, hålla det hemligt vet jag inte om det behövs...? Trots allt så kommer det bli en helt annan grej att höra det klippt och färdigt, jämfört med att höra eller läsa enstaka fragment. Dessutom tror jag att om vi lyckas få det bra/roligt nog, så kommer det gå att sprida det. Vi är många tillsammans, och om alla försöker sprida det genom de kanaler de har, och själva serien blir tillräckligt bra, så tror jag att man kan få många lyssnare. Ett sätt som kan hjälpa till att sprida det är att göra hemsidan som en blog, eftersom den då genast ingår i ett färdigt "kontaktnät" som kan hjälpa till att sprida grejen fort. En blog skulle även vara bra eftersom det skulle vara enkelt att göra sidan och smidigt att uppdatera, och eftersom formatet passar idén väldigt bra.

Jag kan fungera som "spindeln i nätet" som du uttryckte det, tror jag. Vad gäller klippning osv så tror jag att det krävs flera personer där, som kanske kan ta hand om varsin del. T ex ett par st som kan klippa ihop dialogerna, ett par stycken som kan ordna ljudeffekter (leta upp ur olika bibliotek eller spela in egna om det behövs), och så slutligen någon som sätter ihop allt till färdiga avsnitt.

Vad gäller röster förresten, så skulle det ju vara bra om alla som vill bidra med röster kunde lämna in ett litet smakprov, så det är möjligt att höra hur folk låter och vad de passar till. Jag inbillar mej att vi behöver någon "berättare", eftersom det kan vara svårt att förklara allt enbart genom dialog... Utan att ha hört hans röst så misstänker jag att Roffe skulle kunna vara en given kandidat för ett sådant uppdrag?

Vad sägs om att inleda varje avsnitt med typ "[gonggong] Studio forum ger: [namnet på julkalendern]. Avsnitt nr x: [namnet på avsnittet, om man nu har ett sånt] [signaturmelodi]"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om att inleda varje avsnitt med typ "[gonggong] Studio forum ger: [namnet på julkalendern]. Avsnitt nr x: [namnet på avsnittet, om man nu har ett sånt] [signaturmelodi]"

Jag skulel säga: En söt liten triangel, med tre pling, sen en varm o go röst so, säger välkommen (hellst en gammal gubbe)

Link to comment
Dela på andra sajter

hur fasen ska man basera ett helt avsnitt på ett triangelsolo?  😄

Hahahaha, fyfan, det hade ju varit förjävla roligt! Den galne östyske triangelmarodören Tinkel von Wienerschnitzel! Hahaha.. ser han framför mig lirandes som besatt i randig luva å läderhosen! Skrattar så jag gråter bara jag tänker på det!

Förövrigt e både konkurrernsverksidén och julkonsertiden bra! Varför inte väva ihop dem. Och det behöver ju inte vara 24 olika instrument. Blir nog bättre om man kör en lagom liten ensamble med orginal så som Spasmvald Ryckertson på trummor å LeifLennart Thündof på tuba som i slutändan mot alla odds river av en hejdudndrans julkonstert som självklart går till historien!

Jaja, klurar vidare, nu ere nanadags!

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Ååh... allt låter så kul..

kan vi inte börja nu?

Så länge jag får vara pingvinen från sydpolen

som stör tomtefar där han sitter i gungstolen.

Att ordna en konsert går fort,

men vart hittar man musiker till nåt så stort?

Tomtefar han kliar skägget sitt

onda planer pingvinen smitt

Att norpa alla klappar mens' konserten går igång

men fastnar snart med tungan mot en stång

pingiven fångas och stoppas ner i säcken

honom ser vi aldrig mer, det är ett gott tecken.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

fick en liten rolig låt med jultema nyss.. "Nu är jag kåt igen.. Nu är jag kåt igen.." istället för "Nu är det jul igen" .. man kanske skulle sno idén ifrån den låten:P

Rättigheter och sånt då? Fast det är ju iofs en parodi så det är okej då va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ååh... allt låter så kul..

kan vi inte börja nu?

Jo det tycker jag att vi borde. Ett prel.manus bör yxas fram ganska snart om sedan all musik och effekter ska hinna koordineras in. Musik/ljud är ju svårt att plita in innan man har något manus att utgå från. Så absolut, stommen bör formas fram så smått. Jag föreslår att vi själar som ingår i manus-gruppen avlägsnar oss till sin vår egen lilla vrå för att börja forma fram något som gör att vi kommer någon vart.

Men vi behöver fortfarande ett gäng instrument, alla möjliga. Jag har bara tillgång till gura, men jag orkar inte lira den och skriva manus samtidigt, dessutom är jag värdelös. 😄

Vilka kan bistå med detta? 🙂

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

fick en liten rolig låt med jultema nyss.. "Nu är jag kåt igen.. Nu är jag kåt igen.." istället för "Nu är det jul igen" .. man kanske skulle sno idén ifrån den låten:P

Jag fattar inte poängen. 🙂

Chroma: Är du bra på att rimma? Rim är bra för det skriver halva dialogen åt en... skriva dialog kan vara jäkligt svårt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åtar mig triangel! Inte för att jag har en eller kan spela men för utmaningens skull. Måste ju finnas samplat man kan joxa in i samplern å tinkla till rätt fint! Tiderns traiangelsolo! 🙂

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Chroma: Är du bra på att rimma? Rim är bra för det skriver halva dialogen åt en... skriva dialog kan vara jäkligt svårt annars.

Jag är väl hyfsad, men det är svårt.. Att rimma betyder att man måste kompromissa bort saker för att göra plats för rimordet, vilket jag finner frustrerande ibland.... Man skulle kunna lägga upp det så att endast narratorn rimmar och dialogen flyter normalt? Eller tvärtom.

Ett tips när man kör fast med rimmen är detta rimlexikon. Om man bludar för designen så kan denna sida vara ganska användbar.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...