Jump to content
Annons

Ska vi göra en julkalenderpodcast?


tbruce

Recommended Posts

Lysande ide, blir det virtuell lucköppning eller följer det med en kalender med tidningen :rolleyes: . Lite tight med tid kanske men det hade varit kul med papperslucköppning, kanske som en chokladkalender fast med plektrum istället...

Jag ställer upp med röst om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 139
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sånt här är så himla skoj! Jag och ett gäng polare gjorde en anti-jul för några år sedan. Vi slängde upp en webbsajt där allt möjligt tomte-hatiskt rymdes. Allt från rena tomtemord på öppen gata till "Baldurs sexspalt" där traumatiserade människor fick skriva in och berätta om sina hemska sexuella möten med den skäggige. Oj vad kul det var....

Anyways, jag finns till förfogande med röst och hjälper jättegärna till på andra håll om det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sagan om Kent-Benny Jönssons julafton

Slusken och raggaren som, likt Karl-Bertil Johnsson, inspireras av Robin Hood att sno julklappar från dom rika och ge till dom fattiga. Bara det att allt går fel. Alltid.

Gillar robin hood-idén! Def spinna vidare! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande ide, blir det virtuell lucköppning eller följer det med en kalender med tidningen 😄 . Lite tight med tid kanske men det hade varit kul med papperslucköppning, kanske som en chokladkalender fast med plektrum istället...

Hur pappersbaserar du en podcastkalender?

Link to comment
Dela på andra sajter

hacke: Eftersom vi inte gör det för att bli rika precis 😛 så tror jag inte målgruppen är det viktigaste. Men det skulle ju helt klart vara kul att nå så många som möjligt, om man nu lägger ner lite jobb på det. Men jag tänker mej att om det blir bra, så kan en sån här grej sprida sig rätt fort genom internet. Särskilt om vi är många inblandade i det och alla hjälper till att sprida länken till hela sin msn- och mailadress-lista samt ev andra forum som vi besöker, plus diverse sidor som Buzz m fl. 😉

Jämför med oioioi.se, som har gjort en helt annan typ av julkalender två år i rad, som har spridits väldigt snabbt vad jag förstår. Hela idén är lite inspirerad av dem, fast naturligtvis helt annorlunda. 🙂

Ang. Karl-Bertil Johnson-idén så kan jag bara säga att jag har själv rätt dålig koll på den filmen, har aldrig varit tradition hos oss att titta på den. Har sett den nån gång sådär, vet vad den går ut på men inte mkt mer. Hursomhelst, jag tror att idén med att upprepa samma sak med variation i varje avsnitt lätt kan leda till... lite långrandig tjatighet? 😉 Upprepning kan vara roligt men det kan också lätt bli tröttsamt, och snabbt leda till att det inte finns nån anledning att höra nästa avsnitt.

Att ha bilder till är ju faktiskt en riktigt bra idé, kanske helt enkelt en bild per avsnitt, som illustrerar något från avsnittet?

Jag känner lite att man kanske ganska snart ska dela upp detta i flera trådar så det inte blir för rörigt och oöverskådligt. Kanske starta en tråd där man kan lämna in korta förslag på ramberättelse, och sedan gör vi nån sorts snabb röstning? Skulle ju vara bra om vi isåfall fick klart det redan till helgen eller så, eftersom vi har mycket jobb framför oss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. Karl-Bertil Johnson-idén så kan jag bara säga att jag har själv rätt dålig koll på den filmen, har aldrig varit tradition hos oss att titta på den. Har sett den nån gång sådär, vet vad den går ut på men inte mkt mer. Hursomhelst, jag tror att idén med att upprepa samma sak med variation i varje avsnitt lätt kan leda till... lite långrandig tjatighet?  😉 Upprepning kan vara roligt men det kan också lätt bli tröttsamt, och snabbt leda till att det inte finns nån anledning att höra nästa avsnitt.

Med "upprepa samma sak", menar du just det här att han i varje avsnitt ska försöka sno nån julklapp av dom rika och sno till dom fattiga? Det var bara en tanke. Går ju att göra vad man vill. Tanken som mest lockade mig var en Arne Anka-variant på Karl-Bertil Johnson vid namn Kent-Benny Jönsson. 😛

Men gillar du det inte spånar vi vidare. Vad finns det fler för klassiska julberättelser?

Tycker du ska hålla kvar i denna tråden tills vi har kommit nånvart.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

En spontan idé.....

Då vi alla(?) ju ändå är musiker/studiomän och så... Så skulle man ju kunna vinkla kalendern åt det hållet kanske på följande vis:

En huvudkaraktär (t.ex Tomtefar själv) har som ambition att samla ihop en julensemble som kan hålla konsert för alla skogens djur (eller vafan det nu utspelas) på julafton. Vägen dit är dock varken kort eller smidig. Han måste ragga upp sin orkester först.

Och här kommer alla andra karaktärer in i bilden. På ett eller annat vis är de antingen skeptiska till idén eller också helt enkelt odugliga. Man skulle kunna tänka sig en manodepressiv saxofonist-ren, eller en lådvinsalkoholiserad orgel-nisse osv. [Och här får vi ju tillfälle att praktisera våra instrumentala färdigheter]

I slutändan lyckas ju Tomtefar (eller vem det nu är) självfallet att övertyga detta patrask att medverka i orkestern. De repar med förskräckligt resultat, men på julaftonsmorgonen lyckas de så till sist riva av ett hejdundrande gig och alla djuren (eller vafan de nu är) bli glada och lyckliga.

Så. Musik och humor. Nu ska jag på lunch.

Link to comment
Dela på andra sajter

En spontan idé.....

Då vi alla(?) ju ändå är musiker/studiomän och så... Så skulle man ju kunna vinkla kalendern åt det hållet kanske på följande vis:

En huvudkaraktär (t.ex Tomtefar själv) har som ambition att samla ihop en julensemble som kan hålla konsert för alla skogens djur (eller vafan det nu utspelas) på julafton. Vägen dit är dock varken kort eller smidig. Han måste ragga upp sin orkester först.

Och här kommer alla andra karaktärer in i bilden. På ett eller annat vis är de antingen skeptiska till idén eller också helt enkelt odugliga. Man skulle kunna tänka sig en manodepressiv saxofonist-ren, eller en lådvinsalkoholiserad orgel-nisse osv. [Och här får vi ju tillfälle att praktisera våra instrumentala färdigheter]

I slutändan lyckas ju Tomtefar (eller vem det nu är) självfallet att övertyga detta patrask att medverka i orkestern. De repar med förskräckligt resultat, men på julaftonsmorgonen lyckas de så till sist riva av ett hejdundrande gig och alla djuren (eller vafan de nu är) bli glada och lyckliga.

Så. Musik och humor. Nu ska jag på lunch.

Grymt förslag! Jag är gärna med på manusskrivande, korrekturläsande och så. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mest berömda julberättelsen av alla måste ju vara den som börjar "och det hände sig vid den tiden att från kejsar Augustus utgick ett påbud att hela världen skulle skattskrivas." Vetefan vad man kan göra för spexigt av den dock. 🙂

Chromawoods idé lät inte så tokig. 😆 Kanske man kan ge en känga åt Idol där... 😉

Annars hade jag nån tanke om en fejd mellan Jultomten och en superelak leksaksföretagschef. Chefen är alltså skurken i dramat... han anmäler tomten till konkurrensverket, eftersom tomten ger bort julklappar, hur ska man kunna konkurrera mot det? 😛 Men konkurrensverket godkänner inte anmälan, så leksaksföretagsbossen kidnappar tomtefar och skickar antrax-brev till nissarna i tomtefabriken. 😉 Nissarna anlitar vår huvudperson, en privatdeckare, som får börja nysta i fallet... en podcast noir, typ? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni gillar förslaget! 😛

Fast man behöver nog inte introducera ett intrument i ALLA avsnitt. Det första kanske bara är en presentation av Tomten (eller vem han nu är) och hans dilemma. Sen ska ju filurerna repa tillsammans i ett avsnitt och tillsist den 24:e så lirar alla tillsammans. Så... ja, visserligen, det blir många instrument i vilket fall som helst, typ över 20 iaf. Man lär ju få använda en del "instrument" som t.ex triangel, bjällror och såna. Kanske.

Eller också kanske det är Tomtemor som ska sätta ihop ensemblen för Tomtefar som har fått diskbrock eller nåt sånt. Det kan ju vara en variant. Julen är hotad då Tomtefar ligger med diskbråck, så Tomtemor fixar biffen och sätter ihop en ensemble och i slutändan blir sensmoralen att även då julklapparna inte kunde delas ut blev alla lyckliga av musiken och varandras närhet (eller nåt sånt trams). 😉

EDIT: Jag skriver och författar en del även i andra sammanhang så om det önskas så är jag självfallet behjälplig med allt sådant om det skulle behövas.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nån sorts konflikt skulle ju vara bra... Nåt lite spännande, som inte löser sig förrän på dopparedagen...

Undrar bara en sak... hur fasen ska man basera ett helt avsnitt på ett triangelsolo? 😛 Ö h t, blir det så lattjo med massa avsnitt som till större delen riskerar bli instrumentonani? Jag tror faktiskt man kan ta flera avsnitt på sig att introducera själva problemet, och behandla audition på lite färre avsnitt... Introducera fler plott-twistar, så det händer något nytt och blir underhållande.

Kanske finns det redan ett nisseband som traditionsenligt ska spela för nissarna på julafton, men deras sångare/gitarrist/kapellmästare/whatever har beslutat sig för att inte vara med längre...? Alla blir så lessna att när de repar låter det bara skit, och tomtefar känner sig helt opepp på att dela ut julklappar om han inte får höra bandet spela före.

Man skulle kunna kombinera det med min idé 😉 men typ låta leksaksföretaget kidnappa bandets sångare istället? Auditions inleds samtidigt som man börjar rota i fallet med den försvunna nissen. 😉

Då får man både spänning, musik, tomtar, elaka skurkar och julstämning.

Jag måste springa men spåna vidare för fasen, det här kan bli hur bra som helst. 🙂 Lås er inte vid nåt bara, om nån får nån helt ny idé fristående från detta så var inte rädda för att lägga fram den.

EDIT: Alltså, sångaren kidnappas just för att alla ska bli lessna och inga julklappar ska delas ut.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi kör Chromas förslag, så kan vi försöka samla så många som möjligt som spelar olika typer av instrument. Baserat på det, så kan vi bestämma oss för hur många instrument det ska finnas i ensemblen. Jag tycker vi även kör sådana instrument som normalt inte ingår i en sådan ensemble, som hårt distade elgitarr, nån som kan rappa, osv...Kan bli skitkul det här! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill vara "manodepressiv saxofonist-ren" rätt nära mitt äkta jag typ:P

Men, hur gör vi med dialoger? Eller skall allt spelasin som monloger o sedan klippa o klistra? Eller skall vi spelain dialogerna via typ msn eller skype för att få det att flyta lixom?

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Leksakföretaget snodde alla tomtens julklapper, och han måste hitta på något annat! Istället beslutar han sig för att starta en julorkester, medans leksakföretagets VD gör allt för att sätta käppar i hjulet...

Lynxos konfliktförslag är inte så dumt.. Det går helt klart att spinna vidare på. Hörru Lynxo, visst bor du i Sthlm? Vi skulle kunna ses nån helg och supa till lite så kan vi säkert spotta ur oss en hel del material... 😳

Lite "BadSanta" tema. typ tomten går på droger eller är full hela tiden vorre lite skojjigt

Bad Santa är jäkligt skön faktiskt. Finns så oändligt mycket kul man kan leka med på det temat. 🙂 Och det där med rimmet var lite skoj... man skulle kunna inleda/avsluta med ett litet komiskt/barnförbjudet rim?

Undrar bara en sak... hur fasen ska man basera ett helt avsnitt på ett triangelsolo?

Hmm, fast det behöver inte vara en så stor portion musik i såna avsnitt. triangelisten kan ju uppta en bra del av avsnittet med att jiddra bara.. Han kanske råkar få en snedtändning eller nåt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Leksakföretaget snodde alla tomtens julklapper, och han måste hitta på något annat! Istället beslutar han sig för att starta en julorkester, medans leksakföretagets VD gör allt för att sätta käppar i hjulet...

Lynxos konfliktförslag är inte så dumt.. Det går helt klart att spinna vidare på. Hörru Lynxo, visst bor du i Sthlm? Vi skulle kunna ses nån helg och supa till lite så kan vi säkert spotta ur oss en hel del material... 😳

Låter skojsigt! Fast jag tycker vi kan samla så många av de inblandade som möjligt, och brainstorma över en eller tjugo öl... 😕

För övrigt var mitt förslag bara en blandning av ditt tbruces förslag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande ide, blir det virtuell lucköppning eller följer det med en kalender med tidningen 😕 . Lite tight med tid kanske men det hade varit kul med papperslucköppning, kanske som en chokladkalender fast med plektrum istället...

Jag ställer upp med röst om det behövs.

Man skulle kunna koda en en virtuell kalender i Java eller Flash. Varje lucka inhåller en koppling till sagan. När man öppnar lucka 24 står Olsber naken med enbart en tomteluva!

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter skojsigt! Fast jag tycker vi kan samla så många av de inblandade som möjligt, och brainstorma över en eller tjugo öl... rolleyes.gif
'

Som en liten julkalaneder IRL typ.. låter som en bra plan!

Som sagt: There is no IRL. There is only AFK. 😳

Ja, skoj låter det. Så länge man klarar av att enas. Tror det är viktigt att var och en får sin roll liksom. Typ en som specifikt riktar in sig på rimmen och nån annan som koordinerar musikinslagen osv.. Eller också säger man "ok, ni skriver manus till de här avsnitten så skriver vi manus till de där avsnitten". Kanske.

Antar att tbruce är projektledare så den avvägningen är väl upp till honom. 🙂

Haha, Lådan, din titel! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...