Jump to content
Annons

monitor erfarenheter...


sam

Recommended Posts

Nu har jag precis läst igenom alla trådar som handlar om studiomonitorer i låg och mellanklass och känner att jag behöver lite mer konkreta bedömningar.

I den här tråden vore det trevligt om bara de som har (eller har haft) följande monitorer ger sina bedömningar:

Alesis M1 Active

ESI nEar 05

Jag står alltså i valet och kvalet mellan dessa två och vill (innan jag drar in till affären) höra vad folk har för erfarenheter kring dem. Om de är nöjda, ångrar sig, eller vad det nu kan vara.

jag mixar Soul/Jazz och är extra intresserad av att höra era synpunkter kring de låga basfrekvenserna. Hur ni tycker att tex subbasar låter

Vad säger ni? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Brist (oregistrerad)

Jag hade tänkt ta en närmare titt på de små ESI-monitorerna men upptäkte detta på nätet:

ESI has released its near field monitor speaker nEar05 under ESI's own brand to the world market. Begining this year, the reference monitor speaker systems known as SP5B by M-Audio will be sold with the new name nEar05 and will be only available through ESI. Moreover, the estimated street price was lowered to $199. (Harmony Central, March 9, 2003)

Sedan fann jag en recension av M-Audio SP5B på Sound On Sound:

M-Audio SP5B

£329

 

Pros

Compact.

Self-powered.

Loud.

 

Cons

Poor bass response.

Two-dimensional sound stage.

Boxy sound quality.

 

Summary

A two-way active loudspeaker which sounds rather small and boxy.

Om nu ESI inte gjort några förändringar i designen verkar dessa (enligt artikelförfattaren) inte vara direkt några lysande monitorer. Fast å andra sidan är de billiga och kan säkert passa bra i en hemstudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hos en kompis och lyssnade på M1 Mk2-lådorna, och eftersom dom är så billiga funderar jag på att skaffa ett par. Det som skrämmer mig lite är att basen var helt oregerlig. Ingen styrsel nånstans under 300hz, men misstänker hans rum mer än själva högtalarna. Mellanregistret och diskaten lät däremot kalas tyckte jag. Aplätt att höra nivåer och allt sånt som är viktigt.. La upp en tråd ang. basfrekvenserna här men ingen tycks ha lyssnat in sig på dom ordentligt här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, var det du som beskrev att högtalarna stod på nåt rangligt bord och att det var därför den var oregerlig?

Hur som helst är jag lite mer sugen på Esi nEAR 05 (pga priset) :-) eller kanske bx5.

Nån som har nån av dessa som kan dela med er av era upplevelser med dem :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm jag har provat ESI:erna och tyckte inte att det var svag basåtergivning, snarare tvärtom då man e tvungen att mixa med något mer bas än vad som känns naturligt i ESI:erna för att få en sjysst mix med bra bas på det färdiga resultatet i en normal cd-spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på "Alesis Monitor One Mk2". Valde dessa i första hand pga priset. 2800:- för paret. En andra anledning till att jag valde passiva monitorer var att jag kanske tröttnar på hela hemstudioprylen så småningom och då kommer dom ju funka som ett par hyffsade sovrums hifi-högtalare. Dom gör sej åxå bra som multimediahögtalare. Det är ju till mer än musikskapande man använder sin dator till 🙂 Eller....?

Iallafall.... Jag tycker att mina mixar har blivit bra mycket stabilare sedan införskaffandet. Dom är ganska jämna i sitt, på det hela taget, register. Vad jag tycker saknas i ljudet är dock närvaro. Det är lixåm lite instängt, vilket jag ideligen försöker råda bot på med mer diskant i EQ'n. Ett annat sätt har varit att köra en låt som jag "vet" hur jag vill att den ska låta och sen EQ:a förstärkaren i sej, så att ljudet från monitorerna låter på ett liknande sätt som jag tycker att musik ska låta på.

Herregud vad jag tjatar på.... 🙂

Hursomhelst... Jag får nog ändå säjja att det var ett lyckat köp eftersom dom är så ärliga som dom är i sitt ljud. Att mixnings resultatet blir bra är ju det viktiga och dessa har hjälpt mej en bra bit på vägen. Att ge sej på mastering med dom är lönlöst eftersom dom är lite fattiga i basen. Men vilka högtalare i den storleken är inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på "Alesis Monitor One Mk2". Valde dessa i första hand pga priset. 2800:- för paret. En andra anledning till att jag valde passiva monitorer var att jag kanske tröttnar på hela hemstudioprylen så småningom och då kommer dom ju funka som ett par hyffsade sovrums hifi-högtalare. Dom gör sej åxå bra som multimediahögtalare. Det är ju till mer än musikskapande man använder sin dator till 🙂 Eller....?

Iallafall.... Jag tycker att mina mixar har blivit bra mycket stabilare sedan införskaffandet. Dom är ganska jämna i sitt, på det hela taget, register. Vad jag tycker saknas i ljudet är dock närvaro. Det är lixåm lite instängt, vilket jag ideligen försöker råda bot på med mer diskant i EQ'n. Ett annat sätt har varit att köra en låt som jag "vet" hur jag vill att den ska låta och sen EQ:a förstärkaren i sej, så att ljudet från monitorerna låter på ett liknande sätt som jag tycker att musik ska låta på.

Herregud vad jag tjatar på.... 🙂

Hursomhelst... Jag får nog ändå säjja att det var ett lyckat köp eftersom dom är så ärliga som dom är i sitt ljud. Att mixnings resultatet blir bra är ju det viktiga och dessa har hjälpt mej en bra bit på vägen. Att ge sej på mastering med dom är lönlöst eftersom dom är lite fattiga i basen. Men vilka högtalare i den storleken är inte det?

Ah, äntligen nån med Alses M1 Mk2!! 😛

Tänkt köpa dom aktiva. Du säger att det är lite fattig bas i dom, men hur låter den basen som finns? När jag lyssnade hos en kompis tyckte jag allt under 300hz va en enda sörja, men (som jag snart skrivit 10 ggr här nu) misstänker att det hade mer med hans rum att göra än själva högtalarna. Hör du bra separation där nere i dom låga frekvenserna hemma hos dig??

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Har också ett par Alesis Monitor One Mk2.

Mycket nöjd men håller med om att de kan låta instängt, vilket man hela tiden försöker justera genom att vräka på mer diskant. Grejen är iof att det ska vara så, sitter man och lyssnar i timtal vid mixning eller produktion är det faktiskt oerhört skonsamt för öronen. Med monitorer handlar det ju som bekant om att lära sig hur de låter. Kvaliten på mitt mixande har höjts avsevärt sen införskaffandet (tror jag iaf...). Billiga är de också. Det där med basen tror jag beror på rummet, hos mig är det inte särskilt optimerat och rör man sig i rummet hör man helt andra saker. Men det får man väl stå ut med tills man vet bättre eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh.. Tack! 🙂 Äntligen får jag svar på mina frågor. Att det är fattig diskant störde jag mig inte på alls när jag lyssnade. Gillar å andra sidan dom där jämna frekvensgångarna där varken basen eller diskanten sticker ut för mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

La upp en tråd ang. basfrekvenserna här men ingen tycks ha lyssnat in sig på dom ordentligt här 🙂

Lät intressant! Jag hittade inte igen tråden bara. Kan du posta länk till den?

Jag är lite nyfiken på hur min sub beter sej i mitt rum egentligen

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

La upp en tråd ang. basfrekvenserna här men ingen tycks ha lyssnat in sig på dom ordentligt här 🙂

Lät intressant! Jag hittade inte igen tråden bara. Kan du posta länk till den?

Jag är lite nyfiken på hur min sub beter sej i mitt rum egentligen

//Jesper

Skrev ungefär samma som här, och det var inga svar.. Tror jag startade tråden i studioutrustning ellet nåt med topicen "Alesis M1 Mk2".

Link to comment
Dela på andra sajter

I denna tråden finns en hel del matnyttigt: https://www.studio.se/index.php?showtopic=3002

När det gäller placering av sub, så är det oftast bäst att placera den precis där du normalt sitter och sedan gå runt i rummet lite och lyssna. Den plats där du uppfattar ljudet som mest balanserat, är ungefär den plats där suben ska stå. Det kan behövas en del justeringar, men du kommer i närheten av rätt plats då i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

hm... tack för alla svar. Ska snart köpa (den 25e :-)... men får väl bestämma mig när jag väl är inne och lyssnar.

Men är ni nya i tråden och äger nån av följande monitorer välkommnas kommentarer om vad ni tycker om dem:

Alesis M1 Active

Esi nEAR 05 (m-audio)

BX5 (m-audio)

mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Alesis Monitor One Active MkII.

Är nöjd med dom, har inte upplevt nåt större problem med basfrekvenser som du beskriver.

Kan inte du få dom på öppet köp så att du kan prova dom i några dagar?

Edit: Glömde "Active"

Redigerat av Les Paul
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har nyligen skaffat ett par ESI nEar 05.

-Jag valde dom väl mer för priset än något annat, men jag tycker inte att dom låter illa. i alla fall.

-men basen på små högtalare ljuger något;även om det låter som om 05-orna återger en massa bas så missar dom sub-frekvenser.

Jag A/B lyssnar med en stereo med sub och hör andra grejjer där som jag också justerar efter... tänk på att monitorer skall vara helt neutrala och att stereo-anläggningar har en "skateboard-ramp-eq" (förstod du det där 😠 )

-jag tycker mao att jag hör mycket mer av vissa frekvenser i mellanregistret när jag lyssnar i monitorerna, men det innebär att jag kanske mixar dom väl lågt där...så jag blir tvungen att kompensera när jag lyssnar i stereon ...puh

-är det alltså bra att lyssna i monitorer över huvud taget? -ja, kanske; om man lär sej hur dom låter...

.."vem i hela världen kan man liiita på"...

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till alla som svarat i tråden... Var inne och lyssnade igår, och fastnade faktiskt för phonic. Närmare bestämt Phonic P8 3995:-

Har använt dem nu 10timmar om dan i 3dar :-) och mäste verkligen säga att jag är helnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Tack till alla som svarat i tråden... Var inne och lyssnade igår, och fastnade faktiskt för phonic. Närmare bestämt Phonic P8 3995:-

Har använt dem nu 10timmar om dan i 3dar  :-) och mäste verkligen säga att jag är helnöjd.

Grattis!! 😄

Ja, att verkligen ge sig ut och testa och lyssna (och inte bara lyssna på vad andra säger) är nog det absolut viktigaste när det gäller inköp av monitorer.

Jag köpte efter mycket överväganden och lyssnanden ett par Yorkville YSM1p för ungefär ett halvår sedan. Jämförde med bl.a. Phonic (som också lät bra), Alesis M1 (lät "ok"), Behringer Truths (lät luddigt), Mackie HR624 (fasansfullt! nästan bara midrange), M-Audio BX8 (lät bra)....

-Så i mina öron var alltså de dyraste monitorerna (som upphöjs till skyarna av många) sämst!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dansken (oregistrerad)

jag kör med ett par esi n ear 5 å de funkar rätt bra...jag kompletterar ibland med hörlurar...jag lyssnade i affären på Alesis o fostex m.m. men tyckte att ESI lät bättre...men smaken är ju som baken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...