Jump to content
Annons

jeppe_sthlm

Medlem
  • Antal inlägg

    80
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  1. Jag får ställa in mig i det led som definitivt förespråkar OH-mickar. Det beror oxo som tidigare sagt på vilket typ av ljud du vill ah - men vill du att det ska låta akustiska trummor skulle jag vilja säga att det är ett måste. En trumma som är mickad på 2 cm avstånd låter helt enkelt inte som en trumma från en meters avstånd (eller mer) och det är ju så man brukar höra trummor. Hur täntke du göra med cymbalerna om du inte OH-mickar förresten? Närmicka dom? Då skulle jag definitivt använda mickarna till OH på hela sättet istället. Jag har OH-mickat med en takhöjd som nog är lägre än den du hade, och jag är tämligen nöjd med resultatet. Körde med varianten att jag satte mickarna på värsin sida o lite bakom om mina öron. Se till att du får lika långt till virveln från bägge mickarna - annars kan du få en lite sned ljudbild, då virveln mycket starkt kommer att plockas upp i OH-mickarna. Kom oxo ihåg att kolla fasfel om du närmickar kagge och virvel Lycka till! //Jesper
  2. Om Morgan och ett Roland TD20 ingår för 2500 spänn, så ska jag nog köpa 10 licenser 😲
  3. Jag kan väl dela med mig av den lilla erfarenhet jag har av detta: Vi spelade in en demo i mitt vardagsrum där jag lirade trummor på följande uppsättning prylar: 4 st Roland PD7 pads kopplade till en Roland TD-7 modul. Dom utgjorde virvel pukor och cymbaler (dom är dubbeltriggade). Till kick hade jag en gammal virvel som jag hade konverterat genom att sätta på ett mesh-head och monterat en ddrum-trigger. Signalen från ddrum-triggern gick in som audio i mitt ljudkort, och användes sedan för att med hjälp av ddummers eminenta ekit-trigger skapa en midisignal. MIDI-signalen från e-kittriggern samt TD-7 burken triggade jag sedan DFH med. Hur gick det då? Nja - sådär skulle jag väl vilja säga. Resultatet blev väl under omständigheterna ok, men det var rätt mycket jobb att få till det. Till att börja med är spelkänslan i dom gummipadsen ca 0, vilket gjorde det svårt att få till nå't riktigt sväng. Det blev oxo rätt så mycket misstriggningar, eller inga triggningar alls. Alltså blev det en hel del manuellt MIDI-petande för att få till det med nivåerna. Jag provade även att kvantisera, men kan jag säga direkt - GLÖM DET!! Det blir aldrig bra... En annan rolig upptäckt jag gjorde, under mina försök att lista ut varför det svängde dåligt, var att jag analyserade vart i takten (jag hade lirat på klick) jag hade satt slagen. Jag hade inte prickat taktslagen på långa vägar såg det ut som, och jag graderade mej omedelbart till en riktigt usel trummis. För att reparera det tappade självförtroendet försökte jag verkligen spela så att jag prickade taktslagen, varpå mitt redan dåliga självförtroende genast halverades. Platt, platt, platt som en plätt blev det, och det som möljligen svängde dåligt innan svängde exakt ingenting alls!!! Tillbax till ritbordet igen, och jag sket totalt i att kolla vart slagen satt och slappnade av - då blev det iallafall skapligt. Nu var ju detta till trots tämligen primitiva försök, men tämligen simpel utrustning. Jag skulle gärna göra om försöket med t.ex. ett ddrum4-kit, eller ännu hellre ett Roland TD-20 (dregel, dregel...) och DFH Superior. Nu har jag dock skaffat mig möjligheter att spela in riktiga trummor istället, och det är, alla fasfel till trots, så oerhört mycket enklare. Det är roligare att spela på riktiga trummor och det låter "riktigt" utan att man behöver hålla på och fippla i efterhand. Det spelar nästan ingen roll hur duktiga trummisar som spelar på e-trummor - det hörs ändå att det inte är äkta vara. Ofta faller det på hihat och virvel. Skulle man lira in ett e-kit med riktig hihat och riktig virvel, tror jag inte många skulle höra skillnad. Vill ni trots allt höra dessa tappra försök så finns det ett exempel här: e-kit trummor Det var det första jag överhuvudtaget spelade in, så mix o grejor är inte heller så roliga... //Jesper
  4. Mycket intressant inlägg joachime!!! Det där med extra förskjutning av OH-mickarna hade jag aldrig hört talas om. Låter iofs rimligt - ska definitivt provas. Har heller aldrig tänkt på att man kan kolla fasfel grafiskt. Tack så mycket! /Jesper
  5. Jag har haft turen att vara i ett par riktigt dåliga studios. Det var det som fick mej att börja spela in själv 😕
  6. Vetefåglarna om SAW har något stöd för ASIO-drivisar. Var länge sedan jag höll på med det, men det var ett kungligt program minns jag 😉 Hur har du arrangerat det med medhörningen? Lyssnar du på gitarren genom datorn, eller vid sidan om? Isåfall - om du slår på guran - blir det en fördröjning innan ljudet kommer då? Det kan vara så att input och output-buffrarna är olika ställda. Då kan man få sånna lustigheter. Vet inte riktigt vart du ska kolla det, men kanske i kontrollpanelen, kanske i SAW /Jesper
  7. Ett annat helt otippat alternativ är att man helt enkelt köper skivorna, men det kanske inte är någon bra idé
  8. Preamparna på 828:an är det inget fel på alls. Nu vet jag förstås inte vilken nivå du spelar in på, men det ska nog till att du är på mer eller mindre proffesionell nivå innan du märker någon skillnad på att köra överhänget genom dedikerade preamps mot MOTU-burken. Måste bara fråga - behöver du verkligen ett mixerbord? Jag tycker att lite av charmen med MOTU-burkarna (speciellt de nyare med den nya CUE-mixen) är att man inte behöver nå't mixerbord. Klart att det är coolt att kunna ratta på fysiska rattar, men det kan man ju lösa med en controller. Behöver du mer preamps - köp en sådan med ADAT-ut o tryck in i rumpan på 828:an så har du ju helt plötsligt 10 förstärkta kanyler. Du slipper dessutom en rackarns massa kablage genom att göra på det viset jämfört med att tappa allt från en mixer + att du har dina 8 line-ingångar kvar //Jesper
  9. Använder preamp:arna i mitt MOTU896HD. Vad har du för mixerbord?
  10. Det är ett par gamla Zildjan crashar - en 14 och en 16. Ingen aning om vilken serie det är - det finns inget tryck på dom, och dom är säkert en 20 år gamla. Dom gillar jag Hihat-locken är ett par 13" Sabian EQ-hats. Egentligen är jag inte så jätteförtjust i dom. Fick med dom när jag köpte trummorna beggade. Tycker det är för lite kropp och stockkänsla i dom, men dom funkar rätt bra till inspelning ändå. Skär igenom ganska bra. Riden tycker jag heller inte om - det är en 20" Sabian Medium Heavy Flange Ride. Den är för tunn, skär igenom för dåligt, ger dålig respons o sjunger för mycket. Köpte den billigt för många år sen och har inte förmått byta den heller. Så jäkla surt det där med att byta cymbaler - det kostar ju en hel förmögenhet och man får aldrig nå't betalt för sina gamla...(jag lär ju aldrig lyckas sälja några gamla cymbaler till någon på det här forumet efter det här heller 😲) Nya lock och en ride hoppar ju iväg på nästan 10 loppor om man köper det man vill ha - då är det lätt att man går o köper lite nya mickar eller nå't istället...
  11. Ta en titt på Behringer ECM-8000. Dom kostar runt en femhundring styck och funkar oväntat bra. Jag har iofs inte provat några andra, men tycker dom funkar oerhört bra, vilket oxo många andra tycker. Här har du ett smakprov (iofs med musik, men ändå): ECM-8000 - ljudprov Inspelat med 2 st ECM-8000, en SM-57 på virveln o en Beta 52 i kaggen //Jesper
  12. Prova såhär ungefär: Börja med slagskinnet - Skruva i skruvarna med fingrarna till det tar emot. - Skruva skruvarna kanske ett varv (korsvis), eller tills skinnet slutar skrynkla sig. - Se till att du har samma ton när du slår på skinnet ett par cm ut från varje skruv. - Slår du mitt på skinnet bör du nu ha någon form av "ton" iallafall. Kräng på framskinnet - Gör precis samma övning som med slagskinnet - Sätt dit pedalen o slå ett par slag. Lät det platt, eller kändes det som att det var lite klipp i grejorna? - Lät det platt, stämm upp frontskinnet lite, typ ett kvarts varv på varje skruv (korsvis) och se till att du har samma ton vid varje skruv. - Fortsätt så och rätt som det är ska du se att trumman till slut "öppnar upp sig". Den börjar svara på ett helt annat sätt och ger det där klippet som du vill ha. Fortsätt lite till o se om det blir bättre eller sämre. Börjar den tappa - gå tillbaks till där den lät bäst. Kom ihåg att det kan vara väldigt lite som skiljer mellan en pappkartong och en fetingkagge (det har med fysikens lagar om stående vågor o grejor att göra tror jag)! Min uppfattning är att trummorna blir svårare och svårare att stämma ju större dom blir. Därmed kan just baskaggen vara lite lurig att få till. Lycka till!
  13. jeppe_sthlm

    Shure sm57

    Någon som vet om det finns någon billigare variant av det fina trummonteringskitet som finns till SM57:orna (AD56D)? 645 spänn per hållare känns nästan lite saftigt... Jag skulle just till att köpa ett gäng 57:or för att micka pukorna, men efter att ha läst det här tar jag nog snålvarianten o köper MT57:or istället 🙂 Gör jag det känns det lite knäppt att betala mer för hållaren än för micken...så går det när man väl börjar snåla 🙂
  14. Vad som skulle vara ohyggligt intressant är att få höra exempel på inspelningar ni har gjort med de konfigurationer ni specar!! Jag åtekommer när jag får lite tid med om hur jag spelar in och lite ljudexempel //Jesper
×
×
  • Skapa ny...