Jump to content
Annons

Placering av monitorer/högtalare


Impey

Recommended Posts

hur har ni monitorerna placerade och varför i er "studio"?

ungefär hur tät ska de stå?

Hur ska de vara riktade?

ska de "stå upp" eller "ligga ner?"

hur högt ska de stå från golvet? i ansiktshöjd?

hur långt ifrån dig själv ska de vara?

allt detta för att få så bra referenslyssning av stereobredd/mixing osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

jag är ingen expert. Men hör rätt stor skillnad beroende på var jag ställer mina monitorer. Och några standardtips har jag läst mig till.

- inte i hörn, inte direkt mot väggen utan minst någon meter från

- liksidig triangel, lika långt mellan högtalarna som mellan dig och högtalarna

- närfältare, så där 1 till 2 meter bort, inte mer.

- diskanten längst upp (finns några undantag som är gjorda annorlunda)

- riktade in mot den som lyssnar (finns också här några undantag)

- på ett stabilt underlag som inte vibrerar. Vanligen krävs väl då ett speciellt stativ för att få upp dem i luften. (mina står på 4 tjocka volymer vardera av nordisk familjebok just nu).

- diskanten i samma höjd som öronen

Nästa steg är att titta igenom alla reflexer och dämpa dom tidiga. Tänk att alla väggar och liknande är som speglar som ljudet studsar på. Varje vägg, tak och bord där du skulle se högtalaren i "spegeln" skapar en ljudreflex. Dämpa alla sådana ytor med dämpmaterial, till exempel skumgummi. Titta också bakom dig. Är väggen bakom dig ojämn så att den bryter upp reflexer i många delar.

Nästa steg är att fundera igenom basen. Varje rum har stående vågor som förstärker smala frekvensband av bas genom att det blir resonans. Det går att räkna ut var och hur dessa hamnar om man vet dimensionerna på rummet. Bäst blir det om det är lagom långt mellan resonanserna (i Hertz räknat) och att ingen av dem är för stark. Basfällor i hörnen är ett sätt att dämpa på (sök på nätet på bass trap). Heldämpade rum är dock fruktansvärt irriterande att vara i, så det gäller att hitta balansen.

Hoppas jag fick med det viktigaste och inte skrämde bort dig.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underlag som inte vibrerar finns knappt...

Det enklaste är att ha ett absorberande lager mellan högtalaren och underlaget, så att inga vibrationer kan spridas ner i underlaget och vidare därifrån. Själv har jag Auralex MoPads under mina monitorer - och det är helt perfekt. En budgetlösning som jag körde med tidigare, är ett par lager urklippta bitar från ett kasserat liggunderlag. Det fungerar också bra - men inte fullt så bra som MoPads. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

beroende på omgivningen och högtalare och hur ditt öra uppfattar ljudet ställer man in sina högtalare, men som sagt ovan finns det några standardförfaranden som man kan börja med och sen anpassa allt eftersom.

Några standardtips från mig att börja med och sen experimentera vidare själv:

*Avståndet mellan högtalarna ska vara lika mycket som avståndet mellan dig och högtalare (de bildar då en triangel där alla avstånden är lika långa)

*Vinkeln är en smaksak, men som början kan man montera en spegel ovanför diskanten, och när du ser hela ditt ansikte i båda speglarna samtidigt som du sitter i din arbetsposition

*Monteringen, som sagt ovan av trombonisten, bra om det är skyddat från bordet och golvet och står på egna stativ om möjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

hur har ni monitorerna placerade och varför i er "studio"?

ungefär hur tät ska de stå?

Hur ska de vara riktade?

ska de "stå upp" eller "ligga ner?"

hur högt ska de stå från golvet? i ansiktshöjd?

hur långt ifrån dig själv ska de vara?

allt detta för att få så bra referenslyssning av stereobredd/mixing osv?

Hej!

Jag skrotar runt i min studio med öronen på spänn; jag hittade den här artikeln

i computermusic (mag) och fanna tt dom lagt ut den på sin sida också...kolla här

Computermusic- "hear-no-evil"-artikeln ...den finns som pdf där också...väldigt bra!

-annars hade du ju ett bra tips om placeringen av alexfree, men hela lyssningen är ju viktig...så (med mina ESI ska man ha diskanten och basarna så att dom ligger precis i öron-höjd, står det i instruktionen) du kanske kan hitta liknande instruktioner för dina monitorer?

mvh/Hwagang

Redigerat av Hwagang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde två piedestaler med 4 gummipod's på ovan och undersidan så både monitorerna och golvet får så lite kontaktyta som möjligt. Dom är sedan som Hwagang säger, byggda så att punkten mellan baskonen och diskantskrikan hamnar exakt i öronhöjd.

Jag ska tillverka ett par specialabsorbenter att placera bakom monitorerna som extra filter mot små reflexioner i närfältet.

Jag kör med passiva K-roK med 8" element

Min sweet-spot ligger någonstans mellan 70 - 90cm från monitorernas front..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Varje rum har stående vågor som förstärker smala frekvensband av bas genom att det blir resonans. Det går att räkna ut var och hur dessa hamnar om man vet dimensionerna på rummet. Bäst blir det om det är lagom långt mellan resonanserna (i Hertz räknat) och att ingen av dem är för stark.

Det där hängde jag inte med på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje rum har stående vågor som förstärker smala frekvensband av bas genom att det blir resonans. Det går att räkna ut var och hur dessa hamnar om man vet dimensionerna på rummet. Bäst blir det om det är lagom långt mellan resonanserna (i Hertz räknat) och att ingen av dem är för stark.

Det där hängde jag inte med på?

Kolla på denna sidan - en helt underbar hjälp som gör att man slipper räkna själv: http://www.barryrudolph.com/greg/note2.html

Stående vågor uppstår när våglängden som en viss frekvens har, överensstämmer med avståndet mellan två parallella ytor i rummet. Rummer har alltså inte några stående vågor - men ljudet kan bilda stående vågor om rummet tillåter det...

Värst blir det normalt vid halva våglängden - så om du tittar i tabellen, så upptäcker du att ca 41Hz (lägsta tonen på en normalstämd 4-strängad elbas) har en våglängd på ca 7.9m. Halva våglängden är alltså ca 3.95m - och om du har två parallella väggar som står omkring 4m från varandra, så är det stor risk att du får en stående våg när du spelar på E-strängen på basen. Om du har en takhöjd på 2.3m, så ska du följaktligen vara vaksam på den frekvens som har våglängden 4.6m - alltså ca 73Hz. Även multiplar av problemfrekvenserna kan ge vissa problem, men värst brukar det som sagt vara vid halva våglängden.

Om du kan, så är det alltså bäst att bygga rummet utan några parallella ytor alls - men i vissa fall kan det vara lite jobbigt...

Vanliga skumabsorbenter (med vissa undantag) påverkar sällan ljudet under ca 400-500Hz - så det är aldrig fel att sätta in en basfälla om man räknar med problem under det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Claes har skrivit en mycket bättre beskrivning än vad jag i vanlig hast lyckades med.

Alla rum har resonanser och det går att räkna på. Resonanserna uppstår för att ljudet "studsar" och liksom förstärker sig själv. Studsarna kan uppstå på varje tänkbar väg som ljudet kan följa. Några exempel.

- mellan två väggar

- mellan tak o golv

- vägg H - vägg bak - vägg V - Vägg fram

- golv - vägg - tak - vägg

Värst av allt blir det om det är samma frekvenser som förstärks i flera ledder. Exempelvis ett helt kubiskt rum - lika långt mellan alla väggar och tak o golv borde bli total katastrof.

Sättet att dämpa sånt här på är med hjälp av basfällor. Skumgummi o sånt, på väggarna dämpar inte basen alls, de gör bara att problem upplevs som ännu värre. Sök gärna lite på nätet efter "bass trap" så hittar man förslag till sätt att göra såna. Ett sätt bygger på att man har en skiva, typ en masonitskiva, som får "flexa" i basen och att det bakom den är isoleringsull eller liknande. Ett annat sätt är att ha "rör" av isoleringsull som är öppna i ändarna, där basen får "slinka" in.

Vad jag försökte säga dessutom är att helt döda rum, dvs helt utan resonans är dötråkiga och totalt misslyckade för mixning. Så skall man få till en riktigt bra lyssningsmiljö måste man tänka efter var man vill ha resonanserna. Ett sätt att göra detta på är att när man räknar på lokalen, så bör det vara högst sådär 10-20 Hz mellan resonanserna i basen och att de bör vara ungefär lika starka. Erfarenheten verkar vara att öronen då inte upplever dem som enstaka resonanser utan som en allmänt bra efterklang i rummet. Och samtidigt som man dämpar basen, så skall ju diskanten inte dämpas helt och hållet.

Sorry, jag förvirrar nog mer än jag tillför.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ni! Nu vet man varför vissa frekvenser dånar.

Verkar bli ett projekt att göra nåt åt det bara :\

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...