Jump to content
Annons

wah-wah

Medlem
  • Antal inlägg

    92
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Vill bara tacka för tipsen om Blockfish 😛 Har testat den på lite allt möjligt under kvällen och myst över resultatet 🙁 Tack och bock! /Fredrik
  2. Här har du en tämligen utförlig beskrivning av hur du går till väga: http://www.guyguitars.com/sv/handbok/intonering.html Lycka till! /wah-wah
  3. För några år sedan gjorde jag ett högst ovetenskapligt A/B-test mellan två kablar eftersom jag tyckte att det lät som rent nys att skillnaden skulle vara betydande... Det stod mellan att köpa Whirlwinds The Leader och en Fenderkabel i samma prisklass (kommer dessvärre inte ihåg vad den heter) och jag hade även med mig två musikervänner för att få lite objektivitet i bedömningen. Döm om min förvåning när jag faktiskt upplevde en skillnad och dessutom helt överensstämmande med mina vänners uppfattning... Fenderkabeln levererade ljudet snyggt med briljans i toppen, medan Whirlwind-kabeln upplevdes aningen beslöjad men i övrigt med utmärkt återgivning! Jag satsade helt sonika på Fenderkabeln, men eftersom den inte var tillverkad för att användas utan gick sönder bara man tittade på den så gick jag, efter 3:e Fenderkabeln på lika många månader, över till Whirlwind och den håller fortfarande!!! Om jag inte minns fel gjorde tidningen Fuzz ett omfattande kabeltest i ett nummer runt 99-00 😲 /wah-wah
  4. wah-wah

    512 ram

    Jag har kört med 512 ram och SX1 i drygt 3 år och inte varit med om en enda krasch! (Win XP Pro SP1) Nu har jag förvisso inte kört Halion så hur pass mycket den käkar vet jag inte, men mitt system har varit ruskigt stabilt 😆
  5. wah-wah

    Yamaha dg Stomp?

    Har sedan några år tillbaka en DG-Stomp. Köpte den då min Line6 AX2 var på lagning och sedan dess har den mest blivit liggande. AX2:an är liksom några strå vassare! Effektdelen i den är kanon och den går ju att köra som en vanlig stompbox med tre effektmöjligheter samtidigt om man vill, vilket är en kul grej! Personligen har jag aldrig riktigt kommit överens med förstärkar- och högtalarsimuleringarna. Dom låter förvisso "cleant" och bra, men jag saknar, den ack så viktiga, närvaron i ljudet. Nu är detta förmodligen bara en smaksak!? I övrigt är det en robust och kompetent rackare! Du kan läsa mer om den här: http://www.musikermagasinet.com/bilder/pdf...est-Stomper.pdf /wah-wah
  6. wah-wah

    Flygelmikar

    Tack för svaren!!! Glömde nämna att det gärna får va mikar som funkar live också!
  7. Jag kan ju visserligen ha helt fel, men så vitt jag vet är det enbart i teorin det existerar en stigande och fallande variant! I praktiken gör man däremot precis som man behagar vilket tenderar att reta upp "vän av ordning" om man råkar slinta med tungan och påstå att man använder den melodiska mollskalan utan att förändra den vare sig man spelar uppåt- eller nedåtgående. Personen i fråga kommer då förmodligen hävda att det inte alls är någon melodisk mollskala, eftersom det i teorin inte ska vara på det viset och det vet ju alla att teorin, i det här fallet, är mycket viktigare än att faktiskt förmedla något som rent utav skulle kunna kallas kreativt och kanske till och med lite nyskapande... 😆 /
  8. Tyvärr inget svar på den ursprungliga frågan, men jag fick för några år sen tipset av en högt respekterad afropedagog att i stor utsträckning som möjligt undvika att referera till den melodiska mollskalan i afrosammanhang då följden, i princip, alltid blir att det hela mynnar ut i en korkad diskussion om hur det egentligen är. Hans lösning var listig och den tillämpas dessutom allt oftare runtom i världen. I vanliga fall brukar jag inte gilla när man byter namn på saker och företeelser bara för sakens skull, men i det här fallet är det nog värt det!? Han kallar helt enkelt skalan för Jazz Moll med motiveringen att den både är en alterering av den rena mollskalan och samtidigt förekommer som en helt egen tonalitet! Visst kan man vända ut och in på sig själv och så småningom lyckas hitta tillämpningar som styrker det traditionella sättet att spela en melodisk mollskala (tror bestämt att det bl.a förekommer i nån Bach-fuga), men det är nog snarare så att det lutar mer åt ett undantag än en regel. Min högst personliga åsikt är att det enbart är en otroligt idiotisk, teoretisk konstruktion som fullständigt saknar betydelse i praktiken!!! Så där ja, nu är det väl bara att vänta på att någon "teori-guru" vaknar till liv och talar om hur det "verkligen" är 😆 Men för att verkligen svara på din fråga, AndyPandy så är skillnaden den att en stigande melodisk mollskala (i enlighet med den traditionella teorin) är en ren mollskala med höjt sjätte- och sjunde-steg, medans den fallande egentligen inte existerar då det är en helt vanlig, ren mollskala 😕
  9. wah-wah

    Flygelmikar

    Har sökt och läst och sökt och läst lite till... Behöver tips om vilka mikar DU föredrar vid uppmikning av flygel i jazz/rock-sammanhang, helst med en beskrivning av karaktäristiken på miken. Alternativen jag fått fram hittills är: Oktava MC012 AKG 414 Jag har dock inte haft möjlighet att jobba med nån av dom så ös på med intryck 😳 Tack på förhand. /wah-wah
  10. 1000 spänn för en kväll är väl ett pris som har hängt med i en evighet 🙂 Tycker du att 500 exkl moms är okej så är det väl bra för dig. Glöm bara inte bort att lägga på för sociala avgifter också 🙂 Prissättning är ju lika mycket en samvetsfråga som en spegling av kompetensnivå, men för att ha något att relatera till så har t.ex. Svenska JazzRiksförbundet tagit fram ett "standardgage" för våra verksamma jazzartister som, om jag inte minns fel, ska ligga på minst 1800 kr netto/kväll. Sen är ju allt förhandlingsbart! Personligen så har jag 1500 netto + resa som utgångsläge om det handlar om en helkväll. /wah-wah
  11. Följdfrågan (som jag kanske borde ställt från första början) är då: Hur går jag enklast till väga för att exportera dom enskilda spår jag vill använda, för att sedan kunna öppna dom och arbeta vidare i annan programversion vare sig det är Cubase eller annat??? /wah-wah
  12. Är det meningen att det skall gå? SX och SL är kompatibla, men jag vet inte hur det är med SE. Frågan var ju inte om det är meningen att det ska gå, utan hur man bär sig åt för att fortsätta jobba med ett projekt i programversioner som endera är äldre eller bantade versioner av samma program som man påbörjat projektet i?! Eller säg att man vill byta plattform helt, hur gör man då? Det börjar brinna i knutarna, så ett konkret svar tas tacksamt emot. /wah-wah
  13. Varför inte kontakta en pedagog? 😆
  14. Ingen som har erfarenhet eller kunskap om detta?
  15. Exempelvis, ja. Eller från vilken SX-version som helst för den delen!
×
×
  • Skapa ny...