Jump to content
Annons

Märk hur vår skugga


Dividend

Vad anses?  

18 röster

  1. 1. Vad anses?

    • Dåligt
      7
    • Ok
      4
    • Bra
      5


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Märk hur vår skugga

* ARTIST/GRUPP: The Chinaman och Dividend

* GENRE: Bellman

* LÅTLÄNGD: 4:21

* KOMPOSITÖR: C M Bellman

* PRODUCENT: Dividend

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: något mindre än 4Mb

* STATUS: Skiss

I mina försök att överglänsa de stora kompositörerna har min tur kommit till Bellman. Har alltid retat mig på Thåströms tolkning (eftersom han sjunger FEL på flera ställe den obildade FAAAN 😏 Skämtar bara, den är bra. Men jag ville göra något bättre.

Så kommentarer om låten mottages gärna!

Märk hur vår skugga

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
* LÅTNAMN: Märk hur vår skugga

* ARTIST/GRUPP: The Chinaman och Dividend

* GENRE: Bellman

* LÅTLÄNGD: 4:21

* KOMPOSITÖR: C M Bellman

* PRODUCENT: Dividend

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: något mindre än 4Mb

* STATUS: Skiss

I mina försök att överglänsa de stora kompositörerna har min tur kommit till Bellman. Har alltid retat mig på Thåströms tolkning (eftersom han sjunger FEL på flera ställe den obildade FAAAN 😏 Skämtar bara, den är bra. Men jag ville göra något bättre.

Så kommentarer om låten mottages gärna!

underbar.

har du någon länk också?

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Vill bara säga att jag INTE tror att det lät så här då självaste Bellman sjöng. Om detta finns väl inte så mycket att säga, i sin opolerade tolkning har ni ju lyckats med någonting! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Vill bara säga att jag INTE tror att det lät så här då självaste Bellman sjöng. Om detta finns väl inte så mycket att säga, i sin opolerade tolkning har ni ju lyckats med någonting! =)

Å jo! The Chinaman är ättling i rakt nedstigande led från självaste Bellman! Och han super (nästan) lika mycket som Bellman... Så lita på mig: SÅ HÄR LÄT DET!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Vill bara säga att jag INTE tror att det lät så här då självaste Bellman sjöng. Om detta finns väl inte så mycket att säga, i sin opolerade tolkning har ni ju lyckats med någonting! =)

Varför skulle det inte låta så? hick...

Jag tror att dagens tolkningar allt för ofta är förskönande tolkningar. :-) Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint att ni har med den mobbade andra versen! Det är ju den bästa! "Där tid och döden, en skönhet och ful / till ett stoft förenas" Stiligt.

Jag har lite problem med fraseringen hos sångaren, det känns tradigt och släpigt. Mer variation i rytmiseringen skulle absolut pigga up. Även om det inte ska vara en "pigg" låt, men du förstår vad jag menar.

Annars mycket trevligt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint att ni har med den mobbade andra versen! Det är ju den bästa! "Där tid och döden, en skönhet och ful / till ett stoft förenas" Stiligt.

Jag har lite problem med fraseringen hos sångaren, det känns tradigt och släpigt. Mer variation i rytmiseringen skulle absolut pigga up. Även om det inte ska vara en "pigg" låt, men du förstår vad jag menar.

Annars mycket trevligt... 🙂

Du har rätt den andra versen är den bästa!

I övrigt vill jag bara säga: Tack för dina råd

Och tack för att inte alla mobbar The Chinaman här 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Vill bara säga att jag INTE tror att det lät så här då självaste Bellman sjöng. Om detta finns väl inte så mycket att säga, i sin opolerade tolkning har ni ju lyckats med någonting! =)

Varför skulle det inte låta så? hick...

Jag tror att dagens tolkningar allt för ofta är förskönande tolkningar. :-) Skål!

Kanske är ssmått förskönade, men många aarrangemang och låtar tycker jag tyder på god kunskap... och visst måste man ha hyfsat öra för att ssno så snyggt som han gjorde... så jag tycker det är fel att skriva ned honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙁

Vill bara säga att jag INTE tror att det lät så här då självaste Bellman sjöng. Om detta finns väl inte så mycket att säga, i sin opolerade tolkning har ni ju lyckats med någonting! =)

Varför skulle det inte låta så? hick...

Jag tror att dagens tolkningar allt för ofta är förskönande tolkningar. :-) Skål!

Kanske är ssmått förskönade, men många aarrangemang och låtar tycker jag tyder på god kunskap... och visst måste man ha hyfsat öra för att ssno så snyggt som han gjorde... så jag tycker det är fel att skriva ned honom.

Så varför gör du det då? Jag blir mer upprörd än The Chinaman här 😄

"i sin opolerade tolkning har ni ju lyckats med någonting"

vad är någonting? Någonting opolerat? Vi har lyckats göra något opolerat. = skriva ner

Om bara logik lärdes ut i grundskolan

(Ta nu inte detta på fel sätt. Jag är egentligen inte speciellt sur, jag vill bara bumpa tråden 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite i valet och kvalet om vad jag tycker. Det finns ju en stämning fångad och det är bra. Dock blir det lite segt och stillastående. Grejen är med bellman är att det är så mycket text så att det blir lätt tråkigt om inte arrangemanget eller sångaren ändrar karaktär Tycker ni borde göra lite mer skiftningar. Innan andra versen låter det som det ska hända nåt men det gjorde det inte. hade vart coolt om det hänt nåt mer.

angående sången så tycker jag det känns onaturlig på en del ställen. Lite mycket dialekt. Dessutom är ju tonarten helt fel. För låg. nåt att jobba med.

Sen var en sak som jag störde mig på och det var dom elektroniska ljuden. tycker inte det var nån hit men det är ju en personlig del av arrangemanget.

Hoppas ni inte blev för ledsna av all kritik. Fortsätt jobba med den, kan bli riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

[

Grejen är med bellman är att det är så mycket text så att det blir lätt tråkigt om inte arrangemanget eller sångaren ändrar karaktär

Ja Fred Åkerström är ju en mästare på det där. Håller med

angående sången så tycker jag det känns onaturlig på en del ställen. Lite mycket dialekt. Dessutom är ju tonarten helt fel. För låg. nåt att jobba med.

Jaså??? Killen jag fick noterna av sa att det var bellmans ursprungliga... hmm

Vilken dialekt tycker du att det låter som. (Vem som helst får svara på detta.)

Hoppas ni inte blev för ledsna av all kritik. Fortsätt jobba med den, kan bli riktigt bra.

Nejnej, detta var en fyllegrej, vi har gjort en tolkning till av Glimmande nymf som jag kanske lägger upp, men den är ännu mer svårsjungen.

Sen så har Mr Chinamans attribut som han värderar högre än sin sångröst 😕

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Vill bara säga att jag INTE tror att det lät så här då självaste Bellman sjöng. Om detta finns väl inte så mycket att säga, i sin opolerade tolkning har ni ju lyckats med någonting! =)

Varför skulle det inte låta så? hick...

Jag tror att dagens tolkningar allt för ofta är förskönande tolkningar. :-) Skål!

Kanske är ssmått förskönade, men många aarrangemang och låtar tycker jag tyder på god kunskap... och visst måste man ha hyfsat öra för att ssno så snyggt som han gjorde... så jag tycker det är fel att skriva ned honom.

Så varför gör du det då? Jag blir mer upprörd än The Chinaman här 😕

"i sin opolerade tolkning har ni ju lyckats med någonting"

vad är någonting? Någonting opolerat? Vi har lyckats göra något opolerat. = skriva ner

Om bara logik lärdes ut i grundskolan

(Ta nu inte detta på fel sätt. Jag är egentligen inte speciellt sur, jag vill bara bumpa tråden 😄

Jag tar alltid allting helt rätt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...