Jump to content
Annons

Inlandsis


VacUm

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
Annons
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ny inspelning ligger i förstainlägget. Tyck gärna om mix och stråkarrangemang.. Och annat också för den delen 😆

edit: alltså, riktiga instrument rakt igenom nu borträknat pianot....

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

nice sparsamt stråkarr....önskar man hade tillgång till det själv ibland..men för mig kostar det fläsk 😮 annars har låten då och då dykt upp i datorn när det går på random och den ger samma schyssta känsla varje gång :rolleyes:🙂 bra låt och hantverk

/ karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag som är en av två som vet hur jag egentligen spelade säger: Ge mig tillbaka min ride! 😱

Det känns som du klippt ner mig till nästan samma sväng du hade med de programmerade trummorna?

Stråkarna låter jättebra verkligen, men tar kanske lite väl stor plats.

Sången känns också (som trummorna) stelare än förr tycker jag.

Kontran är fin, men lite mer bas skulle inte skada i sån hör "popjazz" eller vad man ska säga.

Bara för rolighetens skull, ta originaltrumfilen och originalsången?

Som alltid, högst personliga åsikter....

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar den här låten o stråkarna är riktigt sköna.

Jag saknar nog också lite ridespel, tror att det hade piffat upp trummorna en aning. Har också för mig att jag gillade den förra versionen av din sång (röst)bättre.

Men, såklart, väldigt bra. Skönt torrt sound 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar detta skarpt! Härligt komp med basen och pianot samt när stråkar kommer in. Vad jag saknar är en ak kompgitarr som slår varje taktslag dvs sex gånger när virveln gjort ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar alla för kommentarer!

Elof: sorry, men det är faktiskt nyinspelade trummor... Vi testade lite med ridespel men jag tyckte det blev för mycket med stråkar och körer och allt annat. Stråkarna tar mycket plats, men jag tyckte dom spelade så fint så det fick bli så.

Ska däremot kolla över basen lite... Tryckte nog ihop det under 120hz lite väl mycket kanske när jag mastrade...

Karl: Att spela in stråkar behöver inte bli så jäkla dyrt. Man blir chockad över hur effektiva dom är, och har man bara skrivit ut ordentliga noter (som är spelbara osv) hinner man med ett arr på en halvtimme, och har man 5-6 låtar så blir det inte så farligt per låt... Detta arret tog 20 minuter att spela in från att dom fick noterna: en genomspelning, lite snack, en genomspelning till, en tagning och en tagning till på andra halvan och så var det klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mums för öronen. Toppen. Skivkontrakt nästa då?

Slutet blev lite avbrutet samlag sådär.... Det som var så skönt....

😄 Finns det skivkontrakt som innebär att jag får massa pengar på kontot men slipper göra något? I så fall tar jag gärna ett.. annars kan det kvitta.

Man ska ju sluta när man har som roligast...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vad bra detta blev! Tänkte det skulle låta gröt när jag läste om stråkpålägget men det är ju så snillrikt arrat och så himla snygg rytmiskt frasering på sången. Himla cool sång förresten och texten går fram jättebra. Påminner lite Blouis (vart tog han vägen?). Gillar den torra mixen, ger väldig närvaro. Skicka detta t ex till P2-programmet Felicia skulle förvåna mig väldiga om inte Carin Tjellman spelar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Equality: Det var inga dåliga omdömen 😛 Jag tror nog det är lite för poppigt för att passa in i P2 ändå... Men du får inte jämföra mig med Blouis. Han sjunger ju förfasen hur bra som helst.

Viktor och stajo: tackar tackar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon tyckte inte du kunde sjunga? :-o

Tycker det finns en likhet hos sångaren i "Pontus och amerikanarna" och dig. 😄 Behagligt. Det lite styltiga tempot är OK men hade gärna sett mer flödande till inlandsisen. 😄 Pianospelet grymt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon tyckte inte du kunde sjunga? :-o

Tycker det finns en likhet hos sångaren i "Pontus och amerikanarna" och dig. 🙂 Behagligt. Det lite styltiga tempot är OK men hade gärna sett mer flödande till inlandsisen. 🙂 Pianospelet grymt dock.

Äh jag har ju hemska sångkomplex. Har skitsvårt att höra mig själv sjunga lead. Kör brukar funka bättre nuförtiden.

Tack i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog det är lite för poppigt för att passa in i P2 ändå...

Hört mycket poppigare låtar än den här i Felicia. 😄 Testa vettja!

Hehe, ja man kanske skulle se vad som händer.. Men hur är det med SR, måste inte all musik dom spelar vara förlagd? När mina verk har spelats innan så har dom varit sjyssta och räknat som livespelning (vilket innebär bra STIM-pengar), men har ett svagt minne av att om dom ska kunna spela annan musik så måste antingen produkten vara tryckt och reggad hos NCB och/eller förlagd.

Lilleman: det är ju en smaksak hur man vill att det ska bli. Jag gillar den här sortens harmonik och du gör det antagligen inte.. Och att det ska va krångligt håller jag inte riktigt med om. Allt är ju väldigt linjärt och det ena leder liksom hela tiden till det andra. Inga konstigheter alls i mina öron faktiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

De skriver inget om det på hemsidan iaf. I påannonseringen framgår

det klart att det det just rör sig om en demo. Låten är helt klart värd en större publik än den på forumet. Lycka till!

edit: låten ligger även nu i min mp3:a

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt har blivit ännu bättre. Fan, den får åka in på mp3-spelarn. Och det är ett högt betyg!!!

Kul att du säger att du strök riden för att den inte fick plats. Tycker det funkar bra med trumspelet just nu, men det är ju knappast trångt i mixen..? Du gillar sparsmakat.. 🙂 Hur som helst: bra låt, bra genomfört. Najs.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt har blivit ännu bättre. Fan, den får åka in på mp3-spelarn. Och det är ett högt betyg!!!

Kul att du säger att du strök riden för att den inte fick plats. Tycker det funkar bra med trumspelet just nu, men det är ju knappast trångt i mixen..? Du gillar sparsmakat.. 😆 Hur som helst: bra låt, bra genomfört. Najs.

Kul att du gillar! Jag gillar nog när det finns mycket luft, och det var nog därför jag strök riden. Tyckte helt enkelt låten ska kunna andas och alla instrument ska få stor plats...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy faan va skönt o höra lite ackustiskt i miditräsket.

Riktigt skön.

Håller med Maackan med utfyllnaden.

Lite mer rassel.

Kanske ett dragspel i sticket.

Sitter annars o bara njuter.

PEACE

FB

Tack!

Dragspel hade varit grymt läckert. Svårt att hitta bra dragspelsmusiker dock... Den enda jag känner till som fixar denna genren är Willy Lundin, men är inte ens säker på om karln fortfarande lever.

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)

Weltklasse!

Bra jobbat Vacum! Skulle vara kul att höra ett något längre reverb generellt. Inte något som känns stort utan bara luftigt.

Detta är ju motorväg till SR....allt annat vore tjänstefel.

😲

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket grej! Det är ett bra och intressant stråkarr.

Men jag tycker inte endast att det tillför något. Det stjäl även något. Det finns partier där jag önskar att stråkarna inte var så framträdande på bekostnad av sången. Men det är det enda inte positiva.

Ja, möjligen som SingSing säger ett något längre reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket grej! Det är ett bra och intressant stråkarr.

Men jag tycker inte endast att det tillför något. Det stjäl även något. Det finns partier där jag önskar att stråkarna inte var så framträdande på bekostnad av sången. Men det är det enda inte positiva.

Ja, möjligen som SingSing säger ett något längre reverb.

Ah, jag blev (som jag alltid blir) lite missnöjd med sången, men samtidigt blev stråkarna över förväntan så jag lät dom komma fram mycket.

Långa reverb är inget jag håller på med! Det är Celine Dion och Vikingarna som har patent på sånt där.. 😄 Nä, men seriöst, jag ville få det att låta så naturligt så möjligt. Lite som om man satt och spelade i vardagsrummet liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Vilket grej! Det är ett bra och intressant stråkarr.

Men jag tycker inte endast att det tillför något. Det stjäl även något. Det finns partier där jag önskar att stråkarna inte var så framträdande på bekostnad av sången. Men det är det enda inte positiva.

Ja, möjligen som SingSing säger ett något längre reverb.

Ah, jag blev (som jag alltid blir) lite missnöjd med sången, men samtidigt blev stråkarna över förväntan så jag lät dom komma fram mycket.

Långa reverb är inget jag håller på med! Det är Celine Dion och Vikingarna som har patent på sånt där.. 😛 Nä, men seriöst, jag ville få det att låta så naturligt så möjligt. Lite som om man satt och spelade i vardagsrummet liksom...

Celine & Vikringarna har ju koll ju! 😉

Jag är också inne i en period med försmak för mindre reverb generellt. Det kan verkligen sitta helrätt med ett ultratorrt sound och det är absolut inte något fel här. Däremot skulle det vara kul att som ett alternativ höra en version som lät lite mer 'studio' än vardagsrum....typ som Lyle Lovett's 'Joshua Judges Ruth' och låten 'All my love is gone'.

Sången lät ju kalas med lite retrovibb! Nu kapade du ju den ganska lågt (shelf eller LP?), har miken annars typisk kina-diskant?

Redigerat av SingSing
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...