Jump to content
Annons

Inlandsis


VacUm

Recommended Posts

LÅTNAMN: Inlandsis

ARTIST/GRUPP:

GENRE: pianotrio

LÅTLÄNGD: 3.30 nånstans

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE: Diverse musiker

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: mp3

STORLEK: 4mb

STATUS: Färdig demo

Har fastnat i pianotrioträsket tror jag. Skulle behöva lite feedback på formen och låten. Är den för töntig? Blir det tjatigt med verserna? Sur sång här och var men det får ni leva med. Dessutom ganska frustrerande att det är totalt omöjligt att få till bra sångljud här hemma. Allt brusar här!!!

EDIT: Elof erbjöd sina trumslagartjänster så här kommer en ny version med forummedlemmen Elof på trumset. Hörlursmixad hemma i lägenheten.

EDIT2: Spelade in låten från början igen. Det enda som är kvar från första inspelningen är pianot som jag helt enkelt inte orkade spela om...

inlandsis.mp3

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Bra jobbat, jag tycker det är riktigt schysst faktiskt men det blir lite enformigt och tomt. Jag skulle säga att basen gärna får höjas och bli ett bakgrundsmuller och trummorna skulle gärna få improvisera mer, lite stilla rassel och små sextondelar inpetade här och var så skulle det bli riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att folk låter bli att kommentera för att de liksom jag inte kan komma på nåt, inom deras kunskapsområde, som låter illa hehe 🙂

Det här låter hur proffsigt som helst överlag. Den är inte töntig alls och formen kunde inte varit på något annat sätt.

Om jag tycker att nåt är mindre bra så är de småsaker jag kan hitta följande:

Baskaggen låter för hård. Låter som det stampas rätt duktigt och det passar kanske inte helt. Trummorna kanske skulle kunna "spela lite mer" också?

Funderar på om kören kunde vara antingen lite tydligare eller lite högre och diffusare. Min personliga åsikt återigen 🙂

Får inte riktigt grepp om sångljudet men det funkar helt klart. Med varmare ljud på den så kanske hela mixen stuper eftersom den är så naken

Men den ligger i åtminstone min playlist nu iaf! 😕

EDIT: Bytte lyssning och kanske måste nog dissa sångljudet lite ändå, sorry :rolleyes: Låter som att din röst är tydlig och den har inga problem med att få plats men konstiga låga frekvenser och inte så nära som den borde vara med så mycket topp.

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bullfrog:

Jag har liksom gett upp hoppet om att få till sångljud här i lägenheten. För att det inte ska bli tokmycket brus/tunnelbana/bilar/grannar som spolar på toa så måste jag i stort sett käka upp micken och då låter det som det gör.. På det du hör finns det en lowcut och faktiskt en highcut på 7kHz plus en kompressor.

håller med om bastrumman. Men gillar soundet som fasen och det setet är inte samplat i layers. Får väl spela in riktiga nån gång i stället.

Maackan:

Muller? 😉 Nja. Det är ju skönt när man hör vad basisten pysslar med också... Ville ha så enkla trummor så möjligt, men vet att det inte riktigt funkar när dom är programmerade. Men 16-dels-chopsen kommer jag nog aldrig riktigt släppa in här. Håller dock med om att den blir lite tråkig i längden. Skulle säkert bli en helt annan sak om man spelade in hela rasket live. Eller utökade med nåt mer instrument.

tack båda för feedback!

Link to comment
Dela på andra sajter

Maackan:

Muller? 😉 Nja. Det är ju skönt när man hör vad basisten pysslar med också... Ville ha så enkla trummor så möjligt, men vet att det inte riktigt funkar när dom är programmerade. Men 16-dels-chopsen kommer jag nog aldrig riktigt släppa in här. Håller dock med om att den blir lite tråkig i längden. Skulle säkert bli en helt annan sak om man spelade in hela rasket live. Eller utökade med nåt mer instrument.

tack båda för feedback!

Håller med dig om basen men jag tycker ändå att den skulle kunna fylla upp mer av ljudbilden här. Just nu känns det väldigt tomt i bakgunden så det finns ju definitivt plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bullfrog:

Jag har liksom gett upp hoppet om att få till sångljud här i lägenheten. För att det inte ska bli tokmycket brus/tunnelbana/bilar/grannar som spolar på toa så måste jag i stort sett käka upp micken och då låter det som det gör.. På det du hör finns det en lowcut och faktiskt en highcut på 7kHz plus en kompressor.

håller med om bastrumman. Men gillar soundet som fasen och det setet är inte samplat i layers. Får väl spela in riktiga nån gång i stället.

Du gillar inte toaletter på inspelningar? 😳😄

Sången funkar fortfarande, inget snack om det. Baskaggen är inte heller så punchig att det förstör allt liksom. Tänkte bara kommentera de små grejerna jag hittade hehe.

Vad använder du för piano? Funderar på att inhandla nån plug fast vet knappt vilka som finns längre 😉

Ditt låter snyggt, fast det kanske är för att du spelar bra också hehe 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bullfrog:

Jag har liksom gett upp hoppet om att få till sångljud här i lägenheten. För att det inte ska bli tokmycket brus/tunnelbana/bilar/grannar som spolar på toa så måste jag i stort sett käka upp micken och då låter det som det gör.. På det du hör finns det en lowcut och faktiskt en highcut på 7kHz plus en kompressor.

håller med om bastrumman. Men gillar soundet som fasen och det setet är inte samplat i layers. Får väl spela in riktiga nån gång i stället.

Du gillar inte toaletter på inspelningar? 😳😄

Sången funkar fortfarande, inget snack om det. Baskaggen är inte heller så punchig att det förstör allt liksom. Tänkte bara kommentera de små grejerna jag hittade hehe.

Vad använder du för piano? Funderar på att inhandla nån plug fast vet knappt vilka som finns längre 😉

Ditt låter snyggt, fast det kanske är för att du spelar bra också hehe 🙂

Det har hängt med länge. Minns jag inte helt fel så är det en kompis kompis som samplat det själv. Ligger i två layers men funkar skitbra och spela på. Har du möjlighet att köra EXS så kan jag zippa ihop det åt dig. PMa isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en riktigt skön liten melodi. Arret gör att man verkligen lyssnar på texten. Inget fel alls på sången, passar bra till den här typen av musik.

Det enda är väl att jag tycker pianot känns lite spetsigt ibland, fast det är väl en smaksak antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst avskalat här... tror att ett brush'at trumset skulle ge en trevlig touch till din röst.. jädrarimig fin torrhet faktiskt.. hur har du spelat in det där? ( om du vill dela med dig av inspelningsteknik 😕 ) blir alltid lite fascinerad över din skills i många låtar, så även här..även om detta inte är min typ av låt egentligen, gillar jag det här bättre än alla andra som egentligen borde göra det bättre med tanke på att de har kontrakt och turnerar flitigt :rolleyes: ( inga namn nämnda men som lätt skulle få plats på tio fingrar o en stortå..)

Det enda som kanske låter lite hitte-på är några fraser där det glider iväg o blir någon konstig överdriven stefan sundström-sway.. annars inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst avskalat här... tror att ett brush'at trumset skulle ge en trevlig touch till din röst.. jädrarimig fin torrhet faktiskt.. hur har du spelat in det där? ( om du vill dela med dig av inspelningsteknik 😕 ) blir alltid lite fascinerad över din skills i många låtar, så även här..även om detta inte är min typ av låt egentligen, gillar jag det här bättre än alla andra som egentligen borde göra det bättre med tanke på att de har kontrakt och turnerar flitigt :rolleyes: ( inga namn nämnda men som lätt skulle få plats på tio fingrar o en stortå..)

Det enda som kanske låter lite hitte-på är några fraser där det glider iväg o blir någon konstig överdriven stefan sundström-sway.. annars inget.

😕 Stefan Sundström var ju den store idolen förr.

Inspelningsteknik.. Jadu. Jag använder mig av ett samplat trumset jag hittat på internet. Inga layers, kvantiserat, spelade två takter på keyboarden och loopade. Bytte ut ett hihatslag mot en ride varje gång refrängen börjar. Basen kommer också från nätet (echo chambers) och den har jag spelat rakt igenom hela låten på keyboarden. Vet faktiskt inte i hur många layers den ligger samplad men tror faktiskt det bara är ett. Jag har dessutom tunnat ut den mellan ca 100 och 250 hz. Pianot har en kompis kompis samplat en gång för lääängesen och det har jag inte gjort nånting på. All sång har jag gapat in i en ADK A51s i min lägenhet. Leaden har en C1 med ganska låg tröskel och ratio och innan den ligger en locut på 120Hz och en hicut på 7kHz. Dom lägsta körerna har en locut, och hela körpaketet har på en buss skurits runt 500hz med lågt q-värde. Sedan har jag sänt lite av samtliga spår till ett r-verb (waves) med en 30ms rumsklang, med nerdragen bas och diskant. På outputen finns en magneto och en l2.

Thats it. 😳 Väldigt spartanskt med andra ord.. Känns inte som om det är någon idé att försöka sig på mer seriösa tekniker här hemma med sugig lyssning och dåliga inspelningsmöjligheter ändå liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes: oj...menade egentligen bara sången..men det är ju inte lätt att förstå med den otydliga frågan..eller hur?

Sugig o sugig..det märks inte i det stora hela tycker jag.

Lyssnade i ett par Beyerdynamic DT 770 och de avslöjade inte så mycket sugighet fast jag fokuserade lite på sången... ska jag lyssna igen då? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes: oj...menade egentligen bara sången..men det är ju inte lätt att förstå med den otydliga frågan..eller hur?

Sugig o sugig..det märks inte i det stora hela tycker jag.

Lyssnade i ett par Beyerdynamic DT 770 och de avslöjade inte så mycket sugighet fast jag fokuserade lite på sången... ska jag lyssna igen då? 😕

😕 Gör det.

Nä, men tänkte för en gång skull försöka få till lite bra sångljud och stängde av både TV och laptop och så blev det inte alls som jag hade tänkt mig, för när man stänger av min toksusande laptop hör man plötsligt allt annat som man inte kan göra nåt åt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt bra det här. Rytmiskt och snygg melodi med fräcka ackord. Imponerande ljudkvalitet. Kontran är ju kanon! Måste lyssna in mig lite på texten också, verkar lovande. Återkommer!

Tackar! Lyssna inte för mycket på texten bara. Den är lite mysko...

Link to comment
Dela på andra sajter

gillar detta. avskalat och mysigt. kontran är skön men trummorna kan ju vara bättre...

Hemsk vad alla gnäller på trummorna! :rolleyes: Jag får väl se över dom lite då. Lyssnade igenom i morse och kan hålla med om att dom är lite väl statiska i förhållande till allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh!

Jag får lite tankar till One Flight Down med Norah Jones när jag hör det här. Skit bra jobbat!

Som en blandning av det och sången låter som en lite raspligare Bo Kaspers variant.

Mycket trevligt!

Trummorna skulle du kunna variera på några få ställen alternativt att låta dom göra ett break någonstans.

Lägga in en mjuk mjuk orgel kanske skulle vara på sin plats också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysigt, halvrökigt och schysst jazzpopigt. Lite gamla bokaspers hör jag.

Att du sjunger på svenska är bara så JÄVLA rätt! gör 15-20 till sånna här låtar och du kan nog get a deal. Den höga kaggen gillar jag, blir nått mittimellan luftigt glidigt och hårt och nedtryckt. orgeliden tycker jag verkar vara en bra ide, experimentera lite med det.

5/5 fan vad bra! den här låten BETYDER verkligen något. när man hör den så börjar man tänka, känna etc. high five

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Härlig låt.

Jättebra kontrasamplingar och kaggen är fin. Det enda är väl att trumkompet blir aningens tråkigt efter ett tag.

Jag skulle inte ha nåt emot att lägga riktiga trummor på den här låten 😄

Sångljudet är knappast Hi-Fi, men det gör inget, försök inte ratta till det mycket mer bara, jag tycker det funkar på känslan och texten.

Körerna är perfekta, låter som en liten krispig stråkkvartett eller nåt, grymt!

På tal om det skulle det inte vara fel med nån cello på refrängen? kanske...

Jag tycker inte sången är mycket sur, bara otydlig och det är skitbra! 😄

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här tycker jag är skitbra!

Snygg, cool låt, bra sång (även om den svajar lite runt "vatten på en gås" vid 02.00)! Gillar skarpt när den knorrar och spricker lite. Laid back! 😄

Klart du skulle kunna sitta och pilla med ljuden och trumprogrammeringen tills fan löser av (fan = han som kommer över då och då med Garritan Jazz & Big Band-kartongen ;-) ), men jag tycker inte det behövs. Nästa steg är liksom att lira in en riktig jazztrio...

Den här blir kvar i spellistan!

EDIT: När jag hör dina D-ljud (konsonanten alltså...inte tonen) så kan jag inte låta bli att tänka på Henrik Wallgren i Göteborg... Är du från dom trakterna?

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får lite tankar till One Flight Down med Norah Jones när jag hör det här. Skit bra jobbat!

Jösses. Va tvungen att leta upp och lyssna och det är ju fan precis samma grej i början där. Tror faktiskt inte jag hört låten innan. Tur hon spelar den i 4/4 i alla fall. Fast det är ju bara dom två första takterna som tur är. 😄

edit:

Och tack som fasen för alla goda omdömen! Känns skönt faktiskt.

Linkowicth: Jo, jag kommer ursprungligen från Ulricehamnstrakten som ligger ca 9 mil från gbg.

Orgel blir det nog inte, men blev sugen på ett stråkarr. Ska ändå läsa 2p stråkarrangering nu i höst på skolan och då kunde man ju lika gärna göra nåt till denna låten...

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Basen kommer också från nätet (echo chambers)

Från var? Har du den också som exs kanske?

Japp. Försökte googla fram den där sidan där allt fanns men det verkar vara helt hopplöst. Var ju nån tysk studio som hade gjort en hel drös med skitfina exsinstrument som dom la ut fria att tanka ner, men dom verkar ha stängt igen alltihopa. Konkurs kanske.. 😳

edit: stavfle

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt svag för den här genren som har beröring med tidlösa stycken av Beppe Wolgers, Hasse o Tage och en tidig Robert Broberg - jazzinfluerad svensk vistradition där Lasse Gullin väntar vid sin mick för att få riva av ett solo.

Texten funkar absolut med fyndiga, mäktiga metaforer gör att man anar vidden bakom orden. Det enda jag kan tycka är lite ologiskt är att skriva vissa fraser i rim och andra utan. Jag kan förstå friheten i det att kunna vara mer exakt i det man vill uttrycka och brottas själv med den självpåtagna rimplågans bakbundenhet. Men du är i gott sällskap, Wiehes mästerverk Keops Pyramid har samma struktur.

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ja förstår var du är på väg. Ju mer avskalat desto bättre. Vilket gör att sång och pianospel kommer i fokus. Men nån sångare är du inte direkt. Pianospelet a la Tollarparen är snyggt. Kännr igen en hel del av mitt eget spel där, fast jag vågar aldrig vara så kall. Eloge! Fortfarande inne i sextiotalsperiod? Inget fel. In med en tös på sång så är du hemma.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Equality: Oj, tack. Jag är otroligt grön på textskrivandet men märker att det faktiskt funkar bättre på svenska. Och det känns både ärligare och roligare eftersom min engelska är ganska rutten. Fast samtidigt läskigare. Man har ju liksom inte så mycket att skylla på där.

Valdez: hehe tackar!

k9: Vet inte om jag håller med om att börja modulera metriken här. Låten vilar ju ganska tungt på den rytmiken som är och det skulle nog bara bli pretto-pannkaka om man började mecka med sånt. Kan nog hålla med om körerna, har tryckt ihop dom lite för att maskera surheten. Helst hade jag nog velat ha helt odubbat med olika personer på varje stämma, det funkar inte med min röst.

dede: Tollarparen!? Vad är det? Du får nog lyssna om på harmisarna om du tycker att det låter 60-tal. Alldeles för mycket 11, maj9no3 och kvartsstaplingar för att hamna i det facket 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...