Jump to content
Annons

Inlandsis


VacUm

Recommended Posts

Fint! Som en jazzig Jakob Hellman? Skitbra sång, tycker jag. Trummorna, som påpekats, hade gärna fått vara lite mer loose. Och lite rökigare i soundet, liksom. Snygg bas som fan. Det är alltså samplingar? Exs, vad är det för format? Krävs det ett särskilt program till det?

"Som vatten på en gås" Jag älskar det uttrycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nya versionen med trummorna är skitbra! Nu känns hela trion mer levande. 😏 Låter körerna annorlunda?

Låten är kanon, särskilt refrängen!

Vet inte om jag gillar pianoljudet, känns lite pappigt. 😆 Men det funkar tack vare bra lir!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt. Opretantiös känsla. Roligt att höra något med livekänsla.

Skall jag klaga lite så är det att vissa v-kaggeslag känns för starka för låtens karaktär. Lite för mycket smack. Skulle trummorna kanske ligga lite lägre i mixen? Njae funkar för det mesta, bara de där starka slagen blir lite banka banka.

-----

Den där jefla fina basen du använder. Hur använder man den? exs24 - vad är det, till Mac bara??? eller går det att ladda in den i olika sampleplayers för win & mac?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke: Jo, jag vred om körerna lite. Panorerade och ändrade lite volym på inbördes stämmor. Vet inte om det blev bättre...

Dåligt Gehör: Jag gillar att ha virveln stark här. Som något att luta sig på när alla andra instrument spelar så pass loose i timen. Dessutom maskerar dom starka trummorna att dom andra instrumenten faktiskt inte är "äkta".

EXS är ett format för logics sampler EXS24. Antar att dom flesta samplers läser det formatet. Länk till basen och massa andra bra ljud finns tidigare i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fin låt med genomarbetad harmonik. Kul! Snyggt med trio konceptet. Några ställen i versen känns det som du nästan tvingar in texten men...so what. "Som en inlandsis" 😳 lite kul för det känns corny. Det enda jag saknar är väl ett riktigt stick så det händer något mer.

Men annars mycket bra! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

grannen: hur menar du med "tvingar in texten"? För mycket text på för lite tid? Kan nog stämma ibland faktiskt, men tror det beror på lite klumpigt fraserande från min sida också.

jejje: hehe, det är faktiskt _väldigt_ mycket reverb på allting. men det är extremt kort. Men jag gillar när det låter torrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad bra det blev med de nya trummorna! Nu är det ju hur mysigt som helst! Nu saknar jag bara lite höst, en god whisky och en skön fåtölj att sitta i och titta ut när löven faller av träden :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

sisältää: Vad menar du med catchy? Poppigare?

Nja. Du kan söka efter en melodi som sätter sig bättre. Lätt att säga.. 🙂

aha, men detdär är nog väldigt individuellt. Jag har Giant Steps på hjärnan dag ut och dag in sen ett par veckor tillbaka t ex och det är förmodligen inte det vanligaste (otroligt irriterande är det i alla fall). Vad som sätter sig i skallen beror väl mycket på vilken sorts musik man känner sig hemma i och lätt tar till sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
ursäkta mig men jag måste nog säga att jag inte förstår varför man spelar trummor så utan känsla på en jazzlåt... otroligt opassande måste jag tyvärr säga

sorry

/josef

Nu var ju grejjen den att det inte skulle vara nån "tjingtjickading-jazz", utan jag skulle pynta lite på originalkompet, som var ett väldigt enkelt tretaktsbeat. Om tanken var en flytande jazzlåt hade jag självklart spelat så. Smaken är som...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt...Men vart tog gitarrerna vägen ? Tog dom sista tricken hem ?

Kör ni med riktig kontrabas ? Det låter så, eller är det en förädisk VST ?

Lite stråkar vore inte dumt för att höja sentimentaliteten en bit in i låten.

Kanske en sax skulle göra den bättre än pianosolot ? Bra gjort iallafall.

Lite cafe-latte varning men ändå... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Gôtt, Vacuum! (Ledsen, men det är försent på kvällen att komma med något konstruktivt och dessutom lyssnar jag på svag voylm genom en laptop)

Bara en detalj, det finns en grov (lite tillgjord) värme i sången. Antar att det är kompressorn. Jag skulle föredra lite mindre av det och samtidigt lite mindre högt mellanregister. Fast nu pratar jag mikrosteg.

Har inte hört versionen med programmerade trummor, men tycker Elofs trummor passar bra in här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Härligt, jag tänkte bara skriva att det var trevligt att ses i fredags herr Vacuum.

Också att jag tycker det är aningen lite botten i kagge och pukor för min smak, men du kanske har en tanke med det? Tycker fortfarande att låten är skithärlig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt ala söndagsmorgon-bo-kaspers-orkester-jazz.

Reagerade först på de stiffa trummorna, men om det nu e så ni vill ha de, så varför inte. Personligen tror jag att vispar och lite softare spel skulle passa bättre.

Bra mix, inget att anmärka på

Snyggt

Link to comment
Dela på andra sajter

oj vilken aktivitet det blev på denna låten 😄 Kul!

Elof: Nä, basfattigheten beror nog mest på slarvig hörlursmix från min sida. Tack detsamma för i fredags. Jag ångrar att jag inte blev kvar faktiskt. Hade en ganska rutten kväll efteråt...

MrDweeb: Basen är ett exsinstrument. Skumma lite tidigare i tråden så ser du varifrån den kommer.

joachime: Sångljudet är som det är 🥰 Jag var tvungen att skära en del diskant pga bruuuus och därför kändes det helt snett att ha kvar massa bas då, vilket leder till att det låter mycket mellanregister. Dessutom har min röst en hemsk bula i den allra skränigaste miden så det är inte så mycket att göra åt :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen den nya versionen. Lugn, soft låt, skön känsla och den "knarriga" sången fungerar. Jag tycker att det är mer Wille Craaford än Bo K. Den enda lilla detaljen jag hänger upp mig på är textraden "rinner av mig som vatten på en gås".... 😮 Annars - gillar! Är det du som sjunger VacUm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen den nya versionen. Lugn, soft låt, skön känsla och den "knarriga" sången fungerar. Jag tycker att det är mer Wille Craaford än Bo K. Den enda lilla detaljen jag hänger upp mig på är textraden "rinner av mig som vatten på en gås".... 😮 Annars - gillar! Är det du som sjunger VacUm?

Det är jag som sjunger.. Men du får gärna göra en version om du är sugen? Jag kan ordna en bakgrund i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen den nya versionen. Lugn, soft låt, skön känsla och den "knarriga" sången fungerar. Jag tycker att det är mer Wille Craaford än Bo K. Den enda lilla detaljen jag hänger upp mig på är textraden "rinner av mig som vatten på en gås".... 😉 Annars - gillar! Är det du som sjunger VacUm?

Det är jag som sjunger.. Men du får gärna göra en version om du är sugen? Jag kan ordna en bakgrund i så fall.

Howdy igen!

Jag sjunger gärna på en av dina låtar, men det skulle vara kul med ett helt nytt spår så jag kan vara med "från början". Jag gillar ju den version du har gjort nu, hade jag inte gjort det skulle jag nog antagit utmaningen *ler*.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen den nya versionen. Lugn, soft låt, skön känsla och den "knarriga" sången fungerar. Jag tycker att det är mer Wille Craaford än Bo K. Den enda lilla detaljen jag hänger upp mig på är textraden "rinner av mig som vatten på en gås".... 😉 Annars - gillar! Är det du som sjunger VacUm?

Det är jag som sjunger.. Men du får gärna göra en version om du är sugen? Jag kan ordna en bakgrund i så fall.

Howdy igen!

Jag sjunger gärna på en av dina låtar, men det skulle vara kul med ett helt nytt spår så jag kan vara med "från början". Jag gillar ju den version du har gjort nu, hade jag inte gjort det skulle jag nog antagit utmaningen *ler*.

Visst! Jag har en hel hög med halvfärdig musik om du vill spåna lite..

Link to comment
Dela på andra sajter

Diggar låten och arret skarpt. Som så många andra älskar jag basljudet. Har varit inne på sidan du läknade och laddat ner doublebass-samplingarna. Tack!

Visst låter dom bra!? 😎

Kul att du gillar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ajajaj va bra. På "trio" dessutom. Kul text. Kommer att tänka på pianisten Anders Widmark, jag har nån platta från 95 nånting.

Enda jag skulle vilja höra är ett mer out solo på pianot, mer jazz om du fattar vad jag menar.

Bra jobbat!!!

Tack.. Ja, kan hålla med om att solot är lite tråkigt.. Men ska spela in den igen om ett par veckor live med samma sättning plus en stråkkvartett. Ska försöka få till det lite bättre då 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...