Jump to content
Annons

Vilken gitarr?


Luke

Recommended Posts

Elgitarr

Telecaster 1960 Lake Placid Blue (Helt orginal)

Stratocaster 1973 Brun (sliten player med Texas special)

Akustisk

Larrive D09 (stor)

Levin model 118 1962 (mellan)

Levin model 119 1962 (liten)

Bas

Fender Precision sunburst 1970

Telen är favoriten... sedan kommer levinaren (118)... relativt billig acke... låter ljuvligt... Stratan har jag riktigt feta strängar på så man får jobba lite... uj så bra den låter... Larriveen används mest i studion... låter krispigt och fint... Basen är helt perfekt... men eftersom jag inte är någon klippa på bas så används den inte så mycket... den är dock väldigt fin att kolla på... Slutligen min lill levinare som låter kul med capo på 3 - 5 bandet... nästan lite uke känsla...

Skulle köpa lite gamla jazzburkar om jag hade råd... typ Levin solist eller en gibson 175:a eller något... kanske en LP junior eller en SG från tidigt 70 tal... Pengarna är slut så det får vänta ett bra tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 126
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har nyligen iförskaffat mig en Peavey Wolfgang Special (Eddie Van Halen signatur). Är mycket nöjd med den då den bl.a. har "drop D mekanik".

Annars har jag spelat på samma gamla gura i 16 år. En billig Washburn för 3000:- Jag "byggde" om den ett antal gånger. Satte stämjärnet i den och karvade för att få plats med Humbucker fram, Lackat om den flera gånger. Bytt hals fram och tillbaka. Bytt elektroniken ett flertal gånger etc. etc.

En liten kul historia angående denna billiga gura. Jag fick äran att bli intervjuad i "YOUNG GUITAR Magasin" i Japan förra året. De ringde hem och intervjuade mig i 1,5 timme. De ville bl.a. veta vad jag hade för utrustning och gitrarrer. Jag "ljög" lite och sade att jag hade en "Custom made Washburn" eftersom det igentligen är en skitgitarr som jag "moddat" i många år.

De ville även ha bilder på mina prylar, vilket de fick. Men... då zoomade de in bilden på min gura och hittade modellnumret i allafall och bildtexten blev: Washburn KC40-V  🙂

Lite som att spela Wimbledon med ett tennisracket från Statoil  😉

Young-Guitar.jpg

Tyckte du såg bekant ut på bild, sedan såg jag att det stod Supreme Majesty (det enda läsbara) i textblocket, först då kopplade jag. 😎

Lite nyfiken bara: Är det Mattias Norén som gjort omslaget till Elements of Creation plattan?

Det är Christian Andersson på CA interactive som gjort omslaget till "Elements..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Elgitarr kör jag en Fender Stratocaster American vintage '62. Riktigt härlig vintagegura med helt rätt sound. Den har också förvånadsvärt bra tryck även när man vråldistar den och lappar till. Sitter nästan som en humbucker.

Som Ackgura har jag en Roudrigez C-1 Grantop som låter fantastiskt för sitt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samlat på mig ett par stycken

Gitarrer.jpg

Övre raden från vänster: Fender Fat Telecaster (MIA), Fender Stratocaster med Texas Specials (MIA), Rickenbacker 360, Fender Fat Strat (MIM), Fender Jagstang.

Nedre raden från vänster: Gibson Explorer, Gibson Les Paul Junior, Gibson L6-S, Gibson Nighthawk.

Senaste tillskottet, en Gibson ES-135:

Jazzburk.jpg

Akustiska:

Ibanez Vintage (dreadnought)

Seagull Grand Concert

Levin spansk 60-talare

Epiphone Resonator

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibanez RG470FMWB.

Jävligt snygg. 😆 Dessutom riktigt skön att spela på. Man kan misshandla stallet hejvilt utan att den blir ostämd. :rolleyes:

Tokai Fender-kopia (med en Fender-klisterlapp på huvudet 😏 )

Helt okej gitarr, vinröd snygg gitarr. Spelbarheten är rätt okej, men jag vill gärna byta ut mickarna...

Fender akustisk (vet inte modellnumret)

Förutom gamla strängar ( 😕 ) så är den helt okej. Djupt, härligt ljud ur den. 😆

Bara så ni vet så såg jag en bild på Lynxos Ibanez och jag gissade på RG470 och dte var rätt!

Ska tillägga att jag är trummis :rolleyes:

HA!!!

Jag har spelat på den 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Elgitarrer:

Gibson Les Paul DeLux -77. Äldre mickar på, förmodligen 50-tal.

Fender Strata Japan 87, HM-modell med bara en humbucker.

Stålstängat:

Martin M36

Nylonsträngat:

Bjärton Classic

Bas:

Peavey Foundation 2000, 5-strängad 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Elgitarr

Fender Stratocaster Japan, väldigt bra, en arbetsgitarr som man kan lita på, singelcoilmickarna ger ett distinkt ljud.

Akustiska

Martin 00015 (Stålsträngad. Mahogny i topp, sarg och botten. En speciell gitarr, med väldigt övertonsrikt ljud, fantastisk.)

Alhambra 4P (Nylonsträngad. Errr, vet inte den är gjord av, en fin gitarr dock. Låter bra, en klassisk gitarr.)

Hm, blev bara massa klyschor, äh! 😛

Fråga om ni undrar något specifikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samlat på mig ett par stycken

Törs man fråga ungefär hur mycket du lagt ut?

Rätt mycket tror jag 😱 , men det är härligt att ha när man spelar in både sig själv och andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har några stycken.

Min huvudgitarr: Brian Moore custom(orkar int´ kolla modellnamn, köpt av Lisa Miskowskij, "Jag mötte Lassie") Piezo and shit!

Ibanez Jem 10th anniversary nr.556

Ibanez Universe Vit med pyramider på halsen....

Egenbyggd Stratakopia, olackad för bättre ton.

Egenbyggd PRS-liknande gitarr med Jem-micar.

Fender Akustick stålsträngad.. den har varit med på många fester!

Kass nylongitarr!

Sitar gjord i Bombay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har några stycken.

Min huvudgitarr: Brian Moore custom(orkar int´ kolla modellnamn, köpt av Lisa Miskowskij, "Jag mötte Lassie") Piezo and shit!

Ibanez Jem 10th anniversary nr.556

Ibanez Universe Vit med pyramider på halsen....

Egenbyggd Stratakopia, olackad för bättre ton.

Egenbyggd PRS-liknande gitarr med Jem-micar.

Fender Akustick stålsträngad.. den har varit med på många fester!

Kass nylongitarr!

Sitar gjord i Bombay.

En av mina bästa polare köpte sin Marshall-rigg av Patrik Isaksson av alla människor 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har

ELEKTRISKA

en Fender American Vintage 1962 Stratocaster, med en Seymour Duncan five-two i halsläget, Fender 57/62 i stall- och mittposition.

en Fender 60's Vintage Player Stratocaster med Fender Texas Specialmickar

en Fender Vintage 1962 Custom Telecaster (Japan) med en Fender American Vintage 62 Custom Telecaster-mick i halsläget och en Seymour Duncan Lil' 59 i stalläget.

en Guild Starfire från 1967

en Gretsch ProJet

AUKUSTISKT

en Blueridge BR343

tumstock13.JPG

Jag till vänster med min Telecaster, i mitten sångaren Ib Kai Warnerbring med sin 1964 års Fender Stratocaster.

tumstock11.JPG

Jag och min American Vintage-strata

tumstock07.JPG

Jag med min Strata och Ib med sin Gretsch DuoJet.

thetivoli12.jpg

Vår coola trummis Johan Svensson

tumstock10.JPG

Vår nästan lika coola basist, Oscar Berggren 😉

Mer bilder på swimfastergodwhispers.com, där ni även hittar mycket bra musik.

Redigerat av henkebarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har

ELEKTRISKA

en Fender American Vintage 1962 Stratocaster, med en Seymour Duncan five-two i halsläget, Fender 57/62 i stall- och mittposition.

en Fender 60's Vintage Player Stratocaster med Fender Texas Specialmickar

en Fender Vintage 1962 Custom Telecaster (Japan) med en Fender American Vintage 62 Custom Telecaster-mick i halsläget och en Seymour Duncan Lil' 59 i stalläget.

en Guild Starfire från 1967

en Gretsch ProJet

AUKUSTISKT

en Blueridge BR343

tumstock13.JPG

Jag till vänster med min Telecaster, i mitten sångaren Ib Kai Warnerbring med sin 1964 års Fender Stratocaster.

tumstock11.JPG

Jag och min American Vintage-strata

tumstock07.JPG

Jag med min Strata och Ib med sin Gretsch DuoJet.

Mer bilder på swimfastergodwhispers.com, där ni även hittar mycket bra musik.

Nämen er hörde jag igår faktiskt. Fick några låtar skickade till mig av en tjej jag har på msn 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen er hörde jag igår faktiskt. Fick några låtar skickade till mig av en tjej jag har på msn 😉

Det var som fasen 🙂

Vad hette låtarna?

Var det nåt att ha?

nu ska vi se här:

Unicorn

Monster

Love and bare feet

Marry me all day long

Inte alls min typ av musik så kan ju inte säga så mycket men favoriten av dom va iaf Unicorn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Och vad som givetvis inte undgått oss, spelar lavrell på en takamine, som har så bra line-in att den inte behöver mickas upp. Och som han trodde blev snodd men som han glömt i en taxi.

Min gitarr har inget namn och är intonerad med ett suddgummi men när jag spelar stannar tiden och djävulen i crossroads gör på sig i byxan. Den käkar lucille´s och använder takamines som tandpetare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum.. man får lite mindrevärdskomplex...

Men:

*Epiphone Les Paul Special Model (inte alls så "special" som det låter på namnet 😉)

*Yama C40 (akustisk, tråkig skolgitarr)

*Bjärton 3/4-storlek.. Hittar inget modellnummer nånstans. Men gamla Bjärtan kan man lita på i alla väder. Grymt skön!

Link to comment
Dela på andra sajter

nu ska vi se här:

Unicorn

Monster

Love and bare feet

Marry me all day long

Inte alls min typ av musik så kan ju inte säga så mycket men favoriten av dom va iaf Unicorn 🙂

Afan 🙂

du kan väl maila "Love and bare feet" till henke@swimfastergodwhispers.com? med www.yousendit.com? Jag har inte hört den 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nu ska vi se här:

Unicorn

Monster

Love and bare feet

Marry me all day long

Inte alls min typ av musik så kan ju inte säga så mycket men favoriten av dom va iaf Unicorn 😛

Afan 😛

du kan väl maila "Love and bare feet" till henke@swimfastergodwhispers.com? med www.yousendit.com? Jag har inte hört den 🙂

sådär mailade dig från min gmail-adress "lavrell@gmail.com"

Link to comment
Dela på andra sajter

sådär mailade dig från min gmail-adress "lavrell@gmail.com"

Aah!

Den är fin. Det är en hyllningslåt till vår sångares morfar. Morfadern var nämligen ingen mindre än Östen Warnerbring, som gick bort nyligen som ni troligtvis vet. Och som jag förstår det är detta en omarrangering och engelskt översatt version av en utav Östens låtar.

Ib Warnerbring, som vår sångare heter, ska faktiskt framföra denna på Liseberg ikväll för. Så ni som är i krokarna kan ju titta in :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

sådär mailade dig från min gmail-adress "lavrell@gmail.com"

Aah!

Den är fin. Det är en hyllningslåt till vår sångares morfar. Morfadern var nämligen ingen mindre än Östen Warnerbring, som gick bort nyligen som ni troligtvis vet. Och som jag förstår det är detta en omarrangering och engelskt översatt version av en utav Östens låtar.

Ib Warnerbring, som vår sångare heter, ska faktiskt framföra denna på Liseberg ikväll för. Så ni som är i krokarna kan ju titta in 😲

Jo jag hörde det ... tråkigt med bortgångar inom släkt :rolleyes:

Hoppas det går bra för er iaf! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...