Jump to content
Annons

Tangentkänslan i midikeyboards?


leaf

Recommended Posts

Behöver en billig ( högst 3500:- )midi keyboard med 61 kvalitets tangenter av mkt hög kvalitet typ synthkvalitets tangenter Triton, Motif mfl

Har tidigare testat Edirol som var rena rama skräpet enl mig.

Den hade sladdriga tangenter och dålig känsla när man skall spela soft.

Spelar allt från klassisk musik till techno och därför behöver jag en midikeyboard man kan spela med känsla på, men jag vill inte ha vägda pianotangenter.

Någon av dessa hade jag tänkt att köpa pga bra tester på nätet.

E-mu Xboard 61, M-audio Axiom 61 eller M-audio Keystation es 61

Någon som testat, äger och jämfört hur tangenterna känns att spela på?

Behöver råd snarast tack!

PS: jag skall testa själv men det vore bra om man kan få lite hjälp på traven.

🙂😎😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det pianotangenter du är ute efter eller? Isåfall får du inte mycket för 3500kr om du ska köpa nytt. Titta runt på beggade pianoklavar istället så kanske du hittar ett fynd. Annars är väl CME UF8 det billigaste du kan få tag på i den kategorin. Men den ligger ju på fem papp ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Xboard har väldigt typiska semivägda synttangenter med en skön aftertouch. Axiom har nån sorts mellanting mellan helvägda och semivägda tangenter. Testa båda för att känna på två helt olika typer av klaviatur.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har M-audio Axiom 61 och M-audio Keystation es 61 samma typ av tangenter och känns de helt lika?? 😛

Nej!

Har bara petat på en Axiom så kan inte uttala mig om huruvida känslan är bra eller inte men det var inte samma som 61es, 61es är annars

den skonaste/bästa midiklaviatur med "synthtangenter" jag spelar på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför oxå med begagnade syntar. Yamaha Dx7markII och framför allt Sequential Prophet VS har ett guldtangentbord om man vill köra piano. Så får man ju en fullt funktionerande otidsenlig synt på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft Yamaha DX7 IID och tangentbordet var superduper men synthen väger bly och jag måste kunna flytta synthen ganska ofta så en synth blir det inte.

Men tack för tipset!

😠😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

En begagnad Roland A-serie, typ A-50. Bl.a skild aftertouch per tangent... för den fan som behöver sånt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill också slå ett slag för CMEs klavar. De bästa jag spelat på i midiklavväg, även om jag inte testat alla olika märken, så vill jag säga att det är en grymt skön klav. Sedan så lägger jag som vanligt (och som vissa andra) in en röst för att köpa en begagnad synt med anslagskänslighet. Har börjat uppskatta Roland D50 som klav faktiskt. Lättspelad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...