Jump to content
Annons

"mixa in den reverbade samplingen i mitten"


1pabloo

Recommended Posts

Jag har en sampling 'med reverb på', den är alltså "utspridd" i rummet.

Jag skulle vilja minimera detta och placera den i mitten av ljudbilden, så att samplingen inte sprider sig ut i rummet, om ni fattar vad jag menar.

Att lixom göra så att den nu reverbade samplingen endast får ett litet utrymme i mitten utav "rummet", så att den blir centrerad där och inte tar någon vidare plats.

Ungefär som när man leker med vidden på reverbet wizooverb.

Saken är ju själva samplingen väldigt spridd från början.

Någon bra idé på hur man gör? Finns det någon VST-plugg eller likande? Jag har noll koll men kör ccubase sx och så. 😠

thanx

Redigerat av 1pabloo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tack för svar!

att konvertera till mono har ja testat, men utan framgång.

Gates har jag aldrig använt mig av, annat än att jag för länge sedan pillat på gaten som finns med i cubase VSTdynamics grjejn, som följer med, var inne nu ohc pillade igen, men får inte till det..

Finns det ingen plugg eller liknande? Jag vet inte vad jag ska söka på bara.. heelp

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom reverbet redan finns i ljudet, så är det helt omöjligt att separera det från resten - så enda möjligheten är att göra hela ljudet smalare. Om man kör det helt i mono, finns risken att man får utsläckningar vid vissa frekvenser på grund av fasfel, så man kanske inte kan omvandla till mono helt och hållet, utan i stället ska skruva in både höger och vänster kanal lite mer mot mitten.

En gate hjälper dig bara om du vill klippa av en reverbsvans som har blivit för lång efter att det önskade ljudet har tystnat. Den hjälper dig inte om du vill ta bort reverbet som ligger på själva grundljudet medan det låter.

Det smidigaste är nog egentligen att leta upp lämplig sampling som är ren, i stället för att försöka trixa till något halvdant med den som har effekter...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jepp, fast jag vill inte ha bort det, vill ha det smalare ja!

man kan säga att det nu sträcker sig från vänster högtalare till höger:

L******************R

ja skulle vilja att packa ihop det och bara låta det ta upp en liten plats i mitten

L ______****_______R

-fast fortfarande ha samma sampling med reverb, men det kanske inte går att trycka ihop det i ljudbilden så som jag vill?? Tänkte lixom på någon tunneleffekt som jag tycks mig hört i många låtar. Ungefär som man spelar ett instrument i en kyrka (med massa eko) och får en sterosampling som man sedan trycker ihop och endast låter få en liten del av själva totala ljudbilden...

Kanske är en jätte enkel lösning (är inte så bra på att mixa 😛) eller så går det inte, hehe

Det är några trumsamplingar som jag laddat med battery, och helst skulle man bara vilja köra på någon vst-plugg som bestämmer hur mycket plats den ska ta i rummet... 🙂

Redigerat av 1pabloo
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att blanda samplingen med en monoversion av sig själv (se upp för fasfel!) så kan du bestämma hur brett/smalt du vill ha det...

Eller är det så att du helt enkelt vill filtrera bort delar av ljudet? Ta fram första bästa EQ isf. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

näe, inte filtrera 🙂 sånt har jag kolla på, tänkte bara om det fanns någon plug som gjorde att man kunde trycka ihop skiten (inte ljudnivån) utan platsen i ljudbilden, verkar dock inte finnas 🙂

tack för svar å så i alla fall!!

Redigerat av 1pabloo
Link to comment
Dela på andra sajter

man kan säga att det nu sträcker sig från vänster högtalare till höger:

L******************R

ja skulle vilja att packa ihop det och bara låta det ta upp en liten plats i mitten

L ______****_______R

-fast fortfarande ha samma sampling med reverb, men det kanske inte går att trycka ihop det i ljudbilden så som jag vill??

Självklart, använd en Stereo Expander och använd den för att minska stereobredden.

737ac6c1b384c5e99dfff87497a16809.jpg

Dra ner till -100 får du en ren monosignal.

L ________*_________R

Öka försiktigt regeln tills stereobredden är så smal som du önskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
man kan säga att det nu sträcker sig från vänster högtalare till höger:

L******************R

ja skulle vilja att packa ihop det och bara låta det ta upp en liten plats i mitten

L ______****_______R

-fast fortfarande ha samma sampling med reverb, men det kanske inte går att trycka ihop det i ljudbilden så som jag vill??

Högerklicka i panorerings fönstret i Cubase och välj "Combined panner" eller vad det nu heter.

Då Kan du göra exakt detta genom att klicka och dra upp och ner med musen i fönstret. Du kan även göra så här:

L___***____________R

Eller så här:

L_________*********R

Eller hur du nu vill.

😳

Det fina är också att du kan invertera så att höger blir vänster om du vill nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...