Jump to content
Annons

StudioFestival TEMA:cover/remix: OMRÖSTNigen slut!


sixties

Recommended Posts

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hmm,nån som har koll på ställningen??

Låt 4--- 30 p

Låt 6--- 19 p

Låt 12--- 17 p

Låt 8--- 16 p

Låt 9--- 15 p

Låt 3--- 11 p

Låt 1--- 10 p

Låt 7--- 6 p

Låt 11--- 4 p

Låt 5--- 1 p

Låt 10--- 1 p

Låt 2--- 0 p

Efter Baktakts röstning. (tio röstande dittills)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var inte lätt.

Överlag kanonljud och bra proddat. Lite tråkigt att det inte blev fler covers utan mest remixar eller vad man skall kalla ”orginalsång plus nytt komp”.

Hur skall man rösta? Vad skall man rösta efter?

Jag har valt att rösta efter vad jag helst vill höra på. Jag kunde valt att rösta utifrån andra kriterier som t.ex. bäst proddat, bäst i förhållande till original etc men det blir för komplicerat.

Detta gör naturligtvis att den som valt en låt som jag gillat mindre i original har mindre chans att få min poäng, men sånt är livet, sorry!

Låt 1:

Gillar ljudet och får den där goa 1979-känslan (Smashing Pumpkins) eller Cure som har nämnts. Sköna baklängesgitarrer!

Låt 2:

Cover på ett akustiskt gitarrkomp! Minimikravet för att kallas cover? Snacka om frihet.

OK ljud…….

Låt 3:

Skön version där originalsången på ett fint sätt fångas in och blir en naturlig del av den nya spacade versionen. Snyggt ljud!

Låt 4:

Jäkligt bra proddat! Men tyvärr inte min musik.

Låt 5:

Tyvärr får jag Gilbert O´Sullivan-vibbar av denna marsch. Men på slutet tar det sig rejält, fräckt!

Låt 6:

Plus för att det är en RIKTIG cover och för det fräcka gitarrsoundet!

Låt 7:

Snyggt intro, men tyvärr inte min kopp av te.

Låt 8:

Lite risigt ljud och sång och låg mastering i förhållande till övriga gör att det kanske låter klenare än nödvändigt. Plus för att det är en riktig cover och för klockorna!

Låt 9:

Det närmaste cover man kan komma trots att orginalsången finns kvar.

Var tvungen att lyssna ordentligt på både original och remix/cover för att höra om det var ny eller orginalsång. Fångar O´Jays orginallåt och sång men lyfter den från en poplåt till en sommar-pop-hit-rökare. Den här skulle definitivt kunnat ligga på sommartoppens översta plats i flera veckor. Fräck stiltypisk orgel!

Låt 10: Osammanhängande arr. Plus för intro och för Nirvana-sången och känslan på ”refrängen”.

Låt 11:

Torsten Flink, Sven Wolter, Lars Demian, Johan Lindell och andra elever från Överdramatiska Institutet släng er i väggen här kommer kursettan!

David Bowie på svamp eller Lars Norén goes rockn´roll.

Denna tolkning är den mest dramatiska och den version som upprätthåller mitt intresse hela tiden. Från poplåt med vers och refräng till dramatiskt bolero.

Fantastiskt vackert då Signert körar bakom vid 0:39, snyggt fångad thereminslinga 1:30 och sen vid 2:20 kommer David Bowie trycker på!

Låt 12:

Visst är det snyggt men efter 20 sekunder börjar jag höra Olof 32….. Bertil 4….Gustav 16….Bingo!………..

Det blir Bingolottomuzak och det är inte min kopp te. Vid 1:33 kommer plötsligt en vindpust från Pink Floyds Wish you were here men den blåser förbi…Nix inget för mig.

Tyvärr räckte inte poängen till alla :rolleyes: Poängen kommer här:

Låt nr 11: 6 poäng

Låt nr 1: 4 poäng

Låt nr 9: 2 poäng

Låt nr 3: 1 poäng

Link to comment
Dela på andra sajter

BUMP

Röstningen går lite dåligt tycker jag, kom igen nu! 🙂

Hmm... Visste inte ens att denna tävling fanns! 🙂

Denna tråd borde vart nitad

Får se om ja får ihop några röster...

Edit: Ser att den är nitad nu, men nitade ska väl ligga ovanför vanliga inlägg??

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

BUMP

Röstningen går lite dåligt tycker jag, kom igen nu! 🙂

Hmm... Visste inte ens att denna tävling fanns! 😉

Denna tråd borde vart nitad

Får se om ja får ihop några röster...

Edit: Ser att den är nitad nu, men nitade ska väl ligga ovanför vanliga inlägg??

Ja men fan slumpa ut lite röster då!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BUMP

Röstningen går lite dåligt tycker jag, kom igen nu! 🙂

Hmm... Visste inte ens att denna tävling fanns! 😉

Denna tråd borde vart nitad

Får se om ja får ihop några röster...

Edit: Ser att den är nitad nu, men nitade ska väl ligga ovanför vanliga inlägg??

Ja men fan slumpa ut lite röster då!

🙂

Visst... Men lyssnar nu 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ja ingen aning om vem som gjorde vad men det är en väldigt bra regel. Här är lite spontana kommentarer, även om de känns som ja klagar för mycket... 😉 Men jag är lika kritiska mot alla 😑

Låt 1 - Snygga gitarrer. Och generellt bra gjort. Väl värd poäng.

Låt 2 - Originellt! Lite kort dock. Och så ändrar den helt tvärt på mitten... Nja... :/

Låt 3 - Snygg röst och ljud & produktion, men trummorna går inte lika bra ihop med det övriga. En vanlig 4/4 takt hade nog funkat bättre här. 😉 Men med tanke på konkurrensen räcker detta för att få poäng.

Låt 4 - Bra gjort men inte min kopp av te.

Låt 5 - Några bra idéer men är inte genomförda på bästa sätt. Känns lite tam i början och grötig mot slutet. En effekt som kommer då och då är out of tune.

Låt 6 - Bra, känns dock lite kort och "stressig".

Låt 7 - Snålt med "release" på några instrument, men det är inget motför att det låter lite falskt här och där. Mixningen skulle behöva en seriös reconsidering.

Låt 8 - Varför klockspel i början (hade nog föredragit ett mer traditionellt syntljud) och varför ta bort syntmattan senare (visst är den borta)? Slutet är bästa partiet, låter kreativt 😉

Låt 9 - Rätt schysst. Inte dåligt gjort. Sången skulle kunna höjas lite mer dock.

Låt 10 - Vad var det där?! Aja, för mig börjar låten efter en halv minut 😉 Lite tomt arrangemang, men annars hade jag nog kännt för att..... Äh skitsamma. Dessa paniktrummor och distade gitarrer äter upp hela ljudbilden dock. Härligt reverb på sången, men går inte ihop med det hårda soundet... Sången måste va lite mer upfront så att säga.

Låt 11 - Hade suttit fint med en massa reverb på sången här. Nu låter det lite dumt. En massa saker går i otakt. Annars var allt det här ganska intressant och originellt.

Låt 12 - WOW... Now this is what I'm talking about! Detta är en fullpoängare. Underbara ljud, älskar basen och syntljuden. Bra arrangemang! Låten låter lite trackad nästan - speciellt syntsolot, som är fantastiskt 🙂 Själva soundet och stilen passar som handen i handsken till sången. Denna låt ensam gjorde det värt att ladda hem låtarna och rösta. SKANDAL om inte denna vinner! 🙂

Och vilka väljer jag ???

Jo sörrö.....

Låt 12 - 6 POÄNG

Låt 8 - 4 POÄNG

Låt 3 - 2 POÄNG

Låt 1 - 1 POÄNG

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer Brojuryns röster jao.

Kul att alla bidrag blev representerade även om det var lite ojämn fördelning. Jävla Signert 😛

1p - nr 4 Bra ös!

2p - nr 8 Bästa arret men jag gillar inte sången bara.

4p - nr 7 Klart du ska ha poäng kompis. 😉

6p - nr 9 Klar sommarhit.

Link to comment
Dela på andra sajter

You can have me, i'm for free...är väl det jag går och nynnar på mestadels nuförtiden efter att ha lyssnat igenom bidragen några gånger, puh ! En bra låt som i några fall blev ännu bättre tycker jag.

Här är mina poäng :

6 p - Låt 3 - Bra remix som ger låten en helt annan känsla.

4 p - Låt 12- Jag brukar ha svårt för sån här sliskig perfekt musik, den ligger

som sockervadd i öronen. Men det här är bra gjort !

2 p - Låt 1 - Väldigt mycket Pumpkins/New Order, snyggt !

1 p - Låt 11- Seal/Adamski tänker jag på när jag hör denna, kul version och en

intressant röst.

Xtra + för 10:ans gothmetalrefräng, lite Fear Factory.

Och 2:ans mardrömstrip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bidrag 1

Lite anonymt. Fint komp, ojämn mix och låter mer som en enklare demoversion än en remix.

Bidrag 2

Jag försöker hitta nåt positivt om den här versionen, men det går inte.

Odugligt.

Förkastligt.

Uselt.

Bidrag 3 4 poäng

Fruktansvärt snyggt spelat! 🙂

Fräscha idéer och förändringar, men trots allt hade jag föredragit originalets ackord/harmonik. Om du hade kombinerat originalackorden med denna stil och produktion... 😄

Bidrag 4 6 poäng

Remixen som fick mig mest imponerad! 😄

Long faces var inte alls nån personlig favorit i Punkfestivalen. Jag tappade hakan när jag hörde remixen och insåg vilken förvandling du gett låten! 😆😄

För tankarna till Prodigy, Atari Teenage Riot och Swamp Terrorists. Det här skulle funka som soundtrack i ett bilspel, t.ex. Need for Speed. Deras soundtrack brukar vara adrenalinpumpande låtar som korsar gränslandet mellan rockmusik och elektroniska dansgolv. 😄

Det här är inget jag skulle skaffa på skiva/plocka fram eller lyssna på normalt, men jag tycker ändå att den är den bästa remixen! Du har plockat russinen ur kakan och hittat kärnan i låten. Det var såhär originalet skulle låta egentligen!

Bidrag 5

Jag fastnar direkt för introt. Det verkar lovande. Jag blir glad inombords.

37 sekunder in växer leendet mer och mer och mer. Det är sparsamt, men så snyggt.

Jag börjar studsa på stolen med en känsla i ryggraden att om bara några sekunder kommer låten att explodera i klös och energi.

Men jag hade så fel. 0:51 krossas alla mina förväntningar!! 😄

Dissonanser och tysk umpa-umpa. Sen går den här versionen utför och utför och utför. Besvikelse.

Bidrag 6

Kompetent! Lite förutsägbart arr på både gott och ont.

Följer alla mallar och klichéer för en skatepunklåt ala Millencolin.

Bra jobbat! Föll på mållinjen för att få en poäng...

Bidrag 7

Splittrat. Borta ur leken när det gäller tonarten.

Låter mer som en nybörjares experiment.

Bidrag 8 1 poäng

Ahh, jag behöver bara två-tre sekunder för att förstå vilken genre och vilken stil jag kan vänta mig. Förutsägbart? Jovars. Men det är givet P3-stoff! 😄

Uppskattar att du gick hela linan ut med "nya sångspår", istället för att återanvända remixmaterialets sång till denna genre och produktion. Mycket fint hantverk!

Bidrag 9 2 poäng

Jag tyckte att originalet var riktigt bra! Så visst var jag spänd på att höra vad som hänt den här låten.

Klassisk rock & roll. Lite banalt, men det funkar skitbra! Stilen matchar låten och det värdesätter jag högt! 😎

Bidrag 10

Dålig mix och produktion. Livlösa maskintrummor.

Bidrag 11

Iiiik! Jag får kalla kårar av det här. Och du, skippa den där ecstasytrippen nästa gång. 😆

Bidrag 12

Snyggt! Mycket snyggt!

Slogs länge med bidrag 6 och 8, men föll till sist på målsnöret.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på låtarna en mängd gånger och får konstatera att flera av dem var riktigt bra!

Så här tyckte jag:

  1. Trevlig Smashing Pumpkinsvariant. Skön att lyssna på! Aningen enformig dock - bortsett från den sista halvminuten där det börjar hända grejer.
     
  2. Illa. Vad är tanken? Gitarrplocket (för övrigt det enda material som kommer från låten den remixar?) och trummorna hör inte ihop på något sätt, och den efterföljande slingan gör det inte bättre.
     
  3. Härlig version - lite Depeche & Kent-känsla. Bra och sparsamma omharmoniseringar. Skönt arrangerat!
     
  4. Början är grymt bra och lovar om en ordentlig urladdning... som dock aldrig riktigt kommer. Får av någon anledning minnen av Sigue Sigue Sputnik när jag hör den. Och det är ju inte fel 😉
     
  5. Dessa omharmoniseringar är alldeles för "wild" och jag tycker inte de funkar ihop heller - de blir mest lösryckta disonanser. Men arrangemanget har en intressant tanke.
     
  6. Gött med en egen coverversion på denna låt. Jag gillar detta! Dock är det ganska så otajt mellan trummor och gitarr. Fixa gärna det i en ny version, så har ni en given hit!
     
  7. Nej, det här funkar inte alls tycker jag. Omharmoniseringarna är ofta i helt fel tonart mot sången och jag mår dåligt av ljudet som påminner om "HeavySynth" från Soundtracker...
     
  8. Ännu en egen version som jag tycker om. Något skum sång här och var, men arrangemanget är "klock"-rent 😆
     
  9. Mmmm! Den här låten är bra - och med detta arrangemanget tom bättre än originalet. Låten och framförrallt sången känns väldigt mycket som Pontus och Amerikanerna. Jättebra! Dock är basisten ute och cyklar på flera ställen. Fixa gärna det!
     
  10. Gillar inte produktionen och de hutlöst jobbiga trummorna. Det egna sångpålägget ger en ny dimension till låten, men det räcker inte.
     
  11. Intressant version, men jag förstår inte riktigt om sånginsatsen är på allvar eller skämt. Det finns dock en hel del känsla här och var och originalsången används på ett kul sätt tillsammans med den egna sången.
     
  12. Den här får ni andra kommentera... 😉

Så till poängen:

1p - Bidrag #8

2p - Bidrag #6

4p - Bidrag #9

6p - Bidrag #3

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftermycket funderande och lyssnade så kommer mina röster här. Det var svårt för många av låtarna var ganska lika så det var inte så mycket som skilde.

6 poäng till låt nr.8 som med egen sång och ett arrangemang där det händer saker helatiden inte tråkar ut lyssnaren.

4 poäng till låt nr.4 Long Faces i en oväntad och annorlunda version, kul när det blir en helt annan låt än originalet.

2 poäng till låt nr.5 som lyckas få upp tempot lite och gör en lite gladare.

1 poäng och det svåraste valet för här var det jämnt men valet faller på nr.6 för att det också gör något nytt av originalet. Dock tycker jag de hackande gitarrerna blir jobbiga i längden och borde ha övergått till mer vanliga drivande ackord efter början. kan bli bra med mer variation.

övriga bidrag:

1. Lååång inledning som känns lite tråkig och sedan fortsätter låten i samma stil, det händer ingenting. dock kommer det in en gitarr på slutet som lyfter det hela lite men då tar låten slut. Too little too late.

nr2. börjar spännande men sen är det bara akke guran som avslöjar vad det är för låt och trummorna lever sitt eget liv. tycker nån form av sång hade varit ett plus.

nr.3 nyn slags soft dance/techno (?) inget som faller mig i smaken.

nr.7 också en helt anorlunda version än originalet viket är ett pluss men inte min musik.

nr9 Bra Låt som fastnar, bättre än originalet, mixen kunde dock vara bättre.

nr.10. för höga trummor i börjam man hör inte riktigt kompet, sedan blir låten ok. och det är ett bra arangemang.

nr.11 plus för egen sång men techno är inte min melodi. bra att den skiljer sig från originalet.

nr12. lite soft syntig version som det inte heller händer så mycket i, men helt ok.

får av sluta med att säga att det var tråkigt att inte fler visade intresse att vara med trots gott om tid att skicka in bidrag och Studio skrev ju även en liten notis om studiofestivalen. Tack till alla med verkande som skickat in bidrag och fortsätt rösta.!!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 dagar kvar alltså...

så in med era röstar nu!! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugn o fin! Röst kommer!

Bra! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha... så här då:

***

1: Det är bara en smaksak; men jag tycker tyvärr lite småilla om den här typen av gitarrspel. Fullt friskt framförande annars.

2. En fullständigt hänsynslös hantering av originalet. Dess fullständiga motvikt. Och det är ingen som fattar att det är bra? En smartare övergång till slutpartiet hade höjt betyget, men mardrömskänslan och idé ger poäng.

3. Ja. Det här är bra. Alldeles utmärkt.

4. Mangel. God fingertoppshantering av originalmaterialet. Nästan finkänsligt. Skitbra.

5. Börjar hyfsat, fortsätter taffligt och sen: Startfältets bästa avslutning. Om låten hade BÖRJAT som den gör vid 2.20 så skulle den varit bäst.

6. Punk, fan.

7. Njae. Eller njoo... Märkligt, men jag får en skvätt Roskildekänsla av det här. Kanske beror på dagsläget och årstiden. Men harmonierar sången med resten? Nja, det blir njae..

8. Åsså en sån smaksak igen; gillar inte sången.

9. Popenråll. Kul!

10. Den här skulle blivit bra, om originalsången hade ersatts av egen hela vägen. Eller kanske körts igenom en telefondist i stället för reverb. Nu hänger det inte ihop. De hårda partierna är dock inte alls oävna.

11. Spännande.

12. När man går in på Musikbörsen och pillar fram en "demo-preset-låt" på en sån där svindyr Yamahakeyboard så låter det så här. Helt perfekt slickat och harmonierna bäddar in sången skitsnyggt. Och jag gillar det inte alls. Dock mycket musikaliskt.

Jaha... åsså sitter man här med 6 stycken man vill ge poäng. En går bort av regelskäl. dammdammmdammmmmmmrattadammm. Så här:

6p: låt 4

4p: låt 6

2p: låt 2

1p: låt 9

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat av alla...

Så här har jag röstat..

1p: låt nr 6....kul tolkning!..gillas

2p: låt nr 4....Snyggt! gillar låten ännu mer nu...

4p: låt nr 5....Annorlunda karaktär på låten med skönt sväng...

6p: låt nr 12..Sången är nu ännu mer framlyft och passar ypperligt tillsammans med harmisarna..härligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shaidar (oregistrerad)

Aaaand the vote's from the Shaidaristani jury are as follows:

(Et la voix du jury de Shaidaristani sont comme suit)

Song number 2, One point

(Chanson numéro 2, un point)

Song number 6, Two points

(Chanson numéro 6, deux points )

Song number 9, Four points

(Chanson numéro 9, quatre points )

And Finally!

Song number 1, Six points!

(Chanson numéro 1, six points !)

OK, nu när mina röster är officielt lagda så kör jag mina motiveringar.

Låt nr 1 Får höga poäng för mig för att den fångar en känsla som berör, lite ömtåligt och spretigt, vilket blandar sig fint med sången som är så vitt jag kan känna sömlöst med sången. Det och att jag räknar åtminståne 4 basar igång samtidigt- KOOOLT. Det skulle jag vilja se lajv. 😕

Låt nr 9 fick 4 poäng för skönt gung och Americana vibben. Det tilltalade mig helt enkelt. Avnjutas helst barfota i varm sommargräs...

Låt nr 6 fick 2 poäng för sin (i mitt tycke i a f) genreriktig newmetal tolkning. Bra spelat, och det var roligt att höra låten helt annorlunda än originalet, och hör att det funkar så här också! (tecken på en bra låt kanske?)

Och så kommer vi till Låt nr 2. Denna låt fick poäng helt enkelt för att jag inte kunde släppa det. Den har en extremt hög "WTF?" faktor, och fick mig att fundera (några exempel...)

-Är jag för dum för att fatta det här?

-Har han/hon lagt ner extremt mycket eller extremt lite för att få det att låta så?

-Vad vill han/hon säga?

Med andra ord, så har låten en del konstnärliga kvaliteter som tilltalar mig, trots att jag knappt står ut att lyssna på det :rolleyes: Därför måste låten få poäng!

Okidokie, nu var det röstat.

Som avslutning på mitt lilla rösttal vill jag

tacka alla som deltog! Startfältet höll hög klass överlag, och det var inte helt enkelt att plocka fram dessa fyra, men med lite öronslit och tankegnugg så lyckades jag till slut.

Och så var det dags att värma upp inför midsommar. Skål på er!

Redigerat av Shaidar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...