Jump to content
Annons

Gitarr förstärkare


auto mode

Recommended Posts

Nu är ju inte förstärkaren allt när det gäller gitarrljud men en stor del.

Så vilka är era favoritstärkare. Släng gärna med ljudklipp om ni har

spelat in något som ni tycker låter grymt.

Min har länge varit Mesa/Boogie dual rectifier. Fast nu har jag hittat en som

slår den. Hughes&Kettner triamp. Jag återkommer med ljudklipp.

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mesa Boogie triaxis...jag har aldrig haft råd med en sådan skönhet, men en polare till mig har en sådan, och jag har varit hemma hos honom och provspelat den så ofta att jag nog har slitit ut den åt honom... 😄

triaxislong.gif

I mitt tycke, finns det inget bättre än en Mesa Boogie. Samtidigt finns det några riktigt urusla artister som använder det, som får ut riktigt hemska ljud ur den. Ställer man in en Mesa Boogie-stärkare rätt, finns det inget som slår den. Men vissa envisas med att ratta in urusla ljud... 😳

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en Triaxis en gång i tiden, med tyckte den var för digital för mig. sitta och blippa med knappar, exempelvis för att höja basen eller diskanten med 0,5 i taget 😳

jag hade första versionen utan Rectomode, men den lät helt okej.

Min dröm stärkare just nu är Mesa Roadster som inte kommit ut än. 😄

Roadster

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en Triaxis en gång i tiden, med tyckte den var för digital för mig. sitta och blippa med knappar, exempelvis för att höja basen eller diskanten med 0,5 i taget 😳

jag hade första versionen utan Rectomode, men den lät helt okej.

Min dröm stärkare just nu är Mesa Roadster som inte kommit ut än. 😄

Roadster

Är det inte så många människor tänker om digitala inspelningar idag? Sitta och höja basen med 0,5 decibel istället för att dra i en ratt och lyssna om det låter rätt? 🙂

Roadster däremot ser väldigt smaskigt ut dock! Fan vad jag önskar att någon kunde skänka mig en sådan... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Mesa Boogie triaxis...jag har aldrig haft råd med en sådan skönhet, men en polare till mig har en sådan, och jag har varit hemma hos honom och provspelat den så ofta att jag nog har slitit ut den åt honom... 🙂

triaxislong.gif

I mitt tycke, finns det inget bättre än en Mesa Boogie. Samtidigt finns det några riktigt urusla artister som använder det, som får ut riktigt hemska ljud ur den. Ställer man in en Mesa Boogie-stärkare rätt, finns det inget som slår den. Men vissa envisas med att ratta in urusla ljud... 😳

Den verkar ju grym när man läser om den. Tyvärr hittade jag inga ljudklipp

på deras sida. Men jag har aldrig hört en preamp som låter lika bra direkt

till mixer som en uppmickad stärkare med låda. Enligt Mesa ska den ju låta

som en stärkare med låda. Det tror jag när jaghör det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mesa Boogie triaxis...jag har aldrig haft råd med en sådan skönhet, men en polare till mig har en sådan, och jag har varit hemma hos honom och provspelat den så ofta att jag nog har slitit ut den åt honom... 🙂

triaxislong.gif

I mitt tycke, finns det inget bättre än en Mesa Boogie. Samtidigt finns det några riktigt urusla artister som använder det, som får ut riktigt hemska ljud ur den. Ställer man in en Mesa Boogie-stärkare rätt, finns det inget som slår den. Men vissa envisas med att ratta in urusla ljud... 😳

Den verkar ju grym när man läser om den. Tyvärr hittade jag inga ljudklipp

på deras sida. Men jag har aldrig hört en preamp som låter lika bra direkt

till mixer som en uppmickad stärkare med låda. Enligt Mesa ska den ju låta

som en stärkare med låda. Det tror jag när jaghör det. 😄

Den låter väl bäst tillsammans med slutsteg och kabinett? Det är så jag spelade på den i alla fall. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en Yamaha-dg60 förut, tills jag bytte den mot en marshall b65 basförstärkare. Visst, det var ju inte den största och bästa precis, men jag gillade den endå. 😳

Den hade rätt fina/många rattar att leka med 😄

0000000214b.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Orange AD30TC. riktigt jäkla asbra 2-kanals 30w rörförstärkare.

Fender deluxe reverb. 22 rörwatt utan mastervolym som, när den får jobba, spricker upp precis så som man vill att en gitarrförstärkare ska göra.

Vox AC30 är inte heller pjåkiga, påminner en del om Orange fast aningen renare/spinkigare i tonen.

Testade en hotrod deluxe 4x10 i karlstad och jag håller med Grahn, skönsjungande muskelknippe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag tycker Hughes&kettner triamp slog Mesa dualrectifier på målsnöret

så är ju Mesa stärkarna fortfarande snyggast. Jag var inne i en Mesa affär

i Los angeles.Där kunde man välja vilken typ av läderklädsel man ville

ha till stärkarn genom att bläddra igenom en sån där pärm med prover.

Som när man köper soffa i möbelaffären. Det fanns allt från krokodil

till vanligt svart skinn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag tycker Hughes&kettner triamp slog Mesa dualrectifier på målsnöret

så är ju Mesa stärkarna fortfarande snyggast. Jag var inne i en Mesa affär

i Los angeles.Där kunde man välja vilken typ av läderklädsel man ville

ha till stärkarn genom att bläddra igenom en sån där pärm med prover.

Som när man köper soffa i möbelaffären. Det fanns allt från krokodil

till vanligt svart skinn.

Sen när man får betala så blir det väl lika mycket som 4-5 soffor 😄

Man får drömma i alla fall.. och en dag.. ska jag ha en Mesa 😛 Det får duga med en simulering nu.

Annars tycker jag Fender Deville låter kanon och även Engl stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender all the way!

Här är mina två älsklingar:

Blackie.jpg

Fender Pro Reverb

Tweed.jpg

Fender Blues Deluxe (smiskar Hotros Deluxe rejält i mina öron, mycket varmare och tätare ljud)

Med min Rickenbacker 360 så kan jag dessutom använda båda förstärkarna samtidigt genom den speciella Ric-O-Sound kabeln, fett. Synd att det inte Fender och Gibson Tänkt på det...

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Brittiska handbyggen är min paroll!!!

Hiwatt DR-103 Custom 100 med tillhörande låda och Fane-element.

Tillverkad i Sterlingfabriken 1976 om jag inte fått siffrorna fel.

Maken till kraftpaket har jag aldrig hört!!!!

... och vi har två stycken!!!!

Take care!

/Crunchman'

Ja rör ska det va.Som den här. Den är som ett rör museeum.

...och jag har en Mesa rectifier också 😆

hk6sr.jpg

hk22tw.jpg

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Marshall MG15 MSII Mircostack (15W) lät grymmt när jag prövade den 😄

😆😉

vad?

Om du vill ska ha en liten transistorcombo att leka med hemma så finns det många som spöar Marshall. Den här är väldigt bra t ex: Tech 21 Trademark 10 dessutom har den direktutgång med väldigt bra förstärkarsimulator vilket gör den väldigt användbar i en liten hemstudio.

edit: Hoppsan, såg att mitt förslag utgått 😆 , tur att det finns en 30W modell som är lika bra ( men lite dyrare tyvärr).

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

körde marshall under en massa år, fastnade aldrig riktigt för mesa (kanske för att jag mest spelar på strata?).

men nu har jag mognat och växt ifrån hypen med klassiska märken och är nöjd och lycklig ägare till en flextone III.

enligt mig är det den ultimata studioförstärkaren som man aldrig blir trött på. funkar egentligen till allt, så länge det finns möjlighet att micka upp den vid större spelningar.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Xyro (oregistrerad)

Kul tråd! Blir ett par då..

Fender Twin Reverb

Koch Studiotone

Elmwood Bonneville 50

ENGL Powerball

Har en av varje :]

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, beror ju lite på vad man är ute efter.

För ett coolt fett kompsound; Marshall 50-w-topp med 4*12-kabinett.

För ett väldigt mångsidigt ljud; Line 6 Flextone. Hade en sådan för ett par år sedan och den lät great! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Marshall 6100. Jävligt bra stärkare, men tveksamt om det är det bästa jag har hört. Trots sin mångsidighet med tre kanaler tycker jag ändå den är rätt begränsad. Låter jävligt rock såklart. Är sjukt sugen på tre andra stärkare för att komplettera. En Orange, en Fender Twin Reverb samt en AC-30. Då har jag så att jag klarar hela registret 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte en peavey classic 30... den e ju jäklit billig vilket var bra med min begränsade budget, men den rockar fan fender hotrod devils dist, en stärkare jag också var inne på att skaffa... enligt mig är det så iaf... det blev liksom två faktoreer som vägde över... halva priset och bättre dist... jaja... jag är nöjd som fan iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...