Jump to content
Annons

Realistiskt Piano


pirateKING

Recommended Posts

Sitter med en bit piano i midi format som jag kör genom Steinbergs The Grand. Problemet jag har är att det saknar realismt, låter stelt. Hur kan jag få det mer levande, jag fick tips om "groovekvantisering" och "sustainfunktionen". Dock har jag ingen aning om vad det är för nåt.

help!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska göra ett till försök att förklara.

Groovekvantisering

En funktion som gör att de spelade tonerna inte är helt tempo-syncade, men det handlar om millisekunders marginal för att det börjar låta realistiskt spelat. Anledningen är att ingen pianist i världen spelar 100% tight.

Sustainautomatisering

Detta innebär att du programmerar när pianisten ska trampa ner sin tillhörande pedal, och detta gör att tonerna inte avbryts då pianisten släpper greppet om tonen/tonerna. Används av i princip alla pianister.

Velocityprogrammering

Här programmerar du hur hårt pianisten ska slå an tonen i fråga. Du har en velocitypelare för varje ton du programmerat. Tänk efter vilka toner du vill betona tydligare än andra, och reglera velocityn utefter det.

Om du inte vet hur du gör detta så kan jag tipsa om att leta upp i manualen om hur du kommer åt dessa funktioner.

Puss på skinkan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja lägga till tempoförändring och tonlängdsjustering till listan. När du programmerar alla dessa parametrar måste du hela tiden hålla fraseringen i huvudet också, för annars kommer det alltid låta onaturligt.

Det är svårt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du känner ingen pianist? Det borde väl vara det enklaste.

Anledningen till att jag började spela gitarr var för övrigt att det var så svårt att simulera på synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

anlita en kunnig pianist-som mig själv tex 😛 ärligt talat det här med att programmera...

det kan aldrig låta levande när det gäller pianoljud som är det som alltid låter skit i digital form hur du än vrider och vänder på det-ett ostämt kammarpiano låter 100 ggr bättre till och med...

Link to comment
Dela på andra sajter

The Grand var inte optimalt och självfallet är ju riktigt piano alltid att föredra, och kommer säkerligen vara det om 10 år också!

Dom jag tänker på är N.I. Akoustik Piano samt PMI´s Old Lady. Som bara piano lurar dom knappast någon som själv spelat i en hel låt

men i en produktion är det faktiskt betydligt svårare att höra att det är dator-piano. Allt handlar om dynamiken, den där "super-dynamiken"

finnns inte hos dator-pianon... än! Men så fort du börjar komprimera ditt inspelade riktiga piano så blir det alltmer likt ett dator piano!

Hårdvaru digitalpianon hör man ju mer direkt att de inte är riktiga!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

får väl ta och kolla in NI akoustic då, annars brukar jag fara omkring och spela in i lokaler (kyrkor etc) där det står bra instrument eftersom mitt Bröderna Lager piano (som är ett ypperligt instrument) är i behov av reparation pga torrsprickor och därför stämmer ur sig för fort, man har inte råd med allt man måste ibland...

Vad gäller kompression så kommer ett riktigt piano ändå att kunna särskiljas radikalt från ett digitalt anser jag-det kanske beror på mitt sätt att mixa/bearbeta originalljudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Från ett digital ja. Dom nya piano-pluggarna är samplade så förbannat, 3-4 GB tror jag att Akoustik/Old Lady ligger på per piano/flygel!

Slår man an en ton är det ju omöjlig att särskilja, sen är det bara därifrån hur väl samplat/programmerat det är!

På hårdvaru-digitala pianon däremot så låter ju inte ens en enstaka ton naturlig! Men mest är det känslan som saknas!

Känslan samt att jag tycker att datorpianona är alldeles för välstämda och perfekta! Det i sig låter onaturligt 😕!

Det jag verkligen söker är lite pianon, inte alla dessa förbannade flyglar 😱 samt inte perfekt stämda och inte perfekt servade - i fallande skala ifrån

välbehållet musikskole-piano till ostämt som ngn försökt slå sönder med yxa-piano!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

nått som jag tänkte på när jag spelade på ett riktigt piano sist var resonansen i lådan och feedbacken i tangenterna. Tangenterna vibrerade/darrade lite vilket jag inte tänkt på innan. Det var skönt och saknas verkligen när jag spelar på mitt digitalpiano. Just pianoljud torde ju annars vara de instrument man kan efterlikna bäst pga pianots konstruktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

nått som jag tänkte på när jag spelade på ett riktigt piano sist var resonansen i lådan och feedbacken i tangenterna. Tangenterna vibrerade/darrade lite vilket jag inte tänkt på innan. Det var skönt och saknas verkligen när jag spelar på mitt digitalpiano. Just pianoljud torde ju annars vara de instrument man kan efterlikna bäst pga pianots konstruktion.

Just piano/flygel har i alla tider varit just det som INTE går att sampla/kopiera utan att det låtit onaturligt just pga sin konstruktion!

Detta har varit till förtret för oss som vill ha ett bra ljud att spela med live tex om det inte funnits ett riktigt instrument att tillgå på plats...allt annat är en ren kompromiss helt enkelt.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...