Jump to content
Annons

hallonprinsessan


Recommended Posts

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:k

GENRE:

LÅTLÄNGD:3:24

KOMPOSITÖR:karl & equality

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:-06

FORMAT: (ex. mp3

STORLEK: (ex. 4,64 megabyte)

STATUS: Färdig skiss

LÅTLÄNK:Hallonprinsessan

Det är sällan jag gör låtar från en klar text men så blev det med denna....efter en del prat via PM så fick jag denna naturskimmrande text av equality som han skrivit för ett antal år sedan.... för att fånga stämningen i texten och få ut det i toner så måste man känna för texten iaf för mig är det så....I texten kunde jag spåra allt möjligt från någon sagovärld men också metaforer som jag fick vibbar från Mikael Wiehe och Ted Ström och för mig en alldeles kalastext som gav inspiration direkt och låten kom väl nästan på en gång.....tar gärna emot critico på allt

texten......

Glödande aska från tankarnas järn

sjunkande lyser i sagornas tjärn

ljusdunkla nätter i ropande skog

trollens prinsessa i handen mig tog

Ledde mig tidlöst till dimmornas skatt

full av förundran i daggen jag satt

Läckra kastanjer, murklor och mjöd

och läppar som hallonprinsessan mig bjöd

Gnistrande droppar i hennes hår

extasen i nuet långt från igår

berguv på avstånd, tranors trumpet

i gryningens kyla, ja allt som jag vet

Jag levde just då i sällsam kontakt

över mossornas mattor i lågmäld prakt

men dimmornas nätter är korta

när daggen lyfter är trollriket borta

Jag snubblar över rötter jag snubbla över sten

på skavda fötter och rispade ben

kände det ej förrän vid kalhyggets port

och av rädsla jag sprang dit in väldigt fort

Jag springer där än både vilsen och blek

där ju livet drar fram förutan lek

men stilla nätter hörs en stämma svag

det är skogen som ropar ännu ett tag

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Väldigt bra text till att böjra med. Bra Equality!

Och bra låt också. Bra Karl :rolleyes:😉

Det känns på det hela som du har fått det att låta som du vill. Jag har faktiskt inte så mycket kritiskt att säga. Mysig låt! Normalt sett brukar jag säga att fade-outs är ondska men här fungerade det faktiskt rätt bra. Det var nog tack vare det långa malande outrot.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

tordyveln (oregistrerad)

väldigt fin låt gillar sångarens röst, bara en grej. Gitarren och rösten går inte riktigt ihop med beatet, det är lite för snabbt. Annars go låt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

23 år gammal text som jag genom åren försökt få till musik till men aldrig lyckats. Skulle väl aldrig skriva på samma naiva sätt idag men den har ändå känts angelägen med tanke på hur skogsbolagen går fram och avverkar orörda skogar, tjäderspelplatser blir kalhyggen, växt- och djurarter som förvinner i det tysta...

Skickade texten till Karl som kliver fram likt en nordisk Sting och bara några timmar senare kommer den tillbaka med helt rätt stämning musikaliskt. Något jag inte lyckats med på 23 år alltså 😎😉:rolleyes:😎 , en väldigt fin födelsedagspresent!

/Mikael

PS: Inte sitta vid datorn. Ut i naturen nu! 🙂

edit: fabrikör Stava

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra dig med en svensk text där din röst finner sig väl till rätta. Jag brukar ha svårt att förstå sammanhangen i dina engelska texter så det här känns helt rätt.

Equality har gjort ett bra jobb med texten o ditt lågmälda smakfulla arrangemang passar bra in. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

PS: Inte sitta vid datorn. Ut i naturen nu!  🙂

Skulle gärna varit ute men pollenallergi förhindrar mig 😛 Stämningfull text, tummen upp för den - har inte kunnat lyssna på låten ännu men skall göra det - texten gör mig nyfiken på hur Karl fått till det! (Förresten... så skövlar väl inte skogsbolag helt utan eftertanke? Jag råkar jobba på ett stort skogsbolags IT-avdelning och här finns i alla fall en hel avdelning /nåja... men det är i alla fall 8-10 personer tror jag/ som jobbar med miljöfrågor.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig text! Musiken är också skön, men jag skulle gärna haft den lite mer åt svensk folkmusikhållet, snarare än åt Ulf Lundell (eller liknande). Vet inte riktigt hur jag ska sätta ord på mina tankar just nu 🙂. .

Själva produktionen och mixningen finns det inte så mkt att orda om, sången kanske är lite VÄL stark bara..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten... så skövlar väl inte skogsbolag helt utan eftertanke? Jag råkar jobba på ett stort skogsbolags IT-avdelning och här finns i alla fall en hel avdelning /nåja... men det är i alla fall 8-10 personer tror jag/ som jobbar med miljöfrågor.

Ja pollenallergi är ett gissel. Nej det har nog blivit bättre nu med inventering av nyckelbiotoper bl a. Men på sjuttio- åttiotalet gick demonverket (domänverket) väldigt hårt fram och lämnade inte mycket kvar att spara faktiskt. Nu händer samma sak i Baltikum och Ryssland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt svenskt vemod 🙂 .

Bra text av equality och tycker karl lyckas bra med att föra fram stämningen.

Låter bra, det enda jag är lite osäker kring är som någon annan sa beaten. Kanske ännu mer avskalat i början?

Nähe dax att vaxa båten 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssningar alla....Ja, kan väl hålla med om att drivet till en början kanske skulle vara nå't annat, gärna riktiga trummor men på slutet tycker jag det funkar....

vet inte om jag kommer greja mera men...kanske om man lägger om sången lite grann så grejar man med trummorna också...får tacka equality för att jag fick texten annars hade den inte kommit...jag kan märka en skillnad att skriva på det här sättet i förhållande till hur jag brukar skriva, då musiken alltid är på plats innan texten.....det känns mer som det här blev en "låt"

thanks karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för pos omdömen! Texten ligger nog nära Håkan Norléns Visa vid Midsommartid (Du lindar av olvon...) Karl petade in ett "jag" i inledningen av 4:e versen. Funkar bra men hade lite annan mening innan.

"...i gryningens kyla, ja allt som jag vet

(jag) levde just då i sällsam kontakt..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för pos omdömen! Texten ligger nog nära Håkan Norléns Visa vid Midsommartid (Du lindar av olvon...) Karl petade in ett "jag" i inledningen av 4:e versen. Funkar bra men hade lite annan mening innan.

"...i gryningens kyla, ja allt som jag vet

(jag) levde just då i sällsam kontakt..."

Tja.. skall man vara petig så var det väl "bättre" utan jag, med en mer poetisk innebörd. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

MYCKET fin text! Stora tummar upp för den. Låten är också fin men håller inte riktigt hela vägen för mej. Jag skulle vilja höra samma sånginspelning i en mer nåidaktig ljudomgivning, skulle kunna bli mycket vackert.

Link to comment
Dela på andra sajter

MYCKET fin text! Stora tummar upp för den. Låten är också fin men håller inte riktigt hela vägen för mej. Jag skulle vilja höra samma sånginspelning i en mer nåidaktig ljudomgivning, skulle kunna bli mycket vackert.

tbruce......tack för lyssningen.... Nåidaktig ljudomgivning???? 😕 kan du precisera mer....vet inte riktigt hur du menar 😉😆

Egghuvudet.....thanks, eftersom trummloopen på denna är en technoloop som jag dragit ner tempot på så kanske det skulle sitta bättre med ett taktfast men svävande luftigt trummkomp.......PM:a om du har lust att lägga trummor fram tills slutpartiet.....men kul att du njuter 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej karl & equality!

Jag får en sån spontan flashback, tänk typ Monica Törnell från 79-81...

Wunderbaum... störtbra! Mycket nordiskt, mycket vackert, mycket vistradition... Kunde ha varit norskt! 😆 trubaduren Lars Klevstrand fra Oslo...typ

Heja på! Mera!

Cheers

Bonamici 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåidaktig ljudomgivning???? 😆

Karl, tror tbruce e-lyser en mer folktonsaktig omgivning. Nåjdetrumman är väl en samisk trolltrumma som svenskarna förbjöd, brände och tog i beslag under århundraden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåidaktig ljudomgivning???? 😆

Karl, tror tbruce e-lyser en mer folktonsaktig omgivning. Nåjdetrumman är väl en samisk trolltrumma som svenskarna förbjöd, brände och tog i beslag under århundraden...

Tackar Bon....om det var han som sjung duett med Lisa Nilsson för nå't år sedan vet jag vad du menar...... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåidaktig ljudomgivning???? 😆

Karl, tror tbruce e-lyser en mer folktonsaktig omgivning. Nåjdetrumman är väl en samisk trolltrumma som svenskarna förbjöd, brände och tog i beslag under århundraden...

Tackar Bon....om det var han som sjung duett med Lisa Nilsson för nå't år sedan vet jag vad du menar...... 😆

Hej Karl!

Jag tror du menar duetten mellan Lisa Nilsson och Bjørn Eidsvåg 😉

En annan duktig norrman...

Bon 😕

Redigerat av Bonamici
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt samarbete! Fin text och bra låt. Behövs trumkompet egentligen? Det låter lite av automatkomp som går i bakgrunden. Samma rytm kunde man åstadkomma med plockkompande gitarr. Däremot passar trumrytmen väldigt snyggt in när den kommer fram i slutet då sången är avslutad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Vacker text till fin musik vad kan man mer begära det här är ren Equality dvs. Emotional quality. Lite mer sparsmakat komp så blir det en klassiker. Ring radion ni med så folk får lyssna det behövs lite riktig musik där. Bra jobbat E och Karl

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det var den jag menade....Lars Klevstrand  har jag inte hört men ska försöka få tag i något men honom......nå't speciellt du rekomenderar??

Karl!

Jag har försökt hitta några av Lars pärlor men jag tror du får nöja dig med korta snuttar från hans skivbolag: http://www.tylden.no/manus/gta8167.htm

Tryck på [L] så får du lyssna på en kortis...

Lars är erkänd för sina fin-fina tolkningar av bl a Evert Taube...

Bon 😏

Redigerat av Bonamici
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det var den jag menade....Lars Klevstrand  har jag inte hört men ska försöka få tag i något men honom......nå't speciellt du rekomenderar??

Karl!

Jag har försökt hitta några av Lars pärlor men jag tror du får nöja dig med korta snuttar från hans skivbolag: http://www.tylden.no/manus/gta8167.htm

Lars är erkänd för sina fin-fina tolkningar av bl a Evert Taube...

Bon 😏

ska in å' lyssna...thanks.....

Link to comment
Dela på andra sajter

😏 Jag tyckte precis jag svarade på den här tråden men det försvann visst på vägen...

Iaf... nåid är inte en trumma 😠 utan en artist, han heter Martin Landquist egentligen tror jag. Har inte stenkoll på honom men han dök upp lite varstans för 3-4 år sen men sen dess har det varit rätt tyst tror jag. Han gör/gjorde nån sorts triphopfolkambientpop, tror jag. Lite trolskt sådär, tror den här texten skulle passa i ett sånt sammanhang.

EDIT: Oj vad många meningar som fick sluta med "tror jag"... får mej kanske att låta lite osäker (tror jag?).

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

😏 Jag tyckte precis jag svarade på den här tråden men det försvann visst på vägen...

Iaf... nåid är inte en trumma 😉 utan en artist, han heter Martin Landquist egentligen tror jag. Har inte stenkoll på honom men han dök upp lite varstans för 3-4 år sen men sen dess har det varit rätt tyst tror jag. Han gör/gjorde nån sorts triphopfolkambientpop, tror jag. Lite trolskt sådär, tror den här texten skulle passa i ett sånt sammanhang.

😠 He, he. Jaha ja... försöka duger. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...