Jump to content
Annons

hallonprinsessan


Recommended Posts

Klockren!

Vacker text, vacker sång och hela låten är snyggt proddad och avstämd. Snyggt jobbat!

Jag har varit ute byggt veranda hela helgen så jag ser fram emot att kunna sitta där med min iPOD o lyssna på mina Karl ( o equality ) ripps 😛 .

O här e jag o min nya VERANDA 🙂

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Snyggt samarbete! Fin text och bra låt. Behövs trumkompet egentligen? Det låter lite av automatkomp som går i bakgrunden. Samma rytm kunde man åstadkomma med plockkompande gitarr. Däremot passar trumrytmen väldigt snyggt in när den kommer fram i slutet då sången är avslutad.

Tackar 91:an...du har säkert rätt men det var som fanns för tillfället.....funderar på en polare som spela Djembe om det kunde vara något?? vet inte....kul att du gillar 🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hunnit lyssna på låten nu - snyggt jobbat. Musiken är stämningfull i stil med texten, måste säga att jag tycker att du lyckats riktigt bra med att fånga atmosfären...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hunnit lyssna på låten nu - snyggt jobbat. Musiken är stämningfull i stil med texten, måste säga att jag tycker att du lyckats riktigt bra med att fånga atmosfären...

Jag försökte få in det som kom när jag fick grepp om texten......kul att du gillade 😳😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För fan det är bara att säga grattis! Vad kan man annars göra? Det funkar ju.

Equalitys text är jättefin poesi, om än lite naiv (vilket inte alltid är något negativt!),

så är den direkt och mycket målande. Karls svenska är naturligtvis kul att

höra som ett avbrott från det anglosaxiska. Om det finns något minus så är det

något i rytmiken som stör mig, men jag anar att detta är något som vår gode Karl

har lagt ut on display så fort han bara kunde!! Innan den var färdigskannad på alla plan. Jag köper det rakt av. 😆

Kram på Er bägge, det här var kul att höra.

Naddeman

Edit: Petite stavfel

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Grym text equality och grymt sjungit karl. Härlig inlevelse. Håller med Nad dock att rytmiken inte är riktigt tajt hela tiden men va fan gör det haha...det är ju bara petitesser. 🙂

Ljudbilden känns aningen tung. Sången distar tidvis. Tror att tyngden beror på att det är gitarrerna som har lite för mkt bas i sig eller så är det bara mina trötta öron. 🙂

Anyway, gött jobbat gubbs...sparas

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Nad: Tack för lyssning och ditt säkra öra. Naivt, javisst men jag var i tjugoårsåldern när jag skrev detta som sagt. Sköt om dig!

Djonas: Glad att du även uppskattar texten!

Kanske karl vill kommentera de mer musikaliska synpunkterna? Själv tycker jag melodin harmonierar fint med texten, ackordval och sångligt uttryck tycker jag är klockrent. För mig en ny och fascinerande upplevelse att bara leverera en text och få den klädd i vackra toner på karls unika sätt. Skulle jag ha mage att önska något ytterligare 🙂 vore det mer dramatik i näst sista versen (uppbrottet), en mer folklig ton i kompet och möjligen utrymme för ett instrumentalsolo. Men detta är ju bara en skiss och med tanke på den fina responsen här på forumet sporrar det ju till ytterligare arbete med låten. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter svinproffsigt.

Någon nämnde nåid. Jag kan inte deras musik, men det första jag tänkte när jag hörde "Hallonprinsessan" var att ett simpelt elektronika-beat hade kompleterat slagverken väl. Och det avslutande vampet är så skönt så det borde förlängas i minst några minuter (loopas, klipp-och-klistras, samplas, va fan du vill :rolleyes: ).

Om jag hade haft blott en bråkdel av din sprudlande produktivitet Karl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nad: Tack för lyssning och ditt säkra öra. Naivt, javisst men jag var i tjugoårsåldern när jag skrev detta som sagt. Sköt om dig!

Djonas: Glad att du även uppskattar texten!

Kanske karl vill kommentera de mer musikaliska synpunkterna? Själv tycker jag melodin harmonierar fint med texten, ackordval och sångligt uttryck tycker jag är klockrent. För mig en ny och fascinerande upplevelse att bara leverera en text och få den klädd i vackra toner på karls unika sätt. Skulle jag ha mage att önska något ytterligare  😳  vore det mer dramatik i näst sista versen (uppbrottet), en mer folklig ton i kompet och möjligen utrymme för ett instrumentalsolo. Men detta är ju bara en skiss och med tanke på den fina responsen här på forumet sporrar det ju till ytterligare arbete med låten.  🙂

No Comments 😎😛

eller vadå visst skulle allt kunnat varit mycket bättre om jag haft större tålamod och det gäller det mesta av mina grejor.....om man "toklyssnar" skulle jag kunna räkna upp minst tio grejor som jag inte är nöjd med 😏:rolleyes: men tyvärr har en låt relativt kort "livslängd" för mig då jag är igång med några andra nu...men jag ska försöka lära mig jobba med låtarna på ett annat sätt och inte ha så bråttom......

Yessongs.....tack så in i bomben mycket...i slutet gillar jag spänningen som uppstår när basen tar ett A :rolleyes:😎

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

icon11.gificon11.gificon11.gificon11.gificon11.gificon12.gificon13.gif

Fantastiskt fin tonsättning av EQ:s välskrivna text. Texten kanske är liiite för naturlyrisk för min smak och liiite för "ung" men väldigt välskriven, inte minst med tanke på att den skrevs för en jäkla massa år sedan i en tid då den förmodligen var mer rätt i sitt uttryck. Nåväl, den skäms inte för sig 😛

... Karl, hur fasen får Du till det...och så snabbt? Obegripligt. Avundsjuk icon8.gif. Snyggt arr, fina instrumentinsatser, vacker melodi med ibland oväntade vändningar där man förväntar sig nåt...eh...väntat 🙂.

Sången tycker jag däremot är så där 🙂 ................................så där fantastiskt bra! 😄

På det senaste jag hört från Dig så låter Du säkrare och mjukare än någonsin tidigare.

Och det är kul att Du låter Karl även på svenska och att Du i och med den här låten brutit "svenskvallen". Det blir mer av den varan, BASTA!

Tack grabbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste skriva några ord till om texten, för jag tycker den är helt underbar. Naiv, javisst, men det är väl härligt! För den är ju inte bara naiv utan även väldigt välskriven - varje ord känns som vägt på våg. Många fina bilder dyker upp.

Kan tillägga att jag är en väldigt stadsfrälst människa, och tycker generellt inte att jag brukar få så mycket ut av poesi* - ändå lyckas du röra mej med en så naturromantisk text! Hats off, EQ.

*Har dock blivit betydligt mer intresserad av det senaste året eller så, i och med att jag själv börjat skriva låttexter på allvar... men ser fortfarande textskrivandet lite som ett nödvändigt ont, och skulle aldrig få för mej att plocka upp en poesibok och sätta mej ner och läsa bara sådär.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för en mycket tevlig lyssning! Skitmysigt, kanonröst, håller med om tidigare skrivare (ang att man får lite Sting-vibbar) .

Me like! 😛

EDIT:

Tevlig å tevlig.. tRevlig! ska de va

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

icon11.gificon11.gificon11.gificon11.gificon11.gificon12.gificon13.gif

Fantastiskt fin tonsättning av EQ:s välskrivna text. Texten kanske är liiite för naturlyrisk för min smak och liiite för "ung" men väldigt välskriven, inte minst med tanke på att den skrevs för en jäkla massa år sedan i en tid då den förmodligen var mer rätt i sitt uttryck. Nåväl, den skäms inte för sig 🙂

... Karl, hur fasen får Du till det...och så snabbt? Obegripligt. Avundsjuk icon8.gif. Snyggt arr, fina instrumentinsatser, vacker melodi med ibland oväntade vändningar där man förväntar sig nåt...eh...väntat 😲.

Sången tycker jag däremot är så där  🙁 ................................så där fantastiskt bra!  😄

På det senaste jag hört från Dig så låter Du säkrare och mjukare än någonsin tidigare.

Och det är kul att Du låter Karl även på svenska och att Du i och med den här låten brutit "svenskvallen". Det blir mer av den varan, BASTA!

Tack grabbar!

Tackars..... schyssta smajlisar du har fått tag i.....när eq PM.ade texten var det som musik hade legat och väntat på ett tillfälle att komma fram....det tog inte mer än tio minuter att få till den.......men det inträffar inte ofta sådana saker, det vet väl du och jag 😏😛 oftast kör man väl fast och då kommer nödlösningarna fram....eller så behöver låtidéer mogna...men kul upplevelse när det kommer direkt i någorlunda skick.....

Ja, det blev med denna som svenskvallen bröts men det är kanske dags att bli klar med det andra 😛 ser fram emot det...thanks again 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag känner mig delaktig i denna tar jag mig friheten att kommentera. Karl får väl svara på det mer musikmässiga.

pwayne: tack för bumpning (inte dumpning) håller i princip med dig om texten men tycker att man skall komma ihåg att den är skriven även ur ett miljöengagemang och som jag minns helt på inspiration. Skickade texten utan några illusioner till Karl och han returnerade mycket snabbt med en melodiskiss som lät helt rätt. Jag vet att du och karl planerar svenska alster framöver och jag ser fram mycket mot det - inte alls meningen att förekomma er på den punkten 😄🙂😲

tbruce: Tycker inte heller att naivitet är fel. Sol, vind och vatten t ex är en underbar text av Kenneth Gärdestad med naivitet till en fantastisk melodi. Men det går inte att skriva vid närmare femti bast som när man var 25 det skulle inte vara jag liksom... 😛 Men jag är jätteglad att du berörs av detta. OBS att ordet "jag" inte skall vara med i 4:e versens början. 😛😄

umemagnus: Tack! Nyckelharpa hade inte varit fel här... Fullt upp med blöjbyten?

edit: Karl, du hann ju före ser jag. Snabb som alltid. 😏

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vad är detta som jag missat?! Vilken fin text, som bilder ur en bok av John Bauer. Musiken sitter som hand i handske. Kanske slide hade suttit fint mot slutet. Snygg fade.

Skönt samarbete! 😄

Tack så jättemycket! Undrade just vart du hade tagit vägen... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då! 😠

Tja det är väl en smaksak. Men.......jag har svårt att tro att herr Wiehe hade tagit till sig denna. Världen, grynningen, daggen och alla andra ropar kalkon! Sorry!, men detta var plågsamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik och text gifter sig - känns som en enhet. Är inte vanligtvis svag för naturromantik men tycker att texten även talar bortom det. Den får mig att längta efter genuinitet, dofter, kåthet i skog efter ett milt sommarregn.

Musiken pulserar... har vi en svensk Malier här? Jag finner samma lätt hypnotiskt urkänsla som hos många av Ali Farka Toures sånger. Mmm... jag är väldigt svag för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik och text gifter sig - känns som en enhet. Är inte vanligtvis svag för naturromantik men tycker att texten även talar bortom det. Den får mig att längta efter genuinitet, dofter, kåthet i skog efter ett milt sommarregn.

Musiken pulserar... har vi en svensk Malier här? Jag finner samma lätt hypnotiskt urkänsla som hos många av Ali Farka Toures sånger. Mmm... jag är väldigt svag för detta.

Kul att den väcker dom känslorna i dig 😕😎

Malier, vet jag inte vem det är....Ali Farka likaså ??? ska kolla in.

Tack för dina känsliga öron..... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...