Jump to content
Annons

Gentle Giant live 1974 (video)


Nad

Recommended Posts

Annons

Have seen it before......men jag var pÄ GG i konserthuset nÀr Free Hands hade kommit ut och jag kan Ànnu bli glad nÀr jag tÀnker tillbaka pÄ den konserten....sÄ outstanding j€%#€ bra....

TĂ€nker ofta vad dom skulle befunnit sig idag...rent musikaliskt och ger mig sjĂ€lv svaret....omöjligt att förestĂ€lla sig....synd att dom inte kom överens 😏 men glad över det mesta dom gjort :rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Snackade med en polare som Àr begiven pÄ Gentle Giant, han menade att orsaken till bandets splittring var pressen frÄn skivbolaget att de skulle anpassa sitt sound in i 80-talet (sista skivan de gjorde var ju ett sÄnt försök utan större framgÄng tydligen) vilket inte funkade eller inte passade helt enkelt, de hade ju en minst 10 Ärig karriÀr bakom sig i alla fall...nÄn som har mer info om detta?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄg dom i Lund. Kan ha varit 1976. InstÀmmer helt jÀkla...man blir mÄllös.

:rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man fĂ„r tacka för detta eminenta tips! Det var ju helt suverĂ€nt! Lyssnade mycket pĂ„ Gentle Giant i mina tonĂ„r men sĂ„g dom tyvĂ€rr aldrig live. 🙁 Detta var lite kompensation för det! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Verkar vara en intressant grupp som jag aldrig hört förut, tack för tipset. PÄminner (utan pÄminna egentligen) om ELP tycker jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har jag missat nÄgot? Varför Àr detta overkligt? Flyger de nÄgonstans under konserten?

Ja de kör med flygande byten! 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har jag missat nÄgot? Varför Àr detta overkligt?

Tack Martin! Nu kĂ€nner jag mig inte lika dum lĂ€ngre. 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Snackade med en polare som Àr begiven pÄ Gentle Giant, han menade att orsaken till bandets splittring var pressen frÄn skivbolaget att de skulle anpassa sitt sound in i 80-talet (sista skivan de gjorde var ju ett sÄnt försök utan större framgÄng tydligen) vilket inte funkade eller inte passade helt enkelt, de hade ju en minst 10 Ärig karriÀr bakom sig i alla fall...nÄn som har mer info om detta?

Kanske för att Derek Shulman (en av de tre bröderna i GG) Àr idag C E O i BMG* ?

Snacka om att "sleeping with the enemy"! 🙂

NÀr de har tillfrÄgats om reunion för femtitelfte gÄngen, sÄ sÀger han "sod the old farts, check out the new ones". Se nedan, snott ifrÄn All Music Guide:

"Derek worked his way to become a vice-president at PolyGram Records, where he signed not only Bon Jovi but also Cinderella, Kingdom Come, Tears for Fears, Men Without Hats, and Dexy's Midnight Runners. Later, as president of ATCO Records, a subsidiary of Warner Communications, he signed AC/DC, Bad Company, Pantera, The Rembrandts, Jive Bunny, and Soho... all of whom went platinum or multi-platinum. Derek also was president and CEO of Roadrunner Records in New York City, which has rock-oriented artists like Slipknot, Type O Negative, Coal Chamber, Fear Factory, and Machinehead"

Det enda exemplet sÄ vitt musikjournalisterna vet, dÀr en musiker har gÄtt frÄn en misslyckad kommersiell karriÀr till - att vara tvÀrtom - musikernas fiende nummer ett, blivit skivbolagsdirektör och lyckats ganska sÄ vÀl.

* Bertelsmann Music Group som idag Àger alla skivbolag listade i namedroppingen ovan.

för dom som inte fattar-vad Àr CEO???

Ă€r du hundra pĂ„ detta...lĂ„ter jĂ€vligt trist i sĂ„ fall...glöm inte bandets storhet-det Ă€r det som rĂ€knas i lĂ„nga loppet eller... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ärligt talat sĂ„ har jag aldrig lyckats förstĂ„ "storheten" hos detta band. Jag har verkligen försökt genom Ă„ren eftersom sĂ„ mĂ„nga nĂ€stan verkar dyrka dem som gudar, men jag finner det lika trevligt som att trycka in en cyl i örat. UngefĂ€r som modern atonal Jazz. Skickligt spelat, men helt ointressant och intetsĂ€gande, med andra ord. Som nĂ„gon annan sade; en massa osammanhĂ€ngande snuttar som aldrig lyckas passa ihop nĂ„gonstans... 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀ, jag tycker nog snuttarna passar ihop. Jag Àr ingen vÀn av Frank Zappacollage. Men Gentle Giant tycker jag gör bra kompositioner. De anvÀnder inte heller sin musikalitet till att briljera i duktighet. Utan för att göra vad som trillar ut ur deras hjÀrnor. Och sen för att göra en show av det hela. Jag mÄste tillstÄ att jag skattar dem högt, Claes. :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

för dom som inte fattar-vad Àr CEO???

Chief Executive Officer, amerikansk form av vÄr svenska motsvarighet Vice Direktör

dvs. han Àr VD för BMG i USA

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Snackade med en polare som Àr begiven pÄ Gentle Giant, han menade att orsaken till bandets splittring var pressen frÄn skivbolaget att de skulle anpassa sitt sound in i 80-talet (sista skivan de gjorde var ju ett sÄnt försök utan större framgÄng tydligen) vilket inte funkade eller inte passade helt enkelt, de hade ju en minst 10 Ärig karriÀr bakom sig i alla fall...nÄn som har mer info om detta?

Kanske för att Derek Shulman (en av de tre bröderna i GG) Àr idag C E O i BMG* ?

Snacka om att "sleeping with the enemy"! đŸ„°

NÀr de har tillfrÄgats om reunion för femtitelfte gÄngen, sÄ sÀger han "sod the old farts, check out the new ones". Se nedan, snott ifrÄn All Music Guide:

"Derek worked his way to become a vice-president at PolyGram Records, where he signed not only Bon Jovi but also Cinderella, Kingdom Come, Tears for Fears, Men Without Hats, and Dexy's Midnight Runners. Later, as president of ATCO Records, a subsidiary of Warner Communications, he signed AC/DC, Bad Company, Pantera, The Rembrandts, Jive Bunny, and Soho... all of whom went platinum or multi-platinum. Derek also was president and CEO of Roadrunner Records in New York City, which has rock-oriented artists like Slipknot, Type O Negative, Coal Chamber, Fear Factory, and Machinehead"

Det enda exemplet sÄ vitt musikjournalisterna vet, dÀr en musiker har gÄtt frÄn en misslyckad kommersiell karriÀr till - att vara tvÀrtom - musikernas fiende nummer ett, blivit skivbolagsdirektör och lyckats ganska sÄ vÀl.

* Bertelsmann Music Group som idag Àger alla skivbolag listade i namedroppingen ovan.

för dom som inte fattar-vad Àr CEO???

Ă€r du hundra pĂ„ detta...lĂ„ter jĂ€vligt trist i sĂ„ fall...glöm inte bandets storhet-det Ă€r det som rĂ€knas i lĂ„nga loppet eller... 😆

CEO = Chief Executive Officer = VD.

Enligt sonybmg.com Àr dock denna snubbe nuvarande CEO.

Edit. PĂ„ nĂ„t sĂ€tt Ă€r Linus steget före... 😎

Redigerat av milton
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BĂ€sta konsertminnen utan rangordning; Dead Kennedys, Gentle Giant, TT Reuter, Peter Hammill.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

dannepop (oregistrerad)

Fantastiska!

Nu kommer jag att terrorisera min omgivning med GG hela dagen!

NÄn som sett deras DVD, hur Àr kvalitén?

Danne/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ärligt talat sĂ„ har jag aldrig lyckats förstĂ„ "storheten" hos detta band. Jag har verkligen försökt genom Ă„ren eftersom sĂ„ mĂ„nga nĂ€stan verkar dyrka dem som gudar, men jag finner det lika trevligt som att trycka in en cyl i örat. UngefĂ€r som modern atonal Jazz. Skickligt spelat, men helt ointressant och intetsĂ€gande, med andra ord. Som nĂ„gon annan sade; en massa osammanhĂ€ngande snuttar som aldrig lyckas passa ihop nĂ„gonstans... đŸ„°

HÄller med Claes hÀr.

Tycker i allmÀnhet om musiker-musik men detta föll mig inte pÄ lÀppen alls faktiskt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Chief Executive Officer, amerikansk form av vÄr svenska motsvarighet Vice Direktör

dvs. han Àr VD för BMG i USA

Vice direktör???

Du menar vĂ€l VerkstĂ€llande Direktör? 😄

SjĂ€lvklart, jag skyller pĂ„ sommarhettan och tar pĂ„ dumstruten. 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag Àr ingen stor fan av denna genre. Jag Àr född -60 och blev inte musik intresserad ( lyssna alltsÄ ) förrÀn 72 - 73 nÀr glitterpopen kom. DÀrav att jag fortfarande lyssnar till nÀr T.Rex spelas. Jag började inte intressera mej ordentligt för musik förrÀnn 79 - 80 dÄ Ac/Dc gjorde att jag började lira sjÀlv.

Denna musik Ă€r sĂ€kert bra ( jag har helt enkelt inte kompetensen att avgöra det ). Dock kĂ€nns det förbannat skönt att kunna skriva: DETTA VAR FÖRE MIN TID! :rolleyes:

/ Mikke

edit: bara för att editerandets skull : Edit

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...