Jump to content
Annons

Swedish For Beginners-Magical Machines


Recommended Posts

Jag kan väl inte ta råd från en gammal rockröv! laugh.gif

Jag menade inte att trycket måste komma från en vråldistad gitarr! 🙂 Tyckte bara att refrängen skulle kunna accentureras på något sätt med lite mer tryck, ökad dynamik eller liknande...

He he! Inget illa ment. Jag är rätt svag för vråldistade gitarrer, tro det eller ej. 😆

Mer dynamik, hmm...räcker det inte med tolv körstämmor (eller var det 16?) mellotron, tamburin, en Absynth, mm...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nu är det så att jag är lite full. Men jag ska göra mitt bästa för att ge en genomtänkt recension:

Jag tycker det låter för jävligt rent ut sagt. 😠

Nej, jag bara skojar. 😄 Gud så roligt..... 🙂

Jag tycker det låter rackarns bra.

Som en del andra har antytt så låter de akustiska gitarrerna lite plastigt delvis men i refrängen tycker jag de hittar sin plats.

Sången är fantastiskt bra, speciellt de höga tonerna i verserna, och den lite raspiga släpiga tonen i bryggan innan refrängen. Jag fullkomligt avgudar melodin i "They´re in for a surprise" och "What happened way back when" innan refrängen. Det lullar liksom uppåt på ett mysigt sätt.

Dom spaciga inslagen har ju ett metaforiskt värde, och det luktar lite Mew för min del, främst för att jag inte har några andra referenser när det gäller sånt. Möjligen kan jag tycka att låten skulle vinna på att bli mer intensiv mot slutet, så att det blir tätare och mer energiskt. Det är bra som det är men skulle kunna bli en riktigt mjölkare.

Det är nog den bästa låten hittills av de jag hört här. Mumma. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra musik tycker jag, lagom indie för mig, dock tycker jag att (som ngn nämnde tidigare i tråden) att refrängen inte stod sig tillräckligt mot den underbara versen.

Jag tycker sången låter riktigt fin däruppe, men det känns som att du borde utforska ditt nedre register som jag misstänker är riktigt bra också.

Tack! 😲

Jo, jag är faktiskt bas egentligen (2:a bas t.o.m.) men min röst funkar mycket bättre i det högre registret till denna typ av musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är den ljuva mjuka sången som imponerar på mej, kanske det till och med är för ljuvligt vid solopartierna. Är det det dubbat där? Kanske få till mer attityd. Sången gör sej hur som helst bäst i stämpartierna, hur skönt som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att jag är lite full. Men jag ska göra mitt bästa för att ge en genomtänkt recension:

Från barn och druckna får man höra sanningen. 🙂

Jag tycker det låter för jävligt rent ut sagt.  😛

Nej, jag bara skojar.  🙂  Gud så roligt..... 😄

Jag tycker det låter rackarns bra.

Som en del andra har antytt så låter de akustiska gitarrerna lite plastigt delvis men i refrängen tycker jag de hittar sin plats.

Har spelat in gitarrerna på nytt, mikningen var inte riktigt bra. Skall lägga upp en ny version när jag är hemma igen efter påsk.

Sången är fantastiskt bra, speciellt de höga tonerna i verserna, och den lite raspiga släpiga tonen i bryggan innan refrängen. Jag fullkomligt avgudar melodin i "They´re in for a surprise" och "What happened way back when" innan refrängen. Det lullar liksom uppåt på ett mysigt sätt.

Dom spaciga inslagen har ju ett metaforiskt värde, och det luktar lite Mew för min del, främst för att jag inte har några andra referenser när det gäller sånt. Möjligen kan jag tycka att låten skulle vinna på att bli mer intensiv mot slutet, så att det blir tätare och mer energiskt. Det är bra som det är men skulle kunna bli en riktigt mjölkare.

Tack för komplimangerna! Jag gillar också melodin precis innan refrängen. Tror att det beror på att subdominanten och dominanten kommer in som rena treklanger och "förlöser" versen, och att de två sista tonerna (samma ton) är dominantens sexa och liksom suger med sig hela låten upp till refrängen där den landar som tonikans ters. (Hoppas jag inte rör till det med teorin nu.)

Det är nog den bästa låten hittills av de jag hört här. Mumma.  🙂

Wow! Bättre betyg går väl knappast att få här i demoforumet?! Tackar och bugar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra musik tycker jag, lagom indie för mig, dock tycker jag att (som ngn nämnde tidigare i tråden) att refrängen inte stod sig tillräckligt mot den underbara versen.

Jag tycker sången låter riktigt fin däruppe, men det känns som att du borde utforska ditt nedre register som jag misstänker är riktigt bra också.

Tack! 😄

Jo, jag är faktiskt bas egentligen (2:a bas t.o.m.) men min röst funkar mycket bättre i det högre registret till denna typ av musik.

Det hörs nog tydligt, och jag förstår ditt val i register pga av tradition, men skulle det inte vara trevligt om pop fick lite botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Retro strikes again.....

Denna är grymt bra gjord...Trots att jag inte gillar stilen så kan jag

faktiskt lyssna på den för den är......helt ok.... 😏

😉 Tack ska du ha! Jag tar det som en komplimang högsta klass! Gör man pop/rock så är det väl nästan retro per definition?

Ja det är den ljuva mjuka sången som imponerar på mej, kanske det till och med är för ljuvligt vid solopartierna. Är det det dubbat där? Kanske få till mer attityd. Sången gör sej hur som helst bäst i stämpartierna, hur skönt som helst!

Japp, dubbat. Själv tycker jag att det ger en skön, drömsk känsla i sången. Lite "flytande", eller hur jag skall beskriva det. Samtidigt tar det naturligtvis bort lite av karaktären i rösten, men jag tycker det passar här. Medge ändå att dubben är väldigt exakt. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra musik tycker jag, lagom indie för mig, dock tycker jag att (som ngn nämnde tidigare i tråden) att refrängen inte stod sig tillräckligt mot den underbara versen.

Jag tycker sången låter riktigt fin däruppe, men det känns som att du borde utforska ditt nedre register som jag misstänker är riktigt bra också.

Tack! 😱

Jo, jag är faktiskt bas egentligen (2:a bas t.o.m.) men min röst funkar mycket bättre i det högre registret till denna typ av musik.

Det hörs nog tydligt, och jag förstår ditt val i register pga av tradition, men skulle det inte vara trevligt om pop fick lite botten.

Jo, jag håller med. Vi får väl skylla på arvet efter Beatles (Paul i synnerhet). Jag har sjungit i ett lägre register tidigare men "alla" verkar vara överens om att min röst låter bättre så här. Vad gör man? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag håller med. Vi får väl skylla på arvet efter Beatles (Paul i synnerhet). Jag har sjungit i ett lägre register tidigare men "alla" verkar vara överens om att min röst låter bättre så här. Vad gör man? :rolleyes:

Ja, jag ska ju inte säga innan jag hör, men jag tror nog att det skulle vara intressant om du varierar, man skall ju använda det register man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Signert,

Att du inte byter ut den där hemska synthbasen mot en riktig bas förvånar mig.

Mixen låter lite som att allt ska vara framskjutet i ljudbilden. Trummorna låter lite för närvarande. Sången lite åt det hållet med. Melodin och ideén med låten är det inget fel på. Skulle ni få hjälp av någon med proddandet (inte jag) på låten skulle den säkert lyfta sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Signert,

Att du inte byter ut den där hemska synthbasen mot en riktig bas förvånar mig.

Mixen låter lite som att allt ska vara framskjutet i ljudbilden. Trummorna låter lite för närvarande. Sången lite åt det hållet med. Melodin och ideén med låten är det inget fel på. Skulle ni få hjälp av någon med proddandet (inte jag) på låten skulle den säkert lyfta sig.

Hej Spaceman,

Synthbasen är ett mycket medvetet grepp, för att skapa en mekanisk eller syntetisk känsla i låten, som i övrigt är väldigt gitarrdriven.

När du säger att allt ligger för framskjutet, menar du då att det är för "torrt"? Jag använder inte sådär väldigt mycket effekter. Trummorna har ju snarare fått kritik för att de ligger för långt bak i mixen. Svara gärna, om du orkar, det skulle vara givande. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Synthbasen är ett mycket medvetet grepp, för att skapa en mekanisk eller syntetisk känsla i låten, som i övrigt är väldigt gitarrdriven.

När du säger att allt ligger för framskjutet, menar du då att det är för "torrt"? Jag använder inte sådär väldigt mycket effekter. Trummorna har ju snarare fått kritik för att de ligger för långt bak i mixen. Svara gärna, om du orkar, det skulle vara givande. 😉

Låten har ju ett givet tilltal, och det passar inte en synthbas med övrig instrumentation tycker jag. Det som gör mixen lite spretig är att ni borde

välja i vilket frekvensomfång ni ska röra i er. I denna mix så (tycker jag) det är lite som att få med 0-20000 khz. En limited edition kanske skulle göra susen.

Kanske step by step med sång, trummor osv...och sedan mastra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synthbasen är ett mycket medvetet grepp, för att skapa en mekanisk eller syntetisk känsla i låten, som i övrigt är väldigt gitarrdriven.

När du säger att allt ligger för framskjutet, menar du då att det är för "torrt"? Jag använder inte sådär väldigt mycket effekter. Trummorna har ju snarare fått kritik för att de ligger för långt bak i mixen. Svara gärna, om du orkar, det skulle vara givande. 😉

Låten har ju ett givet tilltal, och det passar inte en synthbas med övrig instrumentation tycker jag. Det som gör mixen lite spretig är att ni borde

välja i vilket frekvensomfång ni ska röra i er. I denna mix så (tycker jag) det är lite som att få med 0-20000 khz. En limited edition kanske skulle göra susen.

Kanske step by step med sång, trummor osv...och sedan mastra.

Tack för kommentarerna. Jag skall lyssna med detta i åtanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här är verkligen fint, en riktigt kalasfin låt!...

Gillar din mjuka sång...annars brukar jag mest gilla tunga röster med riv i..men du har en speciell röst och just den där beatlesfeelingen som många försökt sig på...där lyckas du mycket bra!..och mycket bra kör också!

Nu lyssnade jag på första versionen....där var det lite låg bas..men annars jättefin ljudbild!.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud, riktigt riktigt bra på flera sätt, men mindre bra på andra. Konceptet, idén, arret, produktionen, ja det mesta i den vägen är helt sagolikt. Imponerande att ro iland ett så "stort" koncept och få det att låta så bra. Slutet är snyggt. Texten är mycket bra, framförallt som koncept, vissa saker här och där i utförandet störde mej men det är detaljer och skitsaker.

Däremot så har jag bitvis svårt för vissa av melodivändningarna. Det mesta är jättebra men härochdär känns det som att du trillar ner i ett litet svart hål som en hel del överproducerad pop gör, framförallt på slutet av refrängen, och lite på prechorusen. Melodier som är catchy och låter bra men som ändå inte ger intryck för fem öre förutom lite vämjelse. Ungefär... "bara slingorna ligger bra mot ackorden så går det att producera fram nåt bra från melodin". Väldigt tillspetsat, naturligtvis, för att försöka visa min poäng. Andreas Johnson trillar ner i samma lilla hål med sin schlagerlåt (husch).

Men i stora drag så är melodierna dock mycket bra, särskilt på versen. Fortsätt på det här spåret och du har ett fan här.

Fast jag vill ha mer botten i låten. Blir fånigt på "sticket" när det helt plötsligt glider ner ljud i djupet som är mycket bottnigare än allt annat i hela låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättesnyggt med gitarrer, sång, stämmor. Lagomt avvägt, det enda som sticker ut är trumspelet. Det känns som en överambitiös trummis som tar för stort utrymme. Låtens potential tycker jag ligger i sång och melodi. Min åsikt är därför ett enklare traditionellt trumspel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Spacemannen; Synthbasen liksom sänker det hela. I Version ett hörde man inte mycket av den. Då klagade folk på att basen var för låg. Men den versionen tycker jag är bättre.......... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Här blir det både ros och ris. 😆

ros;

Snygg sång. Bra röst. Bra text. Gillar verserna, skitsnygga. Gitarrerna är snygga, både ljudmässigt och spelmässigt. Coola spaceiga ljud. :rolleyes:

ris;

Refrängen lyfter aldrig lixom även om melodierna är snygga, dock är inte lika starka som på versen. Trummorna låter inte alls lika bra som resten. De låter kvantiserade, torra och tunna. 😆

Nice work dock på det hela taget. 😄

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä vet du va Signert, jag gillar version 1 bäst. Jag undrar själv varför. Kanske för att jag först förälskade mig i den.

Du har nåt eget på gång, mitt i alla referenser till 60tal och Radiohead. Det finns både tradition och nytänkande i det här; precis som du skrev så är synthbasen RÄTT mot gitarrerna. Det skulle förstås GÅ att ta bort alla synthar och lägga riktig bas, för att på så sätt få en mer genuin 60talskänsla, men varför då liksom. Vi skriver 06 och inte 66, det kan ju få höras.

Jag tycker mix1 står sig bra utan tryck. Det här är inte en låt där man vill ha en bastrumma som sparkar in bröstkorgen, så bas och trumma kan vara återhållna. Det ger nästan en akustisk känsla i ljudbilden, trots att det är många (och syntetiska) instrument inblandade. Här nånstans har du ditt eget sound.

Det KAN oxå vara så, (hemska tanke) att själva trumjobbet inte riktigt håller för en volymhöjning, men det är inget som stör mig, åtminstone inte i version 1.

Nog svamlat ... Fortfarande en ruggigt fantastiskt jävla bra låt. Men du borde sjunga [iiiiins] i stället för [i-iins] på "machines". Det är därför folk tycker bättre om versen än refrängen.

***

Jag ska oxå, som vanligt, poängtera att när det kommer til mix, så finns det större genier än mig här 😉

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Vilken respons! Ett stort och varmt tack till alla som tar sig tid att lyssna!

Tack till Bassebas, Valdez, Umemagnus och Grannen för lovorden! 🙂

Tbruce, tack för berömmet! Vad gäller det "svarta hålet" så är det väl lite av en smaksak (prechorusen har ju t.ex. fått beröm tidigare). Men nog vrider sig melodin lite mot ackorden, och jag tar ju t.ex. vägen över ett em i slutet på refrängen istället för att gå direkt till H, vilket hade blivit för simpelt. Tack ändå för konstruktiva synpunkter! 🙂

91:an, Djonas och Vallhagen klagar lite på trummorna, kanske jag skall återgå till som de var förut. Brassade på lite i den nya versionen.

Synthbasen stannar. Nån konstnärlig integritet måste man ha. 😆😎

Tack förresten, Djonas! Forumets egen Yngwie ger beröm för gitarrspelet till en klåpare som jag! I'm not worthy. 😎😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysigt!

Gillar de där ackorden i början. Doftar Radiohead, särskilt när trummorna påminner om Airbag.

Fin refräng.

Jag får lite associationer till senaste Euroboys-skivan, Soft focus. Din låt har lite av samma känsla som låten Sleep 'til tomorrow eller vad den nu heter.

Fan, det här är riktigt bra tycker jag. Proffsigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysigt!

Gillar de där ackorden i början. Doftar Radiohead, särskilt när trummorna påminner om Airbag.

Fin refräng.

Jag får lite associationer till senaste Euroboys-skivan, Soft focus. Din låt har lite av samma känsla som låten Sleep 'til tomorrow eller vad den nu heter.

Fan, det här är riktigt bra tycker jag. Proffsigt!

Tackar! Jo, det är en del trevliga ackord. Tog mig ett tag att klura ut vad de egentligen heter när jag skulle skriva ner dem. 🙂

Euroboys har jag missat. Måste kollas upp. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej synthbasen är grym! Utan den skulle ju hela låten falla platt.

Danke! 😄

Synthbasen stannar. Nån konstnärlig integritet måste man ha 🙂😕

Gött!

Och jag kan inte annat än att hålla med de flesta talare här ovan. Låten är mycket bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...