Jump to content
Annons

Swedish For Beginners-Magical Machines


Recommended Posts

# LÅTNAMN: Magical Machines

# ARTIST/GRUPP: Swedish For Beginners

# GENRE: Pop

# LÅTLÄNGD: 3:47

# KOMPOSITÖR: Johan Signert

# PRODUCENT: Johan Signert

# MEDVERKANDE: Thomas Jansson (syntbas och kör), Signert (övrigt)

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: mp3

# STORLEK: 6,08 Mb

# STATUS: Färdig demo

# LÄNK: Magical Machines

Efter att ha vaknat upp ur segerruset från tre raka festivalsegrar, är det dags att lufta lite nytt material. Alla kommentarer, tips och åsikter är välkomna! 😏

Uppdatering 17/12-06:

Denna låt är "Track of the day" på garageband.com på söndag 24/12.

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Även om jag inte gillar pop så låter det skitproffsigt. Väldigt luftigt och rent, om du fattar vad jag menar. Är det en bas som låter som en liten humla eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen så har vissa problem att ladda ned låter från forumet. Vet inte vad det beror på...webbläsaren kanske? Andra har i sin tur problem with Soundclick och såna siter. Fan, du måste lyssna på min tune nu;). Bara en teaser ännu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Signert,

Fattar inte varför - kan inte spela "stream" i "Windows Media Player" (står bara "ansluter" i evigheter, och sedan måste jag reboota datorn för att öppna WMP igen :-(.

Och när jag högerkliggar, spara mål som.. så hämtar jag en fil med storleken 0 kb.

Detta är inte ett generellt problem för mp3:or, utan vissa här på forumet.

Snälla hjälp, någon?

//Saibot

Link to comment
Dela på andra sajter

Signert,

Fattar inte varför - kan inte spela "stream" i "Windows Media Player" (står bara "ansluter" i evigheter, och sedan måste jag reboota datorn för att öppna WMP igen :-(.

Och när jag högerkliggar, spara mål som.. så hämtar jag en fil med storleken 0 kb.

Detta är inte ett generellt problem för mp3:or, utan vissa här på forumet.

Snälla hjälp, någon?

//Saibot

Hm. Känner inte igen detta. Nu har jag i alla fall lagt filen på en server som inte tillhör IDG, så nu borde det fungera. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan! Detta höjde sig en smula över genomsnittet. Bra låt, bra ljud. Välspelad, välarrangerad, välsjungen. Texten känns riktigt bra och t.o.m engelskan passerar i både uttal och sammansättning (har så svårt bara att förstå varför man sjunger på engelska om man inte vänder sig till en internationell marknad, men det är naturligtvis upp till var och en).

Jag går inte personligen igång på det 100%, välsjungen och välarrangerad pop är inte riktigt min påse, men jag hör naturligtvis att detta är riktigt, riktigt bra.

Tycker att jag får lite vibbar av gamla ELO, vilket i det här sammanhanget är positivt menat.

Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt. Schysst melodi, snygg sång, sköna stämmor.

Men det finns ett problem och det är att basen knappt hörs! Dra upp den och eq:a den och saken är biff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt med finess. Mycket fin sång och instrumentering. Akustiska gitarrerna låter bra i början trots att dom är lite för tunna för min smak. Efter att tag, när dom kompar i bakgrunden så blir dom bara som ett rytminstrument utan klang och botten. Har lite svårt för det. Basen är ju redan diskuterad och jag tycker samma sak, upp med den och eq:a. Kan nog också sakna stereobredd i låten. Panorera mera.

Väldigt bra jobb annars! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

de akustiska gitarrerna stör och stressar, när de ligger och "surrar" hela tiden.

basen är väldigt låg som någon nämnde.

bra sång, skön refräng, kan bli en hit.

Efter 3 studio festival segrar så är det kanske dax att pröva vingarna i lite större konkurens, skicka in något till den riktiga melodifestivalen nästa gång! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter som Flaming Lips med rosa robotar usw.

Håller med... utom i början då det låter som Airbag med Radiohead. Trummorna är näst intill identiska!

Gillar denna låt skarpt, även om jag tycker att trummorna inte har riktigt tillräckligt med tryck. Stämmorna är über-sjöna. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan! Detta höjde sig en smula över genomsnittet. Bra låt, bra ljud. Välspelad, välarrangerad, välsjungen. Texten känns riktigt bra och t.o.m engelskan passerar i både uttal och sammansättning (har så svårt bara att förstå varför man sjunger på engelska om man inte vänder sig till en internationell marknad, men det är naturligtvis upp till var och en).

Jag går inte personligen igång på det 100%, välsjungen och välarrangerad pop är inte riktigt min påse, men jag hör naturligtvis att detta är riktigt, riktigt bra.

Tycker att jag får lite vibbar av gamla ELO, vilket i det här sammanhanget är positivt menat.

Bra!

Tack för berömmet!

Tidigare skrev jag alla texter på svenska, men fattade ett beslut nyligen att gå över till engelska huvudsakligen. Finns flera skäl och det kan diskuteras länge. (Att göra musiken tillgänglig för icke-svenskspråkiga är faktiskt en anledning.)

Känner till ELO, men har inte lyssnat på dem.

Återigen, tack! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt. Schysst melodi, snygg sång, sköna stämmor.

Men det finns ett problem och det är att basen knappt hörs! Dra upp den och eq:a den och saken är biff.

Tack! Har förstått att du är de låga frekvensernas riddarvakt, AndyPandy! 🙂

Skall titta över det där med basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker verkligen om versen, vill höra syntbasen lite mer bara.

Breaket vid 2:30 är också grymt snyggt.

Någon nämnde radiohead, jag håller med. Kanske därför jag tyckte om det så mycket.

Gillar tyvärr inte refrängen alls lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra. Gillar det bowieaktiga stuket.

Jag tycker det är något med reverbet som låter lite vasst som att svansen studsar eller... (hmmm vet inte riktigt hur jag skall uttrycka det). Gillar arrangemanget men det känns väldigt tunt i mitten. Som om något saknas, fast jag inte kan sätta fingret på det. (Kanske pianot (?) )

Låten är kalas. Sången är ljuvlig. Inte konstigt att du vinner festival efter festival. Jag hade klämt in en elektrisk gura på slutet men det kanske blir för klychigt. 🙂

När kommer skivan? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt med finess. Mycket fin sång och instrumentering. Akustiska gitarrerna låter bra i början trots att dom är lite för tunna för min smak. Efter att tag, när dom kompar i bakgrunden så blir dom bara som ett rytminstrument utan klang och botten. Har lite svårt för det. Basen är ju redan diskuterad och jag tycker samma sak, upp med den och eq:a. Kan nog också sakna stereobredd i låten. Panorera mera.

Väldigt bra jobb annars! 😉

Tackar för detta inlägg också!

Skall se över gitarrerna så jag inte har eq:at bort för mycket botten, fast det är inget jag har tänkt på hittills. Sen är det faktiskt ganska friskt panorerat, stämmorna ligger spridda över hela fältet, t.ex. Är det något speciellt du tänker på?

Tack för berömmet! 😆

Fler kommentarer är välkomna från alla som lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 3 studio festival segrar så är det kanske dax att pröva vingarna i lite större konkurens, skicka in något till den riktiga melodifestivalen nästa gång! 🙂

Ha ha! Konkurrensen i melodifestivalen är väl ingenting mot studiofestivalerna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat i lurar nu så är jag beredd att ta tillbaka det där om panoreringen. Det är nog rätt bra faktiskt. 😉 Var nog lite för snabb innan när jag lyssnade i monitorerna.

Snygg låt iallafall som jag sa innan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt välgjort. Himla säkert låtsnickrande och du skulle säkert nå en betydligt större publik än här med detta -hitpotential. Stämmorna är perfekta, refrängen medryckande och jättesnygg sångröst men det berör mig inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonlåt! Fantastiska körer! (Men så är jag rätt svag för ELO också.)

Jag blir bara inte klok på EQt heller. Det finns ingen botten alls inte ens i de enskilda instrumenten eller sången. Hmm, något skumt alltså. Sedan finns det ett ljud som jag inte blir klok på som ligger på alla off-beats, dvs. 1-Å-2-Å. Är det uppåtrörelsen på handen när du spelar gitarren? (Det lät mest som någon spelade "gurka" i baktakten till låten.) Rätt störande blir det i alla fall. Men det kan ha att göra med att EQ *måste* vara felskruvat.

Definitivt värd att brännas ner på CD. Kanonlåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så var det morgon och jobb igen. Var tvungen att ladda ner på jobbet också. 😲

Fortfarande en kanonlåt!

(Signert, jag vet att du inte är gammal nog, men skaffa lite ELO till skivhyllan. Gillar du detta så gillar du ELO.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter som Flaming Lips med rosa robotar usw.

Håller med... utom i början då det låter som Airbag med Radiohead. Trummorna är näst intill identiska!

Gillar denna låt skarpt, även om jag tycker att trummorna inte har riktigt tillräckligt med tryck. Stämmorna är über-sjöna. 😆

Well, trumkompet är ganska tungt influerat av Airbag, helt sant. Radiohead har dock ett mycket "trasigare" trumsound på den låten. Är det därför du saknar "tryck"? Eller skall nivån helt enkelt upp?

Kul med så mycket positiv respons! Försöker hinna svara på alla inlägg. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...