Jump to content
Annons

Swedish For Beginners-Magical Machines


Recommended Posts

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nja .. inte min Genere .. men det är proffsigt gjort i.a.f ..

mvh: job

Är pop inte din genre överlag, eller är det just denna stil du inte gillar?

Tackar ändå för berömmet! :rolleyes:

Re:Jarnis

Lyssnade lite på några snuttar av Euroboys. Jag fattar vad du menar. Jag gillade det. 🙂

Och för tydlighets skull, det är alltså Thomas som postat ovan som spelar synthbasen och har rattat fram ljudet i Native Instruments Pro-53.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag öppnade låten i hopp om att du lagt ned versen en oktav eller kvint, men icke. Tycker fortfarande att det är en bra gjord låt men som ngn sade tidigare (inte kollat tråden på ett tag) så lyfter inte refrängen riktigt, och detta skulle hjälpa tror jag... eller laborera med understämmor... för du kanske inte vill lägga om sången?

Kan du inte göra ett test... för min skull? 🙂 Bara på en vers som går in i refrängen som den är nu? I princip tyckar jag att det verkar fungera om du startar på grundtonen b istället för d# och ha exakt samma intervall nästan. Det skulle vara grejer tror jag... tror nog f# blir lite för lågt, men det funkar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag öppnade låten i hopp om att du lagt ned versen en oktav eller kvint, men icke. Tycker fortfarande att det är en bra gjord låt men som ngn sade tidigare (inte kollat tråden på ett tag) så lyfter inte refrängen riktigt, och detta skulle hjälpa tror jag... eller laborera med understämmor... för du kanske inte vill lägga om sången?

Kan du inte göra ett test... för min skull? 🙂 Bara på en vers som går in i refrängen som den är nu? I princip tyckar jag att det verkar fungera om du startar på grundtonen b istället för d# och ha exakt samma intervall nästan. Det skulle vara grejer tror jag... tror nog f# blir lite för lågt, men det funkar också.

Ledsen om jag gjort dig besviken. 🙂

Menar du att det skulle vara understämmor på versen? På refrängen ligger den lägsta stämman redan och rör sig mellan b och f#. Eller missupfattar jag dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag öppnade låten i hopp om att du lagt ned versen en oktav eller kvint, men icke. Tycker fortfarande att det är en bra gjord låt men som ngn sade tidigare (inte kollat tråden på ett tag) så lyfter inte refrängen riktigt, och detta skulle hjälpa tror jag... eller laborera med understämmor... för du kanske inte vill lägga om sången?

Kan du inte göra ett test... för min skull? 😄 Bara på en vers som går in i refrängen som den är nu? I princip tyckar jag att det verkar fungera om du startar på grundtonen b istället för d# och ha exakt samma intervall nästan. Det skulle vara grejer tror jag... tror nog f# blir lite för lågt, men det funkar också.

Ledsen om jag gjort dig besviken. 🙂

Menar du att det skulle vara understämmor på versen? På refrängen ligger den lägsta stämman redan och rör sig mellan b och f#. Eller missupfattar jag dig?

Jag menar att melodin skulle ligga där! Och att det ovanför skall vara stämmor eller tas bort. =) Äh, det är ju en bra låt i alla fall, så strunta i mina idéer, jag blir inte så besviken heller. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar utan att ha läst tråden. Snyggt arrangemang, gillar stämmorna väldigt mycket!

Luftiga synthar och trumspel. En hookig refräng.

Stilmässigt påminner det en del om Flaming Lips (och närliggande band). Men din låt känns aningen mer tillrättalagd, som att Teenage Fanclub blev producerade av Dave Fridmann kanske. 😄

Ps. Fick en bränd CD blandade låtar med bandet World Party häromdagen. Gillar man välskriven och välarrangerad, finurlig pop med tydliga referenser till 60- och 70-talet kan jag rekommendera World Party! Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar utan att ha läst tråden. Snyggt arrangemang, gillar stämmorna väldigt mycket!

Luftiga synthar och trumspel. En hookig refräng.

Stilmässigt påminner det en del om Flaming Lips (och närliggande band). Men din låt känns aningen mer tillrättalagd, som att Teenage Fanclub blev producerade av Dave Fridmann kanske. 🙂

Ps. Fick en bränd CD blandade låtar med bandet World Party häromdagen. Gillar man välskriven och välarrangerad, finurlig pop med tydliga referenser till 60- och 70-talet kan jag rekommendera World Party! Ds.

Tack för detta, det värmer! Jag tar referenserna som komplimanger av högsta klass, att jämföras både med Flaming Lips och Teenage Fanclub... 🙂 Iofs beror en del av det "tillrättalagda" på att jag är mycket oerfaren som producent och helt enkelt inte kan/vågar släppa loss så mycket som jag kanske skulle vilja. Å andra sidan blir det kanske lite mer lättillgängligt för en större publik, vad vet jag?

World Party skall kollas upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin liten pärla. Jag gillar låten och arret. Låten är kanske litet intetsägande men vinner ändå på soundet och produktionen. Sommarlåt! Jag gillade inte effektljuden men sånt är ju ren smaksak ( o ofta tillfälligheter ) vad man väljer.

I det hela proffsigt och borde vara på varje radiostation var 5:e minut i sommar 😆

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är det en billig elektroackustisk gitarr jag hör i bakgrunden? 😳

Det här är proffsigt gjort. Ingen tvekan om den saken!

Jag har faktiskt inte så mycket att komma med här. Det verkar som om du vet hur du vill att det ska låta och du får det att låta så också.

Jag gillar verkligen den skumma synthbasen som kommer in i andra versen och stämmorna är såklart mumma!

Ja, bra gjort! Den här sparas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra som vanligt.

Vad det gäller paralleller till liknande musik så dras även mina tankar till Flaming Lips (inte minst p.g.a. syntbasen). Också Grandaddy och alla dom indie-popbanden, och så klart OK Computer, både med trumtakten och de första gitarrackorden.

Särskilt snygga sångstämmor och trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jontee: Tack för det! 😉

Pelle Rylander: Tack så väldigt mycket! Bra gjort att få fram väschötskan i skrift. 😕

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Bra som vanligt.

Vad det gäller paralleller till liknande musik så dras även mina tankar till Flaming Lips (inte minst p.g.a. syntbasen). Också Grandaddy och alla dom indie-popbanden, och så klart OK Computer, både med trumtakten och de första gitarrackorden.

Särskilt snygga sångstämmor och trummor.

Oj, hade missat att det kommit flera kommentarer på denna. Jag tackar allra ödmjukast för berömmet! 😳

Många verkar placera mina låtar i indiepop-facket. Får kolla upp Grandaddy.

Edit: Har slipat lite på mixen den sista tiden. En ny, slutgiltig version är länkad i första inlägget.

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bumpar upp denna låt från forumets mörkaste regioner, med anledning av att den går att avnjutas live nästa onsdag (läs mer om det här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=29502&hl=) och att vi släpper den som singel i dagarna (egen utgivning).

Den version som nu är länkad i första inlägget, samt här är mastrad (inte av mig) och därmed förhoppningsvis ytterligare ett snäpp vassare. Skulle vara kul att höra om ni märker någon skillnad.

Singeln, med "B-sida" Special Offer(For A Limited Time Only), kostar ynka 20:- +porto och kan kommas över genom att PM:a eller maila till mig.

Edit: Vallhagen och Egghuvud har ju varsitt signerat ex. att claima. 😉

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj denna har jag missat, men så har jag varit borta hela sommaren.

Någon skrev ELO. Ja lite grann visst, men dom var ju skitbra - så vadå? 😄

Jag gillar detta jättemycket. Har alltid älskat stämsång och här sitter det ihop jävlar anamma! Kul. Har inget att klaga på. Jag hade gjort kompet tyngre, men

det är JAG det. 😕

Ps. Jävligt klockrent bandnamn tycker jag!

Nad

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj denna har jag missat, men så har jag varit borta hela sommaren.

Någon skrev ELO. Ja lite grann visst, men dom var ju skitbra - så vadå? 😛

Jag gillar detta jättemycket. Har alltid älskat stämsång och här sitter det ihop jävlar anamma! Kul. Har inget att klaga på. Jag hade gjort kompet tyngre, men

det är JAG det. 😉

Ps. Jävligt klockrent bandnamn tycker jag!

Nad

Tack! Tack så jättemycket! 🙂 Gött att få lite pepp nu när det är dags för livegig. Live är vi sju pers som sjunger, så stämsången sitter som en fläskläpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Edit: Vallhagen och Egghuvud har ju varsitt signerat ex. att claima. 😆

Ankom idag!

Stilig platta! Kul att slänga in en "forumist" till i vardagsrumsstereons CDvxlare och inte bara i studiodatorn!

Man bockar och tackar! Och det låter fortfarande alldeles svinbra!

Tackar tackar!

Tänk bara på att cd:n växer för varje lyssning...

...och då blir det svårt att få in den i stereon.

Ni övriga, gå som sagt in på Digfis Demobanken och lyssna. Numera ligger även forumbekanta - och lysande - Diablo Swing Orchestra på topplistan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

I lördags GP (osignat) fick S.F.B. fyra fyrar. Den negativa kritiken gick ut på att det lät lite "för slickt och perfekt". Tråkigt när dom slaktar musiken så totalt... Om ni spelar in nästa gäng låtar i min hemstudio tror jag ni kan kamma hem alla fem fyrarna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tjo! Bumpar upp denna från avgrunden eftersom låten är "Track of the day" på Garageband.com på söndag 24/12. 🙂

Grattis, det är du värd. Jag är inget popsnöre men du har talang för att skriva snygga låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...