Jump to content
Annons

Swedish For Beginners-Magical Machines


Recommended Posts

Tycker verkligen om versen, vill höra syntbasen lite mer bara.

Breaket vid 2:30 är också grymt snyggt.

Någon nämnde radiohead, jag håller med. Kanske därför jag tyckte om det så mycket.

Gillar tyvärr inte refrängen alls lika mycket.

Kul att du gillar breaket, jag är barnsligt förtjust i det själv. Det är min lilla bebis...

Intressant att du gillar versen bättre än refrängen, det hade jag aldrig trott.

Det är nåt bluppblippstick som kanske borde varit ett gitarrsolo istället 😄 , men annars:

Galet bra. jag saknar superlativer nog. Jag vill ha ett Signer(a)t album.

Detta tarvar en förklaring. Vallhagen spelade in ett grymt snyggt gitarrsolo åt mig, som jag efter mycken vånda strök, till förmån för "skräck-sticket".

Tackar, tackar, tackar för superlativen!! Du skall bli den första att få ett signerat ex! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

starboy (oregistrerad)

Finns bara en sak jag inte gillar - ljudet på den akustiska guran.

Låter för mycket klassisk gitarr och inte så mycket pop.

Annars är det mycket bra.

Väldigt proffsig stämsång och snygga, klassiska pop-harmisar.

Kör hårt.

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt med skön stämning, luftig och snyggt producerat. Jag tycker känns som låten kanske kunde lyfts ytterligare lite om man lite mer tryck i refrängen. Det lyfter redan lite under just refrängen men ... tja, lite mer tryck just där hade varit trevligt. Jag tycker också att trummorna är lite för tama (inte märket tama! 😳) men det hör kanske till musikstilen. Vad vet jag som gammal rockröv. 😏 Låter proffsigt i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra. Gillar det bowieaktiga stuket.

Jag tycker det är något med reverbet som låter lite vasst som att svansen studsar eller... (hmmm vet inte riktigt hur jag skall uttrycka det). Gillar arrangemanget men det känns väldigt tunt i mitten. Som om något saknas, fast jag inte kan sätta fingret på det. (Kanske pianot (?) )

Låten är kalas. Sången är ljuvlig. Inte konstigt att du vinner festival efter festival. Jag hade klämt in en elektrisk gura på slutet men det kanske blir för klychigt.  😉

När kommer skivan?  🙂

Finns inget piano. Ligger en mellotron(flöjt) i refrängerna. Tror att det är botten i gitarrerna du saknar, precis som flera andra har nämnt.

Annars, tack för berömmet! Du skall också få en signerad skiva. Du och Vallhagen. 🙂

Tänker lite på Brainpool när jag hör detta. Det påminner lite om soundet från albumet junk- a rock opera. En väldigt bra låt tycker jag.

Måste kolla upp den plattan. Har bara hört Painkiller tror jag. Kul att du gillar låten! 🙂

Det är väldigt välgjort. Himla säkert låtsnickrande och du skulle säkert nå en betydligt större publik än här med detta -hitpotential. Stämmorna är perfekta, refrängen medryckande och jättesnygg sångröst men det berör mig inte.

Jag tar det som en komplimang ändå. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så var det morgon och jobb igen. Var tvungen att ladda ner på jobbet också. :rolleyes:

Fortfarande en kanonlåt!

(Signert, jag vet att du inte är gammal nog, men skaffa lite ELO till skivhyllan. Gillar du detta så gillar du ELO.)

Jag smälter inför berömmet! Det är sånt här som gör det värt att skriva låtar. 🙂

Men hur vet du att jag inte är gammal nog? 😉 Känner vi varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bara en sak jag inte gillar - ljudet på den akustiska guran.

Låter för mycket klassisk gitarr och inte så mycket pop.

Annars är det mycket bra.

Väldigt proffsig stämsång och snygga, klassiska pop-harmisar.

Hur menar du med "klassisk"? Det är en extremt stålsträngad westerngitarr.

Tack för allt beröm! 🙂

Bra låt med skön stämning, luftig och snyggt producerat. Jag tycker känns som låten kanske kunde lyfts ytterligare lite om man lite mer tryck i refrängen. Det lyfter redan lite under just refrängen men ... tja, lite mer tryck just där hade varit trevligt. Jag tycker också att trummorna är lite för tama (inte märket tama! 🙂) men det hör kanske till musikstilen. Vad vet jag som gammal rockröv. 😉 Låter proffsigt i alla fall.

Jag kan väl inte ta råd från en gammal rockröv! :rolleyes:

Du kanske vill ha en elgitarr, precis som Egghuvud. Men jag testade lite elgitarr på ett tidigt stadium och bestämde mig för att låten skulle bli bättre utan.

Tack ändå! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter som Flaming Lips med rosa robotar usw.

Håller med... utom i början då det låter som Airbag med Radiohead. Trummorna är näst intill identiska!

Gillar denna låt skarpt, även om jag tycker att trummorna inte har riktigt tillräckligt med tryck. Stämmorna är über-sköna. 😎

Well, trumkompet är ganska tungt influerat av Airbag, helt sant. Radiohead har dock ett mycket "trasigare" trumsound på den låten. Är det därför du saknar "tryck"? Eller skall nivån helt enkelt upp?

Kul med så mycket positiv respons! Försöker hinna svara på alla inlägg. 🙂

I mina öron låter det lite som att trummorna ligger för långt bak och försvinner aningen för mycket... men ingen annan verkar ha klagat på detta så det är väl jag som har fel på hörseln. :rolleyes:

Men det skulle inte skada med sånt där "trasigt" ljud heller. 😎 Tycker trummorna i Airbag är skitsköna!

Har lyssnat på den här låten ett flertal gånger nu, och jag tycker den blir bara bättre och bättre för varje lyssning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Var är pappa-botten? Jag drunknar. Trummorna är obefintliga.

Plus: Snygg sång! Bra stämmor som fän! Go låt!

Betyg: 4/6

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Var är pappa-botten? Jag drunknar. Trummorna är obefintliga.

Plus: Snygg sång! Bra stämmor som fän! Go låt!

Betyg: 4/6

"Pappa-botten"?!? 😏 Nytt uttryck för mig. Menar du helt enkelt att det är tunt i de lägre frekvenserna?

Tack för det positiva omdömet i övrigt! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad sextiotal både i sound, lekfullhet och ...ja, allt. Det är skitbra. Personligen tycker jag bättre om verserna än refrängen. Har alltid haft svårt för det där hurtfriska anslaget. Men kanon. Detta får snurra på här hemma. 😏

...Och skoj att du har sån stor musikalisk bredd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad sextiotal både i sound, lekfullhet och ...ja, allt. Det är skitbra. Personligen tycker jag bättre om verserna än refrängen. Har alltid haft svårt för det där hurtfriska anslaget. Men kanon. Detta får snurra på här hemma. 😳

...Och skoj att du har sån stor musikalisk bredd!

"Hurtfriskt" 😳 För lite dissonans, alltså. 😛

Tack för komplimangerna! Låt det snurra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju nästan som på riktigt....alltså skulle lika gärna kunna vara på riktigt... eller jag menar på radio!! 😳

blir lite avudsjuk på hur mycket tid folk lägger ner på sina låtar, jag brukar lägga 1-2h om jag har nått i huvudet, jag har liksom inte tålamod att göra nått färdigt det blir typ 1 vers+en ref ca 1.30 lång, sedan är det dags för nått annat.

Kanonbra sång och musikprestation!!! 😛

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju nästan som på riktigt....alltså skulle lika gärna kunna vara på riktigt... eller jag menar på radio!!  😄

blir lite avudsjuk på hur mycket tid folk lägger ner på sina låtar, jag brukar lägga 1-2h om jag har nått i huvudet, jag har liksom inte tålamod att göra nått färdigt det blir typ 1 vers+en ref ca 1.30 lång, sedan är det dags för nått annat.

Kanonbra sång och musikprestation!!!  🙂

/R

Tack Altzi! "Nästan som på riktigt"... 🙂 :) 😄

Måste säga att det värmer oerhört med alla positiva omdömen. Självförtroendet har väl ökat med sådär 647% de senaste dagarna. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Finns bara en sak jag inte gillar - ljudet på den akustiska guran.

Låter för mycket klassisk gitarr och inte så mycket pop.

Annars är det mycket bra.

Väldigt proffsig stämsång och snygga, klassiska pop-harmisar.

Hur menar du med "klassisk"? Det är en extremt stålsträngad westerngitarr.

Tack för allt beröm! 🙂

Klassisk syftar på klangen, vilken jag tycker påminner om klangbilden jag hör i vissa produktioner med klassisk spansk gitarr, typ.

Jag skulle personligen önskat ett ljud som mer påminner om ljudet i produktioner med t ex Jessicka Folcker, Dilba el liknande.

Men det är ju mest en smaksak.

Ville bara tala om vad jag tyckte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bara en sak jag inte gillar - ljudet på den akustiska guran.

Låter för mycket klassisk gitarr och inte så mycket pop.

Annars är det mycket bra.

Väldigt proffsig stämsång och snygga, klassiska pop-harmisar.

Hur menar du med "klassisk"? Det är en extremt stålsträngad westerngitarr.

Tack för allt beröm! 🙂

Klassisk syftar på klangen, vilken jag tycker påminner om klangbilden jag hör i vissa produktioner med klassisk spansk gitarr, typ.

Jag skulle personligen önskat ett ljud som mer påminner om ljudet i produktioner med t ex Jessicka Folcker, Dilba el liknande.

Men det är ju mest en smaksak.

Ville bara tala om vad jag tyckte.

Jag förstår. Skall ta och se över gitarrerna en gång till, som sagt. Tack för hjälpen!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra musik tycker jag, lagom indie för mig, dock tycker jag att (som ngn nämnde tidigare i tråden) att refrängen inte stod sig tillräckligt mot den underbara versen.

Jag tycker sången låter riktigt fin däruppe, men det känns som att du borde utforska ditt nedre register som jag misstänker är riktigt bra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalassång må jag säga...tycker versen är bättre än refrängen.....men det är ju en smaksak....kan inte ge dig nå't som liknar...men bra som tusan är versen sen när refrängen kommer blir det lite plattare eller förutsägbart...om jag vore dig skulle jag försöka behålla den orginalitet som du lyckas skapa i versen..... bra jobbat 😆

karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Sketbra!!! 😱

Saknar en ordentlig bas dock. Låna hem Paul McCartney och gör klart.

Tackar! 😆

Mackan var upptagen tyvärr... Nej, det skall vara syntbas på denna, tycker jag. Däremot håller jag med om att den behöver boostas lite.

Riktigt snygg ljudbild och snygga ackordval tycker jag!

snygga körer oxo 😱

Snyggt helt enkelt!

/Perrar

Vad säger man? Tack, helt enkelt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Var är pappa-botten? Jag drunknar. Trummorna är obefintliga.

Plus: Snygg sång! Bra stämmor som fän! Go låt!

Betyg: 4/6

"Pappa-botten"?!? 😄 Nytt uttryck för mig. Menar du helt enkelt att det är tunt i de lägre frekvenserna?

Tack för det positiva omdömet i övrigt! 😲

Hehe... Japp, "pappa-botten" Är ett vacker uttryck för just de lägre frekvenserna. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Signert! Det här är KALAS! Jag får flashar av Beatles och Tears for Fears.

Känslan är en ljummen vår/sommardag ut på stranden eller parken, kanske åka cab.

Låten bara flyter fram, liksom. Därför gör det inget att refrängen inte är så stark (jag nynnar bara på versen).

Allt är svinbra utom plektrum-ljudet på gitarren, vilket döljer gitarr-klangen, men det är väl rätt utagerat i den här tråden.

WOW!

Saibot

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl inte ta råd från en gammal rockröv! laugh.gif

Jag menade inte att trycket måste komma från en vråldistad gitarr! :rolleyes: Tyckte bara att refrängen skulle kunna accentureras på något sätt med lite mer tryck, ökad dynamik eller liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Signert! Det här är KALAS! Jag får flashar av Beatles och Tears for Fears.

Känslan är en ljummen vår/sommardag ut på stranden eller parken, kanske åka cab.

Låten bara flyter fram, liksom. Därför gör det inget att refrängen inte är så stark (jag nynnar bara på versen).

Allt är svinbra utom plektrum-ljudet på gitarren, vilket döljer gitarr-klangen, men det är väl rätt utagerat i den här tråden.

WOW!

Saibot

Jag tackar, bockar och vältrar mig i berömmet. 😆

Lite intressant det här med att flera gillar versen bättre än refrängen. Versen är avsiktligt komponerad lite "avig" med underliga ackord som jag knappt själv lyckades identifiera (typ Hsus4add-13 eller nå't), medan refrängen är "inställsam" och catchy. Jag gillar kontrastverkan och att det blir en spänning som byggs upp i versen för att förlösas i refrängen. (Kan bara komma på en låt med Tears For Fears rakt av, Sowing The Seeds Of Love, och den är väl uppbyggd på liknande sätt?)

Refrängen var det första jag komponerade, och den kom så naturligt att jag först misstänkte att den var snodd. Var tvungen att spela in en slask och skicka till lite vänner för att se om de kände igen det. 🙂

Återigen, tack för superlativen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...