Jump to content
Annons

Fireface 800. Ja eller nej då?


BurnTheGround

Recommended Posts

Tjabba allihop.

Nu är det så att jag ska köpa ett ljudkort till min nya dator.

Jag funderar starkt på ett Fireface 800. Kostar 13500 så det är mycket pengar det handlar om.

Jag vet fan inte så mycket om ljudkort, men det verkar grymt =). Är det någon som vet vad det är som är så mycket bättre med detta kort, till skillnad från dom billigare varianterna?

Redigerat av BurnTheGround
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instämmer helt!

Fireface har även rena och bra preamps.

Listpriset är 14995:- - så det är ett ganska hyfsat pris du har fått...

Du kunde förresten kanske ändra rubriken, så att det framgår lite tydligare vad det handlar om...? 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här det låter ju väldigt positivt! hehe då får det nog fan bli ett sånt då 😱

Har ändrat rubriken nu Claes! 😄 Ja priset är helt okej. Musikcentralen säljer det för det priset, dom har bra pris på det mesta faktiskt.

Piccazzo, vad är AD/DA? Har aldrig rikigt fått nån ordning på det i skallen :S

Pereds, tack för tipset men jag är lite skeptisk till att köpa begagnat. Lureri och sånt där. Dessutom har man ju ingen garanti då :S

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är AD/DA? Har aldrig rikigt fått nån ordning på det i skallen :S

AD = Analog - Digital omvandlare. Digitalt är siffrorna inne i datorn. Analogt är ljudsignalerna, till exempel signalen ut från en mikrofon. AD sitter alltså bakom mikrofonförstärkaren och omvandlar till siffror som datorn förstår.

DA = Digital - Analog omvandlare. Här är det ut från datorns siffror till ljudsignaler som kanske går till dina högtalare.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Över huvud taget så har RME väldigt bra grejjer. Använder själv ett RME ADAT interface.. Stabilt som tusan.. Bra AD/DA omvandlare och stabil synk (om man använder många digitala prylar). Micpreamps har jag bara lyssnat på som hastigast men i mina öron och i ett par Genelc så lät med mycket bra 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder själv ett RME ADAT interface.. Stabilt som tusan.. Bra AD/DA omvandlare och stabil synk (om man använder många digitala prylar).

MEn det sitter väl inga AD/DA-omvandlare på det kortet?

Kör du med externa omvandlare, vilka isf?

Jag sa att RME har bra AD/DA omvandlare och hänvisade att deras produkter är så bra att jag själv valt en produkt från dom.. Missförstånd kanske. Jag kör med externa AD ja 😎. Behringer DDX3216 (arbetshäst) samt en RME ADI2 för finlir och masteringsjobb. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju tillägga att jag har kört med ett Hammerfall9652 många år nu, kopplat till en DDX3216 (digitalmixer), RME ADI-8 Pro (8-kanals A/D-D/A-omvandlare), ADI-96 Pro (2-kanalig preamp+A/D-omvandlare) och det senaste året även en Benchmark DAC1 (hi-end D/A-omvandlare). Allt detta har synkat perfekt även innan jag testade att köra med Wordclock - något som kanske säger en del om hur stabila RME:s klockor är. Det är hela tiden ADI-96 Pro som har fått vara Master. Det blev ingen skillnad när jag gick över och körde Wordclock, så det kändes ganska meningslöst... :rolleyes:

Nu har jag precis bytt upp mig lite och skaffade ett HDSP9652 i stället - eftersom jag kom fram till att jag bara använde mixern som monitormixer vid sånginspelning - och då kändes det lite overkill att ha en hel mixer till det... Tack vare Total Mix i HDSP-kortet, klarar jag mig utan mixer och kan skapa monitormixer efter behov där. Även det gamla ADI-8 Pro åkte ut, till förmån för ADI-8 DS - för att samtidigt få möjlighet att köra med 96kHz om jag skulle vilja det i framtiden... 🙂 Som grädde på moset har det dessutom blivit en Benchmark ADC1 - så nu är jag lite ute efter att bestämma mig för vilken preamp jag ska använda till den...

Eftersom RME alltid har fungerat klockrent, så har det alltså blivit RME igen när jag bytte upp mig till nyare prylar - något som säger en del om hur nöjd jag har varit med dem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ändrat rubriken nu Claes! :rolleyes: Ja priset är helt okej. Musikcentralen säljer det för det priset, dom har bra pris på det mesta faktiskt.

Det var en annars liten hint (även om den var fin...) om att du kanske skulle kolla hos fler också - men prisdiskussioner tar man ju inte i forumet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Kan ju bara meddela att MUG i GBG säljer nya Fireface 800 för 11995:- där jag köpte mitt.

Är ännu inte helt kompis med mitt FF800 kort ännu. Har inte kunnat sitta så mycket å pilla

ännu. TotalMix är ju grymt bra, men har inte fattat det helt ännu. HeHe

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...