Jump to content
Annons

FL´s 'amatör-stämpel' + övriga FL funderingar


skylined

Recommended Posts

jag undrar ofta hur stor 'amatör-stämel' detta program har nuförtiden

verkar som att många ser ner på det av olika anledningar, och säger att det inte 'låter lika bra' som Reason och andra mer 'proffessionella' program som Logic.

Men FL är väl trots allt en sequencer, ett interface att jobba i, och har ju inget 'sound' i sig?

soundet väljer man ju själv, och vill man bara andvända grundljuden som följer med, så kommer det förmodligen inte att bli så proffsigt och kommersiellt gångbart etc.? tycker både VST syntarna, effekterna och samplingarna som kommer med håller en rätt låg klass.. synd! Dom borde kanske samarbeta med något annat stort bolag som Steinberg eller nåt för å fixa detta?

Jag funderar också på om FL skulle ha en sämre 'ljud-motor', ett sämre sätt att behandla ljudet och samplingar på än t.ex Reason?

Reason har ju samplings-maskiner (NN-19/NN-XT) medans FL har en lite enklare sampler... blir ljudkvaliten i FL´s sampler sämre än i Reasons NN-19?

undrar också, kan man andvända hårdvaru-samplers till FL? och hur kompatibelt är det med hårdvaru synthar och liknande som t.ex riktiga effekt-maskiner och mixerbord?

Redigerat av skylined
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har fortfarande inte stött på någon som vet vad dom snackar om när de oggar om att FL är amatörmässigt. Jo, du kan få till bra ljud med grundljuden i FL, men tanken är väl den att man ska bygga ut sitt ljudbibliotek så mycket som möjligt så man har lite att välja på. Är du inte nöjd med samplen så bearbeta den, funkar inte det så hitta en annan som passar bättre, finns den inte i grundljuden så skaffa mer ljud. Samma sak gäller vst effekterna och instrumenten. Passar de inte för ändamålet så skaffa fler. Det finns massvis gratis och betalvarianter att få tag på och FL är ganska expansionsvänligt. I FL importeras samplingar i 78% av ursprunglig volym medan reason importerar oförändrat. En del misstar den volymändringen i kontrast mot reason som en försämring av ljud. Att FL skulle behandla ljud sämmre än reason tror jag inte på. Vet inte så mycket om hårdvarukompabilitet med FL.

"Reason har ju emulerade samplings-maskiner medans FL har

väl en lite enklare grundfunktion att sampla från början?

men då finns väl ändå VST-samplers som är bättre?" <- uh?

Angående skillnader mellan FL och Reason så ska det inte finnas stöd för vst, soundfonts eller hårddiskinspelning. Det ska ju gå att ta rewire till cubase, men det blir ju en onödigt dyr historia. Reason ska vara cpusnålt, men det sabbas väl lite om man tänkt ladda cubase samtidigt. Jag har aldrig använt reason, det är bara saker jag läst så det får väl vara obekräftade uppgifter då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså Fl studio är nog det svåraste musikprogrammet att få bra ljud i det låter kanske lite plastigt i själva ljudet och det hörs ofta 80 tal om det. Men jag gillar det för det är så lätt att anväda och jag har använt bara det i 4 år nu och jag har lärt mig att kunna få bort det där 80 tals ljudet. Detta gör nog att jag har mycket mer nogran het i mitt arbete än någon som använder reason eller cubase.

En som jag känner lärde sig reason på några månader,jag kan också Reason men jag har alldrig vågat lämna Fl-studio. jag känner mig hemma i Fl-studio.

Så jag tycker inte att Fl-studio är ett amatör program snarae tvärt om det krävs mer skill än något annat program på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Reason har ju emulerade samplings-maskiner medans FL har

väl en lite enklare grundfunktion att sampla från början?

men då finns väl ändå VST-samplers som är bättre?" <- uh?

ja, alltså Reason har riktigt bra samplers, medans FL har en enklare variant?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Reason har ju emulerade samplings-maskiner medans FL har

väl en lite enklare grundfunktion att sampla från början?

men då finns väl ändå VST-samplers som är bättre?"  <- uh?

ja, alltså Reason har riktigt bra samplers, medans FL har en enklare variant?

Du menar tex FL's generatorer och vsti som 3xosc sytrus och ts404 osv mot reasons?

På den fronten har jag hört att det ska vara svårt att slå reason på fingrarna, om man jämför "ur lådan", men FL kan man ju fortfarande skaffa mer till.

http://www.buzzmachines.com/

Kuta in och kika på effects och generators. Det kan hålla dig sysselsatt ett bra tag och är helt gratis. Man kan dessutom länka buzzmachine till peak controllers i fl vilket gör det riktigt kul att dona loss.

EDIT: Borde flika med att en del moduler till buzz effect adapter kan crasha och sabba ens projekt så det gäller att sålla bort kassa och nödspara ens projekt om man ska pilla med dom

Redigerat av Coffeemidget
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig, men jag blir trött av debatten amatör- vs. professionella program

När jag lyssnar på en bra skiva, sitter jag inte och tänker "Nej, vad synd! Det låter som de använde Cubase SX2 med ljudmotorn VST 2.2."

Reason sampler låter bra, om du matar den med ett bra ljud.

FL:s sampler låter bra, om du matar den med ett bra ljud.

Gigastudio låter bra, om du matar den med ett bra ljud.

Samplern Kontakt låter bra, om du matar den med ett bra ljud.

FL har fullkomligt växt med stormfart under åren. Om jag vore Steinberg skulle jag vara livrädd för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig, men jag blir trött av debatten amatör- vs. professionella program

När jag lyssnar på en bra skiva, sitter jag inte och tänker "Nej, vad synd! Det låter som de använde Cubase SX2 med ljudmotorn VST 2.2."

Reason sampler låter bra, om du matar den med ett bra ljud.

FL:s sampler låter bra, om du matar den med ett bra ljud.

Gigastudio låter bra, om du matar den med ett bra ljud.

Samplern Kontakt låter bra, om du matar den med ett bra ljud.

FL har fullkomligt växt med stormfart under åren. Om jag vore Steinberg skulle jag vara livrädd för dem.

Kan inte göra annat än att hålla med.

Alltid, vad man än gör så spelar allitd samma faktor in; Det blir vad du gör det till!

Reason, Cubase, Logic, Acidpro eller FL Studio spelar ingen roll, det är vad DU som jobbar med programmet kan få ut av det som spelar in. Sen visst det skapas rykten om alla program, men vem fan bryr sig om 'rep' ändå? Kör stenhårt på FL och kommer förmodligen aldrig att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså Fl studio är nog det svåraste musikprogrammet att få bra ljud i det låter kanske lite plastigt i själva ljudet och det hörs ofta 80 tal om det. Men jag gillar det för det är så lätt att anväda och jag har använt bara det i 4 år nu och jag har lärt mig att kunna få bort det där 80 tals ljudet. Detta gör nog att jag har mycket mer nogran het i mitt arbete än någon som använder reason eller cubase.

Jag har i pricnip bara hört motsatsen.. Att FL är lätt Och Reason svårt.

Själv håller jag med. Mina musikproduktionsdagar började med att jag satt å plinkade i nån Fruity loops grej. Fick fram hyfsade grejer på 1-2 månader. På reason tog det dock 6 månader

Dessutom som alla de andra sagt. Programmet blir vad du gör det till. Vet t.ex. Att Özgur can Använder Fl. Och han producerar ju sjuukt snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni diskuterar detta så måste ni, som Linus redan har påpekat, göra skillnad på själva programmets ljudmotor och de ljud som följer med. Visst kan FL Studios medföljannde syntar kanske låta "plastigt 80-tal" men om du använder samma ljud i Reason och i FL Studio så kommer du inte att höra någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Özgur är ett bra exempel på att den här amatörprogram debatten är skitsnack.

Reason, Cubase, Logic, Acidpro eller FL Studio spelar ingen roll, det är vad DU som jobbar med programmet kan få ut av det som spelar in.

WORD! Om artikeln på Vintagesynth.com stämmer än vet jag inte men Fatboy Slim proddade mycket med bara en Atari 1040 med Creator och kan således räknas som ett levande bevis på att ovanstående citat stämmer. Visst creator kanske inte hanterar audio samplingar men i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med de mesta av ovanstående..

visst, jag bryr mig inte heller bara om 'amatör-stämpel-faktorn', men det kan vara intressant att veta lite vart FL står nånstans i dagens läge så att säga

t.ex så känns det som chansen att tas på allvar som producent idag är större om man andvänder Logic och Mac än FL och PC.. inte kul 🙂

den saken blir ju dock mer och mer ändring på, och det är verkligen intressant att se vad som händer med FL i framtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fl-studio är väll vad man gör det till som många säger. desto bättre synthar man har desto bättre blir ljudet. Men ändå¨kan det inte mäta sig med tex cubase. Varför`? det beror nog på upplägget många ogillar det och tycket att det ger ett amatörmässigt intryck.

Vad det gäller att köpa in synther till fl så har de faktiskt gjort det(Tror jag). Är inte sytrus inköpt?

Link to comment
Dela på andra sajter

De inbyggda syntarna är som sagt inte så mycket att ha, med undantag av sytrus och slayer möjligen. Men de flesta kör ju vst-syntar så då spelar det ju inte så stor roll. Fls stora fördel är att man jobbar så himla snabbt.

Många säger att Fl och reason ska ha en sämre 'ljudmotor' (framför allt reason vad jag har hört), men personligen hör jag inte någon skillnad på FL och cubase..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha ett program där man bara trycker på en knapp tex "house knappen" och programmet renderar en fil färdig och klar, med hjälp av ett usb tillbehör som mäter ens DNA så blir låten arrad och mixad efter din personlighet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

vanliga syntharna skit? nej jag håller faktiskt inte med där!

3xosc och WASP är riktigt bra faktiskt. man måste veta hur man ska använda dem bara.

Här är en låt som artisten Crunch har gjort. han använder WASP och 3xOsc till nästan alla synthar han gör o dom låter grymt bra!

http://www.depthcore.com/v5/view/1532/

Link to comment
Dela på andra sajter

vanliga syntharna skit? nej jag håller faktiskt inte med där!

3xosc och WASP är riktigt bra faktiskt. man måste veta hur man ska använda dem bara.

Här är en låt som artisten Crunch har gjort. han använder WASP och 3xOsc till nästan alla synthar han gör o dom låter grymt bra!

http://www.depthcore.com/v5/view/1532/

Måste hålla med dig.

Man kan få ut hur feta leads som hellst ur 3xosc!

Och för att inte tala om Ts404, fuck me running att den inte vore annat än bra, den är hur grym som hellst till både basar och feta acidslingor!

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar fortfarande va skillnaden är på Reasons samplers och FL´s sampler

provade att jämföra Reasons samplings-maskin emot FL´s sampler och fick lite olika resultat; Reasons lät inte lika mullrig på kicks och snares och va kanske aningen renare på nåt sätt (uppfattade jag det som iaf.)

men finns det nåt belägg för detta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

provade att jämföra Reasons samplings-maskin emot FL´s sampler och fick lite olika resultat; Reasons lät inte lika mullrig på kicks och snares och va kanske aningen renare på nåt sätt (uppfattade jag det som iaf.)

Hade du kanske EQ och filter aktiverade? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

provade att jämföra Reasons samplings-maskin emot FL´s sampler och fick lite olika resultat; Reasons lät inte lika mullrig på kicks och snares och va kanske aningen renare på nåt sätt (uppfattade jag det som iaf.)

Hade du kanske EQ och filter aktiverade? 🙂

hm inte EQ men möjligtvis filter... Reason sampler har ju ett sådant, plus massa andra små inställningar som jag inte är så väldigt haj på,

men jag hade dock inte ändrat nåt, ändå lät det bättre

tips på hur man styr upp bättre kvalitet i FL´s sampler då?

eller finns det kanske nån bra VST -sampler?

för övrigt, nåt tips på de mest reckommenderade VST-compressorerna och VST-masterings verktygen som funkar i FL?

Redigerat av skylined
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså. Börja med att göra bra låtar så ska ni se att den där promillen i ljudskillnad som ni tycks er höra när ni pressar öronen mot monitorerna inte kommer att spela någon roll. FL Studio smäller ju alla gamla inspelningar, som gjordes innan det var möjligt att använda datorer i musik, på fingrarna ändå, vad gäller ljudkvalitet.

Har inte hört folk som suttit och klagat på att Pink Floyd har så crappy ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

vanliga syntharna skit? nej jag håller faktiskt inte med där!

3xosc och WASP är riktigt bra faktiskt. man måste veta hur man ska använda dem bara.

Jag tänker inte hindra dig.. använd dom du som vet hur man gör. Själv trivs jag rätt bra med pro-53 .. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha ett program där man bara trycker på en knapp tex "house knappen" och programmet renderar en fil färdig och klar, med hjälp av ett usb tillbehör som mäter ens DNA så blir låten arrad och mixad efter din personlighet. 😲

Då blir det ju inge kul det sk ju vara kul att göra musik. men visst hadde det vart bra med en sån maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha ett program där man bara trycker på en knapp tex "house knappen" och programmet renderar en fil färdig och klar, med hjälp av ett usb tillbehör som mäter ens DNA så blir låten arrad och mixad efter din personlighet.  😲

Då blir det ju inge kul det sk ju vara kul att göra musik. men visst hadde det vart bra med en sån maskin.

Klick

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha ett program där man bara trycker på en knapp tex "house knappen" och programmet renderar en fil färdig och klar, med hjälp av ett usb tillbehör som mäter ens DNA så blir låten arrad och mixad efter din personlighet.  😄

Då blir det ju inge kul det sk ju vara kul att göra musik. men visst hadde det vart bra med en sån maskin.

Klick

d015.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha ett program där man bara trycker på en knapp tex "house knappen" och programmet renderar en fil färdig och klar, med hjälp av ett usb tillbehör som mäter ens DNA så blir låten arrad och mixad efter din personlighet.   😕

Då blir det ju inge kul det sk ju vara kul att göra musik. men visst hadde det vart bra med en sån maskin.

Klick

d015.gif

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan nu säga att det är 3 stora saker jag undrar över med Reason och FL:

1. Är Reasons sampler bättre än FL´s?

2. Har Reason bättre ljudmotor än FL?

3. Finns det masterings-maskiner och effekter i form av VST plugins som kvalitetsmässigt motsvarar dom Reason har?

om jag kunde få säkra svar på dessa frågor så skulle det uppskattas rejält!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. NN-XT i reason är nog mer avancerad än FL's Direct Wave. Kan inte svara på om den "låter bättre", det blir vad du gör det till. Men jag skulle välja NN-XT eller NN19 tio gånger innan Direct Wave.

2. Ljudmotor? Hm. Personligen har jag svårt att höra skillnad på olika sequencers rakt av. Jag kan snarare tro att ljudkvaliten (tekniskt sett) mest beror på ditt ljudkort i första hand, därefter vad du gör med materialet. Du kan få reason att låta monstermäktigt om du vet vad du gör, säkert samma med FL. Och du kan få Cubase att låta crap om du inte har en aning om vad du gör.

3. Öh ja? Reasons mastringsenheter är inte på något sätt otillräckliga för en glad amatör som mig själv, men dom är rätt stelbenta om du jämför med utbudet från Waves, PSP, Sonalksis eller Voxengo, för att nämna några. Reasons mastringsenheter är bra, men man kan nog säga att du har betydligt fler valmöjligheter med VST-stöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. NN-XT i reason är nog mer avancerad än FL's Direct Wave. Kan inte svara på om den "låter bättre", det blir vad du gör det till. Men jag skulle välja NN-XT eller NN19 tio gånger innan Direct Wave.

2. Ljudmotor? Hm. Personligen har jag svårt att höra skillnad på olika sequencers rakt av. Jag kan snarare tro att ljudkvaliten (tekniskt sett) mest beror på ditt ljudkort i första hand, därefter vad du gör med materialet. Du kan få reason att låta monstermäktigt om du vet vad du gör, säkert samma med FL. Och du kan få Cubase att låta crap om du inte har en aning om vad du gör.

3. Öh ja? Reasons mastringsenheter är inte på något sätt otillräckliga för en glad amatör som mig själv, men dom är rätt stelbenta om du jämför med utbudet från Waves, PSP, Sonalksis eller Voxengo, för att nämna några. Reasons mastringsenheter är bra, men man kan nog säga att du har betydligt fler valmöjligheter med VST-stöd.

allright.. shyssta svar 😆

om man säger såhär: jag fattar att NN-XT är bättre än FL´s sampler

men ladda in ett wav ljud i NN-19, och samma wav ljud i FL´s sampler. vilket av dom låter bäst?

kan du reckommendera nån speciellt bra compressor man kan ha till FL?

Redigerat av skylined
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...