Jump to content
Annons

FL´s 'amatör-stämpel' + övriga FL funderingar


skylined

Recommended Posts

Annons
jag kan nu säga att det är 3 stora saker jag undrar över med Reason och FL:

1. Är Reasons sampler bättre än FL´s?

2. Har Reason bättre ljudmotor än FL?

3. Finns det masterings-maskiner och effekter i form av VST plugins som kvalitetsmässigt motsvarar dom Reason har?

om jag kunde få säkra svar på dessa frågor så skulle det uppskattas rejält!

1. vet ej

2. nej

3. ja

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan nu säga att det är 3 stora saker jag undrar över med Reason och FL:

1. Är Reasons sampler bättre än FL´s?

2. Har Reason bättre ljudmotor än FL?

3. Finns det masterings-maskiner och effekter i form av VST plugins som kvalitetsmässigt motsvarar dom Reason har?

om jag kunde få säkra svar på dessa frågor så skulle det uppskattas rejält!

1. vet ej

2. nej

3. ja

från vilken säker källa vet du att ljudmotorn inte är sämre?

när det gäller samplern skulle tippa rätt mycket på att FL´s har sämre kvalitet än Reasons NN-19/NN-XT.. alltså t.om om man bara laddar in en vanlig wav fil

har provat lite själv och det låter som en kick FL´s i sampler blir dovare och mer muller/smuts ljud i.. men inte helt 100.. låter aningen annorlunda iaf.

vill ha säkra svar! ☺️😉

Redigerat av skylined
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Ja, det är grymt bra för trumprogrammering. Hade varit ännu bättre om man kunde få ett layer att spela upp andra layer.

Lider med dig på den fronten. Det skulle underlätta ordentligt om man kunde det. En annan skön grej vore om man kunnat ha någon sorts random delay per triggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

"En annan skön grej vore om man kunnat ha någon sorts random delay per triggning."

Lite meckigt, men jag brukar göra ett randomlayer med säg tre-fyra trumsamplingar. I några av samplingarna lägger jag lite "luft" i början. Manuell delay alltså. Omständligt, men om man gör mallar som man utgår från när man gör låtar behöver man ju bara fixa till samplingarna en gång per mall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som kan ( eller det kanske till och med finns någon som gjort detta ), importera några låtar i wav-format i Reason ( via en sampler då ), Cubase och FL Studio, bounca ner resultatet och sedan lägga upp ett blindtest här? ( Jag skulle gärna göra det om jag satt på dessa mjukvaror själv )

Då kanske vi äntligen skulle kunna få slut på den här debatten, eller (även om jag finner det högst osannolikt) få bevis för att det faktiskt är skillnad.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast har det egentligen nån betydelse??

Är man inte själv kapabel att höra att det låter "illa", så lär det väl inte påverka ens musik så mycket att det gör nåt heller...

Alltså, den lilla promillen som möjligtvis skulle kunna finnas i ljudkvalietsskillnad kan lätt övervägas genom att lägga ner den tiden man ödslar på att älta det här på att göra en bättre komposition istället. Fan, jag tycker att C64- och Nintendomusiken är något av det fräckaste som finns. De maskinerna har nog ingen proffsstämpel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite meckigt, men jag brukar göra ett randomlayer med säg tre-fyra trumsamplingar. I några av samplingarna lägger jag lite "luft" i början. Manuell delay alltså. Omständligt, men om man gör mallar som man utgår från när man gör låtar behöver man ju bara fixa till samplingarna en gång per mall.

Jarnis->Kör på den varianten ibland med, men Jag börjar oftast från scratch på alla trummsett jag gör så det blir ett helsikes übermeckjobb med alla procedurer och mikromoduleringar. Random delay och lager triggar lager grej vill jag ha i julklapp...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Är någon av er medveten om att fruity slicer finns,

Den stödjer ju rx2 filer och har såvitt jag vet ser samma funktioner som Reasons NN-19/NN-XT. Sen om man nu inte tycker det duger så får man väll kasta in sampletank eller halion som sampler istället om man är jävligt kräsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...