Jump to content
Annons

Move on - Ny låt av Nord & Crownfield


Recommended Posts

LÅTNAMN: Move on

ARTIST/GRUPP: Nord & Crownfield

GENRE: Akustiskt

LÅTLÄNGD: 4.16

KOMPOSITÖR: Per Nord & Richard Kronfält

PRODUCENT: Richard Kronfält

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4mb

STATUS: Halvfärdig (?)

Senaste alstret. En ballad med mycket akustiskt gitarrpill. Per sjunger och har skrivit låten. Jag spelar och har producerat. Slutet är inte klart. De flesta gitarrtagningarna är lite otajta o kommer tas om, och där är även en del gitarrplock som är lite falska (knasintonerad gitarr 😱) som ska fixas.

Hur som helst hade det varit roligt med lite kommentarer, speciellt vad gäller ljudbild och ljudkvalitet. Har en tendens att lyckas skapa rätt basiga mixdowns av nån anledning - mina "monitorer" som är värdelösa och jag som inte kan lära mig att anpassa mig efter det ;-)

Nåväl. Kommetarer mottages tacksamt!!

EDIT: Krattar som en stav...

Move_on___Export4.mp3

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter bra i min hörlurar iaf 😱 Fina gitarrer. Men i hörlurar låter det lite konstigt med kompgitarr och fingerpillet utpanorerat. Kanske skulle vara snyggare om man löste det på ngåot annat sätt. Kanske dubba kompgitarren och lägga i stereo. och sedan lägga fingerpillet i mitten?. Risken finns ju att sången grötar ihop sig då.

Men det var det ända jag tänkte på. Bra låt också =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitaren ligger bra tycker jag... Kan tycka att steiro bilden kan vara lite bred men det är väl smaksak... sedan skulle jag vilja ha lite najsa stämmor här och var... men gr8 stuff gillar 02:47 grejen med gurran hehe aja grymt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna!

Jo när det gäller mixen så hade jag inte så mycket annat val än än att lägga rytmen i ena högtalaren och pillet i andra - om jag ville behålla sången i mitten. Hade väl förstås kunnat göra rum för både rytm och sång i mitten med hjälp av EQ eller ngt, men jag tyckte ändå det blev för grötigt. Ju mer jag lyssnar själv ju mer gillar jag att det är panorerat. Men att det är lite FÖR bred ljudbild kan jag hålla med om.. Ska fixa det. Tror även sången ligger lite för högt.

Någon som har spelat det på vettiga monitorer som har någon kommentar om hur bas-, mellanregister och diskant gör sig på en "riktig" anläggning?

Vad kan man mer göra? Funderar just på lite harmonier i ex refrängen (som redan nämnts) och även på lite försiktiga stråkar om jag kan hitta några bra.. Helst skulle man ju hyrt in en kvartett 😆... Fast we're on a budget.. Så det funkar nog liksom inte 😆

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ljudet var riktigt bra! Kanske sångljudet var en aningens högt.....nja kanske inte..jag gillar ju gitarrer.. 😱  Jättebra låt  😮

Mvh

Micke

Ja, vad är det med dig och lågt ställd sång egentligen Mikeri?? 😱😱😱

Bra låt dock, även med mina sopiga datahögtalare. Jag får lite Simon & Garfunkel vibbar, men så är jag ju som jag är också. 😱😱

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter bra. Sången saknar lite bett. Vet inte vad det beror på men den snuddar åt att vara lite mellanregistrig. Saknar lite botten. Den blir lite tunn nu.

Killen som sjunger låter bra, men jag tycker inte heller att han utnyttjar sin röst på ett sätt som man skulle kunna tänka sig att han har potential för. Jag skulle smiska honom att lägga ner lite mer själ i det hela. Jag skulle nog smiska honom lite hårdare. Inte så gulligt lite mer kropp tack! 🤪

Gittarrerna är så stora så det blir svårt att avgöra hur de låter rent e-q mässigt. Skall de verkligen vara så stora? Jag tycker iallafall inte att det är basigt. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt. Jag tycker gitarrpanoreringarna funkar utmärkt. Känns inte som att sången ligger för högt heller.

Fin melodi, smakfullt arr, men texten känns bitvis lite platt kanske. Alla behöver ju inte vara Dylan, men det här var lite smörkletigt och oorginellt. (Inte för att jag kan skriva intressanta texter.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå hallå..

Tycker att det låter skitbra.

Snygg ljudbild, (men då är jag iofs störtförtjust i utpannade guror)

Sångljudet är även denna gången helt otroligt snyggt.

Skulle bli tacksam for lite inside info om dina inställningar och utrustning mm.

Keep it up!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå hallå..

Tycker att det låter skitbra.

Snygg ljudbild, (men då är jag iofs störtförtjust i utpannade guror)

Sångljudet är även denna gången helt otroligt snyggt.

Skulle bli tacksam for lite inside info om dina inställningar och utrustning mm.

Keep it up!!

Gitarren (EDIT: som är en Fenix SL90 halvakustisk stålsträngad, med väldigt nya strängar) är upptagen med en TSM MT87s kondmic placerad ca 15cm från halsen riktad mot nionde-tioende bandet ungefär (nog närmare 10e än 9e).

Micen kör jag in i datorn via en Focusrite Platinum Penta preamp inställd på "Acoustic Picked" och ganska lite compressor. Därefter in via mitt Echo Layla24/96.

Mixern i mjukvaran tar sen upp micen på ett monospår, där jag har Compressor/Gate som första insert (med en hel del compressor), därefter en noicereducer. Sen skickas monospåret till en stereogrupp där jag har reverb som insert med ca 8% wet, 80ms predelay, och ca 1.2s decay.

That's it. Inga EQ-inställningar alls denna gången faktiskt.

Panoreringarna är inställda på ca 50% höger resp vänster. Dom är alltså inte alls maxade. Antar att det är stereobreddaren som gör att det låter fasligt mycket panorerat.

Sången är upptagen med samma mic och samma kedja, fast där ligger även en Deesser mellan compressor/gate:n och noisereducern på monospåret. Resten samma, förutom individuella pluginsettings (lite mindre reverb på sången med lite längre predelay, osv).

Slutligen, på mastern har jag en stereobreddare (som är vääldigt brett inställd som konstaterats ovan 😉) och slutligen en brickwallcompressor/maximizer.

Enklare kan det knappast bli 😉

EDIT2: Kan även tillägga att både sång och gitarr är upptagna i en väldämpad hörna av ett sovrum 🙂, där sångaren resp gitarristen stått/suttit med ryggen in mot hörnet. Är mycket nöjd med kvaliteten på sångupptagningen själv.. Fast det hjälper ju naturligtvis att sångaren är jävligt duktig.

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja skitbra var ordet! Själv är jag så dålig på gitarr att jag inte ens hör att det är otight.... Mycket bra spelat. Skull också vilja ha lite mer tryck i rösten. Har ni lagt något dely på sången? Prova det kanske för att feta till den något.

++++ av 5 blir det!

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Joey: S&G-vibbar... Man tackar!

FredAsp: Ja där ligger lite delay på sången redan. Jag tror vi kommer prova med att lägga på harmonier på vissa ställen för att "feta upp" det lite..

Jimboo: Tack själv 😄

Kommer en ny version inom kort. Har provat sänka nivån något på sången, höja lite på "solospelet". Och då hoppas jag som sagt att vi har kunnat prova lägga på lite harmonier... Vi får se.... Ny version utlovas snarast 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...