Exil Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Jag tänkte bara på det att när man lyssnar på riktigt bra producerade låtar. Särskilt POP/R&B så låter det så jäkla cleant och perfekt. Vad saten är det dem gör för att det ska låta så. Jag blir allt bättre och bättre på mixning, men mina "produktioner" låter oftast mycket grötigare än de "riktiga" låtarna som spelas på radon t.ex. Är det pga av att de använder proffsgrejer och har erfarenhet? Antagligen borde det väl vara det 😏. De som är proffsproducenter är ju oftast 30-40 + så dem har ju rätt mycket erfarenhet heh. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
staf Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Som sagt, erfarenhet som du själv säger. Sedan tror jag sånna producers föds med en sån slags talang och oavsett om dom har proffsgrejjor eller inte så finns det alltid folk som vet exakt vad dom gör, och vet vad dom vill göra.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Det blir bättre och bättre. Det tar tid att lära sig lyssna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Vet inte hur många gånger jag sagt det men jag säger det väl igen 😏 1. Skapa utrymme för varje instrument i mixen.. Man EQar bort oönskade frekvensområden som inkräcktar på andra instrument/ljud. 2. Less is more 3. Bra prylar (mickar, preamps och framförallt en bra lyssning (monitorer)) och bra rum. 4. Erfarenhet 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danabacken Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Tålamod! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Glatt humör. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Exil Postat 15 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 15 januari 2006 Jo tålamod och glatt humör är nog det som behövs. Och det är väl bara att lyssna och lyssna och lyssna tills man vet precis hur det ska låta. Jag hsr bara hållt på att mixa i cirkus ett halvår, och det är riktigt stor skillnad på hur det lät då och nu. Man lär sig något nytt hela tiden. Så förhoppningsvis kommer det låta riktigt proffsigt om några år 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pico Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Har själv problem med mixandet... skruvar så mina fingrar blöder. Men jag antar att det är så man lär sig, finns väl inga direkta genvägar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jkn Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Jag skulle vilja pusha för framförallt två faktorer Hegobald nämner, nämligen var man spelar in (akustik) samt lyssning (monitorer). Jag trodde att jag föddes med en total oförmåga att mixa tills jag skaffade nya monitorer, dvs från alesis till adam i mitt fall. Detta är självfallet ingen lösning, eller genväg till en bättre mix, snarare ett skönare "instrument" att arbeta med. Hänger du med? Detta till trots bör jag påpeka att en snubbe jag känner till, mixar jättebra med sina alesis. Vad gäller akustiken och själva uppmickningen, vill jag påstå att det är om inte ännu viktigare än valet av mickar och preamps. Mina fem spänn.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nexustwins Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 1. Bra montiorer inspelningsgrejjor/Samples/Ljud. 2. Massor av Eq:s/Compressorer, Minst en på varje kanal. 3. Tålamod att ratta till varje ljud är perfekt / Musik öra. 4. Massor av erfarenhet. Mer än det kan jag inte säga. Eller jo.. Du måste ha ett program som är bra ochså får man ju alltid lite fetare sound om man använder hårdvara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 1. Bra montiorer inspelningsgrejjor/Samples/Ljud.2. Massor av Eq:s/Compressorer, Minst en på varje kanal. 3. Tålamod att ratta till varje ljud är perfekt / Musik öra. 4. Massor av erfarenhet. Mer än det kan jag inte säga. Eller jo.. Du måste ha ett program som är bra ochså får man ju alltid lite fetare sound om man använder hårdvara. Kan verkligen inte hålla med om punkt 2. EQ och kompressor behövs ofta, men inte på allt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 (redigerat) 1. Bra montiorer inspelningsgrejjor/Samples/Ljud.2. Massor av Eq:s/Compressorer, Minst en på varje kanal. 3. Tålamod att ratta till varje ljud är perfekt / Musik öra. 4. Massor av erfarenhet. Mer än det kan jag inte säga. Eller jo.. Du måste ha ett program som är bra ochså får man ju alltid lite fetare sound om man använder hårdvara. Kan verkligen inte hålla med om punkt 2. EQ och kompressor behövs ofta, men inte på allt! Inte nödvändigtvis.. Har man bra mickar och bra akustiskt rum så är själva mickplaceringen viktigare.. Att använda Kompressor/EQ är egentligen i stora drag att försöka rätta till inspelningsmisstag.. Men visst.. Det är väldigt svårt att jobba utan bra kompressorer och EQ men inget är svagare än den svagaste länken i en kjedja.. Oftast brukar det vara vid själva inspelningsögonblicket.. Har man rätt mic, rätt avstånd.. Mickar man på rätt ställe mot intrumentet låter instrumentet verkligen bra etc.. Regeln skit in skit ut ni vet... Låter det skit in och man lägger till kompressor på det så kan det verkligen låta skit i kvadrat 😛 Jag hänvisar till min punkt 2 i stället.. Less i more! Redigerat 15 januari 2006 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 ochså får man ju alltid lite fetare sound om man använder hårdvara. kaboom! hihi 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Bra Lyssning , Monitorer i all ära men akustiken påverkan mer än monitorerna. Nu behöver man inte ett akustiskt korrekt rum för att mixa bra men det underlättar. Har man bristfällig akustik får man lära sig att kompensera för detta. Sedan är det givetvis erfarenhet. Och principen Less is More gäller i dom flesta fall Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
beat mastern Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Tålamod! det är nog inte det ända som krävs. mitt tips till dig är att du gör ditt projekt som du ska och sedan exprementera. en dag så lär du dig 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pico Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Tålamod! det är nog inte det ända som krävs. mitt tips till dig är att du gör ditt projekt som du ska och sedan exprementera. en dag så lär du dig 😱 En del skulle kunna tänka att det var precis det Danabacken sa, fast med ett enda ord! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Framför allt så är det inte bara en ljudteknisk fråga. Det handlar om arrangemang mer än eq- och kompressorbruk. När man börjar märka att en välarrad låt mixar sig själv så förstår man precis vad jag menar. Jag säger nu att mickplacering och annat vitalt är oviktigt, men som Europe sa, "man kan inte polera en bajskorv". En annan vanlig tabbe är att inte mixa i fler dimensioner. Bara en sån sak som reverb avslöjar väldigt mycket om hur kompetent mixaren är. Att frekvensmässigt och djupmässigt ge plats åt olika instrument är också viktigt. Mellanregistret är absolut det viktigaste, men allt för många fokuserar på en tung bas och en skimmrande diskant. Men för att de sista två ska bli bra måste miden sitta som en smäck! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 (redigerat) Tålamod! det är nog inte det ända som krävs. mitt tips till dig är att du gör ditt projekt som du ska och sedan exprementera. en dag så lär du dig 🙂 En dag? Haha, det var inte en liten underdrift 😆 Edit: oj, nu tror jag att jag förstod vad det var du ville skriva. En dag kommer jag att ha lärt mig det, menade du va? Redigerat 15 januari 2006 av mornel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 (redigerat) ochså får man ju alltid lite fetare sound om man använder hårdvara. Vad för hårdvara ger fetare sound än mjukvara menar du? Jag skulle säga att det spelar mindre roll än allt annat som har listats. Redigerat 15 januari 2006 av mornel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 En del bra har redan sagts - och följande två välkända uttryck ligger nära till hands i sammanhanget: Less is more! Kill your darlings! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djonas Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Tålamod! det är nog inte det ända som krävs. mitt tips till dig är att du gör ditt projekt som du ska och sedan exprementera. en dag så lär du dig 😉 En del skulle kunna tänka att det var precis det Danabacken sa, fast med ett enda ord! 😎 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dingbats Postat 16 januari 2006 Dela Postat 16 januari 2006 (redigerat) En annan vanlig tabbe är att inte mixa i fler dimensioner. Bara en sån sak som reverb avslöjar väldigt mycket om hur kompetent mixaren är. Hur menar du? Redigerat 16 januari 2006 av Dingbats Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
browno Postat 16 januari 2006 Dela Postat 16 januari 2006 En annan vanlig tabbe är att inte mixa i fler dimensioner. Bara en sån sak som reverb avslöjar väldigt mycket om hur kompetent mixaren är. Hur menar du? Antar att han menar att man måste variera reverb på olika instrument och låta vissa vara torra. Genom att ha vissa saker torra så upplevs de som har reverb som längre bak och man skapar då dimensioner. Var sak får liksom lite eget utrymme. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godhead Postat 16 januari 2006 Dela Postat 16 januari 2006 en bra mix är bara en del av soundet. MASTRINGEN däremot, gör en hel del för slutsoundet - det du hör när allt är klart och säljs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndersL (oregistrerad) Postat 16 januari 2006 Dela Postat 16 januari 2006 Jag har märkt att jag är mer kritiskt till mina egna mixar än andras, även fast folk jag spelat upp dem för påstår att de håller samma klass, eller ibland till och med är bättre... Är det bara jag som upplevt detta? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 16 januari 2006 Dela Postat 16 januari 2006 Jag är kritisk när jag vet att det finns grejer man skulle kunna putsa till ännu mer. Men å andra sidan så kan man ju putsa hur länge som helst med saker och då blir man aldrig heller klar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sounden Postat 16 januari 2006 Dela Postat 16 januari 2006 En bra låt är också ett bra tips, lite svårt att göra en dålig låt bra i mixen. 🙂 //S Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 16 januari 2006 Dela Postat 16 januari 2006 en bra mix är bara en del av soundet. MASTRINGEN däremot, gör en hel del för slutsoundet - det du hör när allt är klart och säljs. Öhh.. 🙂 Jag jobbar med både mixning och mastering.. Och med en modern DAW (Digital Audio Workstation t.ex Cubase, Logic, Protools etc) så är i pincip mixning och mastering samma sak.. När man väl mixar ner sin musik till 2 spårs stereo så mastrar man också. Med andra ord mixningen är viktigast.. Mastering är nåt man får ta till för att rätta till det man inte fixade i mixen 😲 Fast fortsätt att mixa dåligt så blir inte jag utan pengar i alla fall.. Eftersom jag hjälper många med just mastering! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bebopkeys Postat 16 januari 2006 Dela Postat 16 januari 2006 2. Less is more Kallas också "Kill your darlings". Plocka bort allt som är onödigt. Svårt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 16 januari 2006 Dela Postat 16 januari 2006 Hej! Börjar nästan luta åt att det ultimata testet är att väl producerad musik även ska låta hyffsat på en dålig anläggning! Min musik låter nu hyffsat bra på det mesta... dock inte (än) på vissa klart undermåliga anläggningar! Nyligen spelade jag mina låtar på nån dyr 50-tals designad "bergsprängare" och det lät inte alls bra medan en del annan musik lät helt okej! Ingen aning om hur dom gör men nåt är det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.