tbruce Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Hej era gamla gnetar... Mycket ska man höra innan öronen trillar av men detta... är extremt. Ta på er hörlurar och lyssna på denna: http://lutz.dynu.net/slask/Cereni_-_Holophonic.mp3 Och berätta sedan för mej hur sjuttsingen det är gjort. Jag tycker mej höra att det är nån sorts fasförskjutning inblandat... men jaha? Kan man få till nåt sånt här av det? 😠 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rainydays Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Westling Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Fan vad häftigt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tordA Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 vifta med en ask tändstickor mellan 2 mic'ar 😱 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Jo.. Lustigt när man hör både uppåt neråt och bakom också.. Rainydays är nog nära sanningen här men jag tror mer på A3D Kolla in http://en.wikipedia.org/wiki/A3D för mer info. Och jaa.. det finns pluggar för detta ändamål även om mickarnas kvalité och placering är viktigare.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest maxmaxmax Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 HAHAHA Det kittlas i magen 😱😎🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pwayne Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 (edited) Jag har inte ens hört "det" ni pratar om men det låter som 3d i lurar, am I right? Det finns en inspelningsteknik där man använder konsthuvud med mikrofoner inuti öronen. Eftersom riktningen inte bara avgörs av avstånder till de två öronen utan också av hur frekvensernas relationer ändras om ljudkällan är bakom, ovan, nedanför beroende på huvudets form kan en sådan inspelning i lurar (och endast i lurar) återge 3d. (det är väl därför det är så jäkla svårt att hitta digitala pipsignaler typ "väckarklocka i miniräknare" som har så få frekvenser att det blir svårt att orientera sig...) Kan det vara nått sånt månne? 😎 Vette fan dock hur man får något att låta som om det kommer innefrån det egna huvudet men jag har hört sådanan inspelningar där det låter som man hade en bordskiva rätt igenom skallen och där någon släpper ett mynt på bordskivan inne i skallen...fast det kanske bara var vanlig stereo.... 😱 Edit: Kom på att det heter Binaural inspelning! Edited January 5, 2006 by pwayne Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbruce Posted January 5, 2006 Author Share Posted January 5, 2006 Men går det inte att återskapa sånthär på annan väg än genom själva inspelningen då? Skulle vara grymt coolt om man kunde använda sig av sånt här typ i datorspel t ex, så man verkligen kunde höra varifrån saker kommer. Det finns inget enkelt sätt att beskriva vad som händer med ljudet när det kommer "nerifrån" t ex? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Grymt fräckt. Har för mig jag sett pluggar som emulerar sånt och som funkar helt ok.. Var längesen. Men nu blev man sugen på att testa lite. Har bara lurar här, men hur låter det i ett par högtalare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hackeman Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Fräckt som fan. Känns verkligen som någon flamsar runt en med en tändsticksask. 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbruce Posted January 5, 2006 Author Share Posted January 5, 2006 Har bara lurar här, men hur låter det i ett par högtalare? Mest som en bra stereoinspelning... upp/nerkänslan försvinner nästan helt. Jag hittade lite mer info, http://en.wikipedia.org/wiki/Holophonic och http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording . Samt även en sida som handlar om detta: http://www.holophonic.ch/ . Är tydligen därifrån som den här ljudfilen är tagen, men där fanns ett par korta exempel till: http://www.holophonic.ch/archivio/testaudio/campanello.mp3 http://www.holophonic.ch/archivio/testaudio/capelli.mp3 http://www.holophonic.ch/archivio/testaudio/phon.mp3 http://www.holophonic.ch/archivio/testaudio/voce.mp3 Gahh. 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
milton Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 (edited) Fan. Är fett bakis. Vågar man lyssna? Edited January 5, 2006 by milton Link to comment Share on other sites More sharing options...
rainydays Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Men går det inte att återskapa sånthär på annan väg än genom själva inspelningen då? Skulle vara grymt coolt om man kunde använda sig av sånt här typ i datorspel t ex, så man verkligen kunde höra varifrån saker kommer. Som tidigare nämts så uppfann Aureal något som hette A3D på 90-talet. Och det användes i en hel del spel faktiskt, bland annat Thief. Jag har ett par Aureal-kort om du vill ha något att leka med 😉 Aureal gick i graven runt 2001 om jag inte minns fel och nu är det väl EAX som gäller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Jag måste bygga en docka! 😉 Även om det inte funkar ordentligt i högtalare så är det ju en grymt spännande inspelningsteknik. Grymt sätt att separera instrument i en produktion t ex.. Har man ett vettigt rum och vill få till en bra akustisk inspelning måste detta vara en perfekt teknik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rainydays Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Hehe, är det ingen som minns att sveriges radio experimenterade med denna teknik för en herrans massa år sedan? De gjorde ett program med kurt olsson inspelat på detta vis 😉 tror det var tidigt 90-tal Link to comment Share on other sites More sharing options...
ViktorDenStore Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 omg va tufft 😛 Det vore kul om man kunde göra nåt sånt själv... 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neko Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Läskigt! 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MarcusRombo Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Wow. Inte illa. Rädd som jag är vågade jag inte lyssna först, men jag bet ihop 😉 Det där med bordsskivan skrämde mig. Jag vill inte ha massa saker i mitt huvud 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stolle Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Jösses vad tufft! Man tror ju nästan inte det är sant. Nästan lite kusligt. Om dom får inte sånt här ljud i ett läskigt dataspel som Doom eller Resident evil så kommer inte jag att våga spela! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredster Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Men går det inte att återskapa sånthär på annan väg än genom själva inspelningen då? Skulle vara grymt coolt om man kunde använda sig av sånt här typ i datorspel t ex, så man verkligen kunde höra varifrån saker kommer. Som tidigare nämts så uppfann Aureal något som hette A3D på 90-talet. Och det användes i en hel del spel faktiskt, bland annat Thief. Jag har ett par Aureal-kort om du vill ha något att leka med 😉 Aureal gick i graven runt 2001 om jag inte minns fel och nu är det väl EAX som gäller. precis, det är EAX som gäller idag. Testa och spela ett spel som använder EAX och ladda datorn med ett Creative X-fi ljudkort så ska ni få höra på grejer!!. Call of Duty 2 är det det bästa exemplet på 5.1 ljud med endast ett par stereolurar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Jag måste bygga en docka! 😉 Bygg ett konsthuvud till mig också... 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nelerion Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Lyssna på detta med ett par hörlurar (funkar inte med annat) på dig: http://www.holophonic.ch/archivio/testaudi...0Holophonic.mp3 Tänd en lampa, det kan kännas lite kusligt. 😏 [Nej, det är inget djungelvrål på slutet där hjärtat hamnar på en 400 bpm] Link to comment Share on other sites More sharing options...
classic Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Länken funkar inte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pico Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Funkar bra för mig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicGene Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 (edited) Det är en binaural inspelning. Binauralinspelningar görs genom att placera två mikrofoner i en dockas (ofta KEMAR som består av huvud och byst) öron och spela in det. Då spelar man in ljudet som också fortplantas genom huvudet/kroppen och reflekteras i öronen. Den informationen tillsammans med fasskillnader osv används av vår hjärna för att lokalisera ljud i tre dimensioner. Själv håller jag på med 3D-ljud i hörlurar i min Master Thesis. Har bl.a skrivit ett datorprogram som kan positionera ett ljud i 3D mha Head Related Transfer Funcitions, HRTF. edit: la till lite detaljer Edited January 21, 2006 by MusicGene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nelerion Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Gamla nyheter. Vad var nyheten då ? 😛 Nu fick några andra chansen att höra det som kanske missade den tråden, lathet föder alltid något gott. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D Vibe Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Det är väl fördröjningen mellan höger och vänster öra som avgör hur djupet ligger? Jag menar, vi har juh bara två hörselorgan 😛 /Daniel Link to comment Share on other sites More sharing options...
D Vibe Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Det är en binaural inspelning. Binauralinspelningar görs genom att placera två mikrofoner i en dockas (KEMAR) huvud och byst och spela in det. Då spelar man in ljudet som också fortplantas genom huvudet/kroppen och reflekteras i öronen. Den informationen tillsammans med fasskillnader osv används av vår hjärna för att lokalisera ljud i tre dimensioner. Själv håller jag på med 3D-ljud i hörlurar i min Master Thesis. Har bl.a skrivit ett datorprogram som kan positionera ett ljud i 3D mha Head Related Transfer Funcitions, HRTF. coolt 😛.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cloudsurfer Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Fy fan va äckligt! jäkligt grymt gjort! måste ju ha med en massa panorering att göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danabacken Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Va i helvete! 😉 Fyfan va ballt! 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now